Goedkope PIC programmer type K150 (Computertechniek)

door loek @, Exloo (Drenthe), 16-09-2016, 15:00 (2772 dagen geleden)
Gewijzigd door loek, 16-09-2016, 15:04

Hallo forum lezers,

Een tijd geleden had ik op dit forum een oproep gedaan om mij te helpen met het programmeren van een PIC18F2550. Ik zelf werk eigenlijk alleen met Atmel processors en ik heb dus geen programmer voor PIC.
Otto Tuil heeft me hiermee geholpen en ben nu al weer een tijd aan het experimenteren met de GPIB adapter (nog lang niet klaar).

Ik had uit China ook een PIC programmer besteld type K150 (prijs 8 Euro).

[image]

Er is op internet veel te lezen over deze programmer en daarbij staan ook veel mislukkingen bij.
Het ontwerp is uit de periode 2007 en eigenlijk is er geen ondersteuning en wijzigingen meer daarna.
Veel problemen zouden er zijn bij het krijgen van de juiste drivers voor de USB poort.

Je kan de software nog wel van een Chinese site downloaden. Het programma waarmee de PIC gelezen/geprogrammeerd kan worden heet “Microbrn.EXE” en hoeft niet geïnstalleerd te worden.

[image]

En de lijst met PIC die ondersteund worden is erg groot/lang.


[image]
[image]

Ook wordt een extra programma meegeleverd “Fixhex2” dit moet je gebruiken als er een foutmelding komt bij het laden van de te programmeren HEX-file. Dit programma converteert de HEX-file naar een HEX-file die dan wel gelezen kan worden met de programmer. Het wijzigt iets aan de configuratie bytes in de HEX-file?

Er was al eerder een “Fixhex1” geweest maar daar zaten fouten in. Ook over “Fixhex2” stonden weer allemaal rampen verhalen. De HEX-file was dan wel leesbaar voor de programmer maar de configuratie bytes zouden niet juist gezet worden.

Daar voor heb ik na diep zoeken op internet de juiste oplossing gevonden. Er was iemand die had uitgevonden dat een programma MPLAB een HEX import en HEX export functie had die wel goed werkte. MPLAB is van een bekende software/hardware leverancier en dat deel is gratis.

Na dit alles was het toch wel spannend of ik iets had aan deze goedkope (met zeer veel mogelijkheden) programmer.

Als eerste de Driver:
Bij het koppelen via de USB komt Windows 7 na zoeken met de meest niewe versie driver van Microchip. De koppeling met de programmer kwam tot stand.

Ik had nu in ieder geval een goed , door Otto, geprogrammeerde PIC en kon dus na het programmeren van een nieuwe PIC vergelijken of alles werkte. Ook heeft MPLAB veel controle mogelijkheden en dus ook voor alle configuratie bytes.

Dus als eerste de HEX-file geïmporteerd en geëxporteerd met MPLAB naar een nieuwe HEX-file.
Deze nieuwe HEX-file ingelezen en geprogrammeerd met “Microbrn.EXE”.
Daarna de twee PIC’s in MPLAB en “Microbrn.EXE” vergeleken. Er was geen verschil en de tweede PIC werkte ook goed in de nog verder te ontwikkelen USB-GPIB converter.

Kortom zoekt iemand een PIC-programmer voor weinig geld dan is de K150 toch een leuk alternatief.

Ik deel deze ervaring met jullie omdat er veel zoekwerk aan vooraf is gegaan en misschien kan je zo iemand anders deze tijd kunnen besparen.

Met vriendelijke groet,

Loek

Goedkope PIC programmer type K150

door Goldline @, Oranjedorp, 16-09-2016, 17:51 (2772 dagen geleden) @ loek

Dank je loek,
waardevolle info !

--
Cees PA1DBA

Goedkope PIC programmer type K150

door Otto @, Drenthe, 19-09-2016, 11:06 (2769 dagen geleden) @ Goldline

Ik zou een PICkit3 kopen. Is een nieuwere versie van de PICkit2 waarmee ik de PIC van Loek heb geprogrammmerd. Voordeel is dat de processor gewoon in de schakeling kan blijven. En dat voor de prijs van 11 euro (free shipping).

Otto


[image]

Goedkope PIC programmer type K150

door loek @, Exloo (Drenthe), 20-09-2016, 09:28 (2768 dagen geleden) @ Otto

Ik zou een PICkit3 kopen. Is een nieuwere versie van de PICkit2 waarmee ik de PIC van Loek heb geprogrammmerd. Voordeel is dat de processor gewoon in de schakeling kan blijven. En dat voor de prijs van 11 euro (free shipping).

Otto

Hallo Otto,

Met de programmer die ik gekocht heb kan je ook de PIC in de schakeling programmeren.

Bij het zoeken op internet naar een programmer heb ik ook de PICkit3 gezien maar dan wel met uiteenlopende prijzen vanaf 11 tot 65 Euro.

Ik kon er niet achter komen of de goedkoopste nu namaak waren of origineel. En was ook nog in de veronderstelling dat je voor het aansturen een betaald besturingsprogramma moest hebben.

Het maakt mij niet zo uit of het namaak is maar vaak zijn er dan weer problemen met vinden van de juiste USB drivers.

Als ik vooraf geweten had dat je een PICkit3 voor 11 euro kon kopen die werkt zoals dat bij jou het geval was, dan had ik er ook gekocht.

Weet jij of de PICkit3 die we gebruikt hebben een originele was?

Met vriendelijke groet,

Loek

Goedkope PIC programmer type K150

door Otto @, Drenthe, 20-09-2016, 13:03 (2768 dagen geleden) @ loek

Met de programmer die ik gekocht heb kan je ook de PIC in de schakeling programmeren.

OK

Bij het zoeken op internet naar een programmer heb ik ook de PICkit3 gezien maar dan wel met uiteenlopende prijzen vanaf 11 tot 65 Euro.
Ik kon er niet achter komen of de goedkoopste nu namaak waren of origineel.

Ik ga er van uit dat de goedkopen klonen zijn, maar zoals je zelf al zegt: maakt niet uit als hij het maar doet.

En was ook nog in de veronderstelling dat je voor het aansturen een betaald besturingsprogramma moest hebben.

Nee, die kun je gratis downloaden.

Het maakt mij niet zo uit of het namaak is maar vaak zijn er dan weer problemen met vinden van de juiste USB drivers.

Als ik vooraf geweten had dat je een PICkit3 voor 11 euro kon kopen die werkt zoals dat bij jou het geval was, dan had ik er ook gekocht.

Weet jij of de PICkit3 die we gebruikt hebben een originele was?

Die ik bij me had was een orignele PICkit2 (twee). Ik zag later die ook op Ali staan voor ik meen € 7,60. Bij de volgende bestelling koop ik er één om te proberen.

Otto

powered by my little forum