Adcance cd-speler MCD-204 komt niet uit Stand-By-stand (Toestel of techniek)

door Paul van der Mast @, Ulvenhout, 23-10-2016, 13:40 (2746 dagen geleden)

Beste forumlezers,
Ik probeer een cd-speler van het merk Advance weer aan de praat te krijgen, het type is MCD-204. De ronde stand-by-knop is rood verlicht en één keer zag ik hem bij het indrukken blauw worden, maar hij viel weer terug naar rood: stand-by. Ik heb het frontje vrijgemaakt en de connectoren los en weer vastgeklikt, vervolgens alle drukschakelaars gecontroleerd en tenslotte van alle schakelaars de 4 soldeerpunten nagesoldeerd. Met een loep waren kleine haarscheurtjes te zien in de tinverbinding. Als ik de stand-by-knop indruk hoor ik het relais ook reageren maar soms niet en soms wel. Iemand enig idee wat een volgende stap zou kunnen zijn. Eén keer werd de knop dus blauw en het LIJKT niet aan een 'component' te liggen maar aan een contact. Het zwarte relais eruit solderen lijkt me lastig maar misschien weet iemand hoe waarschijnlijk het is dat dat ding de oorzaak is? Ik hoor het graag en alvast bedankt! Paul van der Mast

Adcance cd-speler MCD-204 komt niet uit Stand-By-stand

door soundman2 @, Wouw, 23-10-2016, 15:19 (2746 dagen geleden) @ Paul van der Mast
Gewijzigd door soundman2, 23-10-2016, 15:26

Vermoedelijk zit er een zgn switched mode voedingsdeel in. In apparaten die langdurig stand-by staan willen de elco's daarvan nog wel eens defect of capaciteitsloos raken. Dat komt omdat daar vrij hoge hf stromen door heen gaan. Ze moeten daardoor ook een lage ESR hebben.
Controleer eens of er elco's in de voeding ziten waarvan de bovenkant enigszins bol staat. Als je een capaciteits-meter hebt kun je ze ook meten, liefst uit de schakeling, maar soms lukt het ook wel als ze nog op de print staan.
Als inderdaad elco's defect zijn, moet je echt exemplaren erin zetten met een lage ESR, anders zijn ze vrij snel weer stuk. De aanduiding 105 graden zegt weinig over de ESR.
Verder is het zinvol om te controleren of de trafo op de voedingsprint niet losgekrompen is in het soldeer.
Het zijn maar wat aanwijzingen uit de praktijk. De fout eruit meten is vaak handiger dan lukraak wat vervangen.
Een schema zoek ik nog naar.

Advance cd-speler MCD-204 komt niet uit Stand-By-stand

door Paul van der Mast @, Ulvenhout, 23-10-2016, 16:37 (2745 dagen geleden) @ soundman2

Een schema heb ik niet maar de voeding van het relais zelf gaat met een standaard brugschakeling achter een trafootje met 2X 5 volt. Die schakeling moet 5 volt opleveren, want dat is de werkspanning die op het relais dat reageert op de standby-knop staat vermeld. De elco's op dat printje zien er nog goed uit. Het is in ieder geval GEEN schakelende voeding, maar mogelijk krijgt het relais toch te weinig spanning om voldoende aan te trekken. Ik zal die printplaat ook even los moeten nemen.
Bedankt voor de tip!
Hopelijk duikt er iemand op dit dit al eens aan de hand heeft gehad...

Paul

Advance cd-speler MCD-204 komt niet uit Stand-By-stand

door Paul van der Mast @, Ulvenhout, 23-10-2016, 18:29 (2745 dagen geleden) @ Paul van der Mast

Zo ziet deze cd-speler er uit. Misschien herkent iemand hem nu. Ja, en er zitten ook 2 dubbeltriodes in, maar de rest is halfgeleidertechniek.
[image]

Advance cd-speler MCD-204 komt niet uit Stand-By-stand

door soundman2 @, Wouw, 23-10-2016, 21:18 (2745 dagen geleden) @ Paul van der Mast
Gewijzigd door soundman2, 23-10-2016, 21:24

Foto's heb ik gevonden, schema's niet. Wel een of ander forum waar iemand het apparaat nog sterk verbeterd heeft, door het plakken van stukken lood, het vervangen van condensatoren etc, het stereo beeld werd meteen een stuk opener etc., etc.
Ik begrijp niet dat een fabrikant een dure CD-speler met volgens kenners een minder goede weergave in de handel brengt.
Ik lees niet dat de man enig technisch onderzoek heeft gedaan met meetresultaten.:-(

Advance cd-speler MCD-204 komt niet uit Stand-By-stand

door Paul van der Mast @, Ulvenhout, 23-10-2016, 21:43 (2745 dagen geleden) @ soundman2

Het is inderdaad een bijzonder apparaat, waarin extra's zijn aangebracht die weinig meerwaarde lijken te hebben. Maar goed, nu moet ik nog ontdekken waarom hij altijd maar in de stand-by-stand blijft terwijl hij één enkel keertje actief werd, nl toen ik hem net binnenkreeg na maanden lang stilgestaan te hebben. Eén onderdeel moet door dat lange staan van toestand veranderd zijn. Maar waar moet ik het zoeken?

Advance cd-speler MCD-204 komt niet uit Stand-By-stand

door Marbel @, Hoorn N-H, 23-10-2016, 21:57 (2745 dagen geleden) @ Paul van der Mast

De 204 telt vanuit stand-by (aan) terug van 60 naar 0 om
de buisjes op te warmen, maar wat ook bekend is dat wanneer
het app. even niet gebruikt wordt, hij meteen op stand-by
gaat om de buizen te sparen. mss. heb je hier iets aan?
Er zit dus wel een beveiliging ingebouwd.
Wellicht is er iets met de buizen waardoor hij niet uit stand-by wil.
Bram

Advance cd-speler MCD-204 komt niet uit Stand-By-stand

door Paul van der Mast @, Ulvenhout, 24-10-2016, 10:58 (2745 dagen geleden) @ Marbel

De buisjes warmen niet op. Maar ik kan eens rond het relais zoeken aangezien drukken op de stand-by-knop meestal een klik laat horen maar soms niet. Even wachten en hij klikt wel als ik op de knop druk. Dat kan met een ingebouwde wachttijd te maken hebben, maar ik vermoed dat er meer aan de hand is.
Bedankt voor je hint. Ik heb geen handleiding laat staan een schema.

Advance cd-speler MCD-204 komt niet uit Stand-By-stand

door Paul van der Mast @, Ulvenhout, 24-10-2016, 11:25 (2745 dagen geleden) @ Paul van der Mast

Ook de hoofdvoeding is standaard met 4 diodes, 2 elco's van 1000 uF. De weerstanden die daar pal tegenaan zitten zijn wel wat bruiner geworden door een te zware belasting. De elco's zien er nog goed uit, maar mogelijk zijn ze toch te sterk verlopen.Ik zal spanning die deze voeding afgeeft eens meten.
=>Let op de bruine weerstanden naast elco's van 1000 uF 80 volt
[image]
=>voeding van relais
[image]
=>details van relais
[image]
=>overzicht voedningstrafo en cd-speler + aansturing
[image]

Deze foto's geven een beeld van wat ik aantref, na verwijdering van het frontpaneel, dat ik heb gecontroleerd, voor zover nodig.

Adcance cd-speler MCD-204 komt niet uit Stand-By-stand

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 23-10-2016, 22:18 (2745 dagen geleden) @ Paul van der Mast

Dit is de voeding midden foto?
[image]

Zo te zien staat bij de plug precies wat er op moet staan.
Lijkt me de stand-by ook gewoon vermeld.
Deze activeert het relais.
Tot die tijd, in stand-by, staat er denk enkel 5V tbv standby functie.

Pluggen los, relais handmatig activeren door of hoog of laag maken van betreffende pennetje en je kunt de voeding testen op werking.

Anders oplossen is relais overbruggen, of relais los solderen en meten of
contacten nog in orde zijn.

Daarna nog testen of de voeding ook in belasting blijft werken.
Zo bekend nu of de voeding on orde is.

Nu je de voedingen weet kun je de diverse modules onderzoeken of daar fouten op zitten.

Kan zijn dat een van de modules een dermate hoge stroom trekt dat de voeding afschakelt.
Controleer dus of er een stroommeting op de voeding zit.
Misschien kun je enkele modules los halen en dan trachten of ding wel wil doorstarten.
Afhankelijk hoe slim de boel is gebouwd natuurlijk.
Uiteraard in acht houden dat de standby module zonder dat natuurlijk niets start.

ENfin
Beetje in oplossingen denken.

Een gewone fout zou eerder niet starten of draaien van CD speler zijn.
Laser fouten e.d. , Display fouten enkel blank of corrupte tekst.
Knopbedienings fouten door defecte in bediendeel, zou allemaal niet resulteren in een blijvend standby.

Dus wat houd hem in standby?
Niet opkomen van juiste voeding,
Te hoge stromen na inschakeling waardoor de boel weer af valt.
Een cpu die niet reageert.=> Controleer reset circuit cpu.
Deze start even op moment van aanzetten om de cpu te resetten.
Zoek IC op vervolgens de datasheet, daar staat hoe deze moet werken.

Adcance cd-speler MCD-204 komt niet uit Stand-By-stand

door Paul van der Mast @, Ulvenhout, 24-10-2016, 15:25 (2745 dagen geleden) @ Maurice

Ik merk nu pas dat de buizen wel opgloeien als stand-by wordt ingedrukt en het relais aantrekt. Maar de verlichting rond deze knop BLIJFT rood, de display licht niet op en bovendien worden de 2 weerstanden 10 K/1W die naast de zware voedingselco's zitten flink heet. Ik meet ongeveer 70 volt op beide elco's, die pas opkomt als het relais is aangetrokken. Ik ga er van uit dat het relais netjes zijn werk doet. Eén van de modules trekt te veel stroom. Ook opvallend is dat een gekoelde spanningsregelaar helemaal links koud blijft. Misschien is die pas nodig als de cd gaat draaien, weet ik niet. Verder kom ik niet.

Adcance cd-speler MCD-204 komt niet uit Stand-By-stand

door soundman2 @, Wouw, 24-10-2016, 17:40 (2744 dagen geleden) @ Paul van der Mast
Gewijzigd door soundman2, 24-10-2016, 17:43

Ik merk nu pas dat de buizen wel opgloeien als stand-by wordt ingedrukt en het relais aantrekt. Maar de verlichting rond deze knop BLIJFT rood, de display licht niet op en bovendien worden de 2 weerstanden 10 K/1W die naast de zware voedingselco's zitten flink heet. Ik meet ongeveer 70 volt op beide elco's, die pas opkomt als het relais is aangetrokken. Ik ga er van uit dat het relais netjes zijn werk doet. Eén van de modules trekt te veel stroom. Ook opvallend is dat een gekoelde spanningsregelaar helemaal links koud blijft. Misschien is die pas nodig als de cd gaat draaien, weet ik niet. Verder kom ik niet.

De weerstanden naast de elco's zijn misschien bedoeld om de elco's (sneller) te ontladen. Dat kan nodig zijn als er een gevaarlijke spanning op staat. Na het uitschakelen blijven de elco's dan niet tijden lang geladen.
Staan de elco's om een of andere reden in serie, dan kunnen het ook vereffeningsweerstanden zijn, zodat elke condensator de helft van de spanning voor zijn kiezen krijgt.

Adcance cd-speler MCD-204 komt niet uit Stand-By-stand

door Paul van der Mast @, Ulvenhout, 24-10-2016, 19:43 (2744 dagen geleden) @ soundman2

Het lijken me inderdaad vereffeningsweerstanden maar ik heb geen schema en de print heb ik er nog niet uitgeschroefd om de verbindingen te zien. Toch vreemd dat ze zo heet worden dat ze duidelijk warmte afgeven aan de direct aangrenzende elco's. Lijkt me niet de bedoeling. Ik ga morgen weer eens wat meten.

Adcance cd-speler MCD-204 komt niet uit Stand-By-stand

door snameroc @, Etten Leur, 25-10-2016, 05:07 (2744 dagen geleden) @ Paul van der Mast

Ik zou eerst eens meten rond de koude spanningsregelaar. Die 70 volt is voor de buisjes. Begrijp ik goed dat je het relais aan en uit kunt zetten met de standby knop?

Johan

Adcance cd-speler MCD-204 komt niet uit Stand-By-stand

door Marbel @, Hoorn N-H, 25-10-2016, 09:20 (2744 dagen geleden) @ snameroc

Adcance cd-speler MCD-204 komt niet uit Stand-By-stand

door Paul van der Mast @, Ulvenhout, 25-10-2016, 14:50 (2744 dagen geleden) @ Marbel

Dag Bram,

Dat is een mooie start meer informatie.
Bedankt!

Paul

Adcance cd-speler MCD-204 komt niet uit Stand-By-stand

door Paul van der Mast @, Ulvenhout, 25-10-2016, 14:46 (2744 dagen geleden) @ snameroc

Zal ik eens doen. Ja, als ik op de stand-by knop druk hoor ik het relais aantrekken en gaan de buisjes gloeien. Vervolgens kan ik ze weer uitschakelen. Maar de leds rond die knop blijven rood en er gebeurt verder niets.
Bedankt voor je tip!
Paul

Adcance cd-speler MCD-204 komt niet uit Stand-By-stand

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 04-02-2017, 20:19 (2641 dagen geleden) @ Paul van der Mast

Vandaag is DIODE dag....

Na de K9 van Rene de CD speler van Paul opgepakt.
Zoals titel aangeeft, komt niet uit standBy.
Paul kwam er niet uit en is op mijn werktafel terecht gekomen.

Na meting is hoofdvoeding in orde.
CD main PCB was er geen KLOK op de X-Tal.
Doe dat meestal direct bij een CPU om te zien of daar ieder geval leven zit.
Hier dus niet het geval.Geen klok.
Ondanks dat spanningen er "leken"te zijn op PCB.
O.a. de 78L05 keurig 5V enz.

Vond een CX1117-ADJ, dat lijkt op een spanningsregelaar.
Datasheet er bij en jawel klopt.
Ingang 0,7V en dat is niet veel, uitgang 0,0 niks.
Verder zoeken en kom op 2 dioden in serie.
1e diode er voor keurig 5,0V, er na 4,5V,
2e diode er na de 0,7V.
Diode los gehaald en meet keurig netjes door.
Maar een drop over een diode is vreemd of wordt naar beneden gehaald door een sluiting.
Na onderzoek in ander schema de MT1389QE bekeken en lijnen volgen moet
voor de CX1117-ADJ toch echt 3,3V staan, de CX1117-adj regeld dan verder terug naar 1,8V.

Nwe diode er in, Haalde niets uit,
Dan botweg 3V3 extern gevoed uit een stabiele voeding.
Zie daar start weer keurig op.FILMPJE

Dan toch maar 2 nieuwe 1N4001 geplaatst.
Daar na plaatsing 2e diode de meeting na de 1e van 5V naar 2,4V dropte.
EN jawel start ook nu weer keurig op.
Staat nu een test CD te draaien.

[image]

[image]

[image]

powered by my little forum