Acer 7736 wil niet aan. (Computertechniek)

door Marotick ⌂ @, Huizen, 08-11-2015, 17:52 (3117 dagen geleden)
Gewijzigd door Marotick, 08-11-2015, 17:53

Mijn Acer 7736 met moederbord JV71-MV wil niet starten.
De adapter is goed en ik heb het hele mobo uitgebouwd want dan kom je pas bij het chassisdeel voor de spanning input. Die zit prima nog op de print gesoldeerd.
Helaas is er voor mobo's heel slecht aan schema's te komen want ik zou graag zien wat er gebeurt na de spannings entree.
Er zitten 3 zekeringen op de print maar die zijn goed. In de buurt van de entree zitten een paar micro smd torren en 2 kleine ic-tjes.
Ik geef toe dat het allemaal wat vaag is maar mijn vraag is, heeft iemand ervaring met het stroomverloop, heeft iemand suggesties?
Een nieuw mobo-tje kost 115 dollar en dat heb ik er niet voor over.
Een schema, ook al is het niet van deze laptop, zou verheldering kunnen brengen.

Jack Marotick

Acer 7736 wil niet aan.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 08-11-2015, 17:54 (3117 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door Maarten Bakker, 08-11-2015, 17:58

Wil niet starten is een vrij breed begrip bij computers. Wat zijn precies de symptomen? Branden er LED'jes? Reageert hij op de aan/uit knop? Heb je met en zonder accu geprobeerd? Laadt hij de accu wel op?

Ik ben inderdaad met je eens dat een moederbord niet loont voor een 5 a 6 jaar oude Acer. Financieel en technisch is zo'n apparaat afgeschreven.

Acer 7736 wil niet aan.

door Marotick ⌂ @, Huizen, 08-11-2015, 20:03 (3116 dagen geleden) @ Maarten Bakker

De laptop is helemaal dood. Er brand geen enkel ledje en de accu wordt ook niet opgeladen.
Daarom denk ik dat het probleem ergens in het begin van het stroomcircuit zal liggen.


Jack

Acer 7736 wil niet aan.

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 08-11-2015, 20:11 (3116 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door Bapaktua, 08-11-2015, 20:13

Hallo Jac,
gaat het lampje op de laptop naast de plug van de externe voeding
bij het aansluiten op de netspanning wel aan
Zo niet, komt er wel een spanning van 19 Volt uit de externe voeding?
Ikzelf heb al 2 keer een defecte voeding gehad.
ruud PA0ROJ

Acer 7736 wil niet aan.

door Peter1952 @, Almere, 08-11-2015, 21:13 (3116 dagen geleden) @ Bapaktua

Veel oudere moederboards hebben een batterijtje van 3 V. Als dat batterijtje leeg is start de computer niet meer op, gaat zelfs niet meer aan. Heb ik al meermalen bij de hand gehad.

Groeten,
Peter

Acer 7736 wil niet aan.

door Marotick ⌂ @, Huizen, 08-11-2015, 22:28 (3116 dagen geleden) @ Bapaktua

Het enige lampje dat het doet is die van de adapter. Ik heb de spanning nagemeten en die is keurig 19 Volt.
En helaas, de knoopcel is gewoon 3 Volt.
Dat ziet er dus goed uit.

Jack

Acer 7736 wil niet aan.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 08-11-2015, 23:13 (3116 dagen geleden) @ Marotick

Jack,

Ook geen laadspanning op de accu?
Tja trek die accu er eens uit een laad die los op.
Kijken of dat lukt met een volle accu de boel weer te starten.

Let ook op, meet spanning adapter als deze IN geprikt in de laptop zit.
Mogelijk dat wel los 19V is maar belast niet.

Anders bij gebrek aan schema's zoek IC's op,
daar de data sheets van.
EN wel die in voedings deel laptop.

Daar zit ergens de fout.
Kijk of je die 19V kan volgen op dat spanningsprintje in je laptop.
Daarmee wordt de accu geladen en gaat denk naar een of ander IC wat middels
de aanknop wordt geactiveerd.

Acer 7736 wil niet aan.

door Marotick ⌂ @, Huizen, 09-11-2015, 12:32 (3116 dagen geleden) @ Maurice

De spanning is ook 19 Volt als de laptop aangesloten is en op de AAN-knop gedrukt wordt, de spanning zakt niet in. Op deze schakelaar komt een spanning te staan die door indrukken verbonden wordt met massa en zo zou de computer moeten kunnen opstarten.

Ik denk dat de accu helemaal leeg is maar dat is niet te controleren omdat er in een laptop accu ook een hele schakeling verwerkt zit i.v.m. de veiligheid. De accu heeft 7 aansluitingen die allemaal naar de laptop gaan. Als de doorverbinding van de aansluitingen goed is dan start de elektronica juist op en heeft de accu spanning. Wil ik het anders dan moet ik de gelijmde behuizing openbreken en daar wacht ik liever even mee. Een andere accu heb ik niet.


Ik heb de ufjes doorgemeten maar die hebben geen van allen sluiting.

Jack

Acer 7736 wil niet aan.

door Arjan Havelaar @, 09-11-2015, 22:38 (3115 dagen geleden) @ Marotick

Ik heb de ufjes doorgemeten maar die hebben geen van allen sluiting.

Hoe heb je dit geconstateerd? Er zitten er namelijk nogal wat in, en ook nogal wat sub-circuits.

Acer 7736 wil niet aan.

door Arjan Havelaar @, 09-11-2015, 08:39 (3116 dagen geleden) @ Marotick

Beste Jack,

Ik heb in het verleden meerdere laptops met dit fenomeen gerepareerd.
Het probleem is zeer waarschijnlijk een doorgeslagen keramische condensator.
Alleen, zie maar eens te vinden welke dat is, aangezien er in een laptop heel veel parallel staan.
Mijn ervaring is dat het eigenlijk altijd een exemplaar van 10µF is. Ik weet alleen niet meer in welk spannings circuit, of dat nu in de 5V, 3.3V, 1.8V of nog een andere spanning is.

Als je mij een mailtje doet, stuur ik je het juiste schema van de laptop toe.
Mocht je er niet uitkomen, mag je het boeltje ook naar mij opsturen, dan wil ik er weleens een poging aan wagen.

Met vriendelijke groet,

Arjan Havelaar

Acer 7736 wil niet aan.

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 09-11-2015, 15:48 (3116 dagen geleden) @ Marotick

Heb je ook dit geprobeerd:
Accu er uit.
Laptop aansluiten via de adapter op het lichtnet en kijken wat die dan doet.
Niet altijd moet er ook een accu zijn aangesloten.
Heb ik al eerder meegemaakt.

Niet geschoten .....

Succes,
Han

Acer 7736 wil niet aan.

door Marotick ⌂ @, Huizen, 09-11-2015, 19:24 (3115 dagen geleden) @ Verdicom

Dat heb ik ook al gedaan maar de laptop wil hoe dan ook niet starten.

Voor laptops is het sowieso een goed idee om de accu er uit te laten en vol een half jaartje op te bergen, dan een week weer gebruiken en dan weer wegleggen.
Het gebruik van de accu dus plannen. Ga je weg en weet je dat er mogelijk geen stroom is dan neem je de accu mee. Veelal is er op de plek waar de laptop gebruikt wordt gewoon 220 Volt aanwezig.
Een accu kan maar een keer of 1000 opgeladen worden en dat lijkt veel maar iedere keer als de adapter gebruikt wordt dan ziet de accu dat als een laadcyclus. Daarom gaan laptop accu's zo kort mee.

Jack

Acer 7736 wil niet aan.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 09-11-2015, 22:11 (3115 dagen geleden) @ Marotick

Dat laatste klopt niet. Een cyclus is een cyclus, en een volle accu is vol dus niet onderhevig aan cycli. Wel is het zo dat lithiumaccu's een beetje slijten van langdurig helemaal vol zijn maar bij lange na niet zo hard als dat ze slijten van cyclisch gebruik. Op laptops waar dat instelbaar is, is 90% een mooie maximale accuvulling om de levensduur al richting twee keer zo veel cycli te laten gaan.

Wat is een cyclus: http://batteryuniversity.com/learn/article/discharge_methods
Algemeen over levensduur: http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

Acer 7736 wil niet aan.

door Marbel @, Hoorn N-H, 25-11-2015, 14:07 (3100 dagen geleden) @ Marotick

Iets dergelijks heb ik meegemaakt met een ca. 3 jaar oude
Packard Bell (= Acer). Na vervangen van HDD en besturingssysteem (W8)
bleef app. opeens geheel dood. Voeding uitgewisseld hielp niet en ook de accu werd niet geladen.
Per ongeluk gevonden........ Na het intoetsen van ctrl-alt-del en dan
de "aan" toets startte het app. gewoon op.
Vreemd, na update (Win10) geen last meer.

Groet, Bram

powered by my little forum