Windows10 ervaringen. (Computertechniek)

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 18-09-2015, 13:43 (3168 dagen geleden)

Mijn ervaringen tot op heden.
Op de ‘hoofd’ PC met Windows 7 Ultimate de melding Windows 10 gereed voor installatie.
Om 4 uur gestart en kreeg het plaatje met de ‘deur’ en de tekst ‘in bewerking’.
Rustig laten gaan maar om 8 uur stond er nog steeds dezelfde tekst en heb ik de update afgebroken.
De volgende dag mijn 2e PC met Windows 7 Prof op tafel gezet en daar liep de update gewoon door, totdat er bij een nieuwe opstart geen beeld meer kwam.
Gewacht omdat het harddisk lampje tekenen van arbeid vertoonde, na een half uur weer een nieuwe opstart en stond mijn oude Windows 7 weer netjes terug.
Daarmee was voor mij de vreugde er wel af en is alles wat Windows 10 betreft voorlopig verwijderd inclusief de melding icoon rechtsonder.
Op internet vond ik de procedure daarvoor en staat hieronder in de verkorte versie met wat aanvullingen.
Windows 10 melding icoon verwijderen.
Naar Configuratiescherm.
A) Windows update > geïnstalleerde updates > zoeken naar KB3035583 erop gaan staan en met rechtermuisknop verwijderen. Dan vraagt de PC voor een nieuwe opstart en wordt de icoon update teruggedraaid.
B) Dan weer naar Windows update > instellingen wijzigen > bij aanbevolen updates het vinkje weghalen.
C) Daarna in het overzicht Windows update, bij de optionele updates (indien aanwezig) de KB3035583 met de rechtermuisknop verbergen.
D) Op de harddisk de hidden file C:\$Windows.~BT verwijderen, dit kan b.v. met TotalCommander.
Groet, Ben

Windows10 ervaringen.

door soundman2 @, Wouw, 18-09-2015, 15:01 (3168 dagen geleden) @ Ben

Op een klein Medion notebookje met w8 werkte de omzetting hier meteen. Een wat oudere DELL Inspiron15R met W7 wacht al een paar weken op een melding dat W10 gereed staat. Gaat volgens mij helemaal niet meer werken.
Soundman2

Windows10 ervaringen.

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 18-09-2015, 18:42 (3168 dagen geleden) @ Ben

Op 2 pc's inmiddels de update geïnstalleerd.
Beide met Windows 8.1 (met ook weer een update van Windows 8.0)
De eerste: een Desktop Packerd bell van iets meer dan een jaar oud
Inclusief download duurde dat wat meer dan twee uur.
Dat was vlak na het verschijnen van Windows 10

De tweede een Asus laptop, zelfde leeftijd.
Uiteindelijk kostte dat vier uur.
En die is toch een stuk sneller dan de desktop.
Dat was enkele dagen geleden.

Bij de laatste begon ik me al zorgen te maken.
Tijdens de installatie wordt een log-bestand aangemaakt.
In C:\windows met de naam WindowsUpdate (tekstdocument), met mogelijk (1) er achter.
Dat geeft wellicht aanwijzingen over het hoe, wat en waarom.
In mijn geval bleek dat iets te maken te hebben met de netwerkverbinding.
Daarom duurde het in het tweede geval blijkbaar een stuk langer.

Uiteindelijk is het allemaal goed afgelopen.

Nog gekke dingen?
Ja, op de desktop wilde een paar dagen geleden Edge niet meer starten.
Kon 'element explorer' niet meer vinden. ????? Nou, ik wel!
De volgende dag deed die het weer.
Wie het weet, mag het zeggen.
Ik heb alles al meegemaakt. Begonnen met DOS 2.11 tot nu.
Inclusief de server-versies.

Groet,
Han

Windows10 ervaringen.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 18-09-2015, 19:45 (3168 dagen geleden) @ Verdicom

Han, hoewel er dus ook positieve ervaringen zijn hoorde ik van een kennis met vrij nieuwe laptop en Windows 8 dat het upgraden zeer goed was verlopen. Echter na een aantal dagen is de klep dicht gegaan vanwege bezoek, daarna bij het openen vroeg Windows 10 om een paswoord. Terwijl er geen paswoord was opgegeven. Mijn eerder advies om een image te maken kwam toen goed van pas en kon Windows 8 worden teruggezet. Groet Ben

Windows10 ervaringen.

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 19-09-2015, 07:15 (3167 dagen geleden) @ Ben

Als bij Windows 8 om een wachtwoord werd geraagd zal Windows 10 dat ook doen.
Zo niet, dan is een tik op Enter voldoende. Is tenminste mijn ervaring.

Dat heb ik ook op een Windows 7 installatie.
Die vraagt zo nu en dan (tijdsverloop) om een nieuw wachtwoord.
Twee tikken op Enter, de tweede als bevestiging van het 'nieuwe' wachtwoord, is genoeg.
Omdat ik dat niet storend vind heb ik eerlijk gezegd hiervoor nooit in de de configuratie gekeken.

Het is jullie bekend dat je Windows 8, en 10, ook kan starten met een pincode ipv een wachtwoord? Wel zo gemakkelijk.

Groet,
Han

Windows10 ervaringen.

door loek @, Exloo (Drenthe), 20-09-2015, 18:02 (3166 dagen geleden) @ Ben

Hallo Ben,

Ik heb met interesse jou item gelezen. Kan je mij nog wat duidelijk maken wat de volgende zaken zijn:

hidden file C:\$Windows.~BT verwijderen

Is dit de file name C:\$Windows.~BT?

Wat is "TotalCommander"? en hoe kom je daar aan?

Graag je reactie.

Al vast bedankt met vriendelijke groet,

Loek

Windows10 ervaringen.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 20-09-2015, 18:55 (3166 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door Ben, 20-09-2015, 18:58

Dag Loek, inmiddels ben ik er achter dat MS bij computers die er niet om hebben gevraagd ook een ‘belangrijke’ update installeert om Windows 10 te installeren.
(Dit vinden veel mensen niet netjes van MS om dit ongevraagd door te voeren.)
Deze ‘belangrijke’ update gaat je systeem voorbereiden op Windows 10 en maakt de directory C:\$Windows.~BT en download daarin enkele Giga bytes aan data.
Mijn eerder aangegeven verhaal heb ik inmiddels aangevuld, bij Windows update is nu ook gewijzigd van ‘Automatische updates’ in ‘Naar updates zoeken maar laat mij bepalen of ik ze wil downloaden en installeren’.
De directory C:\$Windows.~BT bleek er namelijk weer in te staan en wil dat ongevraagd downloaden niet.
Met de verkenner zie je die hidden file niet maar met Total Commander kun je dat wel zien door in configuratie > opties > weergave de verborgen data zichtbaar te maken. Daarna kun je op de directory C:\$Windows.~BT gaan staan, met de rechtermuisknop rood maken en op Wissen klikken. Een gratis versie kun je vinden op http://www.ghisler.com/download.htm
Soms wil het niet gewist worden en krijg je de melding dat je ‘niet geautoriseerd’ bent.
De enige voor mij bekende optie is dan om de Hirren boot cd te starten met een mini XP versie, in die verkenner is hij dan wel zichtbaar en verwijderbaar.
Als er nog andere forumleden zijn die betere ideeën hebben dan horen wij dat graag.
Groet, Ben

Windows10 ervaringen.

door loek @, Exloo (Drenthe), 21-09-2015, 14:58 (3165 dagen geleden) @ Ben

Hallo Ben,

Bedankt voor je bericht ik ga hier zeker wat mee doen.

Met vriendelijke groet,

Loek

Windows10 ervaringen.

door loek @, Exloo (Drenthe), 21-09-2015, 19:55 (3165 dagen geleden) @ Ben

Hallo Ben,

Ik heb net met "total commando" gekeken op de C-schijf. Ik zie niets van de file
die jij noemde C\$windows~BT.

Moet ik dan aannemen dat deze er niet staat of moet je "total commando" daar nog voor instellen?

Graag je reactie met vriendelijke groet,

Loek

Windows10 ervaringen.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 21-09-2015, 20:54 (3164 dagen geleden) @ loek

Om de verborgen (hidden) directory's en files te zien kun je instellen bij Configuratie > Opties > Weergave, en daar het hokje verborgen bestanden aanvinken. Als je dat hebt ingesteld dan zie je opeens meer data staan en mogelijk ook de directory C:\$Windows.~BT
Als dat niet zo is dan zijn er een paar mogelijkheden, je hebt geen Windows 7 of 8 of je automatische update staat al op uit. In alle andere gevallen bij W7 en W8 wordt de update als belangrijke update toch geïnstalleerd en staat die directory er.
Indien je Total Commander blijft gebruiken (is wel handig met deelschermen) dan kun je na afloop de verborgen bestanden weer uitzetten. Dit voorkomt dat je andere verborgen data per ongeluk verwijderd, tenzij je weet wat je doet.
Succes en groet, Ben

Windows10 ervaringen.

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 22-09-2015, 08:00 (3164 dagen geleden) @ Ben

Het lijkt me een tijdelijke map die na een geslaagde installatie weer wordt verwijderd. Evenals $windows.~ws
Hier komen ze op beide pc's niet meer voor.
Omdat de installatie-log inmiddels ook is verdwenen kan ik dat niet meer nagaan.

Google maar eens op $windows en je krijgt een hele trits verwijzingen naar deze twee mappen.
Groet,
Han

Windows10 ervaringen.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 22-09-2015, 10:40 (3164 dagen geleden) @ Verdicom

Ja Han dat klopt, maar als de installatie mislukt door b.v. een niet compatible videokaart of processor dan wordt de oude versie teruggezet en blijft die (ruimtevretende) directory staan. Daarna gaat hij toch weer proberen om die 'belangrijke' W10 update te installeren terwijl je dat niet meer wil of omdat het niet werkt op je PC. Groet, Ben

Windows10 ervaringen.

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 22-09-2015, 13:20 (3164 dagen geleden) @ Ben

Ben, computers zijn soms net mensen. Dat blijkt wel weer.

Of het ook nog lukt in Windows 7 weet ik niet direct.
Maar in vorige versies van Windows kon je dit soort mappen/bestanden altijd nog verwijderen in de veilige modus.
Waarom zou het dan nu niet kunnen?
Groet,
Han

powered by my little forum