vervolg TX500KL (Toestel of techniek)

door johan @, Waalwijk, 27-11-2017, 21:59 (2314 dagen geleden)

Ombouwen TV
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
GR-Johan

vervolg TX500KL

door DirkHartland @, Rhoon, 28-11-2017, 06:18 (2313 dagen geleden) @ johan

Geweldig John,
Ontzettend leuk en mooi gedaan, heel veel plezier !

Dirk

vervolg TX500KL

door johan van wijngaarden @, omgeving Raamsdonk, 28-11-2017, 08:44 (2313 dagen geleden) @ johan

Hoi johan

Het laten werken van de bedienings knoppen
Heb je weer knap opgelost

Dat vind ik het mooie aan jou manier van ombouwen
dat je de bedienings knoppen nog gewoon kan gebruiken

Gr johan

vervolg TX500KL

door Sietze Osinga @, Koekange, 28-11-2017, 09:38 (2313 dagen geleden) @ johan

Dag Johan.Ik vind het knap van je,dat je iedere keer weer een klassiek toestel een nieuw en gekleurd 2e leven geeft.Het oude binnenwerk krijgt gelukkig wel weer een juiste bestemming.Veel kijk/luisterplezier er mee.
Met vriendelijke groeten,
Sietze.

vervolg TX500KL

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 28-11-2017, 11:20 (2313 dagen geleden) @ johan

Ziet er mooi uit,
Wel heb ik enige moeite mee dat zo’n mooie 500 u omgebouwd wordt
Zijn toch zeldzaam omdat de productie al niet groot was weinige konden een tv aanschaffen
De kast is mooi het chassis zag er mooi uit en voir het zelfde geld is de beeldbuis nog goed.
Ik had minder moeite gehad als het toestel al een wrak was lekke beeldbuis roestig chassis
Kast wat minder. Dat je dan besouit om een ktv in te bouwen prima.
Een kennis van mij heeft het hondje nagebouwd en de kast opnieuw gemaakt met gegevens van iemand die een hondje had en opgemeten foto en dergelijke
Zelf het chassis nagemaakt dan tast je niet het historische aan maar dan retro vintage.
Hoge productie lijnen waren pas tegen eind jaren 50 zoals de 17tx291a die je nu bij bosjes vind op marktplaats.
Dat je dan een hopeloos geval ombouwt naar een ktv heb ik minder moeite mee.
Als men handig is met hout bewerken kun je de kast ook namaken.
Had niemand er overgevallen.en een paar knopen zoeken had niet erg geweest.
Had alleen een simple buis versterkertje gemaakt met een ecl 86
Had nog iets van het mooie geluid geweest.
Ik heb meerdere tv van jouw gezien en best leuk is alleen met dit is wel even dat je kritiek over je heen krijgt.
Eerlijk gezegd ziet dit mooier uit dan de oude kasten met een lcd scherm er in en niets met tv ontvangst van doen heeft enn600euri voor vraagt
Verder succes
Grt René

vervolg TX500KL

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 28-11-2017, 11:26 (2313 dagen geleden) @ johan
Gewijzigd door Maarten Bakker, 28-11-2017, 11:27

Netjes gedaan weer, wel twee vraagjes. Hoe heb je die AV-ingangen gemaakt? KT3 is niet netgescheiden en er is wel vaker vraag naar dus dat kan interessant zijn.

Als ik zo kijk zit ik me af te vragen of het chassis goed koel blijft zo, omdat de luchtstroom normaal natuurlijk anders langs het chassis gaat.

vervolg TX500KL

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 28-11-2017, 11:40 (2313 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Maarten,
Het zit in een grote ruimte
En boven koel sleuven
En het gerbruikt is nog geen 70 watt
Minder dan een buizentoestel
Een av aansluiting hoeft niet eens er zijn modulators in omloop
Mijn k9 draait via de kpn interactieve tv scart naar een oude digitenne kast
Daar eenn75 ohm antenne kabel naar de tv kan 36 uhf speelt prima

vervolg TX500KL

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 29-11-2017, 00:35 (2313 dagen geleden) @ RenéDaemen

Het is een vrij koel chassis inderdaad, maar het is gemaakt om verticaal te hangen. Horizontaal zit de printplaat in de weg voor de convectie. Of het echt veel uitmaakt? De opvolger CTX is een verticaal chassis en dat werkt goed, al is het nog wat zuiniger en zit de koeling ook wat anders.

vervolg TX500KL

door johan @, Waalwijk, 29-11-2017, 08:03 (2312 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Waar het cassis uit komt zit in die kast verder opgesloten in deze kast is van onder en van achter met originele bodemplaat en achterwand
GR-Johan..

vervolg TX500KL

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 29-11-2017, 10:20 (2312 dagen geleden) @ johan

Opgesloten, mee eens, maar wel sleuven in de achterwand voor convectiekoeling en koelplaten die allemaal in de goede richting staan. In dit geval geen convectiekoeling maar wel veel open ruimte voor circulerende lucht. Het zal dus wel loslopen omdat het een vrij koel chassis is, maar in het algemeen is het wel zo dat elke 10 graden die in de kast blijft hangen, een 2 keer zo snelle slijtage geeft, vooral aan elco's.

vervolg TX500KL

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 29-11-2017, 17:14 (2312 dagen geleden) @ Maarten Bakker

De tx 500 heeft ook gaten in de achterwand krijgt dus koeling zat
De kt 3 heeft modules als je de print horizontaal zet
Werd het een zeer diepe kast ala k6.
De ctx heeft haast geen module maar zit als die schakelingen in gebakken in een ic
Wat het chassis compacter maakt.
De tv zal niet dagelijks draaien dys verouderen condensatoren zal wel loslopen.
De moderne chinese zijn binnen eennjaar kaduuk
Mijn oude supercolor 1510 van grundig wordt veel warmer dan de kt 3
Hhet zal wel loslopen

vervolg TX500KL

door soundman2 @, Wouw, 29-11-2017, 09:16 (2312 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door soundman2, 29-11-2017, 09:19

Het is een vrij koel chassis inderdaad, maar het is gemaakt om verticaal te hangen. Horizontaal zit de printplaat in de weg voor de convectie. Of het echt veel uitmaakt? De opvolger CTX is een verticaal chassis en dat werkt goed, al is het nog wat zuiniger en zit de koeling ook wat anders.


Ik denk dat het chassis meer een logische oplossing is. Om de kast ondiep te maken is een chassis op de bodem meer plaats innemend als vertikaal. Steekbare modules kun je bijna niet anders op een chassis zetten. De enige keuze is horizontaal of vertikaal. Dat laatste is dan inderdaad wat gunstiger voor de warmte die vertikaal op stijgt.
In de nu toegepaste situatie staan de modules voor warmteafvoer ook weer in de goede richting. Lijkt me geen probleem.
De meeste apparaten zijn bovendien gebouwd om nog goed te werken bij een omgevings temperatuur van ca 45 graden C.
Mogelijk moet je nog een typeplaatje maken voor op de achterkant. Niet te gemakkelijk, dan kunnen de achterkleinkinderen van Maarten zich het hoofd breken over het bouwjaar, land van herkomst en de productieaantallen :-D

vervolg TX500KL

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 29-11-2017, 10:21 (2312 dagen geleden) @ Maarten Bakker

In bovenstaand bericht had moeten staan: "opvolger CTX is een HORIZONTAAL chassis"

vervolg TX500KL

door johan @, Waalwijk, 28-11-2017, 16:45 (2313 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten.
Het RF module met die tulp uitgang is geheel net vrij

GR-Johan..

vervolg TX500KL

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 29-11-2017, 00:34 (2313 dagen geleden) @ johan

Dankje, ik herinner me dat ik je al eens eerder een modulator had zien gebruiken. Simpele maar doeltreffende oplossing. Het KT3-chassis ondersteunt ook wel AV/SCART alleen die kom je zelden tegen.

vervolg TX500KL

door soundman2 @, Wouw, 28-11-2017, 11:49 (2313 dagen geleden) @ johan

Mooi hoor. Nog een klein puntje, als je de verlengasjes van de potentiometers van kunststof maakt, is er ook geen aanrakingsgevaar als er eens een knop af is, of in het ongerede raakt.
De plastic schakelaar heeft volgens mij al een kunststof as.

vervolg TX500KL

door johan @, Waalwijk, 28-11-2017, 14:14 (2313 dagen geleden) @ johan

[image]

powered by my little forum