MFB en tropicalized wat wil dat zeggen? (Algemeen)

door Bert K @, Elst Gelderland, 24-01-2016, 00:31 (2988 dagen geleden)

Op mijn Philips en Radiola MFB 541 luidsprekers staat tropicalized vermeld.
Bij mijn andere MFB speakers de 544's staat dat niet vermeld.
Als ik ze open schroef zie ik zo een twee drie geen verschillen in de opbouw mijn vraag waar zit hem dat in.


[image]

--
Mg.
Bert.
Audio liefhebber

MFB en tropicalized wat wil dat zeggen?

door Piet Couttouw @, Vlamertinge (België), 24-01-2016, 08:35 (2987 dagen geleden) @ Bert K

Tropicalized betekent "geschikt om in tropische omstandigheden te gebruiken".
Bestand tegen hitte en vochtige lucht.
Het materiaal waaruit een toestel gemaakt is, kan bewerkt zijn met een fungicide (anti-schimmel).

MFB en tropicalized wat wil dat zeggen?

door kris ⌂ @, Gent, België, 24-01-2016, 20:39 (2987 dagen geleden) @ Piet Couttouw

Ik heb er ooit wel eens wat over gelezen in oude Philips lectuur, maar vraag me niet meer waar. Komt er op neer dat het toestel geschikt is voor de hoge temperatuur en vochtigheid die daar voorkomen (Nederlandse kolonies). In buizentijdperk was dat vochtbestendig maken (denk hierbij vooral aan de condensatoren, eventueel de speaker), in het germaniumtijdperk de schakeling zodanig ontwerpen dat ze ook bij hogere temperaturen voldeed Toen alles Silicium werd was dat veel minder een probleem en is de term weer verdwenen.

Over schimmelwerende producten werd er niet gesproken, maar dat zou kunnen.

groeten

Kris

MFB en tropicalized wat wil dat zeggen?

door franshack @, Hengelo ov, 24-01-2016, 22:46 (2987 dagen geleden) @ Bert K

MFB freaks met forum

--
The boldness of ignorance:
'I have split atoms, but no energy was released'.
Tesla

MFB en tropicalized wat wil dat zeggen?

door Wim Schoonhoven @, Eemnes, 25-01-2016, 19:26 (2986 dagen geleden) @ Bert K

[image][image]


Hierbij een service mededeling van Philips dat een /05 nummer van een ontvanger tropenvast is.

R68 is een goed voorbeeld. De één Watt weerstand van 39 Ohm wordt best warm en
door hem te verlagen naar 22 Ohm en één watt te houden wordt hij toch minder warm.

Willem

--
Wim Schoonhoven

MFB en tropicalized wat wil dat zeggen?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 26-01-2016, 00:56 (2986 dagen geleden) @ Wim Schoonhoven

Hierbij een service mededeling van Philips dat een /05 nummer van een ontvanger tropenvast is.

Op het gevaar af dat het pietepeuterig overkomt (niet de bedoeling)... Er staat dat de (kennelijk al bestaande, al dan niet al voor de tropen bestemde) /05 uitvoering op een gegeven moment tropenvast gemaakt is. Uitvoeringsnummer /05 voor die jaren (pre 1980) kan ik nog niet thuisbrengen. Om welk type ontvanger gaat het? Dit voorbeeld kan van pas komen om het inzicht in uitvoeringsnummers te vergroten.

MFB en tropicalized wat wil dat zeggen?

door Wim Schoonhoven @, Eemnes, 26-01-2016, 09:04 (2985 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Maarten,

Dit is de 22RH702/05.


[image]


m.v.g.

Willem

--
Wim Schoonhoven

MFB en tropicalized wat wil dat zeggen?

door kris ⌂ @, Gent, België, 26-01-2016, 10:36 (2985 dagen geleden) @ Wim Schoonhoven

Hierbij een service mededeling van Philips dat een /05 nummer van een ontvanger tropenvast is.

R68 is een goed voorbeeld. De één Watt weerstand van 39 Ohm wordt best warm en
door hem te verlagen naar 22 Ohm en één watt te houden wordt hij toch minder warm.

Willem

ls je de nota helemaal leest is er veel meer aan de hand om deze te tropicaliseren.. Ook de trafo wijzigt naar lagere uitgangsspanningen en het outputvermogen van de versterker gaat van 12 naar 9 watt. tja, zo kan ik het ook :-)

groeten

Kris

MFB en tropicalized wat wil dat zeggen?

door verbeek @, Zutphen, 29-01-2016, 15:42 (2982 dagen geleden) @ Wim Schoonhoven

[image]

Hierbij een service mededeling van Philips dat een /05 nummer van een ontvanger tropenvast is.

Willem,

Is dat zo? Als ik het heel letterlijk lees, dan is het mogelijk de /05 uitvoering tropenbestendig te maken door de voorgestelde wijzigingen uit te voeren. Maar misschien zit ik er helemaal naast...

Gr. Paul

MFB en tropicalized wat wil dat zeggen?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 29-01-2016, 17:43 (2982 dagen geleden) @ verbeek

Er staat "zijn ingevoerd" en het gaat om een blad met fabriekswijzigingen (dus geen optionele serviceoplossingen). Dus vanaf een bepaalde productiestand was de 22RH702/05 standaard tropengeschikt en voor die tijd niet.

powered by my little forum