muziek draadloos verplaatsen (Computertechniek)

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 28-04-2016, 13:17 (2917 dagen geleden)
Gewijzigd door Bapaktua, 28-04-2016, 13:19

Ik heb een oude Apple Computer met daarop heel veel muziek.
Van klassiek tot modern.
Ik wil nu draadloos het signaal van de computer naar een ander deel van de kamer verzenden. De afstand is ongeveer 18 meter.
Aan die andere kant zit een stereo versterker (+ boxen) met een line ingang.
Wat is op dit moment de beste manier? Ik kom op verschillende sites diverse oplossingen tegen, maar wil (nog) niet versturen en ontvangen via een WiFi oplossing.
Of is er een mogelijkheid om de audio van deze computer (heeft een lokale Internet verbinding met o.a. mijn draadloze printer en dan een WiFi ontvanger met audio uit aan de versterker koppelen?
Alvast bedankt, ruud exPA0ROJ
NB, aan die Apple zit al een FM stereo zendertje voor ontvangst op mijn FM-radio's, maar van die mogelijkheid wil ik geen gebruik maken.

muziek draadloos verplaatsen

door r2d2 † @, Sittard-Geleen, 28-04-2016, 17:44 (2917 dagen geleden) @ Bapaktua

Kijk eens of er DLNA/uPNP servers te krijgen zijn voor je computer/OS. Dan kan je een streamer kopen om de muziek af te spelen (gekoppeld via je netwerk).

Gebruik zelf b.v. een open source servertje op een linux NAS (minidlna) en diverse streamers (Teac/Yamaha) op verschillende plekken. De TV kan meteen foto's weergeven via dezelfde server. Voor tussendoor kan ik ook afspelen via een ipad (via een aparte app, niet via apple software). Waar je op moet letten is dat de speler afspeelt zonder onderbreking tussen de nummers (gap-less). Vind ik tenminste belangrijk, b.v. bij een live concert. Moet wel zeggen dat het bij allemaal bekabeld is, maar streamers met wifi zijn er ook wel.

muziek draadloos verplaatsen

door Peter1952 @, Almere, 28-04-2016, 17:52 (2917 dagen geleden) @ Bapaktua

Er zijn twee manieren om dat te realiseren: Bluetooth, dat zit standaard op een Apple computer. Daarvoor heb je dan een Bluetooth ontvangertje nodig dat je aan je installatie koppelt.
De tweede manier is airplay, dat gaat via WiFi. Je hebt dan nodig een Airport express, die je dan aan je versterker koppelt. Je kunt ook een Apple t.v. nemen, die is op dezelfde manier te koppelen.

Er zijn nog wel meer manieren, bijvoorbeeld Sonos, maar dan moet je wat meer geld op tafel leggen. Ook sitecom heeft een soort Airport Express, die ook via Airplay te koppelen is.

Als je het helemaal luxe wil doen, dan installeer je de Remote app. Op je telefoon of tablet en kan je Itunes op afstand bedienen.

Groeten,
Peter

muziek draadloos verplaatsen

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 03-05-2016, 09:48 (2912 dagen geleden) @ Bapaktua

De tweede manier is airplay, dat gaat via WiFi. Je hebt dan nodig een Airport express, die je dan aan je versterker koppelt. Je kunt ook een Apple t.v. nemen, die is op dezelfde manier te koppelen.

Er zijn nog wel meer manieren, bijvoorbeeld Sonos, maar dan moet je wat meer geld op tafel leggen. Ook sitecom heeft een soort Airport Express, die ook via Airplay te koppelen is.

Ik wil geen meters kabel gebruiken en blue tooth is niet geschikt denk ik.
Afstand en betonnen hindernis in de kamer tussen de computer en versterker.

Ik heb een oude MAC waarin ik nu verbinding heb met mijn Ziggo router/modem.
Ik heb Itunes en Airplay ingeschakeld en kan nu op die MAC mijn opgeslagen audio afspelen.
Wanneer ik het goed heb begrepen zou ik nu alleen maar een Airport Express (basis) in de kamer aan moeten sluiten op mijn versterker ingangen.
Nu zie ik verschillende Airport Express uitvoeringen.
1e een klein blokje wat je direct in het stopcontact steekt.
Het Airport Express basic station.
Is alleen geschikt voor audio maar ik hoef geen video.
Goedkoop, maar niet meer leverbaar??
2e de Airport Express met veel mogelijkheden is alleen veel duurder.
En moet ook nog ingesteld worden ?.
3e Als andere mogelijkheid een Marmitek unit, zender en ontvanger.
Een Marmitek Gigaview 345, niet meer leverbaar ??
Een Marmitek Gigaview 545, bij Conrad 80 Euro
Op dit onderwerp is mijn kennis(nog) onvoldoende, en mijn kinderen wil ik niet lastig vallen:-D
Iemand commentaar/advies?
ruud exPA0ROJ

powered by my little forum