Google wil alles van me weten. (Computertechniek)

door soundman2 @, Wouw, 11-10-2015, 19:11 (3141 dagen geleden)
Gewijzigd door soundman2, 11-10-2015, 19:17

Google komt steeds met eem pop-up vanwege privacy. Het komt er op neer dat ze alles willen weten om je te volgen. Je kunt dat aanpassen, maar dat is een dubieus werkje. Zodra cookies sneuvelen zijn de instellingen weer weg en wordt alles wat je doet opgeslagen, zogenaamd om mij betere advertenties te kunnen sturen. Daar zit ik helemaal niet op te wachten. Van objectiviteit in die aanbevelingen is absoluut geen sprake, net zo min als bij de diverse vergelijkingssites. Wie het meeste betaalt staat bovenaan en niet anders.
Welke zoekmachine werkt redelijk tot goed en is nog niet zo corrupt?

Soudman2

Google wil alles van me weten.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 11-10-2015, 20:15 (3141 dagen geleden) @ soundman2

https://ixquick.nl/ned/

Gebruik ik steeds vaker.
Zo zou ieder zich zelf respecterende zoekmachine moeten werken.

Systeem werkt heel simpel.
Jij stelt de vraag aan de zoekmachine en die zoekmachine stelt de vraag
verder zelf opnieuw in de wereld van internet.
Zo weten de sites niet dat jij die vraag gesteld hebt.

Hoe makkelijk kan het zijn.
Daarnaast houd deze zoekmachine niet jouw vragen bij.

Ik vind dan ook dat in NL de providers al die IP adressen moet tegen gaan
op deze manier.
Dat bv een KPN zélf dat ivm opsporing van fraude etc dat bv 6 maanden vast houd prima.
Maar blijft dan wel in land van herkomst.

Tevens dat hele advert bijhouden is totale onzin.
Als bv mijn broer mij opbelt omdat ie een nieuwe kar wil en mij laat meekijken
krijg ik de komende 6 maanden óók die reclames.
Zover bewezen de zinloosheid van die functie.

EN ook ik heb die Google opmerking nog niet geactiveerd.
Ben wel wijzer.

Google wil alles van me weten.

door Mans Veldman @, Leidschendam, 11-10-2015, 20:31 (3141 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Mans Veldman, 11-10-2015, 20:32

Zoekmachine die niets van je wil weten. https://duckduckgo.com/. Gebruik hem al een tijdje tot volle tevredenheid.

Google wil alles van me weten.

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 12-10-2015, 10:49 (3140 dagen geleden) @ Mans Veldman

Vanochtend DuckDuckgo opgezet op mijn XP_machine.
Een verademing, geen gezeur meer over de "privacyherinnering van Google".
Weg ermee.
Misschien is deze zoekmachine ook niet alles, maar voorlopig werkt hij prima.
Ik heb hem gekoppeld aan Firefox.
Bedankt, ruud pa0roj

Google wil alles van me weten.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 12-10-2015, 15:54 (3140 dagen geleden) @ Bapaktua

Zit je toch weer met die USA zooi.

Ze zeggen dan wel dat er niet gevolgd wordt...
Maar je data gaat tóch weer die plas water over.
En valt je hele data verkeer onder USA wetgeving.

Lees dit eens:
https://ixquick.nl/ned/protect-privacy.html?hmb=1
...

Europees Privacy Zegel
Op 14 July 2008 ontving Ixquick het allereerste Europees Privacy Certificaat uit handen van de Europese toezichthouder voor gegevensbescherming Peter Hustinx. Het Certificaat is een officiële bevestiging van de privacy belofte die Ixquick haar gebruikers doet. Ixquick is hiermee de enige zoekmachine die is goedgekeurd door de EU.
.....

Google wil alles van me weten.

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 12-10-2015, 16:28 (3140 dagen geleden) @ Maurice

Begin ik weer te twijfelen.
Net alles op de 2 11111111'tjes ingesteld. :-(
ruud PA0ROJ

Google wil alles van me weten.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 11-10-2015, 20:43 (3141 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Maarten Bakker, 11-10-2015, 20:45

Ixquick en DuckDuckGo zijn prima op gebied van privacy en goed genoeg op gebied van zoeken.

Verder is Ghostery een goede browser add-on om tracking door Google, Facebook, etc. te vermijden. Immers probeert dit soort bedrijven je ook te volgen als jij er zelf weliswaar niet bewust gebruik van maakt, maar de site die je bezoekt wel.

Google wil alles van me weten.

door robot797 @, Rijssen, 11-10-2015, 21:05 (3141 dagen geleden) @ soundman2

waarom gebruik je niet gewoon adblocker
en dan heb je gewoon geen reclame meer

--
Groeten Peter Veldman

Google wil alles van me weten.

door soundman2 @, Wouw, 11-10-2015, 21:16 (3141 dagen geleden) @ robot797

adblocker gebruik ik. Google slaat veel meer op dan je wil.

Soundman2

Google wil alles van me weten.

door robot797 @, Rijssen, 12-10-2015, 03:10 (3141 dagen geleden) @ soundman2

dat klopt
maar niet zo erg als microsoft doet met windows 10

--
Groeten Peter Veldman

Google wil alles van me weten.

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 12-10-2015, 09:20 (3140 dagen geleden) @ robot797

In 'Computer easy' van deze maand (nr 126) staat een uitgebreid artikel van 3 pagina's over de Privacy in Windows 10 getiteld:
'De privacy-instellingen van Windows 10'. Bepaal zelf wat je doorgeeft /Laat je niet volgen
En dat voor € 3,45 incl. cd met allerlei handige programma's.

Dus gauw naar een winkel die ook tijdschriften verkoopt:)

Google wil alles van me weten.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 12-10-2015, 12:14 (3140 dagen geleden) @ robot797
Gewijzigd door Maarten Bakker, 12-10-2015, 12:24

Microsoft is inderdaad flink op weg, maar wat Google doet is véél massaler en veel invasiever voor je privacy.

Het gemeenste truukje is dat Google zelfs alle surfgegevens exploiteert van mensen die zelf geen enkel Google-product gebruiken. Bij Windows 7, 8 en 10 kies je er tenminste nog zelf voor om Windows te gebruiken en kun je nog relatief veel uitzetten, soms met wat kunstgrepen.

Google wil alles van me weten.

door henkk56 @, 12-10-2015, 08:38 (3140 dagen geleden) @ soundman2

Kan ook een dingetje zijn dat stiekem in je systeempje gezet is even zoeken in de
add-on lijst of geinstalleerde software en verwijderen.
Zelf heb ik nog geen last van gehad,gebruik google ook nauwelijks omdat er alleen
maar bagger uit komt,alleen nauwkeurig begrenste opdrachten kunnen nog werken.

Henk

Google wil alles van me weten.

door Julius ⌂ @, Dronten, 12-10-2015, 12:50 (3140 dagen geleden) @ soundman2

Dit is bij mijn weten de enige die jou niet volgt:

https://duckduckgo.com

Google wil alles van me weten.

door radiowizzard, 12-10-2015, 17:36 (3140 dagen geleden) @ soundman2

Hallo allemaal

Ik word doodziek van Google, na een aantal maal negeren, komt er een google opstartscherm waar je niet meer uit komt, tenzij dat je akkoord gaat.Dit was het einde van Google.Bij deze verwijderd en duckduckgo geinstalleerd.Een verademing om alleen dat te zien wat je verwacht en niet een scherm vol meuk.

met vriendelijke groet
Theo Okkinga

Google wil alles van me weten.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 12-10-2015, 20:09 (3140 dagen geleden) @ radiowizzard

Dat opstartscherm is misschien van hun browser Chrome? Ik ben dat zelf nog nooit tegengekomen ook niet bij 'normaal' gebruik van hun zoekmachine en Youtube.

Google wil alles van me weten.

door radiowizzard, 13-10-2015, 06:54 (3139 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door radiowizzard, 13-10-2015, 06:55

Hallo Maarten

Op het moment van opstarten komt direct dit scherm.
Voorheen meldde google alleen een pop-up dat je hun privacy verklaring in moest vullen,Deze kon je gewoon skippen, nu niet meer.

[image]

[image]

[image]

[image]

Ook bij het invullen van de opties is er geen enkele mogelijkheid om er onder uit te komen.


groeten
Theo Okkinga

Google wil alles van me weten.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 13-10-2015, 10:20 (3139 dagen geleden) @ radiowizzard
Gewijzigd door Maarten Bakker, 13-10-2015, 10:27

Hallo Theo,

Ik twijfel nu toch. Ik dacht aan Chrome of Google toolbar, het loont sowieso om het lijstje van geïnstalleerde software even door te lopen en die er in elk geval af te gooien, maar dit kan ook de EULA van een onlinedienst zijn en de browser zou gewoon veilig Firefox kunnen zijn zo aan de layout te zien. Controleer alsnog ook je software maar; Chrome heb je al te pakken als je even een vinkje over het hoofd ziet bij bijvoorbeeld Java of Flash.

Google wil alles van me weten.

door radiowizzard, 13-10-2015, 11:12 (3139 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten

Mijn browser is gewoon Firefox,Chrome heb ik niet geinstalleerd en ik draai nog steeds onder XP.XP omdat anders mijn netwerk niet fatsoenlijk in de lucht te houden is met Server2003 software op de server.En omdat XP voor mij het handigste OS is.

groeten
Theo

Google wil alles van me weten.

door soundman2 @, Wouw, 13-10-2015, 08:48 (3139 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Dit scherm kom je niet omheen.
[image]


Soundman2

Google wil alles van me weten.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 13-10-2015, 10:06 (3139 dagen geleden) @ soundman2

Het is zoals Maarten al aan heeft gegeven een service van Google die dat eist.

(Ons Privacybeleid is van toepassing op alle services die worden aangeboden door Google Inc. en zijn partners, waaronder YouTube, services die Google levert op Android-apparaten en services die worden aangeboden op andere sites (zoals onze advertentieservices), maar niet op services die een afzonderlijk privacybeleid hebben waarin dit Privacybeleid niet is opgenomen.)

Gebruik al heel wat jaar de zoekmachine van Google maar klik de standaard vraag om Chrome te installeren weg. Ook het installeren van een Google bar in je Browser die meekomt met b.v. Flashplayer klik ik altijd weg en heb geen problemen. Nu zelfs de W7 updates ook op uit gezet, totdat die W10 ellende een beetje uit gedenderd is. Groet, Ben

Google wil alles van me weten.

door lee @, Venlo, 13-10-2015, 07:23 (3139 dagen geleden) @ radiowizzard

Google slaat alleen op wat ik opzoek met google toch ?
Wat is dan het probleem, ik doe niks wat niet mag, heb niets te verbergen
en verder gebruik ik AdBlocker en Ghostery om de meeste reclame popups te blokkeren.

Ik vraag mij dan af welke echt persoonlijke gegevens google van mij opslaat en wat voor kwaad dat werkelijk kan.
Ik zit nu +/_ 30 jaar op internet en nog nooit enig nadeel ondervonden van mijn (opgeslagen) surf gedrag.

Onze bewegingen en gedragingen worden overal gevolgd, in winkels worden onze postcodes gevraagd, denk verder aan de klantenkaarten die ons koopgedrag volgen, airmiles, spaar en bonus kaarten, pin betalingen overal hangen tegenwoordig cameras en zo kan ik nog wel een poosje doorgaan.
Ik kan mij er niet druk om maken , het is nu eenmaal de tegenwoordige tijd en als je er aan wilt ontsnappen wordt er wel weer een ander middel gevonden om je te volgen zelfs op een onbewoond eiland weten de satelieten je nog te spotten :-D

Ga er maar eens voor zitten en denk er eens over na waar en hoe we overal gevolgd worden en hoe onze persoonlijke gegevens worden opgeslagen.

Niet druk om maken dus :-D

Lee

Google wil alles van me weten.

door soundman2 @, Wouw, 13-10-2015, 08:43 (3139 dagen geleden) @ lee
Gewijzigd door soundman2, 13-10-2015, 08:44

Dat is de reden dat ik zo weinig mogelijk invul. Soms moet je voor de eenvoudigste dingen complete formulieren invullen. Heel vaak zet ik er dan op dat het niet relevant is. Krijg ik dan niet de gegevens die ik wil, jammer dan.
Ook krijgt men alleen een copie van mijn paspoort en rijbewijs, zonder digidee etc. Ik laat het origineel zien en de copie met verwijderde items kunnen ze krijgen.
Op facebook doe ik helemaal weinig. Niemand weet wanneer ik naar het toilet ga en ik hoef dat ook niet van een ander te weten, Ik loop dan ook niet de hele dag te vingeren om een iPad of smartphone te bevredigen.
Helemaal kun je persoonsgevensroof niet tegenhouden, maar vertragen wel.

Soundman2

Google wil alles van me weten.

door Marotick ⌂ @, Huizen, 14-10-2015, 10:48 (3138 dagen geleden) @ soundman2

Niet alleen Google wil alles weten maar ook bijna iedereen.
Als ik iets wil kopen bij een internetshop dan willen ze meteen dat ik een account aanmaak...
Wat een onzin want als ik bij de bakker een brood koop dan hoef ik ook geen account aan te maken.
Ik koop dus alleen iets bij een shop zonder dat ik een account aanmaak dus stuur ik de shop een mailtje met het artikelnummer dat ik wil en ik vraag hun betalingsgegevens zodat ik kan gaan overmaken. Dat zullen ze niet gauw weigeren.
Ik stuur mijn adresgegevens om de bestelling naar toe te sturen. Zo niet, even goede vrienden maar dan bestel ik wel elders.
Meestal lukt het dan om iets te kopen zonder een account.

Kom ik op een webformulier die van alles van me wilt weten (onlangs nog consumint.nl) dan vul ik alleen onzin in. mijn telefoonnummer is dan 0123456789 en een mailadres is meestal iets van no@spam.go
Adresgegevens NVT 13 pc 1313AZ13 etc.
Vaak wordt er van alles en nog wat gevraagd wat helemaal niet relevant is en dat krijgen ze dan ook niet van me.
Met wat geluk leren ze het af.

Jack Marotick

Google wil alles van me weten.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 14-10-2015, 13:24 (3138 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door Maarten Bakker, 14-10-2015, 13:26

en een mailadres is meestal iets van no@spam.go

Daar zullen ze bij spam.go (als of zodra dat bestaat) blij mee zijn... Niet echt dus.

Het fatsoenlijkst is om een officieel voorbeeldadres te gebruiken zoals email@example.com of spam@example.com enz.

Een andere net iets minder goede maar wel beter verholen mogelijkheid is om een mailadres te gebruiken dat er echt uitziet maar waarvan je zeker weet dat het bounct, bijvoorbeeld een adres op marotick.nl als dat jouw eigen domein is en als je daar de technische mogelijkheid hebt om adressen op bounce te zetten.

Google wil alles van me weten.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 14-10-2015, 18:17 (3138 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ik bedoelde natuurlijk niet bounce (terugsturen) maar reject (aan de poort weigeren).

Google wil alles van me weten.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 13-10-2015, 10:40 (3139 dagen geleden) @ lee
Gewijzigd door Maarten Bakker, 13-10-2015, 10:48

Google slaat alleen op wat ik opzoek met google toch ?

Hoi Lee,

Lees mijn andere reacties ook even, maar ik zet het nog even op een rijtje. Google is een advertentie- en bigdatabedrijf dat toevallig ooit begonnen is als zoekmachine en waar je absoluut geen gebruiker van hoeft te zijn om je gegevens ongewild aan ter beschikking te stellen.

Het is immers al voldoende voor het achterhalen, indexeren en opslaan van jouw internetgedrag als de site-eigenaar een element van Google, zoals een statscounter of een advertentie op zijn website heeft staan, en dat hebben de meeste sites. Een andere grote verzamelaar is Facebook en er zijn ook nog wat kleinere partijen die hetzelfde doen.

Gelukkig doe je wel precies het goede om dat te voorkomen, doordat je Ghostery hebt geïnstalleerd. Toch nog maar even het standaardverhaaltje over privacy.

Je hebt niets te verbergen, althans niets waar je je van bewust bent of niets waar op dit moment iemand interesse in heeft. Liefdadigheidswerk in het buitenland kan onder omstandigheden al interessant zijn, al zal dat meer politiek dan commercieel zijn dus misschien niet voor Google (al kan de geheime dienst in principe bij al hun gegevens, althans die kans bestaat. Of het in de praktijk echt kan weten we natuurlijk niet).

Hoe dan ook, een privacyrisico waar je niets voor te verbergen hebt kan inderdaad probleemloos de rest van je leven goed gaan (het is immers een risico, geen zekerheid) met als enige bijverschijnselen dat je zo nu en dan een onhandige sortering van je zoekresultaten krijgt, in het ergste geval iets anders koopt dan je eigenlijk nodig had of bij een andere winkel dan eigenlijk de bedoeling was, en zo nu en dan nog een tijd lang advertenties krijgt voor iets dat je niet wilt of al lang gekocht hebt, maar zo'n stelling kan ook terugkomen en je in je achterste bijten (het is immers een risico).

Ik ben ook nog niet Googlevrij, maar gebruiken met mate lijkt toch aangewezen.

Google wil alles van me weten.

door lee @, Venlo, 13-10-2015, 17:08 (3139 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Natuurlijk hebben jullie wel gelijk, alles wat we op internet doen wordt opgeslagen, ge(mis)bruikt enz.
Maar ik denk dat men zelf ook voorzichtiger moet zijn met het geven van info enz.
Zelf maak ik mij er niet zo druk meer om, het is nou eenmaal de digitale wereld en we willen niet weten wat er al van ons bekend is zonder dat we het zelf weten.

Gewoon oppassen met vrijgeven van persoonlijke info en verder accepteren dat we eigenlijk allemaal digitale `slachtoffers`zijn dus tegen google en al die andere verzamelaars van persoonlijke info kan ik alleen maar zeggen
:fy :fy :fy :fy :fy :fy :fy (of zouden ze dit nu ook weer opslaan onder mijn naam :lol

Lee

powered by my little forum