Fusie buizen en transistorforum? (Algemeen)

door MacSimski, 05-05-2016, 09:48 (2905 dagen geleden)

Hallo allen,

Het kan zijn dat ik tegen zere benen ga aanschoppen, maar na een tijdje met beide fora bezig te zijn geweest blijf ik het raar vinden om dat zo apart te houden. Wat is er op tegen om deze fora te fuseren? Is het omdat sommige verzamelaars vies neerkijken op transistortechniek of omdat "Dat nieuwerwetse spul" niet het aankijken waard is?

De tijd gaat door en zonder dat ik het zelf in de gaten heb zijn machines waar zowel transistoren als buizen in zitten al gouw 50 jaar oud. het is zeker voor die hybride toestellen jammer, die vallen nu tussen wal en schip. Daarnaast neemt het aantal gebruikers die niet zelf het buizen of transistortijdperk hebben meegemaakt ook steeds meer toe. Denk daarbij aan de mensen die juist vanuit de microcontroller en computer hoek komen.

Daarnaast is het opgetelde aantal berichten van de twee fora samen nu niet zo groot dat er een overweldigende zee aan berichten binnenkomen. dus dat kan ook niet echt een reden zijn.

Neem nu het draadje over de buckconverter met buizen. Dat is bijna niet uit te leggen zonder naar MOSFET of transistortechniek te kijken. Anderzijds zijn de problemen met oude toestellen vaak hetzelfde: uitdrogend rubber, falende condensatoren en broos plastic/bakeliet/celluloid.

Ik denk dat een gezamenlijk forum voor historische elektronica een meerwaarde heeft doordat men soms vanuit een ander gezichtspunt een oplossing krijgt.

mijn twee cent

dit bericht is ook gepost in het Nederlands forum voor oude radio's

Fusie buizen en transistorforum?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 05-05-2016, 10:13 (2905 dagen geleden) @ MacSimski

Staan toch links!

Boeit het dat via een link gaat.
Of je nu in een thread op nfor zit of hier.

Maakt het helder.

Samenvoeging krijgen we weer torren zooi tussen de buizen en buizen troep
tussen de torren.
Omdat er weer oelewappers zijn die verschil niet snappen.

Tevens zijn er verschillende eigenaars van de fora.
Of moet brcf,CO, MFB er ook bij?
Of modelbouw, classiccars, oude scheepsdiesels.
Heet internet gezamenlijk, dus zit al onder 1 noemer.

Fusie buizen en transistorforum?

door MacSimski, 05-05-2016, 10:36 (2905 dagen geleden) @ MacSimski
Gewijzigd door MacSimski, 05-05-2016, 10:38

Sorry voor het eerdere bericht. gewoon negeren. Ik heb even het "beheerforum" van het nederlands forum voor oude radio's gelezen en dat maakt elke discussie zinloos. Gelukkig is er Circuitsonline.nl waar ze war minder bekrompen denken.

sorry nogmaals

Simn

Fusie buizen en transistorforum?

door Marotick ⌂ @, Huizen, 05-05-2016, 12:45 (2905 dagen geleden) @ MacSimski
Gewijzigd door Marotick, 05-05-2016, 12:47

Op zich is het best wel een goed idee om één radioforum te maken maar ik zie dat niet zo snel samenwerken.
De NFOR wordt bestierd door oude mannetjes die last hebben van wat verschrompeling in de bovenkamer. Soms komt zo'n mannetje ook op dit forum om dan gelijk de wijsvinger te heffen.
Op het beheer van de NFOR is heel veel kritiek maar door een truckje wordt die kritiek buiten zicht geplaatst.
Ik werd van dat forum afgegooid alleen omdat ik kritiek had dat mijn Maxwell Pupil project telkens werd toegevoegd aan het steeds verderweg zakkende begin draadje. Ik werd er gek van.
Men ging er gemakshalve er vanuit dat ik een business wilde maken met dat project. Zoveel achterdocht.
Met het Pupil Project ben ik overgestapt naar de BuizenRadioClub waar ik een warm onthaal wachtte. Geweldig.
Doordat ik daar mijn verhaal kwijt kon zijn er zo'n 20 tal pupilletjes gebouwd en daar ging het mij om, de lol, de hobby.
Er zijn dus 20 pupilletjes gebouwd waarvan ik het frontje verzorgde, ja Otto daar heb ik die Mercedes van betaald....

Ik vind het wel best zo. Voor mijn transistor interesse kom ik hier en wil ik wat weten over een radiobuis dan is de Buizen Radio Club een goede, kundige plek.
Ik heb de NFOR niet nodig

Jack Marotick

Fusie buizen en transistorforum?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 05-05-2016, 14:15 (2905 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door Maarten Bakker, 05-05-2016, 14:39

Tsja, dat samenvoegen van topics ga je overal tegenkomen (zoals op circuitsonline ook behoorlijk fanatiek) en eerlijk is eerlijk het zorgt er wel voor dat het allemaal overzichtelijk blijft. Dingen die bijelkaar horen ook bijelkaar houden, want daarvoor wil je niet op linkjes of zoekfuncties moeten vertrouwen. Specifiek op het NFOR: als je een topic wilt volgen kun je het bookmarken of in een tab openen. Als je het forum wilt volgen gebruik je zoals ik de "laatste 100". Dan moet je het wel eens in de 2 dagen checken of in beurstijd 2 maal daags. Dat is het nadeel natuurlijk van de antieke software, maar binnen de beperkingen mijnsinziens niet beter op te lossen en al helemaal niet door een enkel onderwerp over meerdere threads te verspreiden.

En natuurlijk zijn er wel wat andere issues op het NFOR. Ik denk dat het de afgelopen jaren al best verbeterd is maar er komen soms dingen langs waar ik zo nu en dan de verplichte periodieke opmerking over maak zonder er zoals vroeger wel eens gebeurde langduriger op door te gaan. Tijdgebrek en geen zin in. Ik blijf er gewoon trouw donateur van, kan ermee door 1 deur ondanks het verschil in insteek en het blijft een waardevol medium met waardevolle deelnemers.

Bedenk bij verschil van inzicht op het internet ook steeds dat je niet ziet hoe een ander het bedoelt vice versa.

P.S. Fuseren zal hem wel niet worden, maar wat mij betreft hoeft dat ook niet. Er zijn immers ook nadelen zoals dat je op het NFOR dan alsnog vooral de nadruk zou leggen op oude transistortechniek (de O in NFOR!) terwijl hier ook zo nu en dan moderne apparaten en computers langs ziet komen. Dat zijn eigenlijk onverenigbare scopes tenzij je bereid bent om het NFOR uit te rusten met een off-topic hoekje (opzich geen slecht idee trouwens, maar ook niet echt practisch - Maurice heeft een goed punt dat je dan het hele internet wel samen kunt voegen).

Fusie buizen en transistorforum?

door Roland Huisman @, Zwolle, 05-05-2016, 14:53 (2905 dagen geleden) @ MacSimski

Hoi Simon,

Ook hier? :-) Welkom. :-)

Een hybride is bij het buurforum zeker welkom. En hier ook wel overigens.
Toch kwam er meer en meer behoefte aan een hoek voor (oude) volledig
getransistoriseerde toestellen. Zo is dit forum destijds min of meer vanuit
het buurforum ontstaan omdat men bij de buren de grens bij apparatuur met
buizen wou houden.

Veel mensen die hier zitten hebben ook een account bij de buren (gloeidraad.nl)

Toen ik ooit begon te verzamelen had ik ook een grens dat er zeker buizen
in moeten zitten. Maar -zoals jij zeker wel weet- is die grens bij mij
al lang en breed verdwenen :-).

Maar ach... ieder vind zijn weg wel. Er zijn vele specifieke fora.
Zo ga je een fiat panda ook niet bij een volvo forum bespreken.

Ik zie net dat je nog hebt gereageerd op mijn pdp8/m. Ik kom
binnenkort zeker weer eens bij jullie kijken. Alles al verhuist?

Groeten, Roland

Fusie buizen en transistorforum?

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 05-05-2016, 19:19 (2905 dagen geleden) @ MacSimski

Voor dit idee is best wat te zeggen. Aan de orde is het vooralsnog niet. Derhalve sluit ik deze draad.

Paul
Forumbeheer

powered by my little forum