testen afstandsbedieningen (Algemeen)

door ron, 21-08-2010, 00:01 (5001 dagen geleden)

Goedendag ik ben nieuw hier (eigenlijk niet helemaal) kom bij het buizenforum vandaan en heb een handige tip om een afstandsbediening te controleren neem een digitale foto camera en hou die op de hoogte van de infrarood sensor als je een knop van de afstandsbediening indrukt zal je zien op het display van de camera (of telefoon met ingebouwde camera) dat als de afstandsbediening werkt er een paarsachtig lampje gaat branden werkt alleen met infrarood afstandsbedieningen) weet niet of het bekend was het testen op deze manier anders bij deze.
groeten Ron

testen afstandsbedieningen

door Matthias Meijer ⌂ @, Dordrecht, 21-08-2010, 09:35 (5000 dagen geleden) @ ron

Inderdaad kun je dat doen om te zien of ze nog werken. Of het goed werkt is een tweede, daar kom je alleen achter als je ze met het bijbehorende apparaat gebruikt. Ik test ze meestal met een webcam indien nodig.

In vrijwel alle gevallen laten de IR blokkeer filters van dit soort camera's nog voldoende IR licht door.

Soms kun je ook nog horen of ze het doen (maar kan de LED nog stuk zijn), en bij sommige zie je in het donker het halfgeleiderblokje in de LED nog wat donker rood oplichten (bij heldere ongekleurde leds).

Groeten,

Matthias

testen afstandsbedieningen

door Jan Dirk @, Stadskanaal, 21-08-2010, 11:46 (5000 dagen geleden) @ ron
Gewijzigd door Jan Dirk, 21-08-2010, 11:48

Hallo Ron,

Mocht je in het bezit van een scoop zijn dan kun je met behulp van een fototransistor (basis/emitter aan massa, en de collector aan de input)
ook nog de pulsen mooi zichtbaar maken.
Ik heb deze, zie foto, in een BNC stekker gemonteerd in dit geval een verloopstekker.

[image]

groet JD

testen afstandsbedieningen

door eijck, 23-08-2010, 09:10 (4998 dagen geleden) @ Jan Dirk

Elke gewone rode LED op een BNC plug gemonteerd en op de ingang van een scoop aangesloten werkt uitstekend, als je pulsen ziet is in de meeste gevallen de afstandsbediening OK.

testen afstandsbedieningen

door doktordirk @, Noordbeemster, 23-08-2010, 18:02 (4998 dagen geleden) @ Jan Dirk

Ik weet ook wel dat ik destijds te duur uit was, maar dit zijn mijn twee oplossingen.
In de bnc plug zal idd ook wel een fototransistor zitten, het kaartje wordt opgeladen met gewoon tl licht.
Na het lezenvan een Elektuur artikel bleek de bnc versie ook het geluid van electrische waxine lichtjes via een versterker weer te geven.
[image]

testen afstandsbedieningen

door smd, 28-01-2014, 22:24 (3744 dagen geleden) @ Jan Dirk

Hoi Jan,

Sorry dat ik zo laat reageer maar zou jij mij een tekening kunnen mailen
van hoe ik die fotocel moet aansluiten op de bnc plug?
Wat voor een fotcel heb jij gebruikt of weet toevallig een gangbaar type
wat ik hiervoor kan gebruiken?

Zover vriendelijk bedankt ik jou berichtje af.


Met vriendelijke groet,

bert.

testen afstandsbedieningen

door Jan Dirk @, Stadskanaal, 29-01-2014, 22:18 (3743 dagen geleden) @ smd

Hallo Bert,

Ik gebruik hiervoor een fototransistor type BPX25 b-e aan massa en c aan de pen van de BNC, maar waarschijnlijk kun je hier ook andere type`s gebruiken.

groet JD

testen afstandsbedieningen

door smd, 29-01-2014, 22:27 (3743 dagen geleden) @ Jan Dirk

Goedenavond Jan,


Zou je dat mij schematisch even kunnen tekenen aub?

Met vriendelijke groet,

bert

testen afstandsbedieningen

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 29-01-2014, 23:36 (3743 dagen geleden) @ smd

Goedenavond Bert,

Daar is weinig aan te tekenen. Je verbind de collector-aansluiting aan de pen van de BNC en de overige 2 aansluitingen aan het huisje van de BNC.

Voor het opzoeken van de aansluitingen zoek je normaalgesproken naar een datasheet zoals op http://www.datasheetarchive.com/BPX25-datasheet.html , maar in dit geval zie ik daar zo snel geen aansluitingen bij staan. Bij deze behuizing is het echter gebruikelijk dat de emitter bij het lipje zit, de basis in het midden en de collector ertegenover.

Gezien de mogeljk slechte verkrijgbaarheid van de BPX25 is het misschien nodig om een andere IR-fototransistor of fotodiode te gebruiken. Met een zoekmachine kan je meestal wel een datasheet opduiken, of dat staat gewoon bij de leverancier waar je naar beschibare types zoekt.

testen afstandsbedieningen

door Jan Dirk @, Stadskanaal, 31-01-2014, 09:58 (3741 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Goedenavond Bert,

Daar is weinig aan te tekenen. Je verbind de collector-aansluiting aan de pen van de BNC en de overige 2 aansluitingen aan het huisje van de BNC.

Voor het opzoeken van de aansluitingen zoek je normaalgesproken naar een datasheet zoals op http://www.datasheetarchive.com/BPX25-datasheet.html , maar in dit geval zie ik daar zo snel geen aansluitingen bij staan. Bij deze behuizing is het echter gebruikelijk dat de emitter bij het lipje zit, de basis in het midden en de collector ertegenover.

Gezien de mogeljk slechte verkrijgbaarheid van de BPX25 is het misschien nodig om een andere IR-fototransistor of fotodiode te gebruiken. Met een zoekmachine kan je meestal wel een datasheet opduiken, of dat staat gewoon bij de leverancier waar je naar beschibare types zoekt.

Maarten, Helemaal mee eens :th

groet JD.

testen afstandsbedieningen

door ruud, 21-08-2010, 15:23 (5000 dagen geleden) @ ron

Je kan m ook bij een radio houden op MG afgestemd, je moet dan een ratelend geluid horen.
Hiermee is niet de IR zender getest.

testen afstandsbedieningen

door ron, 21-08-2010, 21:06 (5000 dagen geleden) @ ruud

ik wist niet dat er zoveel mogelijkheden waren maar oke, ik heb wel veel interesse in radio en tv (test ze ook uit in de kringloopwinkel) maar verder dan kijken of het wel of niet werkt kom ik niet maar het voordeel van een digitale camera gebruiken om te testen kan iedereen zelfs ik ik weet hoe een scoop er bijvoorbeeld uit ziet soms kan ik er een leuk lijnenspel uit krijgen als ik hem op de luidspreker aansluiting van een radio of versterker aansluit maar verder kom ik niet (heb zelf ook geen scoop).
groeten Ron

testen afstandsbedieningen

door Jan Dirk @, Stadskanaal, 21-08-2010, 21:55 (5000 dagen geleden) @ ron
Gewijzigd door Jan Dirk, 21-08-2010, 21:57

Hallo Ron en de rest,

Hier kunnen we allemaal wat mee, misschien iets voor de rubriek "Tips & Trucs" :)?

groet JD.

testen afstandsbedieningen

door ron, 28-08-2010, 00:13 (4994 dagen geleden) @ Jan Dirk

goed idee voor tips en trucs denk ik.
groeten Ron

powered by my little forum