led spots maken kortsluiting (Toestel of techniek)

door Alray @, Saksen, Duitsland, 01-11-2017, 18:09 (2367 dagen geleden)

Hallo allemaal, ik heb een vraag over dimbare led spots, GU10, 35 mm, 230 volt, 3 Watt. Ik heb 12 van deze spotjes gemonteerd in mijn vakantiewoning in Duitsland. Deze spotjes worden gedimd door een 40-600 VA fase aansnijdende dimmer (voorgeschreven door fabrikant led). De spotjes zijn gemonteerd in gipsplaat met daarboven genoeg ventilatie,
Nu komt het probleem: met grote regelmaat "knalt"er een spotje uit. De zekeringautomaat slaat eruit alsmede de zekering in de dimmer. Het is nu al 6 maal gebeurd. Steeds 1 spotje op willekeurige plaatsen. De defectie spot lijkt kortsluiting te hebben veroorzaakt, De binnenzijde en printplaatje is beroet en de condensator is uit elkaar geklapt. (zie foto)
Weet iemand wat de mogelijke oorzaak zijn kan?

Bedankt,
Groet, Bert [image]

led spots maken kortsluiting

door soundman2 @, Wouw, 01-11-2017, 19:33 (2367 dagen geleden) @ Alray

De kwaliteit kan natuurlijk dubieus zijn. Als ze nog geen half jaar oud zijn, moet de leverancier er voor zorgen dat je deugdelijk materiaal gekregen hebt.

led spots maken kortsluiting

door Alray @, Saksen, Duitsland, 01-11-2017, 19:49 (2367 dagen geleden) @ soundman2

Hallo Soundman, kan dat het dubieus materiaal is, zeker als er geen technische verklaring voor de storing is. De leverancier is Nederlands, en de kapotte spots zijn zonder morren iedere keer gratis vervangen.

led spots maken kortsluiting

door soundman2 @, Wouw, 01-11-2017, 21:24 (2367 dagen geleden) @ Alray

De leverancier zou dus uit moeten zoeken, samen met zijn leveranciers wat er aan de hand kan zijn. Komen ze daar niet uit, dan kun je restitutie vragen van het bestede bedrag, na inlevering van de materialen. Je kunt dan wellicht beter materiaal uitzoeken.
Het is misschien niet een technische oplossing die je graag had willen horen, maar soms wordt er dus gewoon voor veel geld schroot verkocht. Er zijn nog maar weinig winkeliers die weten wat ze verkopen.

led spots maken kortsluiting

door Alray @, Saksen, Duitsland, 02-11-2017, 08:30 (2366 dagen geleden) @ soundman2

Hoi Soundman, ik ben bang dat je gelijk hebt. Na het openmaken van de spot lijkt het mij een chinees produkt. De naam van de leverancier staat er op gedrukt, geen merknaam.

led spots maken kortsluiting

door soundman2 @, Wouw, 02-11-2017, 09:41 (2366 dagen geleden) @ Alray

Jaren geleden heb ik bij een groot tuincentrum pagode lampjes gekocht voor de tuin. Er stond in vette letters dat er Philips PL lampjes in zaten. Ze hebben vrijwel niet gebrand, omdat de VSA'tjes steeds stuk gingen. Een collega van mij had exact hetzelfde probleem. Ook nieuwe exemplaren raakten snel weer stuk. Was dus gewoon een slecht produkt.

led spots maken kortsluiting

door kris ⌂ @, Gent, België, 01-11-2017, 22:36 (2367 dagen geleden) @ Alray
Gewijzigd door kris, 01-11-2017, 22:37

zomaar een idee.

de ontstoorspoel van de dimmer kan met de condensatoren in de lampen een resonatiekring vormen die er voor zorgt dat er te grote resonantiepieken ontstaan die uiteindelijk tot sneuvelen van een lamp leidt.(voor de lampen en hun elektronica is het lijden...)
door de dimmer er van tussen te halen kan je daar onrechtstreeks achter komen.

Je vertelt er overigens niet bij over welk merk / Type spot het gaat..

groeten

Kris

led spots maken kortsluiting

door Alray @, Saksen, Duitsland, 02-11-2017, 08:33 (2366 dagen geleden) @ kris

Hallo Kris, de spots hebben alleen een opdruk met de naam van de leverancier, geen naam van de producent te bekennem. De spots zijn GU10, MR 11, 3 watt. Het zijn die 35 mm spots

led spots maken kortsluiting

door kris ⌂ @, Gent, België, 02-11-2017, 10:11 (2366 dagen geleden) @ Alray

ik zou dit toch eens proberen, zeker nu je vermeldt dat de condensatoren 630 V zijn:

de ontstoorspoel van de dimmer kan met de condensatoren in de lampen een resonatiekring vormen die er voor zorgt dat er te grote resonantiepieken ontstaan die uiteindelijk tot sneuvelen van een lamp leidt.(voor de lampen en hun elektronica is het lijden...)
door de dimmer er van tussen te halen kan je daar onrechtstreeks achter komen.

groeten

Kris

led spots maken kortsluiting

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 01-11-2017, 22:56 (2367 dagen geleden) @ Alray
Gewijzigd door Maurice, 01-11-2017, 22:58

Bert,

In ieder geval is die Dimmer dan totaal Niet gezekerd.
Zou me eerst maar eens een zekering in dat licht systeem gaan bouwen.
Dat een groep automaat er uit vliegt wil toch echt zeggen dat er flinke stromen lopen.

Verder neem aan dat getoonde print dan de dimmer is?
Heeft elke Led zijn eigen dimmer?
600VW voor 1 LED lijkt me wat over bemeten.
Gevolg er is totaal geen belasting.
Begrijp dat de dimmer wel heel blijft?

Of behoort dat printje BIJ de Led?
En ga je vervolgens Dat printje dimmen?
Als dat zo is snap ik wel dat de boel ontploft.
2 puls regelingen achter elkaar vraagt om ellende en is absoluut 100% fout.


De volgende keer dan eens die Led open halen wat daar zo sluiting aan geeft.
Daaruit valt evt te destilleren wat er fout gaat.

Doorslaan gebeurt dat in bedrijf of bij inschakelen?

led spots maken kortsluiting

door Alray @, Saksen, Duitsland, 02-11-2017, 08:40 (2366 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice, de dimmer is gezekerd met 2A. Deze zekering vliegt er ook uit als er wat fout gaat met een spot. Dus en de automaat als de zekering in de dimmer gaan eruit. Alle 12 spots staan op deze dimmer.
De foto is van het spotje. De condensator op die print in opengebarsten en de print is geheel beroet. Het gebeurt vaker bij inschakelen (gedimt) dan als ze branden.

led spots maken kortsluiting

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 02-11-2017, 16:57 (2366 dagen geleden) @ Alray

Het klopt dus wat ik aangaf
dat je een Dimmer hebt hier achter zit
elk spotje met WEER een print welke te zien op jouw foto.

Die print is dan de eigenlijke voeding van dat enkele Ledlamp.

Dat Led voeding print is ook weer een
PWM voeding en die gaat dat fase aansnij aan zijn ingang niet leuk vinden.

Die Condensator krijgt door hoge inductie pulzen het dus veel te zwaar en klapt er uit.

Denk dat die condensator dan ook direct over de 230V ingang zit.

En dat wordt dus nu de dimmer uitgang.

Ik zeg deze Leds zijn niet te dimmen.
Zou overstappen op ander soort Ledlampen.
Dan opletten dat er niet weer per led lamp een geschakelde voeding zit.

led spots maken kortsluiting

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 02-11-2017, 02:06 (2366 dagen geleden) @ Alray
Gewijzigd door Maarten Bakker, 02-11-2017, 02:07

Duidelijk niet dimbaar of niet goed dimbaar. Aansnijden geeft pieken en harmonischen. Wat zijn de werkspanning en het type (diëlectricum) van de geklapte condensator en waar zit hij in de schakeling?

led spots maken kortsluiting

door Alray @, Saksen, Duitsland, 02-11-2017, 08:50 (2366 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten, de condensator betreft een metaalfolie van 4.7 nf 630 volt. De condensator zit in het 220 volt circuit

led spots maken kortsluiting

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 02-11-2017, 11:16 (2366 dagen geleden) @ Alray

Hallo Maarten, de condensator betreft een metaalfolie van 4.7 nf 630 volt. De condensator zit in het 220 volt circuit

Is krap. Zit hij parallel of in serie met het net? En staat er op of het een MKT of MKP is?

led spots maken kortsluiting

door Alray @, Saksen, Duitsland, 02-11-2017, 16:27 (2366 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Halo Maarten, de condensator zit parallel, op de condensator lees ik MPF.

led spots maken kortsluiting

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 02-11-2017, 20:43 (2366 dagen geleden) @ Alray
Gewijzigd door Maarten Bakker, 02-11-2017, 20:47

MPF is in principe het goede type, maar de werkspanning van 630VDC is krap gekozen en de lampjes mogen zo niet verkocht worden waarschijnlijk (als er een CE markering op staat zou die misschien wel eens aan te vechten zijn). Het is ook te verwachten dat hij vroeg of laat sneuvelt bij spanningspieken zoals bij het inschakelen van een dimmer kunnen ontstaan. Daar hoeft niet persé resonantie bij op te treden. Parallel aan het net behoort volgens o.a. Europese normen een X2-klasse condensator te staan (die zijn duidelijk zo gemarkeerd en de werkspanning luidt ook expliciet in AC - doorgaans tussen 275 en 315V), of als je niet aan de keuringseisen hoeft te voldoen een gewone MKP / KP / MPF /etc. van tenminste 700VDC (liever 1000VDC als je in storingsrijke omgevingen zit zoals achter een dimmer).

Kort en goed: de lampjes zouden eigenlijk niet als dimbaar verkocht moeten worden, als ze ueberhaupt verkocht mógen worden. In China gaat dat een beetje zo van: okay, hij dimt als je aan de dimmer draait dus dan zetten we er dimbaar op. En hij blijft een paar jaar goed werken als je hem niet dimt dus zetten we er 10.000 branduren op. De winkelier die ze importeert is mogelijk een beetje naief geweest en zou er niet zijn eigen naam op moeten durven zetten.

led spots maken kortsluiting

door henkk56 @, 02-11-2017, 06:05 (2366 dagen geleden) @ Alray
Gewijzigd door henkk56, 02-11-2017, 06:28

Lijkt mij duidelijk ondeugdelijke condensatoren,waarschijnlijk waren ze heel voordelig.
Ik wordt toch steeds gelukkiger van mijn led lampjes van bekend Brabants ( :-) ) fabrikaat die steeds maar blijven branden.

Henk

led spots maken kortsluiting

door Alray @, Saksen, Duitsland, 02-11-2017, 08:56 (2366 dagen geleden) @ henkk56

Hoi Henk, de spotjes waren 15 Euro per stuk. Het probleem is, dat het assortiment in spotjes GU10, MR11, dat zijn die met een diameter van 35 mm in LED uitvoering EN dimbaar zeer beperkt is. Wellicht is het vervangen van alle units naar de normale spot afmetingen misschien wel een optie

led spots maken kortsluiting

door Goldline @, Oranjedorp, 02-11-2017, 14:27 (2366 dagen geleden) @ Alray

en vervangen voor 12 volt laagspanningsspotjes met een dimbare ledtrafo PWM,
indien je plafond en installatie dat toelaat ?
Het is even ombouwwerk, maar een groep van 18 spots van 1,8W werkt hier al 10 jaar zonder uitval.

--
Cees PA1DBA

led spots maken kortsluiting

door humfred ⌂ @, Dubai / Ras al Khaimah, 03-11-2017, 08:58 (2365 dagen geleden) @ Alray

Dat heb je met die goedkope Chinese rotzooi.
CE zetten die Chinks er zo op zonder enige formaliteiten.
Ik zou me er helemaal niet lekker bij voelen, zeker als de hele boel op ieder moment in de hens kan vliegen.
Ga naar een gerenommeerde dealer die vakbekwaam is en je goed advies geeft.

led spots maken kortsluiting

door Roland Huisman @, Zwolle, 03-11-2017, 14:32 (2365 dagen geleden) @ humfred

Dat heb je met die goedkope Chinese rotzooi.
CE zetten die Chinks er zo op zonder enige formaliteiten.

Dat CE betekent bij de Chinezen China Export en heeft helaas niets te
maken met het CE keurmerk. (Wat overigens ook lucht is i.v.m. zelfcertificering.)

Het China Export logo is uiteraard willens en wetens zó gemaakt
dat er een verwarring tot 100% kan worden gerealiseerd... Maximaal rendement!

[image]

Groeten, Roland

led spots maken kortsluiting

door Alray @, Saksen, Duitsland, 03-11-2017, 15:02 (2365 dagen geleden) @ Roland Huisman

Hallo, ik ben er steeds meer van overtuigd dat het inderdaad Chinese rommel is. Ik heb e.e.a. gekocht bij een nederlands internetbedrijf, namelijk ledshop-groenovatie.nl, dat is dezelfde als 123led.nl. Ik ga met hen in contact treden. Op de led spots staat zelfs geen CE aanduising.

led spots maken kortsluiting

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 04-11-2017, 01:39 (2364 dagen geleden) @ Alray

Dat laatste is dan weer positief, dan hoeven ze ook helemaal niet aan de eisen te voldoen (never mind dat ze ook niet verkocht mogen worden).

led spots maken kortsluiting

door henkk56 @, 04-11-2017, 10:49 (2364 dagen geleden) @ Roland Huisman

heeft helaas niets te maken met het CE keurmerk. (Wat overigens ook lucht is i.v.m. zelfcertificering.)

Het betekent "Cigar Endorsment" oftewel goedkeuring tegen een doos sigaren.
Laatst kwam ik nog iets tegen waar "Kema Keur" op stond,dat waren nog eens tijden.

Henk

led spots maken kortsluiting

door Alray @, Saksen, Duitsland, 03-11-2017, 15:29 (2365 dagen geleden) @ Alray

Hallo, allemaal bedankt voor jullie reacties. Ik kan daar wat mee. Zeker de technische uitleg, weer wat geleerd. Ik ga met jullie antwoorden aan de slag en ga in contact met de leverancier. Jullie horen de uitkomst. Nogmaals bedsankt,

Bert

led spots maken kortsluiting

door Alray @, Saksen, Duitsland, 18-11-2017, 09:26 (2350 dagen geleden) @ Alray

De afloop: de leverancier van de spots stort het betaalde geld terug. Ik ga dus op zoek naar ledspots GU10, MR11 (diameter 35mm) dimbaar van een A-merk.(dat zal niet meevallen)
Groet,

Bert

powered by my little forum