Elektrische componenten (Toestel of techniek)

door marcvandevoorde, 12-01-2010, 17:40 (5221 dagen geleden)

Hallo beste medeforumers,

[image]Als bijlage een scan van elektronische componenten.
Kan iemand deze componenten thuiswijzen? Heb totaal geen idee waarvoor dit dient.
Is het achterhaalde techniek en is het nog goed voor de klikko ?
Het gaat in totaal om een 20 tal stuks.
Of wie kan ik er gratis plezier mee doen,wel afhalen wordt niet verzonden.
Kan eventueel mee naar de volgende beurs in Zwijndrecht België.

groetjes,
Marc Van De Voorde

Elektrische componenten

door soundman2 @, Wouw, 12-01-2010, 18:33 (5221 dagen geleden) @ marcvandevoorde

Hallo beste medeforumers,

[image]Als bijlage een scan van elektronische componenten.
Kan iemand deze componenten thuiswijzen? Heb totaal geen idee waarvoor dit dient.
Is het achterhaalde techniek en is het nog goed voor de klikko ?
Het gaat in totaal om een 20 tal stuks.
Of wie kan ik er gratis plezier mee doen,wel afhalen wordt niet verzonden.
Kan eventueel mee naar de volgende beurs in Zwijndrecht België.

groetjes,
Marc Van De Voorde

Het zijn hybrides, schakelingen opgebouwd uit normale komponenten en bevestigd op een keramische drager, De weerstanden werden destijds opgedampt en lasertrimmed.
De aanduidingen doen vermoeden dat het de voorlopers zijn van de digitale ic's.
Een aanduiding als FF staat dan voor flip-flop.
Op deze manier werden ook versterkerschakelingen gemaakt met grote precisie, bijvoorbeeld voor scopes.

Henk Roovers

Elektrische componenten

door HM @, Hilversum, 12-01-2010, 19:16 (5221 dagen geleden) @ marcvandevoorde

De gele is een Mullard part http://www.ingenious.org.uk/
Even b8 940 02 invullen.


Inderdaad logische schakelingen uit 1965 !!!

Elektrische componenten

door Ouwe Schipper, 12-01-2010, 20:22 (5221 dagen geleden) @ marcvandevoorde

Inderdaad circuitblokjes, FF is een bistabiele flipflop en IA is een ingangs aanpassing (zit een laagdoorlaat filter in tegen de storingen) OS2 was een one- shot flip flop
Zaten in enkele produktiemachines van mijn vroegere werkgever; hebben we zodra dat kon vervangen door PLC's. Waren totaal onbetrouwbaar, als de hoofdschakelaar van zo'n machine een nacht uit gestaan had was er minstens ééntje stuk.

Elektrische componenten

door kris ⌂ @, Gent, België, 13-01-2010, 21:47 (5219 dagen geleden) @ Ouwe Schipper

nochtans waren ze wel betrouwbaar. (heb er een in een X-taloscillator die al 40 jaar loopt) Misschien gaf die machine hoge inductiepulsen.

't waren inderdaad de opvolgers die norbits heten. Maar texas maakte daar snel een einde aan...

Elektrische componenten

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 12-01-2010, 21:57 (5220 dagen geleden) @ marcvandevoorde

Misschien weinig practisch nut meer, maar het is een leuk stukje Philips-geschiedenis. Als je wat dichterbij zou zitten had ik ze wel willen hebben.

Elektrische componenten

door kris ⌂ @, Gent, België, 12-01-2010, 22:48 (5220 dagen geleden) @ Maarten Bakker

ergens heb ik nog de cataloog liggen. Norbit was geloof ik de naam van de modulereeks.

Elektrische componenten

door soundman2 @, Wouw, 13-01-2010, 06:44 (5220 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door soundman2, 13-01-2010, 06:55

ergens heb ik nog de cataloog liggen. Norbit was geloof ik de naam van de modulereeks.

Volgens mij was NORBIT precies zo gevormd als een tegenwoordige ICbehuizing, alleen wel een faktor vijf maal zo groot, maar ook dual in line. Ergens heb ik er nog een in de junkbox.
Voor de googelaars onder ons staat
hier
een aardig artikel over beide vormen.

Henk Roovers

Elektrische componenten

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 13-01-2010, 10:38 (5220 dagen geleden) @ soundman2

Vanaf 1961 dus deze en later de NORBIT's. Ik dacht al dat deze ontwikkeling eerder moest zijn dan 1965, want toen begon men al 12NC artikelnummers te gebruiken terwijl hier nog de oude op staan.

Elektrische componenten

door Ouwe Schipper, 13-01-2010, 17:40 (5220 dagen geleden) @ kris

Nee absoluut geen Norbit
Die waren véél betrouwbaarder en ze zien er totaal anders uit.
Zie de foto; ik heb nog een rekje vol van dit soort printplaatjes met elk 4 Norbit's
[image]

Zijn trouwens te koop teab, inclusief voedingsprint (zonder trafo)
Nico

Elektrische componenten

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 15-01-2010, 00:04 (5218 dagen geleden) @ Ouwe Schipper

Nico,

Zijn trouwens te koop teab, inclusief voedingsprint (zonder trafo)

Hier doen wij hier niet aan. Wij zijn geen veilingsite.

Groet,
Paul
Forumbeheer

Allen dank voor de info, gaan richting containerpark

door marcvandevoorde, 14-01-2010, 08:01 (5219 dagen geleden) @ marcvandevoorde

[ Geen tekst ]

Wacht heel even....

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 14-01-2010, 12:16 (5219 dagen geleden) @ marcvandevoorde

Ik wil graag je verzendkosten en een paar euro voor de moeite betalen! Alleen ophalen is voor mij wat te ver.

Wacht heel even....

door kris ⌂ @, Gent, België, 14-01-2010, 15:52 (5219 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Maarten , heb de TS deze voormiddag al een mail gestuurd met dezelfde vraag veronderstellend dat hij niet meer naar dit formum zou komen om verdere reacties te lezen.(waarschijnlijk woon ik wat dichter) maar ik wil best delen.

groeten

Kris

Nog iemand voor de NORBIT's?

door Ouwe Schipper, 14-01-2010, 17:12 (5219 dagen geleden) @ kris

Kosten wat een gek ervoor geeft, op verzoek een foto, kompleet met rekje

Wacht heel even....

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 14-01-2010, 17:14 (5219 dagen geleden) @ kris

Delen hoeft niet persee, ik reageerde vooral om te voorkomen dat ze naar de stort zouden gaan. Ik verzamel wel Philips-historie maar moet voorkomen dat ik straks met meer dan een huis vol zit ;-)

powered by my little forum