scheidingstransformator (Gezocht)

door Bert @, Zeist, 03-04-2010, 20:57 (5137 dagen geleden)

Wie heeft ergens nog een scheidingstransformator staan/liggen?
primair/secundair 220 bij 1 of meer Amp?
Voor mijn tuinverlichting! :-D


Metvr.gr. Bert Zeist

scheidingstransformator

door snameroc @, Etten Leur, 03-04-2010, 21:51 (5137 dagen geleden) @ Bert

Als het echt voor je tuin verlichting is is dit veel minder veilig dan als je denkt.
Je zet hier immers de aardlek mee buiten werking achter de trafo.

scheidingstransformator

door Bert @, Zeist, 04-04-2010, 07:04 (5136 dagen geleden) @ snameroc

O.K. snameroc Ik ga dit uitproberen met een trafo 220/110 Heb ik liggen

m.vr.gr. Bert Zeist

scheidingstransformator

door snameroc @, Etten Leur, 04-04-2010, 07:44 (5136 dagen geleden) @ Bert

Zo moeilijk is het niet.
Deaardlek blijft natuurlijk gewoon werken voor alle gebruikers voor de trafo.
Echter achter de trafo is er geen galvanische verbinding tussen de aarde en en de aardlekschakelaar.
Als je nu sluiting hebt in lampje 1 tussen de nul (of pool 1 zo je wilt) en aarde. Nu sleutel jij aan lampje 2 en raakt de 2e pool of terwijl de fase aan, jouw lichaam is dan de geleidende verbinding tuusen pool 1 en pool 2 van het secudaire circuit.
Aangezien de trafo 1 A kan leveren en de aardlek deze fout niet "ziet" kun jij hier dus aan overleiden.
Dan kun je beter geen trafo toepassen maar wel een aardlek dat is veiliger.
In principe staat de nen zulke installatie's ook niet toe zonder isolatie bewakingrelais.

scheidingstransformator- FOUT

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 04-04-2010, 08:19 (5136 dagen geleden) @ Bert

Zeg het ook maar even,

Zwaar foute veiligheid.

Niet doen.

Zet er indien je die niet hebt voor de tuin een eigen aarlek automaat.
10000x veiliger dan de truuk die je nu wilt uit halen.

Bij problemen vliegt de aarlek in en dus de spanning er AF.

Bij scheidingstrafo blijft deze absoluut mooi in werking, al zet je er een schop in de bedrading, spanning zal er NIET af gaan.

scheidingstransformator

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 04-04-2010, 08:30 (5136 dagen geleden) @ Bert

Kan je niet beter 24V lampen gebruiken ? lijkt me veel veiliger.

Groeten ... Hugo Sneyers

scheidingstransformator

door Bert @, Zeist, 04-04-2010, 09:10 (5136 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

Beste mensen wat u schrijft is allamaal waar punt uit!
Maar waar het mij omgaat is dat je niet onder stroom kan komen te staan indien je in cotntact komt met een van de draden van de tuinlamp en massa of aarde.
Punt twee is dat ik secundair de zaak beveilig met een glaszekering zodat bij kortsluiting de zaak (tuinverlichting) wordt onderbroken. In deze situatie kun je dus best een draad (secundair) beet pakken plus de waterleiding om het zo maar even een naam te geven.
Dat het nog beter is om een spanning te gebruiken beneden 50 volt onderschrijf ik.
Overigens heb ik in mijn vakgebied meer meppen gekregen dan u lief is. (380V)
En voor wat betreft norminstallateurs en voorschriften valt er nog veel te verbeteren voor sommige installateurs in de nieuwbouw.

Maar we houden de vinger aan de pols.

met vr, gr.

Bert van der Vinden Zeist

scheidingstransformator

door snameroc @, Etten Leur, 04-04-2010, 11:09 (5136 dagen geleden) @ Bert

Begrijp je het verhaal van de 2 lampjes wat ik schets in mijn voorbeeld Bert?

Is serieus heel denkbaar buiten en je zou niet de eerste zijn die zo verongelukt.

Alleen al het feit dat je zegt dat je aan de 380 hebt gehangen baart me zorgen of heb je 2 fase gelijk in de handen gehad anders had je natuurlijk gewoon 230volt te pakken ipv 380.

Het beste is een laagspanning of een apparte liefst 10ma aardlek voor tuin verlichting.

Succes.

En ja er kan nog veel verbeterd worden maar daarvoor moeten de gevaren wel gezien worden.

scheidingstransformator

door soundman2 @, Wouw, 04-04-2010, 13:19 (5136 dagen geleden) @ Bert
Gewijzigd door soundman2, 04-04-2010, 13:23

Beste mensen wat u schrijft is allemaal waar punt uit!
Maar waar het mij omgaat is dat je niet onder stroom kan komen te staan indien je in contact komt met een van de draden van de tuinlamp en massa of aarde.
Punt twee is dat ik secundair de zaak beveilig met een glaszekering zodat bij kortsluiting de zaak (tuinverlichting) wordt onderbroken. In deze situatie kun je dus best een draad (secundair) beet pakken plus de waterleiding om het zo maar even een naam te geven.
Dat het nog beter is om een spanning te gebruiken beneden 50 volt onderschrijf ik.
Overigens heb ik in mijn vakgebied meer meppen gekregen dan u lief is. (380V)
En voor wat betreft norminstallateurs en voorschriften valt er nog veel te verbeteren voor sommige installateurs in de nieuwbouw.

Maar we houden de vinger aan de pols.

met vr, gr.

Bert van der Vinden Zeist

De grootste fout in dit betoog is dat je niet onder stroom komt te staan als je maar één draad aanraakt. De bedrading in een tuin is kwetsbaar en een beschadiging van de isolatie is niet ondenkbaar. Niets is er in dit geval dat er op wijst dat er een isolatiefout in de kabel zit en hierdoor dus een contact met de aarde kan ontstaan. Een aardlek zou er op afschakelen. Echter niet met een trafo ertussen. De veronderstelling dat het dus goed gaat is levensgevaarlijk, gevaarlijker dan 100% vertrouwen op een aardlekschakelaar.
Veel ongelukken met elektriciteit, gebeuren omdat men "dacht" dat er geen spanning op stond, omdat men "dacht" dat het gereedschap goed geïsoleerd was, omdat men "dacht" dat de zekeringen uit de installatie waren, maar men had ze niet meegenomen had en iemand anders had ze er weer terug in gezet, etc., etc..

De beveiliging met een glaszekering is inderdaad wel geschikt om een kortsluiting te beveiligen, maar geenszins voor een persoonsbeveiliging.
Overigens kunnen glaszekeringen maar een beperkt vermogen afschakelen, zonder een vlamboog te trekken en dus de geleiding door middel van ionisatie in stand te houden. Overigens kan de zekering beter primair zitten, de trafo is dan meebeveiligd.
Dat je een schok van 380 volt gekregen hebt, pleit niet voor de zorgvuldigheid, waarmee je elektrische installaties hoort te behandelen. Bovendien, een opduvel van 380 houdt in, dat je twee fase draden gelijktijdig moet aanraken. Ik zie het dan ook niet als een bijzondere prestatie. Je hebt geluk gehad en elk ongeluk is er een te veel.
Het ligt meer voor de hand dat je een fase raakt en dan een verbinding naar aarde hebt. Je krijgt dan een schok van 220 volt. Er zijn netten van 600 volt, maar volgens mij vallen die niet in het domein van de "laagspannings" installateur.
Henk Roovers

scheidingstransformator

door Patrick Meersman, 04-04-2010, 15:21 (5136 dagen geleden) @ soundman2

Dat je een schok van 380 volt gekregen hebt, pleit niet voor de zorgvuldigheid, waarmee je elektrische installaties hoort te behandelen. Bovendien, een opduvel van 380 houdt in, dat je twee fase draden gelijktijdig moet aanraken. Ik zie het dan ook niet als een bijzondere prestatie. Je hebt geluk gehad en elk ongeluk is er een te veel.

Dat ben ik helemaal met je eens.

Opscheppen dat je reeds meerdere malen een klap van 380 volt hebt gekregen, getuigt volgens mij alleen maar van een ongelooflijke domheid. Van iemand die voor zijn vak dagelijks met 380 volt moet omgaan, mag je toch verwachten dat die weet waar hij mee bezig is?

Stel je voor dat technici die in een kerncentrale werken ook zo te werk zouden gaan. "Ja, Kees, gisteren heb ik nog 2 radioactieve staven vastgehouden, omdat ik niet besefte waar ik mee bezig was. Nou, bij ons thuis hoefde gisteravond het licht niet aan, ik gaf zelf al licht genoeg!" :yeah

Tja...


Met vriendelijke groeten,
Patrick

scheidingstransformator

door Bert @, Zeist, 04-04-2010, 17:23 (5136 dagen geleden) @ Patrick Meersman
Gewijzigd door Bert, 04-04-2010, 17:29

Ik zal nog even heel kort op de laatste woordvoerder ingaan.
Bij het vernieuwen van een kabelkast, de 1e aansluiting binnen een woonhuis of anders waren in de jaren '60 de voorschriften nog niet zo aangescherpt als nu.
Je had een rubberen mat en daar moest je het dan mee doen, dat was gewoonj je werkzaamheden nauwkeurig uitvoeren want de spanning afsluiten was er niet bij.
wel weet je in je achterhoofd dat de grondkabel met 120 Amp is afgezekerd, dus een vermogen van E x wortel 3 x 120 dus 380 x1,73x 120 = kW
Dit heeft helemaal niets te maken met OPSCHEPPEN OF HOE VLINK JE WEL BENT.
Begrijp goed elektriciteit straft onherroepelijk!

m.vr.gr.

Bert van der Vinden

powered by my little forum