De reVox A77 deel 1 (Toestel of techniek)

door Marotick ⌂ @, Huizen, 02-01-2017, 23:44 (2668 dagen geleden)

Beste medeforummers,

Loek geeft ons mooie verslagen van de apparatuur die hij repareert. Zijn laatste verslag ging over een reVox ontvanger en dat zette mij er toe om een verslag te maken over de reVox A77 recorder.

ReVox (Studer) maakte al heel lang bandrecorders maar in 1967 begon men met de productie van de A77 de eerste bandrecorder van reVox dat volledig van transistoren voorzien was, de voorgangers waren allemaal buizenbakken.

[image]

De A77 werd in 3 vernieuwingen uitgebracht, de eerste uitgave (MK1 1967), MK2, MK3 en de laatste de MK4 in 1977.
Niet alleen maakte reVox de A77 maar ook de B77 een wat luxere uitgave van de A77 en nog andere recorders voor audio-studio's zoals de A700 en de PR99
De A77 was bedoeld als semi-professioneel apparaat voor de professioneel ingestelde audio fanaat en de wat kleinere studio's.
Ik kwam de eerste reVox tegen bij de ziekenomroep in 1971, we hadden er één en die had het wel zwaar.

[image]

Het succes van de A77 is vast het ontwerp. Drie motoren, voor elke functie dus één en een zeer lichte bediening want het schakelen wordt gedaan door relais en trekmagneten die de machine op play zet of laat remmen. En het natuurlijk naadloos monteren. Druk op het montage punt de record knop in en zonder schakelklik of ander bijgeluid is de machine gaan opnemen, ideaal.
De A77 is er met 2 snelheden, 9,5cm/sec en 19 cm/sec is de standaard ook nog een hi-speed uitvoering 19 – 38 cm/sec en een low-speed 2,35 – 4,75 cm/sec. En die zijn dan weer leverbaar als 2 of 4 spoor versie. Wat natuurlijk een verkeerde naam is want een 4 sporen recorder kan ook 4 sporen gelijktijdig opnemen en dat kan een 4 spoor reVox dus niet. Bedoeld wordt 2x een kwart spoor dat als voordeel heeft dat de band aan het eind weer gebruikt kan worden door hem om te draaien. De A77 zit in een mooie houten kast of in een soort koffer waarin aan beide zijkanten speakers zijn verwerkt, handig want band er op en spelen maar.

Het laatste half jaar doe ik niets anders dan reVoxen opknappen en dat is hard nodig want vele onderdelen begeven het na 40 – 50 jaar. Mechanisch is de A77 erg sterk en mensen die een oude reVox op zolder vinden stoppen de stekker in het stopcontact en de capstanas, de toonas, gaat draaien dus hoera hij doet het nog hij kan naar MP voor 250 euro...
Staat de reVox wat langer aan dan hoor je 4x plof en heb je 4x een kamer vol met rook. Dan zijn de Riva's ontploft maar dat geeft niet want de reVox blijft het gewoon doen. Die riva's zitten in de schakeling om vonken te blussen en inbranden van contacten te voorkomen.

Het uitbouwen van de A77 is gemakkelijk. Het frame zit met slechts 4 schroeven vast in de kast. Zijn die eenmaal eruit dan moet de dummy plug er nog uit, waarin een doorverbinding zit. Deze dummy zit in de plaats voor een afstandbediening paneeltje.
Het eerste wat ik doe na het uitbouwen en met perslucht het vuil uitblazen is het openen van de VU meter. Dit kleine metertje heeft van binnen een klein magneetje dat vastgelijmd zit op een plaatje dat vastzit op een minuscuul rond frame-pje. Die lijm is verdroogd en als ik er op tijd bij ben dan zit het magneetje nog op zijn plek. Op de tip van een kleine schroevendraaier breng ik een zeer klein druppeltje secondenlijm aan en dat druppeltje tip ik naar het magneetje en het plaatje. De bedoeling is dat de lijm er tussenin vloeit en dat het magneetje weer goed vast komt te zitten. Voorzichtigheid is wel nodig want het spoeltje zit ook in de buurt en als dat vast zit dan is het einde oefening.

[image]


[image]

Kijken we naar de achterkant dan zien we 3 van de 4 riva's die vervangen moeten worden alvorens de reVox op het lichtnet aangesloten mag worden. Van achteren zijn zichtbaar de voedingsprint, de motorsturingsprint en de print met 3 relais er op voor het schakelen. Op die laatste print zitten de 3 riva's. Deze zijn gemaakt voor 150 Volt en dat komt er zo ongeveer ook op te staan, ze worden vervangen door 250 Volt typen.

[image]

De motorprint heeft ook een riva en ook wat andere condensatoren die vervangen moeten worden. De druppelcondensatoren vervang ik niet. Van de 20 reVoxen die ik onderhanden heb gehad was er slechts 1x een druppeltje met sluiting. Mooi zou zijn als de condensatoren op kwaliteit (lek) gemeten kunnen worden terwijl ze nog in de schakeling zitten.
De elco's worden vervangen omdat die vaak sluiting hebben. De reVoxen gaan ook de verkoop in en dan is het vervelend als bij de koper iedere week een condensator ermee stopt. De werkspanning voor de elektronica is 21 Volt en reVox gebruikt doodleuk condensatoren met een spanning van 25 Volt. Dat gaat een aantal jaren goed maar het is wel wat krap. Bijna alle gebruikte condensatoren zitten tegen de grens aan.
Ook op de voedingsprint wordt er een condensator vervangen, maar de beker elco als die goed is dan laat ik die zitten. Tot nu toe geen probleem kunnen ontdekken.

[image]

Bij één reVox die ik onderhanden heb gehad waren de riva's allemaal al ontploft, ook bleek de condensator (3,5uF) bij een spoelmotor sluiting te hebben dat zijn van die bekers met een schroefdraad bevestiging er op, maar met deze motorcondensatoren heb ik verder ook nooit problemen gehad dus die laat ik ook zitten, maar het is wel oppassen net als bij die druppeltjes.

De reVox A77 deel 1

door Eleen @, Deurne (BE), 03-01-2017, 00:32 (2668 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door Eleen, 03-01-2017, 00:37

Mooi verslag van een van de betere in Europa ontwikkelde en geproduceerde tapedecks voor de (semi)proffesionele gebruiker.

ReVox (Studer) maakte al heel lang bandrecorders maar in 1967 begon men met de productie van de A77 de eerste bandrecorder van reVox dat volledig van transistoren voorzien was, de voorgangers waren allemaal buizenbakken.

Die buizenbakken (vanaf model C36 tot G36) zijn wel het onverwoestbare basisconcept, zowel mechannisch als electrisch, waarop het model A77 is op gebouwd. O.K., de '36' modellen zijn de versterkers en wisoscillator dan wel volledig met buizen uitgevoerd. Enkel het 'eindeband-relais' in de F en G modellen is met een transistortrapje uitgevoerd. Opname- en weergave-technisch doen deze oudere machienes zeker niet onder voor hun getransistorizeerde opvolger. De matige kwaliteit van elco's, instelpotmeters en printconnectoren in de A77 maakt deze laatste zelfs minder bedrijfszeker.

Ik heb 2 exemplaren van het model G36 in mijn bezit, beide afkomstig van de toenmalige BRT radio, waar ze intensief werden gebruikt voor buiten-opname's en reportages 'op locatie' zoals dat toen heete. Beide machienes zijn uitgerust voor éénrichting/twee sporen met 3 snelheden (9,5/ 19 en 38 cm) Met uitzondering van de remfrictie's, drukrol en enkele buizen zijn de apparaten verder nog volledig origineel en werkend.
Spreek of schrijf dus nooit in termen als 'buizenbak' over een machiene met wereldfaam.

Eleen

De reVox A77 deel 1

door Belinda @, 18-08-2019, 21:39 (1711 dagen geleden) @ Marotick

Hallo allemaal,

ik heb dit forum pas net gevonden.

Wat ik zo vreemd vind, dat ik nog nooit iemand heb gehoord
over een verschrikkelijke fout in de A77, speciaal het type
met verchroomde toetsen.

Het probleem ontstaat ooit 'per ongeluk' maar kan dus ook
altijd opnieuw gebeuren.

Het gaat hierbij om het feit, dat het apparaat zich vrijwel
onbruikbaar maakt. Daarom vind ik het vreemd dat het nog nooit
iemand is opgevallen.

De machine kan overschakelen op OPNAME met het indrukken van de
TERUGSPOELTOETS !!!!

Bij de machine zijn de toetsen naast de meters ingedrukt, anders
worden het linker- en het rechter kanaal verwisseld.

1: Zet de machine op weergave.
2: Kijk goed naar de opnameindicators (lampjes) in de meters
3: Druk de terugspoeltoets in

Je zult nu zien dat de lampjes heel kort oplichten.
Mocht je de band tegen de koppen houden, heb je op dat moment
een tik op de band staan => opname verpest

Maar we gaaan een stap verder, want dit valt nog niet direct op.
Je kunt je misschien voorstellen, dat je met theaterrepetities
bezig bent, en halverwege een zangrepetitie roept de regisseur
"ho, stop even, even vanaf het begin opnieuw"
In de 'stress' en haast druk je achter je rug (waar op dat moment
de machine staat) op de terugspoeltoets.
Maar hé, de machine spoelt niet terug... hij draait gewoon verder.
Nou... niet helemaal... De machine is op opname geschakeld !!!!
Wat is er precies gebeurt ? Bij het indrukken van de terugspoel-
toets is mijn vinger van de toets afgegleden, en is die toets
slechts zeeeeeer kort ingedrukt geweest. Misschien ook slechts
'half' ingedrukt.
Dus, als het een uurtje voor de show gebeurt, is er geen nieuwe
begeleidingsband meer te krijgen.
Show kan geen doorgang vinden !

Ik werd destijds zo gek van het probleem, het gebeurde zo vaak,
dat ik de drie relais eruit heb getrokken, en in een hoek heb
gegooid !
Ben aan de tekentafel gaan zitten, en heb een geheel nieuwe
besturing ontworpen. Sindsdien kan het met mijn machine niet
meer gebeuren.

Ik was ooit eens op bezoek in de studio van oops... wie was het
ook alweer ? in Dronten. Ik zag daar een A-77 staan, en heb ze
daarvoor gewaarschuwd en het gedemonstreerd. In één poging was
het raak.

Ik weet niet of ik het schema nog kan terugvinden, maar eigenlijk
is het niet eens zo moeilijk.
Misschien dat ik het tegenwoordig met een microcontrollertje zou
doen.

Nogmaals: Het is me een raadsel, dat het nog nooit iemand is
opgevallen, en het tweede raadsel is, dat een bedrijf als STUDER
zulke rommel durft te verkopen.

Groeten,

Belinda

De reVox A77 deel 1

door soundman2 @, Wouw, 19-08-2019, 09:49 (1710 dagen geleden) @ Belinda
Gewijzigd door soundman2, 19-08-2019, 09:53

> Wat is er precies gebeurt ?
Verbeter de wereld en begin bij je kennis van de Nederlandse taal.
Ik ben er van overtuigd, dat veel Revox A-77 bezitters zeer tevreden waren met hun machine en ook de toetsen van die "rommel" correct gebruikten.

De reVox A77 deel 1

door Belinda @, 19-08-2019, 10:22 (1710 dagen geleden) @ soundman2

Ik weet niet wat er aan mijn nederlandse taal mankeert.
(Neen, "nederlandse" is NIET met een hoofdletter)

Wanneer een recorder door het indrukken van een terugspoeltoets
op OPNAME schakeld, is het ROMMEL !!
Die A-77-ers doen het ALLEMAAL !

En dat mag niet worden gezegd ?

Er zijn al heel wat opnamen vernield.

De reVox A77 deel 1

door soundman2 @, Wouw, 19-08-2019, 12:04 (1710 dagen geleden) @ Belinda

Wat is er precies gebeurt ?

Wat is er precies gebeurd ?

De reVox A77 deel 1

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 19-08-2019, 12:47 (1710 dagen geleden) @ soundman2

Ik denk dat het nuttiger is om op de inhoud in te gaan. Zorg dat ik niet als Forumbeheer moet komen inloggen.

De reVox A77 deel 1

door anna loog @, 21-03-2021, 11:19 (1130 dagen geleden) @ Belinda

Gewoon via de stop toets en dan de volgende handeling
zoals het hoort..

De reVox A77 deel 1

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 21-03-2021, 16:20 (1130 dagen geleden) @ anna loog
Gewijzigd door Maarten Bakker, 21-03-2021, 16:22

Welkom op het forum, Anna. Ik weet niet of het oprakelen van een dergelijke discussie met redelijk voordehandliggende opmerkingen echt de beste binnenkomer is, maar laat je er niet door afschrikken om verder aan het forum deel te nemen!

Maarten (forumbeheer met privépet op, dus nog geen slotjes).

De reVox A77 deel 1

door anna loog @, 30-03-2021, 17:00 (1121 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten..bedankt voor de acceptatie..
tja .. wel een heel vreemd verhaal..
Ik heb decennia met deze maschiene gewerkt in de studio en op locatie en nooit geen last gehad..!! omdat het niet mag om vanuit play direct naar spoelen te gaan, sommige maschienes kunnen dat moeiteloos omdat het loop werk dan kan ,maar het was ten strengste verboden ...ik heb er honderden productie,s mee opgenomen een mk4 hs 2tr
Dat zgn snel werken is waar ik mij aan erger.. zelfs met een m10/m15/M21/A80.. of wat voor ding ook .. De c37 was mijn main maschiene zelf die..!!!!
Altijd via de stop toets de maschiene moet terug naar zijn start positie dus sneller werken is onzin.En je kijkt altijd naar de maschiene want je weet maar nooit...
Ik heb mijn leven lang in de recording en broadcast wereld gewerkt en heb in 1966/68 siemens fachhochschule gedaan in bremen en daarna tonmeister 4 in neurnberg..
Het maakt niet uit hoe ik dat stukje lees .. zelfs met een m10/15 altijd via de stop toets...
deed je dat niet dan heb je de dingen niet goed geleerd. Het kost mischien 1 sec in tijd.
Dus die moet opnieuw naar school...SORRY
gr jan..

De reVox A77 deel 1

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 19-08-2019, 23:18 (1709 dagen geleden) @ Belinda
Gewijzigd door Tonmeister Henk †, 19-08-2019, 23:23

Het is je een raadsel dat niemand dit probleem tegengekomen is . Je vergeet voor het gemak te vertellen dat je iets van die machine verlangt wat hij normaal niet doet , nl het uitslaan van de vu meters tijdens afspelen . Via het bij Revox kenners bekende achterdeurtje slaan de meters inderdaad wel uit, maar li en re omgewisseld . Vervolgens druk je de beide record ready knoppen in om dit te "corrigeren" . Ja, dan kan er onbedoeld zo maar iets verkeerd gaan . Die record ready toetsen zijn bedoeld voor record ready , niks meer of minder . En wat is de meerwaarde van wapperende metertjes bij weergave ? Ik heb er in de ruim 40 jaar dat ik met recorders werk nooit enige last van ondervonden, mijn beide Studer machineas hebben zelfs helemaal geen vu meters .Voor een "operateur" die met de rug naar het apparaat staat heeft het sowieso geen enkel nut....
En als je dan zo goed bent om een andere schakeling te maken is het toch vrij simpel om de metertjes wel standaard uit te laten slaan zonder vage omleidingen .

Groet , Henk

--
Nuntius Transmittendus !

De reVox A77 deel 1

door Belinda @, 20-08-2019, 01:14 (1709 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †

Niet correct, het gaat me erom dat zo'n machine niet mag
omschakelen op opname, wanneer je de terugspoeltoets indrukt.
Ook als je normaal op die toets drukt, controleer het maar
eens, zie je de opnameindicators, de lampjes dus, kort
oplichten !
En als je per ongeluk van die toets afglijdt met je vinger,
schakeld het apparaat volledig om op opname, en wordt de
band op die plaats dus gewist.
Als het niet zo erg zou zijn geweest, zou ik dan een geheel
nieuwe besturingsprint hebben ontworpen ?

Groeten,

Belinda

De reVox A77 deel 1

door soundman2 @, Wouw, 20-08-2019, 14:43 (1709 dagen geleden) @ Belinda

Als je een dubbele wisbeveiliging om zeep helpt is dat je verdiende loon. Als je de helft van de remmen van je auto afschakelt, moet je het niet raar vinden dat je eerder een ongeluk krijgt. Overigens heb ik met mijn A77 (met doorzichtige ringen rond de knoppen) gisteren een uitgebreide test gedaan, met allerlei verkeerde toetscombinaties en dergelijke. De opname indicatie licht alleen maar op met de twee rode toetsen naast de VU meters ingedrukt en daarna het gelijktijdig indrukken van de record en start toets. Misschien is jouw recorder wel defect. Dat kan het beste apparaat overkomen.

De reVox A77 deel 1

door Belinda @, 20-08-2019, 14:58 (1709 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Belinda, 20-08-2019, 15:00

Er bestaat helemaal geen wisbeveiliging.
Dus als je van weergave naar terugspoelen wilt, moet je eerst
de toetsen naast de meters indrukken (uitschakelen), en pas dan
de terugspoeltoets indrukken ?
Wat een verschrikkelijke waanzin.
Die toetsen naast de meters moeten wel ingedrukt blijven, omdat
je anders het linker en rechter kanaal verwisseld.

Je komt met allemaal smoesjes, om een ontwerpfout in de A77 te
verdoezelen.

ALLE A77-ers die ik ben tegengekomen, (met verchroomde toetsen)
heb ik met de terugspoeltoets op opname gekregen.
Dus niet een foutje in alleen maar mijn machine.

Geluidstechnisch is het een schitterende machine, op de PEM 369
heb ik 'm tot 30 kHz kunnen laten doorlopen. (19 cm/s)

23 kHz lag op -3 dB, 26 kHz op -6 dB.

De reVox A77 deel 1

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 20-08-2019, 16:33 (1709 dagen geleden) @ Belinda

Het zit je duidelijk heel hoog, maar dat betekent niet dat de soep zo heet gegeten wordt als ze wordt opgediend. Is dit verschijnsel mogelijk aan bepaalde ontwerprevisies gebonden, en treedt het nieuw uit de doos ook op?

Let op dat Soundman2 heeft geprobeerd om het verschijnsel te reproduceren maar dat tot nu toe niet gelukt is. Ben benieuwd of het anderen lukt om de fout te reproduceren en wat (op schemaniveau_ exact de fout in het ontwerp is.

De reVox A77 deel 1

door Belinda @, 20-08-2019, 19:33 (1709 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Bekijk het gedrag van de relais maar eens.
Van weergave naar terugspoelen wisselen twee relais tegelijk
van positie.
Maar tijdens opname staan ze beiden tegelijk aangetrokken.
DAT is het probleem.
Een relais trekt sneller aan, dan dat 'ie afvalt.
Dus als die beiden ook maar even tegelijk aangetrokken staan,
houden ze zich in die stand --> dus opname

Hoe zou ik op dit idee zijn gekomen ?
Omdat de machine het plotseling, per ongeluk doet.
En steeds vaker, en het werd steeds 'makkelijker' te reproduceren.

Ook op een universiteit, waar er wel 20 stonden, is het geprobeerd.
Steeds weer hetzelfde probleem.
Opvallend was wel, dat het bij de oudere modellen, met de grijze
toetsen, moeilijk, zo niet onmogelijk was.

De reVox A77 deel 1

door soundman2 @, Wouw, 20-08-2019, 18:23 (1709 dagen geleden) @ Belinda
Gewijzigd door soundman2, 20-08-2019, 18:41

Er bestaat helemaal geen wisbeveiliging.

Dat is pertinent onwaar.
Op het moment dat de schakelaars naast de VU meters niet ingedrukt staan, is de oscillatoruitgang voor de wiskoppen verbonden met de zgn Ersatzspule, waardoor de wiskoppen inactief zijn. Verder is met dezelfde schakelaar de uitgang van de oscillator voor de voormagnetisatie van de opname koppen van de koppen afgeschakeld.
Ik zou niet weten hoe er dan iets gewist kan worden.
Tja als je die knoppen graag in drukt, kan het zomaar gebeuren dat iemand de opnamestand inschakelt door gelijktijdig de opneemtoets en de starttoets in te drukken.
Om toevallige bediening van die twee met één vinger onmogelijk te maken hebben de ontwerpers tussen die twee toetsen de stoptoets gezet, die op alle bewerkingen voorrang heeft.
Als je door het rode licht rijdt, moet je verdomd goed oppassen om ongelukken te voorkomen.
Kwestie van goed schema's bekijken.
De VU meters werken ook correct. Bij een stereo opname gaat bij signaal op alleen het linker kanaal, de linker VU meter werken en bij alleen signaal op het rechter kanaal werkt alleen de rechter VU meter.

De reVox A77 deel 1

door Belinda @, 20-08-2019, 19:37 (1709 dagen geleden) @ soundman2

Je WILT het nog steeds niet begrijpen.
Je hoeft niet TWEE toetsen in te drukken.

UITSLUITEND ALLEEN DE TERUGSPOELTOETS indrukken, vanuit weergave,
zet de machine op OPNAME !

Maar druk die terugspoeltoets normaal stevig in, en je ziet het
probleem reeds, door naar de opnameidicators te kijken.
Die flitsen reeds op !!!

De reVox A77 deel 1

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 21-08-2019, 03:07 (1708 dagen geleden) @ Belinda

Niet correct, het gaat me erom dat zo'n machine niet mag
omschakelen op opname, wanneer je de terugspoeltoets indrukt.

Wat is niet correct ? Het gaat er bij jou blijkbaar om dat de VU meters uitslaan bij weergave . Ik heb je een vraag gesteld waarom je dit nodig vind , geef daar eerst eens fatsoenlijk antwoord op .

HC

--
Nuntius Transmittendus !

De reVox A77 deel 1

door Belinda @, 21-08-2019, 03:25 (1708 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †

Ik heb het NOOIT gehad over de VU-meters !
Het ging er uitsluitend om, dat die A77 gaat opnemen, als je de
terugspoeltoets indrukt, verder niets.

Jij zoekt alleen maar smoesjes om mij in de zeik te zetten.

Maar het bewijs dat ik gelijk heb is al geleverd.

De reVox A77 deel 1

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 21-08-2019, 12:07 (1708 dagen geleden) @ Belinda

Ik heb het NOOIT gehad over de VU-meters !

Jij inderdaad niet . Je hebt van 3 deskundige techneuten het advies gekregen om de rec ready schakelaars bij weergave uit te schakelen maar jij blijft er van de eerste tem de laatste posting op hameren dat die ingesckeld MOETEN worden omdat anders li en re omgedraaid worden, dat is dus complete lulkoek ! Er is maar een manier om een A77 dat te LATEN doen, nl de inputschakelaars op l-ll resp ll-l te zetten . De enige reden die ik hiervoor kan bedenken is om de VU meters te laten werken bij weergave, als er een andere zinnige reden voor is verneem ik dat graag .

Je noemt in een van de postings de ORF versie . Daar staat hier een broertje van met het enige verschil dat mijn exemplaar ipv LEMO XLR aansluitingen heeft . Dat zou voor jou een ideale oplossing zijn omdat daar geen inputschakelaars op zitten . Dat ding zal ongetwijfeld dezelfde "fout" vertonen als een normale versie maar het door jou zelf gecreeerde probleem van het li re omdraaien is hier dus niet op mogelijk .

Jij zoekt alleen maar smoesjes om mij in de zeik te zetten.

Dat in de zeik zetten ben ik nog niet aan begonnen omdat de forumbeheerder dat niet goed zal vinden,maar als je het graag wilt wil ik best een poging doen .

Maar het bewijs dat ik gelijk heb is al geleverd.

Van harte dan maar met deze voor normale gebruikers totaal nutteloze ontdekking, ook jammer voor je dat Jack dit fenomeen ook al geconstateerd heeft....

HC

--
Nuntius Transmittendus !

De reVox A77 deel 1

door Belinda @, 21-08-2019, 12:16 (1708 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †

Je bent zo dom bezig, dat je niet eens door hebt, dat je doelbewust
die toetsen naast de meters UIT zet, om te voorkomen dat bij jouw
de genoemde fout kan optreden.
Daarmee geef je de fout al toe !

De reVox A77 deel 1

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 21-08-2019, 13:18 (1708 dagen geleden) @ Belinda
Gewijzigd door Forumbeheer, 21-08-2019, 13:28

Ik snap je commitment over de fout, maar taal als "je bent dom bezig" gaat niet over de fout maar op de persoon. A.u.b. op een nette manier on-topic blijven en als iemand je punt niet snapt, het op het punt uitleggen en niet op de persoon. Als iemand het punt wel snapt maar niet belangrijk vind, is misschien het moment gekomen 'to agree to disagree'.

De reVox A77 deel 1

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 21-08-2019, 13:22 (1708 dagen geleden) @ Belinda
Gewijzigd door Forumbeheer, 21-08-2019, 13:26

Jij zoekt alleen maar smoesjes om mij in de zeik te zetten.

Hier ook. Ook al tegen Soundman2 en nu tegen Tonmeister Henk. Dat moet geen gewoonte worden. Zo praat je niet tegen je medeforumgebruikers, zelfs niet als je ervan overtuigd bent dat je uitspraak zou kloppen (daar gaat het al mis, het gaat hier doorgaans niet om mensen in de zeik te zetten). Zeker als nieuwe forumgebruiker die de ervaring van je collega's hier misschien niet goed kan inschatten en dan hoog van de toren blaast. Blijf beleefd en on-topic, en probeer uitleg te geven in plaats van aan te vallen als je het idee hebt dat je punt langs iemand heengaat.

Overigens: welkom op het forum!

De reVox A77 uitleg over een fenomeen.

door soundman2 @, Wouw, 21-08-2019, 19:17 (1708 dagen geleden) @ Forumbeheer
Gewijzigd door soundman2, 21-08-2019, 19:32

Ik heb het fenomeen onderzocht
De mechanieksturing van de recorder gebeurt met drie relais , A, B en C
De relais worden alle drie apart gevoed door een weerstand van 180 Ohm. Aanzetten gebeurt door de andere zijde van de spoel via een toets aan aarde te leggen, waardoor het relai aantrekt.
Een houdcontact houdt het relai in bedrijf. Afschakelen gebeurt door de weerstand van 180 Ohm aan aarde te leggen, waardoor de spanning verdwijnt en het relai af valt.
In de stand PLAY is alleen relai A ingeschakeld.
In de stand REWIND is alleen relai B ingeschakeld.
In de stand opname zijn beide relais ingeschakeld.

Druk je nu vanuit de stand PLAY op de REWIND toets, dan wordt de voorschakelweerstand van relai A naar aarde getrokken, waardoor het relai afvalt, gelijktijdig wordt relai B ingeschakeld.
Wordt de toets zeer kortstondig ingedrukt, dan zal relai B opkomen, dat gaat snel. Relai A moet afvallen, dat kost wat tijd door ondermeer de blusdiode die de stroom door het relais even in stand houdt. Als de toets dus niet lang genoeg ingedrukt is, zal relais A niet afvallen en door het houdcontact en het terugkeren van de spanning aangetrokken blijven. Relais A e B zijn dan beide ingeschakeld, ic de opnamestand. Het kost wat moeite , maar het lukt. Wordt de REWIND toets normaal ingedrukt, dan is de spanning lang genoeg weg om het te laten afvallen.
In de fout situatie is er nog niets aan de hand, als de record toetsen naast de VU meters niet zijn ingedrukt. Het opnamerelais kan dan nooit in werking treden, bovendien zijn de wis en opname koppen afgesloten van de oscillator.
TS gebruikt de record knoppen oneigenlijk.
Het euvel is wel oplosbaar, door de opkomst van relai B wat te vertragen, of de spoelfuncties alleen te laten werken als eerst STOP wordt ingedrukt. Relatief eenvoudige ingrepen die een paar extra onderdelen vergen. Kennelijk is Studer uitgegaan van een correcte bediening van de recorder, waardoor het probleem feitelijk niet bestaat.
Dat de recordknoppen een fout in het ontwerp zouden verhullen is de vraag. De knoppen zijn nodig om de juiste koppen actief te maken bij ondermeer multiplay.
Het zeer kort oplichten van de lampjes in de "foute" mode is niet direct een probleem. Dewis/bias oscillstor wordt door een extra transistoschakeling langzaam opgestart. De tijd dat de spanning aanwezig is is zo kort dat er met de (geheugen-)scope geen oscillatie te zien is.

De reVox A77 deel 1

door Marotick ⌂ @, Huizen, 20-08-2019, 23:43 (1708 dagen geleden) @ Belinda

Ik heb zo'n Revox staan, een A77mk4 en ik heb wat je schetst uitgeprobeerd.
Het was me eerder al eens opgevallen dat soms de opname-indicatoren kort oplichtte en inderdaad gebeurt dat als er tijdens weergave op de terugspoeltoets gedrukt wordt, maar alleen als de opnamekeuzeknoppen zijn ingedrukt. (naast de VU meters)
Deze keuzeknoppen horen ook natuurlijk uit te staan als er wordt weergegeven zeker als het om een theaterproductie gaat. Ook valt er iets te zeggen over de volgorde van bediening. Het lijkt me dat een geluidstechnicus eerst op 'stop' drukt om daarna de machine een spoel commando te geven. Goed bij een Revox kan je vanuit de play positie direct gaan spoelen maar veiliger is en blijkt dus ook, dat tussen de commando's toch eerst even gestopt wordt.
Het andere euvel dat genoemd wordt heb ik niet kunnen reproduceren, het volledig overschakelen naar opname door het kortstondig indrukken van de terugspoeltoets.

Op 24 maart van dit jaar had ik een demonstratie/ uitleg/ revisie van verschillende Revoxen als evenement bij de NVHR en jammer was dat Belinda daar toen niet bij was want dan had ze deze fout kunnen demonstreren.
Misschien dat ik volgend jaar een andere Revox demontratie ga geven (hoe regel je een Revox af en wat kan je doen om de afregeling zo te doen dat de recorder een breed scala aan verschillende banden aankan? Ik zal dan zorgen dat er een A77MK4 staat zodat we kunnen zien wat de impact van deze "fout" is.

Jack Marotick

De reVox A77 deel 1

door Belinda @, 21-08-2019, 02:05 (1708 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door Belinda, 21-08-2019, 02:10

Hèhè.... eindelijk een bewijs, dat niet IK zit te liegen.

Ik heb het ooit van mijn vriend geleerd.
En zelfs in de studio van, was het omroep Flevoland ? in
Dronten, was het bij de eerste poging al 'mis'.

Maar probeer het nog een paar keer, een 'speciale, heel korte
tik' op die terugspoeltoets vanuit weergave.

En dan niet denken: "Ja maar als je het zo speciaal moet doen,
is er toch niets aan de hand?" Jawel, het begint met een ongelukje,
en dan is het al te laat. Simpel: HET MAG NOOIT KUNNEN !

Maar helaas ben ik het niet met je eens, dat juist een geluids-
technicus het via de "stoptoets" zou doen.
Ik heb het gevoel, dat juist een technicus direct de spoeltoets
indrukt.
En, als je de toetsen naast de meters 'uit' zet, en het probleem
DOET zich voor, dan wordt het helemaal link.
Want als je daarna tijdens 'weergave' die toetsen naast de meters
indrukt... huh ? gaat 'ie alsnog opnemen !
Dit kun je simuleren, door tijdens het UIT staan van die toetsen,
normaal op opname te schakelen. Er gebeurt dan niets.
Als je dan die toetsen naast de meters indrukt, zie je dat de
opnameindicatoren gaan branden, en er normaal wordt opgenomen.

Die machine van mij is destijds, ergens in de 80-er jaren, geheel
omgebouwd. Nieuw ontworpen besturingsprint, en de niet in gebruik
zijnde schakelaar, was dat niet "speakers off" ? is toen gebruikt
als opnamebeveiliging. Maar dat was niet meer om een technische fout
te voorkomen, maar voor de zekerheid, dat je niet toch normaal gaat
opnemen.
De eerste ombouw bevatte slechts één spoeltoets, en in het gat van
de koptelefoonaansluiting zat een soort multischakelaar zonder
voelbare stappen, die schakelde op die manier een serie weerstanden
om, om daarmee de spoelsnelheid en de richting te bepalen.
Kijk maar op het schema, die weerstand van 1 kΩ, of 1k2 9 Watt.
(de koptelefoonaansluiting was verplaatst naar de linkse microfoon
ingang. Die werden toch nooit gebruikt, zoiets werd aan de achter-
zijde aangesloten)
Die methode van met een draaiknop bepalen van spoelsnelheid en
spoelrichting, was afgekeken van een M5 en M10 / M15 (Telefunken)
Later is toch weer een nieuwe ombouw gemaakt, met wel weer twee
spoeltoetsen.

Maar ik heb het gevoel dat een "opnamebeveiliging" voor de A77,
typisch iets is om een ontwerpfout te verdoezelen.
En houd met die 'schuif'knop de band eens tegen de koppen, en zet
een stevig stuk 'lawaai' op de ingang, en druk dan normaal op de
terugspoeltoets.
Zo, en dan nu een stukkie terug, en zoek het punt, waar je de
terugspoeltoets hebt ingedrukt.
Valt je ook iets op ?
Er staat daar een 'tik' op de band.
Die tik, is de flits van de opnameindicatoren.
Nouja, niet echt door die flits, maar veroorzaakt door de 'ontwerp-
fout'.
Ja, ik kan me nog steeds opwinden over die ontwerpfout.
Zoiets verwacht je niet van een merk als STUDER resp. REVOX.

Nog iets over de werkwijze van een geluidstechnicus.
Wat mijn vriend ook altijd al deed, na een eind te hebben terugge-
spoeld, en de band flink op snelheid was, EERST de spoeltoets in
tegengestelde richting indrukken, en pas wanneer de band (vrijwel)
stil stond, de stoptoets indrukken.
Direct stoppen veroorzaakte vaak een loshangende lus in de band,
wat eventueel een mechanische schade aan de band kan veroorzaken.

Het loopwerk van de A77 was toch niet wat er bij de reclamefotos
was te zien. Daar waren zelfs 'pancakes' te zien !
Nou, probeer dat maar niet, de band zou er aan alle kanten afvlie-
gen :-(

En kijk eens hoe de band werd opgewikkeld.
Alsof het het eerste de beste hobbyrecordertje zou zijn.
Ik heb kortgeleden ergens iets gelezen over een A77 van de ORF,
die een grotere kracht had voor het omspoelen van de band.
Zouden er dan toch een professionelere A77 bestaan ?
Waarbij die pancakes wel veilig konden worden gebruikt ?

Groeten,

Belinda

PS: Ik zit net te denken, dat er misschien een eenvoudigere oplos-sing mogelijk is, door tijdens weergave de terugspoeltoets elek-
trisch te blokkeren. Dan MOET je via stop.
Maar dan moet ik wel het schema erbij halen, want het kan ook vrij-
wel onmogelijk zijn om de juiste signalen bij elkaar te krijgen.

De reVox A77 deel 1

door soundman2 @, Wouw, 27-08-2019, 14:22 (1702 dagen geleden) @ Belinda
Gewijzigd door soundman2, 27-08-2019, 14:31

Hèhè.... eindelijk een bewijs, dat niet IK zit te liegen.

Deze opmerking steekt nog steeds.
Niemand heeft gezegd dat je zat te liegen. De toonzetting in deze zin is wel, dat de mensen die gereageerd hebben dat wel doen.
De mensen die gereageerd hebben, hebben het verschijnsel (kennelijk) nooit meegemaakt, waarschijnlijk door een juiste bediening. Het is daardoor niet vreemd dat het verwijt aan de ontwerpers van REVOX/STUDER en de uitspraak over de kwaliteit wat vreemd over komt.
Er is wel beweerd dat je de machine oneigenlijk gebruikt en dat daardoor sporadisch een fout kan optreden.
Het is gewoon een feit, als je de machine bedient zoals het bedoeld is en je de handleiding volgt, kan de "fout" onmogelijk optreden

Waarvan akte.

Een stukje over het juiste gebruik van de voorkeuze knoppen.

[image]

De reVox A77 deel 1

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 27-08-2019, 18:46 (1702 dagen geleden) @ Belinda

Waarom blijf je dan een waardeloze recorder gebruiken?

Veel mechanische of semi mechanische zijn via combinaties omzeep te helpen.

Is vaak vrij lastig om alle mogelijke foute handelingen zo ver te beveiligen zo niet kostbaar.

Dan mijn idee je maakt 1 of 2 x zo.n fout. dan weet je dat en
prent dat in je eigen geheugen.

Revox en vele andere gebruikers is kennelijk deze fout niet opgevallen.

Maak je niet zo druk.
Gooi ding in de hoek en koop een fatsoenlijke.
Wel even vooraf alle rare mogelijkheden testen.

De reVox A77 deel 1

door Bernard Fagel @, 25-10-2020, 22:34 (1276 dagen geleden) @ Maurice

Ik heb vanaf mijn 14e jaar een ReVox uit de A77 serie gehad en je moet het ding wel extreem mishandelen om zoiets te realiseren mijn eerste A77 had ik zo extreem vaak gebruikt dat je de draadjes van de spoeltjes in de koppen kon zien onder de microscoop en de man die dit constateerde wist niet wat hij zag en hij werkte ook nog gewoon opname en weergave overal zat ruimte op maar weigeren nooit dat is pas kwaliteid en ja als dingen ouder worden en je gaat tot het uiterste kunnen er soms dingen misgaan maar bij correct gebruik zal het eigenlijk nooit voorkomen. Ik vind deze hele discussie nutteloos apperatuur uit deze tijd moet je als zodanig gebruiken dan is het onverwoestbaar.

De reVox A77 deel 1

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 25-10-2020, 22:57 (1276 dagen geleden) @ Bernard Fagel
Gewijzigd door Maarten Bakker, 25-10-2020, 23:00

Apparatuur werd continu verbeterd, ook tijdens de normale levensduur van een apparaat. Dat valt dus ook onder gebruiken zoals het toen gebruikt werd, denk ik dan. Ben het met je eens dat de hele discussie hier en daar erg met gestrekte benen ging. Belinda is kennelijk weggebleven toen ze niet volmondig haar gelijk kreeg op de manier die ze graag wilde. Tonmeister Henk is helaas overleden. Het heeft denk ik weinig nut om het nog eens dunnetjes over te doen.

Overigens: Welkom op het forum!

De reVox A77 deel 1

door Bernard Fagel @, 26-10-2020, 11:00 (1276 dagen geleden) @ Maarten Bakker

wat triest dat Tonmeister is overleden.
Ik wilde alleen de kwaliteid van de machinne benadrukken.
Ik heb bijna nog nooit een recorder gehad waar ik zo mee te keer kon gaan zonder te weigeren.
Ik wens iedereen het allerbeste en ik zeg altijd niets is perfect was dat wel zo dan zou de wereld heel saai zijn.

De reVox A77 deel 1

door Bernard Fagel @, 26-10-2020, 11:40 (1276 dagen geleden) @ Bernard Fagel

Ik heb een kennis (oude Man van 87) die bij audioscript en bij transtec heeft gewerkt.
Ik vroeg hem waarom de bij weergave het linker en rechter kanaal gewisseld zijn bij de A77.
Hij vertelde mij dat dit bewust is gedaan omdat je dan kan overdubben van links naar rechts zonder dat je daar een kabel of mengpaneel voor hoeft te gebruiken.
Hij zei dat ReVox deze machine heeft ontworpen om waar dan ook zonder extra audio apparaten elke soort opname te kunnen realiseren het is in feite een mobile studio dat was de opzet van ReVox.
De recorders werden ook in hoofdzaak aan de gevorderde bandrecorder hobbyisten verkocht later werd het door zijn compacte formaat en betrouwbaarheid de Recorde die je moest hebben.
Vandaar dat er ook zoveel verschillende typen A77 zijn.

De reVox A77 deel 1

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 26-10-2020, 16:38 (1276 dagen geleden) @ Bernard Fagel

Leuk om die achtergronden te horen; mensen die ergens gewerkt hebben, weten vaak interessante dingen.

De reVox A77 deel 1

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 26-10-2020, 16:36 (1276 dagen geleden) @ Bernard Fagel

Helemaal mee eens, mooie machines.

De reVox A77 deel 1

door anna loog @, 30-03-2021, 17:38 (1121 dagen geleden) @ Belinda

beste Belinda
Stel je voor je werkt aan een grote productie waarvoor een playback is gemaakt door een groot orkest kosten.. phhhh zo,n 10/15.000 d mark dat was normaal.. of een pop ding of jazz
Ten eerste repeteer je dan met een master copy van de productie tape...
En daar ben je al voorzichtig mee.
Maar ingeval van een ongelukje kon je een nieuwe copy maken..Tijdens een show repetitie met de master werken is al heel dom en is vragen om problemen..!!
Dus de behandeling van de recorders is van groot belang want ook de grotere jongens hadden hun kuren ..tijden s zo.n productie werd er bv nooit met pancake,s gewerkt.!!
Met de radio uitzending die volgde na de repetitie,s ook niet alleen voor eenmalige opname,s ja daar was het werken met pancake standaard..
Niet in de muziek productie wereld...
Maar ook daar was de behandeling van de maschiene.s een streng protocol...zoals het hoorde en waarvoor ze zijn ontworpen...!!
gr Jan..

De reVox A77 deel 1

door anna loog @, 21-03-2021, 11:16 (1130 dagen geleden) @ Belinda

tja..als je eerst op de stop knop drukt heb je geen enkel probleem..
dat is zo als het moet.. zelfs met de pro maschiene,s..
wil je terug spoelen ,, eerst stop en dan de volgende actie..
.

powered by my little forum