De reVox A77 deel 2 (Toestel of techniek)

door Marotick ⌂ @, Huizen, 02-01-2017, 23:36 (2642 dagen geleden)
Gewijzigd door Marotick, 02-01-2017, 23:48

[image]

Er zijn 7 printen voor de audio behandeling die zitten onderaan in de reVox en als de afschermklemplaat, waarin ook de gaten zitten voor het afstellen, weggenomen is dan kunnen de printjes eruit genomen worden.

[image]

Op deze printjes ontmoeten we ook andere problemen. Hierop zitten 14 instelpotjes voor de afregeling natuurlijk maar... heel vaak blijken de lopertjes van deze potjes spontaan van het potje af te vallen. Ik vervang deze potjes voor stofvrije potjes van ACP.
Bij het afregelen blijkt de BIAS niet goed instelbaar is (daarover later meer) en als ik die potjes van 50K vervang voor 100K dan gaat dat afregelen gewoon goed.

Deze printjes worden geprikt op, wat we nu noemen, een moederbord en ook daar zitten 3 condensatoren op die ik vervang. Twee daarvan zijn 250 uF 25 Volt typen en die kom je 4x tegen in de A77. Op het moederbord zit ook een instelpotje om de overspraak te dempen. Op deze langwerpige print zit ook een schuif schakelaar 9 x om, die bewogen wordt door de powerknop. (Eigenlijk onbegrijpelijk dat dit ook niet door relais geschakeld wordt.) Die schakelaar schakelt de snelheid en de daarbij behorende correcties en bias. Om de condensatoren op het moederbord te vervangen draai ik aan de componentenkant de schroefjes los. Dan kan ik de print wat uit zijn behuizing trekken, daarbij moet ik soms wat bedrading losnemen. De print trek ik zover eruit dat ik met de soldeerbout er net in kan om de condensatoren los en weer vast te solderen.

[image]

Daarna met een wattestokje met alcohol de goudkleurige printschakelaars en de schakellamellen schoonmaken en met siliconen-olie inspuiten zodat de schakelaars weer kraakvrij en soepel schakelen. Als later blijkt dat een potmeter ook kraakt dan spuit ik die ook schoon met siliconen olie, het druipt er vanaf en neemt zodoende ook het vuil mee dat er in zit. De olie kan geen kwaad en schakelaars en potmeters blijken gewoon goed contact te houden. Tot nu toe ook nog geen klachten gekregen.

[image]

Die powerknop heeft 2 standen voor de hoge snelheid en 2 standen voor de lage snelheid. Het verschil tussen die standen is dat de trekkracht van de linker spoelmotor veranderd voor gebruik van grote of kleine haspels. De wisselspanning naar de linker motor, die de band strak houdt, krijgt een andere spanning zodat deze kracht ook veranderd. Als de band bij een kleine haspel bijna aan het eind is dan draait de afwikkel haspel snel en moet de band te hard trekken. In de stand “klein” wordt de trekkracht naar die motor verminderd. “Klein” is dus voor afdraaien van kleine haspels en “groot” voor het afdraaien van reels.
Door het kiezen van een andere snelheid neemt de aangekoppelde schuifschakelaar (9xom) een andere stand in. Deze schakelaar is soms vuil en dan krijgt hij wat IPA en daarna siliconenolie.


De motorsturingsprint heeft een potje voor het instellen van de snelheid en de voedingsprint heeft een potje om de 21 Volt in te stellen. Ook komt er uit die print 27 Volt voor de relais en motorsturingprint, lampjes etc. dat is niet instelbaar.

[image]

Er zit een kast beveiliging in waar ik het nut niet zo van inzie. Binnenin de kast zijn 2 metalen pennen aangebracht die een doorverbinding maakt als de reVox in de kast zit, wordt hij er uit geschoven dan wordt de 220 Volt onderbroken en kan je veilig werken maar je kan hem dan ook niet testen. Ik haal die doorverbinding weg, 2 holnietjes verwijderen en de bussen zijn van de A77 af. De pennen in de kast laat ik zitten en de draden naar de schakelaar soldeer ik rechtstreeks op de netentree.
Ook vervang ik vaak de netentree van de A77 voor een entree voor een eurostekker.

powered by my little forum