Philips Luidsprekerrboxen ( seventies) (Toestel of techniek)

door Gino, 16-01-2010, 13:15 (5217 dagen geleden)
Gewijzigd door Gino, 16-01-2010, 13:28

Aan onze "eigentijdse" stereotoren van Sony heb ik een tweetal Philips 22RH497 Luidsprekers aangesloten.
[image]

Dit klinkt aanmerkelijk beter dan de bij de installatie behorende LS. Zwarte spreeuwenkistjes zullen we maar zeggen........

Nu kijk ik met een scheef oof naar de MFB boxen van Philips. Die kan ik op de huidige installatie niet aansluiten, want de benodigde uitgang voor deze boxen heeft mijn versterker ( Sony STE DR215) niet.

Nu de vraag : om nog wat te kunnen verbeteren aan de huidige situate zou ik wel de 22RH499 boxen (9 units per box)willen hebben. Maar die zijn niet zo dikgezaaid.

Heeft iemand ervaring met de 22RH427 boxen ? Die heb ik namelijk op het oog.

Groet, Gino
[image]

Philips Luidsprekerrboxen ( seventies)

door Laurens @, Zaandam, 16-01-2010, 14:20 (5217 dagen geleden) @ Gino
Gewijzigd door Laurens, 16-01-2010, 14:35

Ik heb ze gehad, de 427's. Leuk voor een tientje, misschien 25 als ze in nieuwstaat zijn en je ze voor in de verzameling wilt, maar het zijn geen fijne speakers om naar te luisteren. De tweeters zijn gewoon erg slecht (zoals de meeste philips tweeters) en ondanks dat er twee woofers inzitten zit er niet echt een bijzonder goed laag in.
Ik heb ze destijds gratis gekregen en voor weinig weer verkocht toen ik eens wat betere speakers hoorde...
MFB's type 532 en 541 heb ik ook gehad, die vallen ook in de categorie 0-30 euro qua luisterplezier. Ze zijn nogal gehyped.
De 497's klinken denk ik vrijwel hetzelfde als de 532's. Zelfde tweeter en middentoner als ik me niet vergis. Het laag van de mfb's is verrassend voor de kleine behuizing maar ook weer niet spectaculair.
De 499's heb ik ook eens gehoord, maar die sprongen er absoluut niet uit wat geluidskwaliteit betreft. Ze kunnen wel een bak herrie leveren.
Je raakt heel erg gewend aan het schelle philipsgeluid. De 427's zijn echt het toppunt van schel, en het leek dus alsof alle andere speakers maar suf klonken, maar zodra je dan een uurtje naar wat anders luistert merk je gauw dat de philipsen gewoon te hard tetteren. Je kan ook nauwelijks naar die philipsen luisteren als je het volume wat hoger zet, dat is gewoon onprettig voor je oren.


Voor 40 euro heb je 'n setje Tannoy Titan of Celestion DL8. Voor 60 euro heb je een setje Kef Caprice.
De Tannoys en de Kefs klinken ontzettend veel beter dan welke philipsspeaker dan ook (die ik gehoord heb) en je kan er op wat hoger volume wel fatsoenlijk naar luisteren :-)

Als je iets écht goeds wilt, dan moet je Philips gewoon laten staan, tenzij ze 10-25 euro kosten en je van plan bent nog eens wat beters te kopen.
Er zijn wel een aantal uitzonderingen, de kleine 422 en 452 boxjes zijn best aardig voor het formaat, en het scheelt al flink als je de zijdedome inplaats van een kunststofdome hebt.

Mocht je eens in de buurt van Zaandam zijn, dan mag je wel eens langskomen om te luisteren. Ik heb hier een set Philips speakers type 431 staan (volgens velen een van de beste types - maar ze klinken gewoon 'philips') en de Kefs en Tannoys.
Grote kans dat je dan geen Philips meer wilt.

Philips Luidsprekerrboxen ( seventies)

door snameroc @, Etten Leur, 16-01-2010, 15:27 (5217 dagen geleden) @ Laurens
Gewijzigd door snameroc, 16-01-2010, 15:28

Hallo Laurens
Ik deel je mening wat betreft de philips luidsprekers niet helemaal maar natuurlijk is het kwestie van smaak.
Ik weet ook wel dat er betere boxen zijn maar dan heb je het toch wel over een andere prijsklasse.
Zelf heb ik boxen van mordaunt short de 908 nu ongeveer 4 jaar oud.
Van vroeger uit hebben we vele philips boxen gehad en de op de kinder kamers staan nog diverse uit de 70 er jaren waaronder de 457.
sinds een jaar heb ik in bij de eethoek een set mfb 544 staan.
Zeker gezien het feit dat deze ruim 30 jaar oud zijn ben ik onder de indruk van het geluid.(vroeger graag willen hebben maar niet binnen mijn budget)
Natuurlijk hebben de 908 luidsprekers in samenwerking met een NAD C370 op somige punten beter eigenschappen maar gezien de prijs van de deze boxen en bijna 30 jaar jongere leeftijd zijn de verschillen niet bijzonder groot op normaal luister nivo.
PS je kunt mfb boxen op iedere versterker aansluiten ook zonder mfb uitgang afhankelijk van het type moet je dan een verzwakker plaatsen.

Nogmaals luidsprekers is vooral een kwestie van smaak niet alleen maar jij moet luisteren dus jij moet het mooi vinden

Philips Luidsprekerrboxen ( seventies)

door Gino, 16-01-2010, 18:31 (5217 dagen geleden) @ Laurens

Hoi Laurens,

Ik heb de (100 in een dozijn) Sony boxen jaren op de installatie gehad. Tot ik die oude Philipsboxen erop aansloot.....

Ik heb dus niet zoveel verder gekeken als Philips, qua LS boxen.

Wél deel ik de mening dat geluidsbeleving érg persoonlijk is. Maar ik sta open voor suggesties.

Ik ga het niet zoeken in de HI-END merken, daar is mijn gehoor gewoon niet absoluut genoeg voor.

Maar ik zal eens over de Philipsschutting kijken........:-)

Gino

Philips Luidsprekerrboxen ( seventies)

door Laurens @, Zaandam, 16-01-2010, 18:57 (5217 dagen geleden) @ Gino

Voor 50 euro heb je een goed setje speakers. Tweede hands natuurlijk.
Laat maar wat horen als je iets op het oog hebt :-)
Je hoeft niet naar philips speakers te zoeken, alle Philipsen zijn qua karakter redelijk hetzelfde als de 457's.
Ook de MFB's. Die doen hetzelfde, maar dan met een kleiner kastje (als ze de zijdedometweeter hebben zijn ze wel wat beter, maar nogsteeds halen ze het niet bij 'n set echt goede speakers voor hetzelfde geld...)

Philips Luidsprekerrboxen ( seventies)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 16-01-2010, 19:24 (5217 dagen geleden) @ Laurens

Of je rommelt wat met je equalizer... Nou moet ik zeggen dat ik te weinig structureel naar Philips boxen heb geluisterd om een gefundeerde mening over het geluid te hebben, dus de equalizer is gewoon als voorzichtig ideetje bedoeld.

Philips Luidsprekerrboxen ( seventies)

door Laurens @, Zaandam, 16-01-2010, 21:15 (5217 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Een EQ werkt slechts een klein beetje. Je kan de schelheid wel wegregelen, maar dan mis je meteen een stuk van je geluid.

Philips Luidsprekerrboxen ( seventies)

door franc @, Loosbroek, 18-01-2010, 15:19 (5215 dagen geleden) @ Laurens
Gewijzigd door franc, 18-01-2010, 15:27

Hoi Laurens,
De meeste seventies Ph boxen waren 4 ohm en speelde naar mijn gevoel altijd wel goed op de receivers die erbij hoorden.
Maar aangesloten op een Japanse versterker of receiver werden ze wat agrssief in het midden en hoog door de misaanpassing.
Ik heb ook wel een Kef geprobeerd op een echte seventies Philips receiver,
Dat klonk ook niet goed, het geluid werd vrij donker met een donderende basweergave en matig stemgeluid.

Maar...een AG9016 versterker op meerwegspeakers aansluiten lijkt me onbezonnen, de conus moet wel in beweging komen.
Dan is de AD3800 beter op z,n plaats maar nog niet meer dan dat.
Bv een 701 of 741 receiver vind ik beter klinken, mijn mening.

Overigens vind ik de philips boxen helemaal niet slecht en heb er genoeg goed horen spelen op beurzen en evenementen.

De oudere sixties meerwegboxen van Philips waren meestal 8 ohm en klonken wat rustiger omdat die nog geen dome tweeters hadden en dus het hoog minder ver reikte.

Een voordeel is toch wel dat er veel gemaakt zijn en in goede staat ook genoeg zijn te vinden en misschien wel een mensenleven meegaan zoals vele PH speakers.

Al met al beter dan de meegelevede baggerboxen van de jaren 80 en 90 die bij de diverse sets werden geleverd met die schreeuwerige aanduiding THREE WAY SPEAKER SYSTEM met dat brievenbusje onderin als basreflex en die glimmende stofkappen die groter waren dan de magneet. Of een speakerrand van 18 cm in het front gedrukt terwijl er een 12 cm basspeakertje inzit.

Gr Frank

Philips Luidsprekerrboxen ( seventies)

door Paul Brouwer @, Haarlem, 16-01-2010, 22:31 (5217 dagen geleden) @ Laurens

Hallo Laurens,

Dit ben ik niet helemaal met jou eens.
Ik had vroeger aan mijn Grundig HiFi een setje 30W 3-weg boxen hangen (426's zijn dat geloof ik).
Toen ik later een Technics receiver kocht, waren deze boxen qua vermogen te klein en qua impedantie te laag.
Dus een set Altus boxen gekocht. Konden qua geluid niet tippen aan die Philipsen.
Daarna een set Eltax boxen gekocht (heb ik nog). Waren wel beter dan die Altus boxen maar nog steeds niet
wat die Philips boxen waren.

In mijn beleving was de balans tussen laag, midden en hoog juist erg goed. Het zal een kwestie van smaak
blijven, denk ik.

Groet,
Paul

--
[image]

Philips Luidsprekerrboxen ( seventies)

door Laurens @, Zaandam, 16-01-2010, 23:15 (5216 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Als ik op Altus luidsprekers zoek vind ik alleen 5.1 setjes.
Eltax is een budgetmerk, maar ik heb daar zelf geen ervaring mee - voor zover ik weet zouden ze behoorlijk wat beter moeten zijn dan de Philips 42x serie.
Ik denk niet dat het een kwestie van smaak is maar een kwestie van gewenning.
Als je de Philipsen eens een tijdje aan de kant zet (een week ofzo) en je luistert naar een set goede speakers, dan zullen de Philipsen klinken alsof je de 4khz schuif van een equalizer vér hebt opengezet.

Als je in Haarlem woont, dan zou je 'ns naar die speakerbouwzaak in de buurt van het station kunnen gaan, speakerland of speaker&co. Ik ben er al een tijd niet geweest, maar de vorige keer dat ik daar was stond er wel heel mooi klinkend spul. Als je dan direct vergelijkt met een setje Philips... ;-)
We praten dan wel over spul van honderden euro's, maar tweedehands zul je zeker verschil kunnen horen met speakers uit het 50 euro prijsbereik.

Philips Luidsprekerrboxen ( seventies)

door Paul Brouwer @, Haarlem, 16-01-2010, 23:31 (5216 dagen geleden) @ Laurens

Altus was in de tijd dat ik ze kocht en voor zover ik het weet een Oost Duits merk.
Technisch leken ze sterk op de Jamo boxen met schakelaars bij de midden en hoge
toners om deze ranges in een hogere of lagere stand voor output te zetten.

Speaker & Co ken ik. Een beetje prijzig. ;-)

Groet,
Paul

--
[image]

Philips Luidsprekerrboxen ( seventies)

door kris ⌂ @, Gent, België, 16-01-2010, 23:18 (5216 dagen geleden) @ Paul Brouwer

de meeste Philips luidsprekers bereiken zonder problemen een merkwaardig hoge leeftijd. Tijdgenoten van andere fabrikanten zijn al lang weer tot stof vergaan...
Ook Tannoys. Philips tweeters uit het begin van de jaren 70 zijn helemaal niet schel, het harde kapmateriaal geeft wel een bijkleuring in de opstuikrekwenties. Andere fabrikanten verdoezelen dit door pakken vervorming.
Alle philips luidsprekers klinken hetzelfde: doe ze dat maar eens na met een massaproduktie.
kortom, een philips hifi speaker is zijn geld meer dan waard.
Spelen op een hoog vermogen is inderdaad niet hun beste eigenschap, maar een luidspreker die dat wel goed doet heeft meer PA eigenschappen dan een hifi karakter.

Philips Luidsprekerrboxen ( seventies)

door Laurens @, Zaandam, 16-01-2010, 23:42 (5216 dagen geleden) @ kris

Tannoys vind je ook niet zoveel in Nederland omdat hier Philips de markt beheersde.
Foam wooferranden die tot stof vergaan getuigen niet van slechte kwaliteit. Acoustical Research, een amerikaanse speakerfabrikant van de jaren '70, maakt ontzettend goede speakers met foamranden. IMF had de Supercompact lijn met foam middentoonranden. Eveneens een zeer fijn type.
Bose gebruikte ook foamranden, maar die speakers waren erg slecht.
De Jamo subwoofer in de homecinemaset van m'n ouders heeft ook een foamrand, maar klinkt niet bijzonder goed.
Goed of slecht heeft niks met het soort rand te maken.

Philips speakers zijn dik een tientje tot 25 euro waard. Omdat er zoveel van zijn zijn ze goedkoop. Voor 25 euro kan je waarschijnlijk niets beters vinden (zeg nooit nooit, ik heb ook wel eens zeer goed spul gewoon gratis gehad...)

Twee speakers uit één serie die niet hetzelfde klinken moet ik nog tegenkomen. Dat zou ook wel ernstig zijn, want de twee speakers in je stereoset hoeven niet altijd op hetzelfde moment door dezelfde persoon gebouwd te zijn.
Massaproductie is echt niet moeilijk...

De 427's hebben meer een PA karakter dan de kefs. Ze kunnen waanzinnig hard tetteren maar zijn niet goed in detailrijke weergave met hoge getrouwheid.

Philips Luidsprekerrboxen ( seventies)

door kris ⌂ @, Gent, België, 17-01-2010, 23:32 (5215 dagen geleden) @ Laurens

Laurens, ik heb nergens in mijn thread een verband gelegd tussen de foamrand en de geluidskwaliteit. Ik heb het er zelfs niet over gehad. Gelieve geen dingen in mijn mond te schuiven die ik niet schreef.
Mijn reacie was over de levensduur van luidsprekers. Philipsen gaan duidelijk langer mee dan vele duurdere soortgenoten (ik bedoel exemplaren uit de jaren 70)
Op een forum waar het vooral over oudere toestellen gaat is deze eigenschap, naast de geluidskwaliteit, niet onbelangrijk. enne, Persoonlijk houd ik niet van "tijdbomelektronika"

Philips Breedbanders

door Laurens @, Zaandam, 16-01-2010, 23:20 (5216 dagen geleden) @ Gino

Nog een goede tip: goedkope Philips breedbanders. Ik ben erg te spreken over de AD3800M. Kwa karakter lijken die totaal niet op de speakers uit de jaren '70.
Het geluid is weinig detailrijk maar je mist niets. Bouw ze in een kast, en je hebt nog best een aardig laag ook.
Zelf luister ik nog het meest naar de B7X14A Reverbeo die op mijn computer is aangesloten. Daar zitten ook AD3800AM's in.

Een vergelijkbaar type is de AD8086M. Die zitten vaak in plastic kastjes die bij stereo grammofoons horen. Die hebben een fantastisch stereobeeld, maar ik heb ze helaas nog nooit gehoord in een goede kast.
Met 25 euro aan hout en een paar uurtjes werk kan je dan een verrassende set speakers maken.

De beroemde 9710 viel me wat tegen toen ik 'm hoorde.

Philips Breedbanders

door kris ⌂ @, Gent, België, 16-01-2010, 23:40 (5216 dagen geleden) @ Laurens

dag laurens, Nu begrijp ik je luistergedrag, maar :
goedkope philips breedbranders doen hetzelfde als sommige dure luidsprekerfabrikanten; vervormen. Daarom klinkt het dikwijls "warm", wil niet zeggen dat het technisch goed is.
Ruimtelijke weergave is een ander verhaal en het komt hier op neer: hoe eenvoudiger de speaker, hoe makkelijker het ruimtelijk beeld zich vormt.
Hoe jij geluid ervaart is gedeeltelijk persoonlijk, wees daarom gematigd in de manier waarop je deelt met anderen.
Overigens, d 9710 is meer dan 50 jaar oud, je zou mogen hopen dat er intussen weliets beter op de markt is. :-) wat geen afbreuk doet aan zijn prestaties in zijn tijd en nu nog steeds voor luisteraars die van die tijd houden.

Philips Breedbanders

door Laurens @, Zaandam, 16-01-2010, 23:48 (5216 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door Laurens, 17-01-2010, 00:01

Klopt. De AD3800's vervormen als de pest, zeker als je er per ongeluk eens wat laag-laag instuurt... Het blijft wapperkarton dat bedoeld is voor radio's.
Maar ze zijn wél beter dan de 427's.
Overigens luister ik het meest naar de reverbeo omdat ie perfect achter/boven mijn PC monitor past op een plank, omdat ik het meest achter mijn pc zit te luisteren tijdens het forummen enzo.
Serieus luisterwerk, daarvoor heb ik de Kefs in de huiskamer.
Quadrafonisch luisterwerk kan op mijn kamer met de Tannoys en een setje, jawel, Philips zelfbouwspeakertjes achter. (met zijdedome en klein dubbelconuswoofertje met textiel rand)
Die hangen daar vooral omdat ze zo leuk zijn, niet omdat ze zo goed klinken (al vallen ze me niet tegen voor Philipsspeakers)
[image]
(radiootje ter maataanduiding)

Mijn hifi speakers vervormen niet, althans, niet zo hoorbaar als de breedbandertjes in de radio doen. De meeste hoorbare vervorming komt vaak nog van de bron... :-(
Je vraagt je soms af wat sommige mensen met hun mengtafel doen. Sommige producties zitten constant tegen de 0dB aan en worden gewoon geclipt.

Philips Breedbanders

door snameroc @, Etten Leur, 17-01-2010, 09:03 (5216 dagen geleden) @ Laurens

Dat laatste ben ik wel met je eens de huidige populaire muziek staat veel te hard op de cd's van tegenwoordig.
Daarom zijn cd's uit het begin van de cd speler vaak mooier qua geluid.

Philips Breedbanders

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 17-01-2010, 09:35 (5216 dagen geleden) @ Laurens

Wordt het tijd de diverse 70's eens naast elkaar te testen.

Ook op de versterkers uit die tijd.
22RH423 heb ik uit die serie.
22RH481 niet eens zo beroerd.
Aristona SA5422.

22RH443 wat jonger.
En de 22AH467

Heel belangrijk is de versterker.

Pak 2 totaal verschillende versterkers.
Luister eerst een paar LS sets op versterker 1, bepaal welke het beste klinkt.
Doe dat met versterker 2 en bijna zeker dat een andere LS de voorkeur gaat hebben.

Daarom is er vaak zo'n gesteggel over luidsprekers.

Vermogen, bedenk dat jaren 60-70 een 10 watt meer dan normaal was, 20W al wat uitzonderlijker, dat pas tegen eind jaren 70 als normaal.

Philips Breedbanders

door Laurens @, Zaandam, 17-01-2010, 09:42 (5216 dagen geleden) @ Maurice

Is natuurlijk ook waar. Ik had de 427's op een Philips 591 aangesloten, later op een Pioneer LX-440. De 591 was een beduidend 'agressievere' versterker, de pioneer had een rustiger klankbeeld.
Ik heb ze ook eens aangesloten op een AG9016 buizenversterkertje - dat ging helemaal niet.

Philips Luidsprekerrboxen ( seventies)

door Gino, 17-01-2010, 12:00 (5216 dagen geleden) @ Gino

Zoveel hoofden, zoveel zinnen dus.......:-)

Ik heb een seventies Philips receiver in de schuur, met 22RH423 boxen.

Rommelmarktsetje, maar ik vond het beter klinken als in de huiskamer....

Zodoende ben ik bij dit type LS blijven hangen. De latere Philipsen zouden slechte conusranden hebben, vandar dat ik in de vroeg jaren zeventig ben blijven zoeken.

Tuurlijk, collega's hebben B&O als ultieme keus, of B&W om maar wat te noemen.

Maar zoals gezegd, ik heb een goed gehoor, maar niet tot vér achter de comma. Ik zoek geen perfectie, maar probeer mijn 22RH497 ( in mijn ogen al prima geluid) iets te upgraden.

Shoppend op MP kom ik merken als KEF ook tegen, maar ik ken de type's niet. Ook de klankkleur is moeilijk van het plaatje af te zien.

Maar dank voor het meedenken, zoals gezegd : tips zijn en blijven welkom.

Gino

Philips Luidsprekerrboxen ( seventies)

door ED, 25-01-2010, 17:20 (5208 dagen geleden) @ Gino

Dag Gino,

Sinds een jaartje ben ik ook aan 't verzamelen gegaan. Philips eind jaren 60 en begin 70 was de optie. Aangezwengeld door een oud verlangen naar dat fantastische geluid dat ik me nog herinnerde van in m'n jeugdtijd heb ik kris kras Nederland doorkruist. Wie zoekt die vindt... natuurlijk met de hulp van Kapaza en aanverwanten.

Het resultaat van deze strooptochten is niet mis:

Momenteel staan een mooi onbeschadigd en fantastisch klinkend paar 22RH499'S in mijn living met een 2x100 watt versterker erop aangesloten. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de tranen in de ogen kreeg toen ik ze de eertse keer beluisterde... in één woord een zalig geluid dat die "loebassen" voortbrengen.
Een wereld van geluid ging er open!

Maar daarmee is het nog niet afgelopen. Enkele maanden na deze eerste aanwinst vond ik een ongeschonden paar 22RH426's. Deze vertolken prima de zo gezochte "presence sound" die in die tijd zo populair was. Deze luidsprkers zijn op die maat geschreven. Het zijn ideale luidsprekers voor het reproduceren van radio-uitzendingen. De omroeper zit bij je binnen. Dat heeft natuurlijk ook zijn uitwerking op muziekpartituren als je in de hogere volumes gaat. Dan worden ze scherp eigenlijk wat te...

Weer enkele weken later vond ik een tweede paar 22R426's.
Ik heb de 4 boxen geopend en er noppenschuim in gestoken als vervanging van de oorspronkelijke glaswoldemping. Het geluid is er voller door geworden. Maar de 499 evenaren ze natuurlijk niet.

Een maand later vond ik een goed paar 22RH427. Eerlijk toegegevn dat zijn de minste uit de reeks die ik nu in mijn bezit heb. Ze klinken echt te schel en het laag laat ondanks de dubbele wooferbezetting laat ook te wensen over.
Dus deze zou ik eerder afraden.

Nog enkele weken later vond ik een tweede paar 22RH499's die ik niet kon laten staan. OP enkele lichte uiterlijke beschadigingen na die ik er voor 80% kon uitwerken pronken ze nu samen met de 6 vorige modellen in mijn hobbyruimte met op het geheel een versterker van 2x20 watt. Ik heb wel wat kunst en vliegwerk moeten uithalen om het vereiste ohm te bereiken maar het geheel klinkt meer dan goed. Dit levert nog maar eens het bewijs d

Philips Luidsprekerrboxen ( seventies)

door Leon, 17-05-2016, 05:21 (2904 dagen geleden) @ ED

Ha Ed,
Ik zoek een set 499. Heb jij een tip?
Bedankt en mvg Leon

Philips Luidsprekerrboxen ( seventies)

door ED, 25-01-2010, 18:05 (5208 dagen geleden) @ Gino

Dag Gino,

Graag vertel ik je wat over mijn collectie en ervaringen op het gebied van Philips luidsprekers van eind 60 en begin 70.

Wie zoekt die vindt...

Na een strooptocht met de hulp van Kapaza en dergelijke in Nederland en België, die enkele maanden in beslag nam, heb ik de volgende oldtimers op de kop getikt:

4 boxen 22RH499 (de absolute top, een zalig geluid, extreem laag zoals in een duitstekende basreflex in een 5.1 configuratie, mooie spreiding van de frequenties, enorme dynamiek, tranen in de ogen bij de eerste test, terug het geluid van vroeger met dingen die ik toen niet kon betalen... Ze hebben wel wat last van "bundeling" van het stereo-effect, maar dat wordt door alle overige superkwaliteiten ruimschoots goedgemaakt.

4 boxen 22RH426 (Goed laag, doch ze worden wat schel bij hogere volumes, volledig aangepast aan het beoogde "presence sound ervaring" van die tijd)

2 boxen 22RH427 (Zwak laag ondanks de dubbele wooferbezetting - raar maar waar -te schel ook bij een middelmatig volume, deze zijn duidelijk de minste uit de in mijn bezit zijnde reeks)

1 tuner Philips 691 in "optima forma".

Totaal uitgegeven bedrag voor de gehele HiFi-geweld tussen de 800 en 900 euro!

Zoals je ziet, een lichtjes uit de hand gelopen hobby.

2X 22RH499 staan in mijn living met een 2X100 watt versterking (op max. 50% vermogen)

Alle overige "dozen" staan allen in mijn hobbyruimte aangesloten op een 2X 20watt versterker van Realistic (ook uit die tijd)... eigenlijk een rommelbakje dat op deze ongelooflijke combinatie zeer goed klinkt... zowel in het hoog als in het laag (inderdaad 2X 20 watt... het is juist getypt en na wat kunst en vliegwerk rond het ohm-probleem natuurlijk).

De prima muzikale kwaliteit bij zo'n zwakke versterking bewijst nog maar eens de superkwaliteit van de hooggevoelige luidsprekers van het Philips concern uit die tijd. Van degeneratie van de randen hebbendeze dingen zo goed ald geen last omdat bij de woofers rubber is gebruikt i.p.v. het minderwaardige schuim dat later vaak werd toegepast. Vertrouw er bij een aankoop niet blindelings op, je weet nooit onder welke extreme omstandigheden ze gewerkt hebben. Open dus de kasten bij de 22RH499 (want deze hebben een fast front) of haal het front eraf bij de 22RH426 of -27)

Als ik je iets mag aanraden zou ik eerder gaan voor 22RH426's (50 à 100 euro per paar)of als je de max wil de 22RH499's (300 à 400 euro per paar indien ze in goede conditie zijn natuurlijk, maar die zijn uiterst zeldzaam geworden. Je kent echter het spreekwoord: "Wie..."

Indien je graag nog wat meer details wenst, vraag je maar...

Beste HiFi-groeten,
Eddy

powered by my little forum