Ontwerp testbeeldgenerator Deel 4 (Toestel of techniek)

door Otto @, Drenthe, 21-09-2017, 18:21 (2408 dagen geleden)
Gewijzigd door Otto, 21-09-2017, 18:24

Even een korte update:

Zoals vermeld in deel 3 vond ik de "rafels" in het composiet beeld te opvallend:

[image]

Via Leo heb ik een oud Elektuur-ontwerp bemachtigd. Daarmee kon ik mooi de die beelden vergelijken met die van mij. Het beelddetail van die generator is veel eenvoudiger (1 bit per kleur), maar ik kon daarmee wel goed de kleurovergangen bekijken. Die waren een stuk beter dan die van mij. Omdat die generator de beelden gekoppeld heeft aan de kleurendraaggolf, en dit ook als eens geopperd werd door jullie, heb ik toch besloten om eens te proberen het beeld af te leiden van het 17,734475 MHz kristal (= 4x FSC). I moest daarom wel afstappen van het idee van de "vierkante pixels", maar de verhouding is echter 6/5, dus de 768 pixels worden dan ongeveer 923 pixels (eigenlijk 921,6 maar 923 komt overeen met 52,05 us actief beeld per lijn). Na een paar avonden programmeren, kom ik dan tot dit beeld:

[image]

Aanzienlijk beter dan oorspronkelijk, en benadert de S-video kwaliteit. Wel heb ik wat concessies moeten doen op de beeldhoogte. 923 x 576 past net niet in het video-geheugen. Daarom heb ik per half beeld 2 lijnen aan de bovenkant en 2 aan de onderkant moeten weghalen. Met andere woorden, het volledige beeld is nu 923 x 568 pixels.

Otto

Ontwerp testbeeldgenerator Deel 4

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 22-09-2017, 06:17 (2407 dagen geleden) @ Otto

Dat ziet er veelbelovend uit Otto! Grappig dat je in een oud bouwpakket het idee gevonden hebt om het op een andere manier te proberen.....

Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat van de hele generator.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Ontwerp testbeeldgenerator Deel 4

door Otto @, Drenthe, 22-09-2017, 06:25 (2407 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Dat ziet er veelbelovend uit Otto! Grappig dat je in een oud bouwpakket het idee gevonden hebt om het op een andere manier te proberen.....

Dank je Leo,

Ik moest de generator wel eerst repareren. Aanvankelijk kwam er alleen rotzooi uit. Uiteindelijk bleek één van de uitgangen van de adresteller (HCT4040?) stuk te zijn. Na deze te hebben vervangen deed de generator het weer prima. Het gebruik als referentie was ook precies de reden dat ik het van je heb overgenomen.

Otto

Ontwerp testbeeldgenerator Deel 4

door Rob Krabbendam ⌂ @, Hellevoetsluis, 23-09-2017, 12:35 (2406 dagen geleden) @ Otto

Tja, ik voel me een beetje onsportief als ik al jouw inspanningen lees, maar een bezoekje vandaag aan het omroepzendermuseum dat helaas in de huidige vorm moet verdwijnen, leverde me vandaag deze beauty op:

[image]

Dit is een PM5534 die ooit als reserve diende voor het 'PM5544-beeld' voor Nederland 2.

Net als Hans heb ik een verzameling kleine tv'tjes en dan is dit natuurlijk wel een prachtige signaalbron.


Groet,
Rob

powered by my little forum