Schema Philips PM3010 gezocht (Gezocht)

door pe0ssb ⌂ @, ZEVENBERGEN, 03-12-2017, 20:48 (2328 dagen geleden)

[image]
Hallo,
Ik ben in het bezit van het Philips PM3010 scoopje. Het toestelletje werkt bijna helemaal goed. Alleen op de twee traagste tijdbasisbereiken - 100 & 30 ms/div- loopt de oscillator niet. Soms bij een "koude start" wil de tijdbasis wel lopen maar slaat al snel af.
Wie heeft er een schema ter beschikking van dit miniatuur scoopje of kan me op weg helpen? Omdat het ook van binnen allemaal miniatuur is, is het uitnemen van condensatoren nabij de tijdbasisschakelaar een hele toer en dus niet iets om zo maar even te doen zonder diagnose. Vandaar....
73
Henk
PE0SSB

Schema Philips PM3010 gezocht

door Huub P † ⌂ @, Krommenie, 04-12-2017, 23:21 (2327 dagen geleden) @ pe0ssb

Hallo Henk,

Ik heb de volledige service manual in PDF formaat voor jou.
14Mb groot dus stuur mij maar even een mailtje indien je het nog nodig hebt.

--
Vriendelijke groet,

Huub Peters

Vintage Electronica

Schema Philips PM3010 gezocht

door pe0ssb ⌂ @, ZEVENBERGEN, 05-12-2017, 15:47 (2326 dagen geleden) @ Huub P †

Bebankt Huub. PM verstuurd.

Schema Philips PM3010 gezocht

door Huub P † ⌂ @, Krommenie, 05-12-2017, 17:36 (2326 dagen geleden) @ pe0ssb

Helaas geen PM ontvangen Henk. (kan dat hier eigenlijk wel?)
Stuur mij even een email naar info@vintage-electronica.nl en dan kijken of ik zo een groot bestand kan versturen (dacht 10Mb max.) via email.

--
Vriendelijke groet,

Huub Peters

Vintage Electronica

Schema Philips PM3010 gezocht

door franshack @, Hengelo ov, 05-12-2017, 17:51 (2326 dagen geleden) @ Huub P †

je kunt ook gebruik maken van WE TRANSFER tot max 2GB.

succes

--
The boldness of ignorance:
'I have split atoms, but no energy was released'.
Tesla

Schema Philips PM3010 gezocht

door Huub P † ⌂ @, Krommenie, 05-12-2017, 17:59 (2326 dagen geleden) @ franshack

Dank voor de info.
Ik zal mij er eens mee bezig houden.
Voorlopig is het gelukt om de manual naar Jac Janssen te versturen via de reguliere mail alhier.

--
Vriendelijke groet,

Huub Peters

Vintage Electronica

Schema Philips PM3010 gezocht

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 05-12-2017, 21:12 (2326 dagen geleden) @ Huub P †

Mogelijk wil Paul het in de schematheek van dit forum zetten? Mailadres staat wel ergens in de foruminformatie.

Schema Philips PM3010 gezocht

door Huub P † ⌂ @, Krommenie, 05-12-2017, 21:33 (2326 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Geen gek idee Maarten,

Ik heb een vracht aan documentatie van Philips meetapparatuur (ook de GM serie maar das meer wat voor de buren)
Wil dat uiteraard best delen met een ieder alleen een berg werk om dat allemaal te uploaden.
Als er eens iemand in de buurt van Krommenie komt met een USB stickie dan zet ik de hele zooi er op.
Maar zal eerst proberen de doc van de PM3000 serie te uploaden. :-P

--
Vriendelijke groet,

Huub Peters

Vintage Electronica

Schema Philips PM3010 gezocht

door pe0ssb ⌂ @, ZEVENBERGEN, 05-12-2017, 23:58 (2326 dagen geleden) @ Huub P †

Bedankt Huub,
Ik denk met dit manual het probleem te kunnen tackelen.

Goede kwaliteit van de scan, geweldig!

Ik laat nog wel weten met foto´s hoe het afloopt.

Groet
Henk
PE0SSB

Schema Philips PM3010 gezocht

door Huub P † ⌂ @, Krommenie, 06-12-2017, 00:13 (2326 dagen geleden) @ pe0ssb

Graag gedaan Henk en succes met de reparatie.

--
Vriendelijke groet,

Huub Peters

Vintage Electronica

Philips PM3010 weer als nieuw!

door pe0ssb ⌂ @, ZEVENBERGEN, 06-12-2017, 19:15 (2325 dagen geleden) @ Huub P †

Dankzij het juiste schema was de vinger als snel op de zere plek gelegd.
De twee laagste bereiken van de tijdbasis werkten niet en in het schema was te zien dat de enige gemeenschappelijke componenten welke dan gebruikt worden C221 en schakelaar S3 zijn. Met een vergrootglas was te zien dat de schakelaar niet beschadigd was. Omdat C221 achter de tijdbasisschakelaar zit moest deze eerst los genomen worden alvorens C221 los geknipt / gesoldeerd kon worden. Op de ohmmeter bleek deze condensator een flinke lekweerstand te hebben; bingo!
[image]
Het was even zoeken maar ik vond nog een geschikte vervanger voor deze folie-condensator die 1uF moest zijn.
[image]
Na montage en terugplaatsen van de carrousel bleek het scoopje uit 1973 weer fantastisch te werken.
[image]

Op bovenstaande foto is een kleuren videosignaal zichtbaar gemaakt waarvan ook de color-burst op 4,3 MHz goed wordt weergegeven. Dit past bij de opgave van Philips dat de -3dB bandbreedte 5 MHz is.

Het bijzondere aan de PM3010, maar natuurlijk ook de PM3000 die enkelstraals is, is dat deze werken zoals een scope dat moet doen. Een gekalibreerd instrument met een juiste weergave van de aangelegde spanningen en signalen. De triggering van deze scopes werkt fantastisch zonder gepruts om het beeld stil te laten staan.
Voor de liefhebbers nog wat foto's van het interieur(tje).

[image]

[image]
Op bovenstaande foto is nog de originele condensator C221 aanwezig.

Van mijn PM3010 mist de opzet-lens. Het nadeel van zo's miniatuur scope is dat ook het beeld erg klein is en dat hadden ze bij Philips opgelost met een opzet-lens. Hier een foto die ik van internet heb geplukt van een 3010 met deze lens.
[image]
Ik ben benieuwd of iemand mij hier aan kan helpen.
Het zal niet zijn dat ik dit scoopje dagelijks zal gebruiken maar het is toch leuk om het scoopje compleet te hebben.

Groeten
Henk
PE0SSB

powered by my little forum