Radio Caroline (Toestel of techniek)

door Jan 1 @, Tilburg, 28-12-2017, 12:27 (2283 dagen geleden)

Dit onderwerp is al reeds ter sprake gekomen in een eerder blog. Echter, nu heb ik pas tijd gevonden om ook eens een onderzoek te doen naar de ontvangst kwaliteit van deze voormalige zee-zender. Ik woon in Tilburg Oost, en op mijn transmitter, een Yaesu FT 847, met alle attinuators uit, een S'je 2. Met alle attinuators normaal open een S'je 8 en een pracht ontvangst zonder ruis. De Yaesu is aangesloten op een Windom antenne die in V-vorm is opgesteld. Binnen in huis een beperkte ontvangst op mijn transistor-radio, een Philips L3X80T./90. Dit wordt veroorzaakt door de zogenaamde stoor-nevel. Buiten, achter in de tuin, een redelijke sterke ruisvrije ontvangst. En dat voor een zender met slechts 1 Kilowatt aan zendvermogen. In de jaren 60 lag Caroline op zee, en bezigde 65 Kilowatt aan zendvermogen. Vandaag de dag komt hij met slechts 1 Kilowatt zendvermogen minstens zo goed over. Je zou denken dat zenden vanaf een zee-zender altijd beter moet lukken, en zeker met 65 Kilowatt....Radio Noordzee Internationaal zat met 100 Kilowatt aan zendvermogen op 244 meter. Hij drukte Hilversum 3 bijna weg met zijn power ! Op 220 meter was hij een stuk slechter te ontvangen bij mij. Overigens ontving ik met voornoemde transistorradio een jaartje of wat geleden ook radio Paradijs die bij Utrecht gesitueerd was. Deze had slechts 100 Watt aan zendvermogen, en kon ik in mijn tuin nog net ontvangen, zij het met wat ruis.:m:

Radio Caroline

door humfred ⌂ @, Dubai / Ras al Khaimah, 28-12-2017, 16:42 (2283 dagen geleden) @ Jan 1

De zendvermogens van de zeezenders werden graag "naar boven afgerond".
Dat kun je op je vingers natellen want in de jaren 60/70 hadden die zenders geen goed rendement.
Voor een 100kW zender moest je minstens 200kW toevoeren en dat doe je met een diesel aggregaat. Dan moet je je voorstellen wat dat voor een olieverbruik met zich meebrengt, samen met de rest van de electrische verzorging op zo´n schip.
De meeste zeezenders gebruikten zenders van Amerikaanse makelij en die waren doorgaans gemaakt voor 10kW/20kW en 50kW omdat dat een standaard vermogen in Amerika was/is.
Dus waarden van 60kW waren uit de lucht gegrepen. Voor 100kW zouden er 2 zenders parallel moeten draaien.
Alles sterk overdreven.
Radio Veronica heeft later toegegeven dat ze niet met 10kW uitzonden maar met 6-8 kW en Radio Noordzee waarschijnlijk met 20kW.
De reden dat ze toch goed doorkwamen kwam omdat ze een zeer goede aarde hadden vanwege het zoute water waar ze op dreven.
Een gerichte antenne was er niet bij. Ze zonden alle kanten uit en dat was ook weinig effectief. :-D

Radio Caroline

door ruudtx @, Utrecht, 28-12-2017, 17:31 (2283 dagen geleden) @ humfred

Inderdaad, die vermogens klopte vaak niet
Radio London claimde zelfs 75 kW met een 50 k zender.
Caroline kwam niet verder dan ca 30 kW, RNI was ca 35 kw en Veronica was ca 8 kW.
Het gaat hier om vermogen naar antenne, dus niet ERP, effectief dus.
Veronica had op 538 een ERP van slechts 2 kW, van de anderen en van mijn zender is dat niet bekend.

Radio Caroline

door henkk56 @, 29-12-2017, 01:18 (2282 dagen geleden) @ ruudtx

Als je de oude site van Caroline wel eens gezien heb,daar werd uitgelegd dat er vaak met een 10 kilowatt zender werd uitgezonden vanwege dieselgebrek....
Toen luisterde ik nog vaak en de ontvangst was meestal uitstekend.

Henk

Radio Caroline

door Jan 1 @, Tilburg, 28-12-2017, 17:33 (2283 dagen geleden) @ humfred
Gewijzigd door Jan 1, 28-12-2017, 17:56

Dit verhaal heb ik meer gehoord over die grote zendvermogens, die toch niet zo groot waren. Neemt niet weg dat RNI op 244 meter op de radio zorgde voor een dichtgeknepen afstemoog. En dat hier in Tilburg Oost. Vreemd genoeg waren ze later op 220 meter veel zwakker te horen. Geen 100 % signaal meer, maar 60 % signaal. Overigens was dit het meest imponerende zendschip ooit. In tegenstelling tot andere zendschepen waren zij, buiten de MG zender, wereldwijd te horen via twee kortegolfzenders, en een FM zender die in heel west Nederland goed te ontvangen was. En dat in een tijd dat er nog geen internet bestond, of massaal gebruik van satelieten mode was. Ook kan ik mij herinneren dat men een grote TL buis liet zien (op TV) die men op zo'n 50 cm afstand van de voedingslijn hield, en die spontaan fel begon te branden. Op het punt waar de voedingslijn op de mast aangesloten was, er was een hekwerk omheen gebouwd, had men een bord tegen het hekwerk staan met een doodskop er op met twee botten. Levensgevaar dus voor onbevoegden die niet van wanten wisten, over wat wel kon en wat niet kon.

Radio Caroline

door humfred ⌂ @, Dubai / Ras al Khaimah, 28-12-2017, 17:59 (2283 dagen geleden) @ Jan 1
Gewijzigd door humfred, 28-12-2017, 18:51

Hoe langer de golflengte, hoe sterker de grondgolf. Daarom zal een zender op 242 meter altijd beter presteren dan op 220 meter bij gelijk vermogen en dezelfde antenne versterking. Overdag wel te verstaan.
´s avonds/´s nachts is dat een ander verhaal.
Toen Veronica van 192 naar 538 meter ging werd de antenne door zijn korte lengte minder effectief. Maar de grondgolf had veel minder demping bij die lange golflengte en maakte een heleboel goed.
Dat is ook de reden dat Caroline met maar 1kW relatief sterk doorkomt. Vanwege de golflenge op 648 kHz. Lange golflengte met weinig demping van de grondgolf.

Radio Caroline

door Jan 1 @, Tilburg, 28-12-2017, 20:29 (2282 dagen geleden) @ humfred

Hetzelfde verhaal voor Laser 558. Met een niet al te groot zendvermogen kreeg je toch een redelijk sterke ontvangst op je radio. Dat is een eigenschap van die golflengte zei men toen al. Terwijl iedereen dacht dat het voorgoed afgelopen was met de zendschepen, blijkt de geschiedenis zich toch weer te herhalen. De Engelse overheid die eerst fel gekant was tegen het verschijnsel zee-zenders, geven nu Caroline weer een kans. Via mijn internetradio heb ik er al vijf op een rijtje vastgelegd. De eerste is Gold, geen piraat maar een regulier Engels station met de hele dag jaren 60 en 70 muziek. De tweede is Swinging Radio Engeland, de derde is The Radio Ship die probeert het zee-zender gevoel te doen herleven, de vierde is Radio Monique, en de vijfde is Laser Hot Hits - Classic Hits.

powered by my little forum