Windows 10 ?? (Computertechniek)

door lee @, Venlo, 31-07-2015, 14:21 (3213 dagen geleden)

Wie heeft er al ervaringen met het downloaden/updaten van windows 10 ?
Ik probeer het zoals aangeraden met media creations tool maar de download blijft op 79% hangen, vanaf 18.00 uur tot de volgende ochtend 10.00 uur
meer mensen hier met dat probleem ?

Lee

Windows 10 ??

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 31-07-2015, 14:41 (3212 dagen geleden) @ lee
Gewijzigd door Ben, 31-07-2015, 14:44

Heb begrepen dat het nog niet is vrijgegeven voor de standaard gebruiker, sta zelf op de lijst als aanvrager en er is nu een (hidden) directory C:\$Windows.~BT aangemaakt op mijn HD. Daar staat al 3Gb aan data op maar zou een seintje krijgen van MS als het gereed is om te upgraden. Zal wel na mijn vakantie worden voordat ik het ga uitproberen, maar maak dan wel eerst nog een image van de HD zodat er een terugtocht mogelijk is. Groet, Ben

Windows 10 ??

door lee @, Venlo, 31-07-2015, 15:38 (3212 dagen geleden) @ Ben

Volgens Microsoft, de site, moet hij gewoon te downloaden zijn met de
Media creation tool, maar laat dat `gewoon` maar weg

Lee

Windows 10 ??

door PA9JAN, 31-07-2015, 16:45 (3212 dagen geleden) @ lee

https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Hier heb ik het gedownload. Bij het selecteren welke versie je wilt hebben, kun je Nederlands en 32/64 bits opgeven.
Je kan voor de optie kiezen er een iso van te maken. Dan kan je er zelf een installatie dvd of usb stick van maken. Handig.
Bij mij duurde het geheel inclusief branden ongeveer een uur
Succes,
Jan

Windows 10 ??

door lee @, Venlo, 31-07-2015, 17:00 (3212 dagen geleden) @ PA9JAN
Gewijzigd door lee, 31-07-2015, 17:02

Klopt Jan daar heb ik de media creation tool ook gedownload vervolgens gestart en usb stick als opslag gekozen.
Dat werkte dus niet, dus alles weer verwijderd en opnieuw geprobeer, inmiddels staat hij al weer 4 uur te downloaden en heb pas 20%
Misschien maar eens contact opnemen met microsoft
Pfffff, allemaal leuk en aardig als het werkt maar zoniet dan veel ergernis :(

Ik gebruik google chrome dus met mijn simpele denkwijze die maar eens verwijderd en met ie geprobeerd maar dat maakt geen verschil

Lee

Windows 10 ??

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 31-07-2015, 19:51 (3212 dagen geleden) @ PA9JAN
Gewijzigd door Ben, 31-07-2015, 19:52

Han, wel knap hoor zo’n blind vertrouwen, voor alle anderen ga naar https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
voor een Nederlandse tekst en de download. Lees dan eerst de systeemvereisten en kies daarna samen met de overeenkomsten van je bestaande PC, zoals 32bit, 64bit en/of W10 Home of Pro voordat je een Iso gaat downloaden en/of installeren. Mijn advies blijft om eerst een image te maken van de HD dat geeft ruggesteun als het fout mocht gaan. Groet en succes, Ben

Windows 10 ??

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 31-07-2015, 17:11 (3212 dagen geleden) @ lee
Gewijzigd door Verdicom, 31-07-2015, 17:14

Vanuit Windows 8.1 heb ik gisteren, 30-7, de update, dat is het, gestart middels het icoontje rechts onderin de taakbalk. Het zelfde icoontje waarmee ik eerder had aangegeven Windows 10 te willen reserveren.
Niet direct een seintje, gewoon aanklikken.

Het downloaden, iets meer dan 2 GB, duurde een klein uur.
Het enige wat ik daarna nog nog moest doen was bevestigen dat de installatie "nu' of "later" moest gebeuren.
De installatie zelf vroeg daarna nog ruim een uur, maar verliep allemaal vanzelf. En deze is volledig, en goed afgesloten.

Aan sommige dingen moet je even wennen. Zoals Edge, het vroegere IE, maar verder loopt het wel. Soms is het zoeken hoe dingen nu precies werken.
En soms ben ik verbaasd. Zelfs m'n tv zit nu op het (huis)-netwerk.

Wat ik nog meer zal tegenkomen? Merk het wel.

De oude Windows wordt opgeslagen in de nieuwe map Windows-old. Je kan dus altijd nog terug.

Nu moet ik ook Windows 10 updaten en installeren op de laptop van Marijke.
Nu ook nog Windows 8.1

Groet,
Han

Windows 10 ??

door Piet Blaas ⌂ @, Arnhem, 31-07-2015, 17:59 (3212 dagen geleden) @ Verdicom

Zelfde verhaal bij mij, alleen had ik het woensdag al binnen. Dat was op mijn oude laptop, waar ik inmiddels al Windows 8.1 op had gezet.
Mijn nieuwere laptop ziet de Windows 10 nog niet. Maar daar zit een OEM-versie op van Windows, dat schijnt langer te duren.
Mijn desktop pc laat ik voorlopig nog op Windows 7 draaien, totdat ik meer zekerheid heb over de stabiliteit van Windows 10 en de comptabiliteit met oudere software.

--
Groeten,

Piet.

Windows 10 ??

door Sietze Osinga @, Koekange, 31-07-2015, 18:53 (3212 dagen geleden) @ Piet Blaas

Ook ik heb woensdag Windows 10 gedownload.Alles verliep perfect en was binnen een kleine 3kwartier klaar.Het lijkt of dat de computer iets sneller is dan met Windows 7.Tot nu toe geen vreemde dingen meegemaakt dus,het lijkt allemaal goed te gaan.
Groeten,
Sietze.

Windows 10 ??

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 31-07-2015, 19:42 (3212 dagen geleden) @ Sietze Osinga

Dat snelheidsverschil kan goed kloppen. Windows 8 was ook al sneller dan 7.

Windows 10 ??

door Ed van der Weele † @, Zeist, 08-08-2015, 14:50 (3204 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Dat snelheidsverschil kan goed kloppen. Windows 8 was ook al sneller dan 7.

Mijn ervaring is na een uur gebruik juist het tegenovergestelde. Windows 10 is veel trager dan Windows 7.
Alleen het opstarten is al een marteling.
Vanaf de SSD waarop de besturingssoftware staat is Windows 7 binnen 15 seconden opgestart.
Bij Windows 10 zit je eerst 2 minuten tegen een zwart scherm aan te kijken, dan komt een irritant plaatje waarvan onduidelijk is wat de bedoeling is.
Uiteindelijk maar eens op geklikt. O, nu kan je inloggen...

Afgezien van het feit dat de achtergrondkleur van het beeldscherm lelijker is dan van Windows 7
komt ook na het opstarten van elke applicatie de melding dat het stuurprogramma van de beeldschermadapter niet meer functioneert en opnieuw wordt opgestart.
Opnieuw installeren van de drivers van de MSI N460GTX Hawk lost dit niet op.

Zit ik de Volkskrant online te lezen verdwijnen ineens alle foto's.....
Terwijl ik dit bericht zat te herlezen werden tot 5 keer toe de snelkoppelingen op het bureaublad eerst helemaal wit en daarna verschenen de kleuren weer.

En dan dat verschrikkelijke startmenu met troep waar ik niet om heb gevraagd.

Ik ga de image van Windows 7 weer terugzetten.
Moet ik alleen van die irritante meldingen dat Windows 10 geïnstalleerd wil worden af zien te komen.

Windows 10 ??

door Ed van der Weele † @, Zeist, 08-08-2015, 23:00 (3204 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Ik ga de image van Windows 7 weer terugzetten.
Moet ik alleen van die irritante meldingen dat Windows 10 geïnstalleerd wil worden af zien te komen.

Nog meer mankementen aan Windows 10 geconstateerd.
Elke keer bij hernieuwd opstarten waren de drivers voor de videokaart NVIDIA GeForce GTX 460 disabled. Die moest ik elke keer opnieuw installeren.
Niet dat het dan goed werkte, want het beeldscherm bleef knipperen en met onregelmatige tussenpozen werden alle icoontjes op het bureaublad wit en vervolgens weer gekleurd.

Het lijkt Windows ME uit een ver verleden wel :-(

Met een half uurtje werk stond Windows 7 weer terug geïnstalleerd
en van die vervelende upgrade meldingen naar Windows 10 ben ik ook af.
Hier staat een duidelijke handleiding hoe dat in zijn werk gaat:
http://www.computeridee.nl/nieuws/verwijder-de-melding-om-windows-10-gratis-te-reserveren/

Windows 10 ??

door Piet Blaas ⌂ @, Arnhem, 16-08-2015, 16:52 (3196 dagen geleden) @ Piet Blaas

Mijn nieuwere laptop ziet de Windows 10 nog niet. Maar daar zit een OEM-versie op van Windows, dat schijnt langer te duren.

Gisteren (zaterdag 15-8-2015) bleek voor deze laptop (Lenovo Z580) opeens ook de Windows 10 update beschikbaar te zijn. Gezien mijn eerdere positieve ervaring met het updaten naar Windows 10 heb ik gauw de update uitgevoerd.
Het leek gisteren allemaal goed gegaan te zijn, afgezien van wat kleine foutmeldingen over dat Energy Management niet meer werkt en een vage melding "CAPOS Utility window not found".

Vandaag nog eens wat beter gekeken.
Wat bleek, toen ik de Store wilde openen kreeg ik de melding "Explorer.EXE kan element niet vinden". Edge werkt ook niet. Heel veel Windows applicaties werken niet. Office 10 werkt dan weer wel, evenals mijn Adobe Creative Suite CS5. Maar FileZilla dan weer niet. Er kwam nog een nieuwe update langs vanmiddag en die heb ik ook geïnstalleerd, maar geen verbetering... :fir

Zojuist de oude image met Windows 7 maar weer teruggezet.

Het lijkt erop dat de drivers voor Lenovo niet helemaal oké zijn. De melding "Explorer.EXE kan element niet vinden" kwam ik op internet vaker tegen. Als remedie werd gesuggereerd om Windows 10 maar weer opnieuw te installeren, maar dat werkt ook niet in alle gevallen.

Voorlopig voor die laptop géén Windows 10! :th

--
Groeten,

Piet.

Windows 10 ??

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 31-07-2015, 19:17 (3212 dagen geleden) @ lee
Gewijzigd door Bapaktua, 31-07-2015, 19:19

Ik wilde "alvast" deze software downloaden.
Ik heb gekozen voor ISO-opslag op mijn externe Harddisk.
Was eigenlijk heel snel gebeurd, Win10_Dutch_32.iso.
Nog geen 8 minuten.
Ik gebruik nu nog twee oude machines met XP (omdat een aantal progranna's niet draaien op W7 en W8/8.1).
Ook nog een laptop op W7. Misschien dat ik die mbv de W10 iso-file in de toekomst ga "upgraden" .
ruud PA0ROJ

Windows 10 ??

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 02-08-2015, 09:58 (3211 dagen geleden) @ Bapaktua

Ik wil mijn W7 notebook toch maar gaan "upgraden".
Maar voordat ik dat ga doen wil ik eerst een probleem oplossen.
Ik heb van een bepaalde website een cookie van meer dan een paar honderd karakters lengte "gekregen".
Krijg dus een foutmelding bij het inloggen op die site dat de header te veel karakters heeft.
Oplossing van die website beheerder, alle cookies verwijderen en opnieuw beginnen met paswoorden enzo. Dat wil/kan ik niet.
Iemand een oplossing , graag direct omdat dit probleem buiten dit Forum ligt.
Sorry, Ruud PA0ROJ

Windows 10 ??

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 04-08-2015, 08:21 (3209 dagen geleden) @ Bapaktua

Ruud, toch maar direct.
Misschien hebben anderen er ook wat aan.
Ik ga er even vanuit dat je IE gebruikt.

Start Internet Explorer.
Klik op het tandwieltje rechtsboven.
Kies Internetopties.
Kies Algemeen
Onder de tekst: Browsergeschiedenis verwijderen bij afsluiten:
Kies Instellingen
Kies Bestanden weergeven

Je zit dan in de map C:\gebruikers\jouw gebruikersnaam
\AppData\Local\Microsoft\Windows\TemporyInternetFiles\

En daar zou de boosdoener tussen moeten zitten.
Tenminste, daar komen de cookies normaliter terecht.
Dan kan je ze per stuk verwijderen.

Het is bij Windows nu eenmaal niet altijd een wet van Meden en Perzen.
maar het is te proberen waard.
Anders is groffer geschut nodig. B.v. Ccleaner

Succes,
Han

Windows 10 ??

door lee @, Venlo, 04-08-2015, 08:34 (3209 dagen geleden) @ Verdicom

@ Han

Ik gebruik normaliter Google chrome maar omdat ik alle mogelijkheden open wil houden heb ik deze verwijderd ( ook de restanten in het register)en het met IE als standaard browser geprobeerd maar ook zonder resultaat.

Ik schoon mijn laptop regelmatig op met Ccleaner en ook met Privazer.
Deze laatste gaat nog een stuk dieper dan Ccleaner.
Ook gebruik ik antimalware programma`s.
Kortom, voordat ik een poging doe om W 10 te downloaden is mijn laptop schoon, ook de bestanden in de map ` C-windows-software distribution` heb ik eerst verwijderd.
Ik heb dus zo`n beetje alle optie`s doorlopen helaas zonder succes.

Lee

Windows 10 ??

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 04-08-2015, 10:32 (3209 dagen geleden) @ Verdicom

Ik las Ruuds vraag als dat hij ook de koekjes van die betreffende site niet wilde verwijderen, maar dat staat er inderdaad misschien niet. Selectief koekjes verwijderen zoals jij aangeeft is zonder meer mogelijk. Met de hand het koekje zelf bewerken om het in te korten is misschien een optie als er een overduidelijke fout of overbodig stuk in staat.

Windows 10 ??

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 04-08-2015, 11:02 (3209 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten en Han.
Ik heb de procedure als door Han aangegeven uitgevoerd.
Ik krijg dan een lijst met 5900 ?? files.
swf'jes, jpg's etc.
Daarin ook een aantalt bestanden die beginnen met Cookies ****
Daar staat NUON niet tussen.
Ook heb ik geprobeerd om met de zoek optie in verkenner/mappen een stukje tekst
terug te vinden.
Wanneer ik bij het NUON naar mijn Nuon toe ga en dan inlog krijg ik die "te grote Header" melding.
Nuon zegt, gooi alle cookies maar weg.
Maar dat kan/wil ik niet.
In die hele lijst van tijdelijke files zie ik maar twee NUON.swf bestanden.
Die heb ik nog laten staan.
Maar nu ga ik waarschijnlijk helemaal buiten het forumbereik komen met mijn probleem.
ruud PA0ROJ

Windows 10 ??

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 31-07-2015, 19:38 (3212 dagen geleden) @ lee
Gewijzigd door Maarten Bakker, 31-07-2015, 19:40

Ik heb 2 ervaringen, maar uit de 2e hand. Ik raad mijn klanten in principe aan om pas te updaten als de kinderziektes goed bekend en eventueel verholpen zijn. Met Vista heb ik me er aan gebrand (ontevreden klanten, en een eigen laptop die nooit echt goed gepresteerd heeft) dat ik een nieuwe Windowsversie te snel leverde. 8 heb ik voor het eerst uitgebreid getest en geleverd kort nadat 8.1 uit was en dat ging prima. Niet veel later kwam 8.1 revisie 1 uit, dus vertaald in oude termen Windows 8 SP2. Dat is een heel mooi moment om over te stappen.

Ervaring 1: Een klant die enigszins digibeet is, heeft per ongeluk (...) geupdate en hij belde om te melden dat dat goed gegaan was.

Ervaring 2: Installatie door iemand die gewend is Windows te installeren, en daar bleef het ergens halverwege met een uitermate vage foutmelding hangen.

Hoe dan ook, als er in een specifiek geval problemen optreden (zelfs al is dat bij jou al in de downloadfase wellicht omdat iedereen het probeert te downloaden, dus zegt misschien niet zoveel over het uiteindelijke resultaat) zou ik het bij het oude OS houden en het later (op zijn vroegst over een aantal maanden) nog eens proberen.

Windows 10 ??

door Hans PA0H @, Apeldoorn, 31-07-2015, 20:30 (3212 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ik heb mij pc naar w10 geupdate. De update die windows update ophaalde was corrupt. Maar wat de Mediacrationtool ophaalde was goed. Eerst had ik ingesteld deze "computer updaten". Ik had een engelse W7 en hij wilde Nederlands installeren met als gevolg dat de programma's niet overgenomen konden worden. Toen heb ik een Engelse versie op een usb stick laten zetten. Deze installeerde probleemloos. De instellingen voor printersharing heb ik opnieuw moeten doen. Het programma Volvo vida doet het niet, dat werkt met een localhost en dat wil niet. ik hoop daar nog een oplossing voor te vinden.

Groeten, Hans PA0H

Windows 10 ??

door Kees van Dijke ⌂ @, Heerlen, 01-08-2015, 11:41 (3212 dagen geleden) @ lee

Hallo aan allen,

Windows 10 was al in die nacht al binnen. Met de media creation tool heb ik de 4 ISO DVDs gecreëerd die dan bij de Windows 8 DVD's behoren.
Het downloaden en creëren van de ISO is vrij snel gebeurd, waarbij het branden van de DVD's nog het langste duurt.

Omdat ik niet Windows 10 rechtstreeks kon installeren met de product keys van Windows 8 moest ik eerst Windows 8 weer installeren (clean install), en daarna de update van Windows 10.

De rechtstreekse update werkt prima, maar ik wil clean installs.

Belangrijk is:
- Windows 8 DVD's met hun product keys.
- Windows 8 installeren.
- Pro of gewone versie moet wel overeenstemmen.
- Updaten met de Windows 10 DVD.
- De juiste taal versie evenals X64 of X86 moet overeenstemmen.

Voor zover ik kan nagaan werkt Windows 10 prima, maar de Egde browser laat wel wat steken vallen.

Het start menu is een enorme vooruitgang. Virus scanner (Defender) lijkt ook wat grondiger dan voorheen en veroorzaakt met het kopiëren via een 1Gbit netwerk wel voor vertraging.

groetjes,
-=Kees=-

Windows 10 ??

door Roland Huisman @, Zwolle, 01-08-2015, 14:07 (3212 dagen geleden) @ lee

meer mensen hier met dat probleem ?

Ik heb niet dat probleem wat jij noemt. Maar al wel gezeik met
twee vrij nieuwe videokaarten welke niet ondersteund worden. En de Windows 8
driver laat zich niet installeren onder Windows 10.

Helemaal soepel loopt het dus nog niet.

Groeten, Roland

Windows 10 ??

door v1ncent ⌂ @, Bredevoort, 01-08-2015, 17:22 (3211 dagen geleden) @ lee
Gewijzigd door v1ncent, 01-08-2015, 17:26

Heb mijn Windows 8.1 die dmv Boot Camp op mijn Mac Mini 8GB i5 mid 2011 staat geupdated naar Windows 10. Ging vrij snel allemaal, Windows draait ook vrij vlot. Alleen werkt mijn geluid niet, niet met de standaard Windows driver en ook niet met de Apple Boot Camp drivers. Ook al gaf ie met beide drivers aan dat 'ie normaal geinstalleerd was.

Nog even afwachten, maak toch vrij weinig gebruik van Windows :-)

--
TB-303 <3

Windows 10 ??

door KarelWagema @, Beverwijk, 01-08-2015, 17:33 (3211 dagen geleden) @ lee

Gisteren ook even geprobeerd.

Natuurlijk eerst in VMware kijken wat het doet.
Officiële versie gedownload uit de nieuws groepen.
10 min alles binnen geïnstalleerd en werkte perfect.
Gelijk een hack gedownload om te zie of het te registreren is.
Ook dat ging prima Windows geactiveerd.
Getest of het wilde werken in het Domain.
Ok dat ging prima alleen als admin mag je geen apps gebruiken.
Vond daarna een regestry hack en ook dat werkte geweldig.
Als admin mag je nu ook de apps gebruiken.

Werkt voorlopig geweldig nu zien of Microsoft mijn illegale activatie ontdekt.

Bij Windows 7 ging het tot de dag van vandaag goed inclusief updates.

Windows 10 ??

door v1ncent ⌂ @, Bredevoort, 01-08-2015, 19:02 (3211 dagen geleden) @ KarelWagema

Gisteren ook even geprobeerd.

Natuurlijk eerst in VMware kijken wat het doet.
Officiële versie gedownload uit de nieuws groepen.
10 min alles binnen geïnstalleerd en werkte perfect.
Gelijk een hack gedownload om te zie of het te registreren is.
Ook dat ging prima Windows geactiveerd.
Getest of het wilde werken in het Domain.
Ok dat ging prima alleen als admin mag je geen apps gebruiken.
Vond daarna een regestry hack en ook dat werkte geweldig.
Als admin mag je nu ook de apps gebruiken.

Werkt voorlopig geweldig nu zien of Microsoft mijn illegale activatie ontdekt.

Bij Windows 7 ging het tot de dag van vandaag goed inclusief updates.

Ik had geen hacks of wat dan ook (kmspinko-achtige dingen) nodig om win10 te laten zeggen dat ie geactiveerd was. Kwam dan ook van een legale win8.1, maar in een hobby VM was het ook geen probleem. De licentiekey wordt automatisch gegenereerd waardoor je dus een 'legale' activatie hebt, gaat tot in de oneindigheid (tot win11?) goed. Natuurlijk is dat het niet, maar dat terzijde.

--
TB-303 <3

Windows 10 ??

door peters0176 @, Capelle aan den ijssel, 02-08-2015, 09:06 (3211 dagen geleden) @ lee

Geen ervaring mee ik hou het nog even bij windows 7

Gr Peter

--
p steketee

Windows 10 ??

door Bert K @, Elst Gelderland, 02-08-2015, 14:11 (3211 dagen geleden) @ lee

Lee,
Hier is de update op drie systemen vlekkeloos verlopen.
Een systeem met Windows 7 en twee met Windows 8.1.
Met name het Windows 7 systeem van moeders de vrouw is er een stuk sneller op geworden.

--
Mg.
Bert.
Audio liefhebber

Windows 10 ??

door lee @, Venlo, 03-08-2015, 12:19 (3210 dagen geleden) @ lee

Zo, heel wat reactie`s hier en interessant om de verschillende meningen te lezen.
Helaas lukt het mij met geen mogelijkheid om W 10 te installeren, ik heb alle ogegeven manieren geprobeerd maar zonder resultaat.
Als het dan zo moeilijk is dan hou ik het maar bij 8.1

Lee

Windows 10 ??

door André Berwald, 06-08-2015, 22:07 (3206 dagen geleden) @ lee

Hoi Lee,

Heb je misschien meerdere HDD's in je PC zitten?
De creation tool raakt in de war als hij er meer dan één ziet!
Het helpt dan dat je alle andere HDD's even los maakt en alleen de HDD waar je van boot, vast te laten zitten.

Hopelijk helpt dit je verder :-)

Met groet,

André

Windows 10 ??

door lee @, Venlo, 07-08-2015, 07:39 (3206 dagen geleden) @ André Berwald

Andre, bedankt voor de tip maar ik heb slechts 1 hdd in mijn laptop zitten
De download blijft nog steeds hangen op 79 % zowel bij opslag naar de laptop zelf als naar een usb stick.

Lee

Windows 10 ??

door Marotick ⌂ @, Huizen, 09-08-2015, 07:55 (3204 dagen geleden) @ lee

Als computer bouwer heb ik W10 dus maar eens op een pc-tje gezet.
Een clean install kan niet echt maar er moet eerst een W7 of een W8 geïnstalleerd worden met een licentie.
Vanaf W-XP is er een mechanisme ingebouwd om het voor PC fabrikanten gemakkelijk te maken een Windows te valideren.
In de BIOS moet een tabelletje zitten met een fabrikant vermelding. In Windows moet een certificaat geïnstalleerd worden overeenkomstig met die fabrikant en dat certificaat is al geïntegreerd in de installatie CD van de fabrikant maar kan ook naderhand worden geïnstalleerd.
Daarna moet ook het Windows nummer, per fabrikanten hetzelfde nummer worden opgegeven. En dan is Windows XP - Vista - en W7 gevalideerd.
W8 zit iets anders in elkaar.
Voor deze truc is het aanpassen van de BIOS file het lastigst en er is een forum waarin mensen een verzoek kunnen doen tot een aanpassing van hun BIOS om hierin een z.g. SLIC tabel in te laten voegen. Dit zijn allemaal legale handelingen.
De kans dat het flashen van de BIOS mislukt is altijd aanwezig en dan werkt de hele computer niet meer.
Om dit te omzeilen hebben handige jongens een trucje bedacht.
Een bootloader waarin Windows een SLIC-tabel wordt voorgehouden zodat na het installeren van een certificaat en nummer Windows zich voordoet als een legale versie.
Microsoft is ook niet gek en heeft een UPDATE uitgebracht waarmee de bootloader gewist wordt zodat Windows niet meer als legaal opstart.

Even terug naar W10.
Ik heb eerst W7 geïnstalleerd met de DAZ bootloader (zie www.mydigitallife.info) en die was toen gevalideerd???
Daarna W7 opgestart en vanuit W7 de setup.exe van W10 op de DVD gedraaid.
Een half uur later had ik W10 op de computer staan en was de gehele W7 installatie in de map Windows.old terecht gekomen.
W10 meldt dat hij nu gevalideerd is maar ik kan niet zien of de computer nog opstart vanaf de bootloader.

W10 ziet er goed uit en is duidelijk een kruising tussen W7 en W8. Alles staat weer op een andere plek en soms is het goed zoeken.
Firefox heeft een eigen plek gekregen in het startmenu maar Openoffice(.org) was na installatie niet terug te vinden maar staat uiteindelijk onder de APPS.

Zelf heb ik het idee dat W10 wat sneller is dan W7 in gebruik.
Ook heeft W10 geen mediacenter meer en dat is erg jammer want met Mediacenter was het goed opnemen van TV programma's en het afspelen van video materiaal.

Jack Marotick

Windows 10 ??

door lee @, Venlo, 11-08-2015, 11:36 (3202 dagen geleden) @ lee

Mijn ervaring met Win.10;

Omdat mijn laptop met 8.1 niet meer deed wat ik wou heb ik een nieuwe gekocht , een Acer Espire.
Na de 1e opstart meteen de aanbieding om 8.1 te upgraden naar Win 10 wat ik dus ook gedaan heb.
Na installatie, duurde ongeveer 1,5 uur, draaide het systeem goed maar langzaam, de nieuwe laptop had `maar`4 gb ram
dus dat was duidelijk aan de lage kant voor Win 10.
Ik heb een 8 gb geheugenbankje bijgeplaatst en nu draait alles fantasties.

Op de oude laptop kon ik om een onduidelijke reden 8.1 niet upgraden naar win 10 daarom maar een schone 8.1 installatie gedaan
toen dat klaar was kreeg ik netjes het aanbod om ook daar win 10 te downloaden, aangezien d e oude laptop ook `maar`4 gb geheugen heeft wil ik dat dus even achterwegen laten en dus de automatische updates uitgezet want bij iedere opstart begon hij steeds win 10 te downloaden.

Hoe win 10 werkt zal ik in de toekomst wel ervaren maar tot nu toe geen problemen.

Lee

Windows 10 ??>>snellere pc?>>installeer dan een SSD

door verbeek @, Zutphen, 14-08-2015, 10:28 (3199 dagen geleden) @ lee
Gewijzigd door verbeek, 14-08-2015, 10:36

Een paar maanden geleden was de pc met W7 zo traag geworden met opstarten dat je gerust een kop koffie kon zetten en opdrinken voordat de pc uitgerammeld was.
Eens proefgedraaid met een ssd (solid state drive) uit een andere (moderne) computer waar sata4 de bekabeling tussen het moederbord en de randapparatuur vormt.
In mijn pc zit sata1, dus was het de vraag of de ssd wel juist communiceerde met het moederbord. En ja, wonderwel werkte het.
Nu zit er in de pc een ssd van 128Gb, waar W7 + office op geïnstalleerd zijn. De weg te schrijven bestanden staan op de oude hdd.

Het opstarten duurt nu minder dan een minuut, evenals het afsluiten.

Windows 10?? Nee, dank u. Ik wacht wel tot deze pc het loodje legt :-D

Gr. Paul

p.s. Ik zie nu ook het bericht 09/08 dat Ed vd Weele een ssd heeft geinstalleerd.
Bij hem duurt het 15 sec, bij mij kijkt de pc of er nog een hdd aanwezig is, en ja, die moet opgeslingert worden voordat die zich bekent maakt....
P.

Windows 10 ??>>snellere pc?>>installeer dan een SSD

door Ed van der Weele † @, Zeist, 14-08-2015, 18:06 (3198 dagen geleden) @ verbeek

p.s. Ik zie nu ook het bericht 09/08 dat Ed vd Weele een ssd heeft geinstalleerd.
Bij hem duurt het 15 sec, bij mij kijkt de pc of er nog een hdd aanwezig is, en ja, die moet opgeslingert worden voordat die zich bekent maakt....

Dat was een schatting.
Net even gemeten met een stopwatch, het is 21 seconden tussen het inschakelen en het loginscherm :-)
In mijn pc zitten naast de SSD ook nog 3 SATA HDD's van 250 GB.

Windows 10 ??

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 07-09-2015, 15:40 (3174 dagen geleden) @ lee

Gisteravond W10 geïnstalleerd.
Het verzoek van Microsof om te installeren stond al maanden op mijn W7 PC. Ruim een week geleden eindelijk maar ja gezegd na bericht van een oud collega dat het op de zaak prima verlopen was en dat hij positief was.
Na het ja zeggen kwam de melding dat ik in een wachtlijst stond en vanzelf een melding zou krijgen dat ik kon beginnen. Ik moest ruim een week wachten maar gisteren was het dan zover. Duurde ongeveer anderhalf uur. Daarna nog een paar uurtjes klooien om het uiterlijk van W7 terug te krijgen en die hinderlijke tegels te schrappen. In eerste instantie leek het een ramp; traag, moddertraag. Maar na een paar keer de PC opstarten is die traagheid verdwenen en is de snelheid beter dan voorheen.

Wel hinderlijk de hoeveelheid 'apps' waar ms mij denkt te mee verblijden inclusief een nieuwe browser. Ze laten zich helaas niet allemaal verwijderen.
Een beetje hetzelfde als op mijn smartfoon. Google is ook al zo dol op zijn eigen meuk en staat ook niet toe die te verwijderen.

powered by my little forum