Van Windows 10 Pro terug naar Windows 7 Ultimate (Computertechniek)

door Ed van der Weele † @, Zeist, 29-10-2016, 07:03 (2707 dagen geleden)
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 29-10-2016, 07:33

Voor Windows 10 had ik een schone installatie gedaan omdat de versie van Windows 7 na drie jaar ernstig vervuild was.
Windows 10 viel mij erg tegen, de schermkleuren zijn veel te onduidelijk waardoor de verschillende onderdelen van een scherm niet van elkaar zijn te onderscheiden. De keus tussen 'wit' en 'wit' maakt het erg lastig.
Verder was - op mijn 6 jaar oude pc - Windows 10 een heel stuk trager dan Windows 7. Als ik klikte om een bestand op te slaan duurde het soms 2 minuten voordat er iets gebeurde en regelmatig kwam het voor dat bij een applicatie "Reageert niet" kwam te staan. Een paar minuten later werkte het dan weer wel.
En om reacties vóór te zijn: Met 8 GB geheugen lag het niet daaraan.

Half september begon de ellende pas goed. Er kwamen grote updates die na een kwartier wachten de melding gaven "Update mislukt. Update wordt ongedaan gemaakt". Weer een kwartier wachten.
Gisteren was ik het helemaal zat om een paar keer per dag een half uur naar dit scherm te staren.

[image]

Windows 7 weer geïnstalleerd.
Na de uitgifte van Windows 7 in 2010 zijn er natuurlijk een flink aantal updates verschenen. Windows Update gestart. Een foutmelding. Updates waren niet te vinden.
Zoeken op internet naar de bewuste foutmelding. Tientallen berichten over hetzelfde probleem.
Bij Microsoft stond een handleiding hoe het probleem mogelijk kon worden opgelost. Een stuk of 30 opdrachten moesten op de commandline worden getypt.
Resultaat: precies hetzelfde als voorheen, geen updates te vinden.

Opnieuw zoeken naar een oplossing. Iemand meldde dat het bij hem had geholpen om Internet Explorer als default browser in te stellen.
Al een jaar of 20 gebruik ik Mozilla Firefox als webbrowser, dus naar Internet Explorer had ik nooit gekeken.
Op mijn pc was Internet Explorer versie 8 geïnstalleerd, die moest eerst worden geüpgraded naar een nieuwere versie.
Microsoft was daar niet heel duidelijk in, maar na wat zoeken bleek dat versie 11 de huidige versie moest zijn. Die gedownload en geïnstalleerd.
Nog steeds geen updates beschikbaar :-(

Weer verder zoeken. Ergens diep in de krochten van de Microsoft website vond ik een update KB3112343. Die gedownload en geïnstalleerd.
Een half uur lang alleen maar een blauw balkje dat doelloos heen weer schoof over het scherm, maar nog steeds geen foutmelding. Er was dus nog hoop.

En toen... kwam er ineens een melding dat er 251 updates gedownload werden. Daarna kwamen er nog 73 updates.
En daarna nog eens 45. Dat duurde ook weer een uur of twee, net als het installeren ervan, maar het is nu dus eindelijk gelukt om Windows 7 weer up to date te krijgen.
Tot Microsoft definitief de stekker uit de ondersteuning van Windows 7 trekt blijf ik deze gebruiken.

Wat zouden we veel tijd overhouden als er geen computers waren.

Van Windows 10 Pro terug naar Windows 7 Ultimate

door snameroc @, Etten Leur, 29-10-2016, 07:35 (2707 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Eigelijk is het niet te doen om nog win7 te installeren dat heb ik al van meerdere systeembeheerders gehoord en net als jij zelf beleeft. Echter is het mj nog nooit niet gelukt een pc naar win10 fe updaten en goed gangbaar werkend te krijgen. Ook met pcs met maar2 gb geheugen. Als er al problemen zijn komt dat in mijn ervaring bijna altijd voort uit virus scanners van derde, zeker na grote updates van windows. Meestal is het dan voldoende de virusscanner te verwijderen en indien gewnst de nieuwe versie voor windows 10 van de virus scanner naar keuze opnieuw installeren.

Ik vind het dan ook reuzejammer dat de gratis update niet meer is.

Van Windows 10 Pro terug naar Windows 7 Ultimate

door Ed van der Weele † @, Zeist, 29-10-2016, 07:52 (2707 dagen geleden) @ snameroc

Als er al problemen zijn komt dat in mijn ervaring bijna altijd voort uit virus scanners van derde

Bij die foutmeldingen van de updates van Windows 10 heb ik het ook geprobeerd met uitgeschakelde F-Secure antivirus. Dat had geen effect.

Ik vind het dan ook reuzejammer dat de gratis update niet meer is.

In de periode dat Windows 10 gratis was heb ik een iso gedownload en geïnstalleerd op mijn pc.
Met een gratis tooltje kon de nieuwe product key die door Windows 10 was aangemaakt worden achterhaald.
Daarna is het altijd mogelijk om op diezelfde pc Windows 10 te herinstalleren.
Als de hardware van de pc ingrijpend wordt gewijzigd, bijvoorbeeld een ander moederbord, werkt het vanzelfsprekend niet meer.

Maar zolang Microsoft de lay-out en de kleuren van de schermen niet verbetert hoef ik geen Windows 10 te hebben. Lelijker kan het bijna niet.

Van Windows 10 Pro terug naar Windows 7 Ultimate

door snameroc @, Etten Leur, 29-10-2016, 10:11 (2707 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

UitscHakelen is niet hetzelfde als verwijderen.
En ja kleur is een kwestie van smaak toch, ieder zijn keuze.

Johan

Van Windows 10 Pro terug naar Windows 7 Ultimate

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 29-10-2016, 12:06 (2707 dagen geleden) @ snameroc

Niet te doen is misschien wat sterk uitgedrukt. Twee patches erop en een nachtje laten ratelen is iets waar ik wel overheen kan komen.

Van Windows 10 Pro terug naar Windows 7 Ultimate

door snameroc @, Etten Leur, 29-10-2016, 13:28 (2707 dagen geleden) @ Maarten Bakker

En dat gaat alleen als je een goede internetverbinding hebt.
Dat nachtje downloaden en updaten

Van Windows 10 Pro terug naar Windows 7 Ultimate

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 29-10-2016, 16:16 (2707 dagen geleden) @ snameroc
Gewijzigd door Maarten Bakker, 29-10-2016, 16:18

Nooit wat van gemerkt dat de verbinding verschil maakt mara het kan natuurlijk wel. Ik heb vooral de indruk dat het op een snelle 8-thread processor met veel geheugen en een snelle SSD sneller gaat. MS zal wel ergens een NP-Compleet algoritme gebruikt hebben in het zoeken naar updates. Dus eentje waarvan de verwerkingstijd bijvoorbeeld exponentieel stijgt met de hoeveelheid updates.

Van Windows 10 Pro terug naar Windows 7 Ultimate

door Rob Krabbendam ⌂ @, Hellevoetsluis, 29-10-2016, 18:52 (2707 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Wat zouden we veel tijd overhouden als er geen computers waren.

Dat waag ik te betwijfelen, maar je herkenbare frustraties met Windows begrijp ik zeker. Ik ben zelf zo'n 10 jaar geleden definitief overgestapt op Linux en nog weer later op MacOS. Die laatste optie is geen goedkope, maar als je een veilig OS zoekt voor wat oudere hardware en niet continu bezig wilt zijn met systeembeheer maar je pc gewoon wilt kunnen gebruiken waarvoor je 'm aanzet, kan ik je bv Linux Mint zeer aanbevelen. Ik vond het (na even wennen) een verademing en ik wil nooit meer terug.

Nou zitten er aan Linux ook nadelen. Ik heb laatst bijvoorbeeld een tijdje moeten klooien om een printer aan de praat te krijgen onder Ubuntu maar met een beetje hulp via Google was dat varkentje toch gauw gewassen. Probeer het eens uit zou ik zeggen. Daar hoef je het niet eens voor te installeren overigens, het draait ook vanaf een USB stick. En installeer je het wel, dan kun je Windows ernaast houden.

Zie bv https://www.seniorweb.nl/tip/tip-wat-is-linux waar ze grappig genoeg het niet kunnen gebruiken van IE als nadeel bestempelen (?!)

Van Windows 10 Pro terug naar Windows 7 Ultimate

door Ed van der Weele † @, Zeist, 29-10-2016, 22:40 (2707 dagen geleden) @ Rob Krabbendam

Met verschillende uitvoeringen van Linux heb ik geëxperimenteerd en het grote nadeel daarvan is dat er geen goed werkende software onder Linux bestaat voor de werkzaamheden die ik met mijn computers uitvoer.
Voor videobewerking ben je gedwongen om onder Windows te werken omdat daarvoor de meeste keus aan (vaak gratis) software is.
Er zijn wel videobewerkingspakketjes voor Linux maar die zijn wel heel primitief.

Er zal ook wel videosoftware onder MacOS bestaan, maar de naam Apple roept bij mij enige weerstand op vanwege al zijn gedwongen winkelnering.

Van Windows 10 Pro terug naar Windows 7 Ultimate

door Rob Krabbendam ⌂ @, Hellevoetsluis, 30-10-2016, 14:35 (2706 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Op een Mac doet iMovie (standaard meegeleverd) alles wat ik nodig heb. Op Linux heb ik geen recente video editing ervaring maar er lijkt genoeg voor te zijn: http://filmora.wondershare.com/video-editor/free-linux-video-editor.html

Lijkt me overigens niet echt een toepassing voor oudere hardware.

Van Windows 10 Pro terug naar Windows 7 Ultimate

door r2d2 † @, Sittard-Geleen, 29-10-2016, 23:46 (2707 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Bekend probleem. Ik gebruik Vista en daar is het hetzelfde. Kijk hier eens, dit helpt bij mij:

http://wu.krelay.de/en/
http://www.bleepingcomputer.com/forums/t/611898/windows-vista-update-hangs-at-checking-for-update...

1x per maand de security patch laden (na 2e dinsdag van de maand) en daarna wordt de rest relatief snel gevonden.

Ik zie het als pesterij van M$. Vista draait bij mij prima (snel, nooit crashes) en ik heb geen noodzaak voor een upgrade. Volgens zo'n beetje iedereen is Vista het slechtste OS ooit van hun, maar als je de zaak eenmaal goed hebt ingesteld zijn er geen problemen. Kost wel wat moeite, out of the box is het idd niet te pruimen.

Van Windows 10 Pro terug naar Windows 7 Ultimate

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-10-2016, 20:37 (2706 dagen geleden) @ r2d2 †

Ik zie het als pesterij van M$. Vista draait bij mij prima (snel, nooit crashes) en ik heb geen noodzaak voor een upgrade. Volgens zo'n beetje iedereen is Vista het slechtste OS ooit van hun, maar als je de zaak eenmaal goed hebt ingesteld zijn er geen problemen. Kost wel wat moeite, out of the box is het idd niet te pruimen.

Dan heb je de juiste hardware (hoewel de drivers in de loop van de tijd ook problemen oplosten), voldoende geheugen (4GB vind ik wel een beetje het minimum) en een heel erg degelijke harddisk (ook met voldoende geheugen staat Vista soms als een gek te swappen of andere schijfintensieve dingen te doen dus extra slijtage).

Ik ben wel met je eens dat als het eenmaal stabiel werkt het opzich wel blijft werken. Dat speelde bij ME ook.

Van Windows 10 Pro terug naar Windows 7 Ultimate

door r2d2 † @, Sittard-Geleen, 30-10-2016, 23:13 (2706 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Een Asus laptop, origineel geleverd met Vista. 4GB aan geheugen en een SSD die ik er later in heb gezet. Heb ook nog een XP en Win98 machine. Die laatste is ook aardig rap, omdat er een bak geheugen en een grote HD in is gezet.

Van Windows 10 Pro terug naar Windows 7 Ultimate

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-10-2016, 23:57 (2706 dagen geleden) @ r2d2 †

Asus laptop origineel geleverd met Vista... Been there, done that, submitted the e-waste :P Wat ook niet meehielp in mijn geval was een nVidia-chipset.

Maar ik denk dat die SSD in combinatie met 4GB wel net de doorslag geeft voor een werkbaar geheel. Hoe lang hij storingsvrij meegaat hangt vooral van de kwaliteit van de SSD af.

powered by my little forum