vraag over matchline set (Toestel of techniek)

door Bjorn Kusters @, 10-08-2010, 13:59 (5011 dagen geleden)

Hallo

Ik heb een laatste serie matchline TV (ERF beeldbuis) , deze staat op zijn orgineel meubel , met daar onder de dolby versterker , dvd recorder , en video rocorder , alles van matchline.

Nu verschijnt er steeds na een tijdje een paarse vlek op de beeldbuis.
In de linker hoek onderaan.

Maanden geleden er al eens naar gekeken , dacht toen misschien het magnetisch veld van de surround luidsprekers die +- 25cm van de beeldbuis verwijderd staan.
Deze eens bewogen en daarna verder weg gezet , het probleem bleef.

Na lang met vele andere dingen bezig te zijn geweest irriteerde het me vandaag uiteindelijk toch mateloos en werd langzemerhand bang dat het aan de beeldbuis zou liggen.
Die zijn nog nieuw te krijgen maar belachelijk duur......maarja ik dacht als het moet dan moet het maar een keer als ik een voor een redelijkere prijs tegen kom.

Ja ik weet het ik ben gek hahahaha, maar zo lang als ik naar een "gewone" tv kan kijken blijf ik dit doen.
En vertik ik het gewoon om een "platte" aan te schaffen.
Voor mij voeldoet dit en kwalitatief is het goed beeld.

Nu stond me iets bij over problemen met het electronenkanon bij deze (ESF ,ERF enz) beeldbuizen.
Dus ik dacht voordat ik het toestel open maak en direct op de "hals" tik geef ik eens een stootje tegen de tv.
Dit hielp niet , maar daarna tilde ik de tv aan de linkerkant van het meubel op.
Toen verdween de vlek.

Dus toch een machnetisch veld wat de boel verziekt.
De link naar de in het meubel staande apparatuur was snel gelegd.

Bovenaan , onder de tv staat de versterker , deze uit de kast gehaald en weg vlek.

Nu is het volgende:

De versterker heeft eerst lager in het meubel gestaan , maar daar heeft ie te weinig ruimte aan de bovenkant , de glasplaat voor het volgende nivo dekt de ventilatie openingen af.
Vandaar dat ik hem toen bovenaan heb gezet , daar is ruimte genoeg (+- 5cm) aan de bovenkant.
Maar nu heeft de tv er last van.

Mijn idee is om tussen de tv en het meubel een afscherming te maken d.m.v. een plaat , zodat deze het magnetich veld tegen houd.

Maar is dit een mogelijke oplossing en waar moet ik die mee gaan verbinden?en van welk materiaal zou ik die kunnen maken?

Gr Bjorn

vraag over matchline set

door Matthias Meijer ⌂ @, Dordrecht, 10-08-2010, 14:30 (5011 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Hallo Bjorn,

Bekend probleem, ik heb dat ook al meegemaakt met een tv op een ijzeren meubel, maar daar was het effect zo gering dat ik het maar zo gelaten heb.

Wil je magnetische velden tegenhouden/verzwakken, dan dien je een materiaal met een hoge µ te gebruiken. IJzer bijvoorbeeld of nog beter µ-metaal.

Stop dus de gehele tv in een ijzeren kist, las die dicht, en je hebt er geen last meer van ;-)

Afscherming van EM velden is geen kattepis om dat echt goed te doen, maar hier volstaat wellicht wat experimenteren met genoemde materialen.

Groeten,

Matthias

vraag over matchline set

door Bjorn Kusters @, 10-08-2010, 14:44 (5011 dagen geleden) @ Matthias Meijer

Hallo Matthias

Ombouwen tot kluis is ook een idee , een stalen hok er om heen.
Als er niets op tv is kan ik naar het geld kijken , maar dan is het net als bij vrouwen die een roman lezen.......huilen.....kluis leeg hahahaha

Nee maar nu even serieus , ik ga er toch iets proberen aan te doen.
Misschien voorzichtig gaten in het meubel bij maken , zodat de afstand tussen de glazen platen veranderd kan worden en de apparatuur anders ingedeeld kan worden.

Maarja ben nog al huiverig om vanuit de binnenkant van de kast in de spaanplaat te boren.
Iets te ver doorschieten en je hebt rare bobbels in het fineer aan de buitenkant.
En als het helemaal mis gaat ventilatiegaatjes hahahaha

Vandaar ik dacht dat een plaat tussen tv en meubel zou voldoen , maarja in ieder geval een poging wagen kan geen kwaad.
anders toch maar de indeling in het meubel veranderen.
Maar eerst uitzoeken of bijvoorbeeld de dvd recorder niet hetzelvde veroorzaakt.

Ben al lang blij dat het de beeldbuis zelf niet is.

Gr Bjorn

vraag over matchline set

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 10-08-2010, 15:57 (5011 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

De DVD-recorder heeft een veel geringer magnetisch veld (schakelende voeding ipv grote ijzerkern), dus dat zal wel goed gaan.

Zoals matthias al zegt, je zou een plaatje van mumetaal kunnen gebruiken. Aansluiten ergens op is niet nodig, maar de vorm en plaats komt wel heel nauwkeurig denk ik.

P.S. Die beeldbuizen zijn niet altijd belachelijk duur. Sommige types liggen nog op overstock en zijn bepaald goedkoop te noemen.

vraag over matchline set

door eijck, 10-08-2010, 21:59 (5011 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Gewoon een flinke staalplaat, dus geen blik, maar 6 mm dik aan de binnenzijde van de afdekkap van de versterker monteren en de zaak is opgelost. Wel zorgen dat de ventilatieopeningen niet bedekt worden.

vraag over matchline set

door Bjorn Kusters @, 12-08-2010, 13:54 (5009 dagen geleden) @ eijck

Hallo

Mijn idee was om deze staalplaat in de vorm van de bovenkant van het meubel te maken.
En dan tussen de tv en meubel in te leggen.

Gr Bjorn

vraag over matchline set

door eijck, 12-08-2010, 19:24 (5009 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Kan natuurlijk ook, maar de plaat is dan zichtbaar en in de versterker niet. Bovendien is het altijd beter bij de bron van de storing te beginnen, en dat is de voedingstrafo in de versterker. Je kunt je dan ook met een veel kleinere plaat redden.

vraag over matchline set

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 12-08-2010, 20:28 (5009 dagen geleden) @ eijck

Aan de andere kant, heb je kans dat de plaat vlak onder de TV netjes gedemagnetiseerd wordt tegelijk met de TV. Eventuele opbouw van magnetisme in die plaat zal dan geen probleem zijn. Of het op die afstand ook echt wat uitmaakt, durf ik niet te zeggen. Zal een kwestie van proberen zijn.

powered by my little forum