VDR weerstand. (Algemeen)

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 11-01-2018, 13:58 (2268 dagen geleden)
Gewijzigd door Ben, 11-01-2018, 14:00

Heb nu al 2x meegemaakt dat een VDR weerstand kortsluiting veroorzaakte.
De eerste maal op een wasmachine print, deze was totaal verkoold.
Na het uitknippen van dat ding heeft hij nog jarenlang gedraaid zonder die VDR.
Laatst was er een stroomstoring in de straat en na stroominschakeling deed de CV niets meer.
Bleek op de CV print (ja een Ne*it) hetzelfde geval, dat ding maakt sluiting meneer.
Dat wordt een nieuwe print van ruim 150 Euro.
Nee zei ik, uitknippen dat ding en de roetvlekken schoonmaken.
Anders had het mij een nieuwe print gekost en hij doet het nu weer prima.
De man stond met grote ogen te kijken omdat hij had geleerd om bij defect te vervangen en niet repareren.

Is het een bekend verschijnsel dat VDR weerstanden kortsluiting kunnen maken?.
(Zelfs een brand zou met dit soort VDR weerstanden kunnen ontstaan.)
Vraag mij dus het nut in gebruikstoestellen af.
Groet, Ben

VDR weerstand.

door RayBeek @, Zwaag, 11-01-2018, 14:42 (2268 dagen geleden) @ Ben
Gewijzigd door RayBeek, 11-01-2018, 14:45

Tja, hij zit er als overspannings beveiliging tegen hoge inschakelpieken.
De weerstand wordt lager als de spanning hoger wordt.
Als hij parallel over de 240V staat lijkt het mij ook vrij zinloos.
In schakelende voedingen vindt je ze wel eens aan de secundaire kant, om de uitgangs-spanning te beveiligen dit is zinvol om je schakelingen die er op aangesloten zijn te beschermen.
Weghalen lijkt mij in de meeste gevallen geen probleem, aan de andere kant kan het zijn dat hij al een paar keer zijn werk heeft gedaan en daardoor nu stuk is, dus niet meer in de oude staat is teruggekeerd kwa waarde, vaak zit er een zekering voor die dan doorslaat om brandschade aan de print te voorkomen......

Mochten er mensen zijn die daar anders over denken, zou zeggen reageer.......

VDR weerstand.

door Oldtimer @, Oegstgeest, 11-01-2018, 15:41 (2268 dagen geleden) @ Ben

Heb nu al 2x meegemaakt dat een VDR kortsluiting veroorzaakte.

In een tijdbestek van hoeveel jaar?

Laatst was er een stroomstoring in de straat en na stroominschakeling deed de CV niets meer.
Bleek op de CV print hetzelfde geval>
Is het een bekend verschijnsel dat VDR's kortsluiting kunnen maken?

Waarom zou dat niet kunnen, als de specificaties van zo'n VDR worden overschreden is alles mogelijk.

Vraag mij dus het nut in gebruikstoestellen af.

Het doel is beveiliging van een schakeling tegen overspanning, hier lees je er meer over:
http://www.finimuis.nl/siteinfo/varistor.htm
Wegknippen en niet vervangen is dus niet zo'n slimme oplossing.
Repareer je doorgeslagen zekeringen soms ook met zilverpapier?

Willem

VDR weerstand.

door franshack @, Hengelo ov, 11-01-2018, 16:07 (2268 dagen geleden) @ Oldtimer

Wegknippen en niet vervangen is dus niet zo'n slimme oplossing.

!! Helemaal correct !!, als de VDR de klap heeft opgevangen en heb je een beetje geluk gehad kun je de elektronica die er achter zit nog repareren ( VDR vervangen ). Dat de monteur liever de defecte elektronica vervangt is verstandig want hoe de toestand van de achterliggende componenten is blijft onduidelijk ook na het vervangen van een VDR.

Spanningsvariaties w.o. inductie-pieken komen altijd voor in het elektriciteitsnet bij op en afschakelen van verbruikers en door het gebruik van halfgeleiders zoals triacs en thyristoren in motorregelingen en niet te vergeten bij bliksem inslagen.

Zelfs deze Overspanningsafleider is niet onverwoestbaar !!

--
The boldness of ignorance:
'I have split atoms, but no energy was released'.
Tesla

VDR weerstand.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 11-01-2018, 16:17 (2268 dagen geleden) @ Ben

Bij die stroomstoring kan er sprake zijn geweest van een zwevende nul. Dan heeft de VDR zijn werk dus gedaan en de achterliggende schakeling beschermd door in kortsluiting te gaan. Het komt inderdaad voor dat ze langzaam degraderen en dan doel alsof ze een papiercondensator zijn.

VDR weerstand.

door Goldline @, Oranjedorp, 11-01-2018, 18:07 (2268 dagen geleden) @ Ben

Als je de VDR's in je apparatuur wilt beschermen, monteer dan een overspannings beveiliging van bijvoorbeeld Phoenix in je meterkast.

Met VDR's weglaten , lopen de fets van je schakelende voedingen een hoog risico.

VDR's maken vaak deel uit van je lichtnet filter, gelukkig achter je apparaat zekering.

--
Cees PA1DBA

VDR weerstand.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 11-01-2018, 19:21 (2268 dagen geleden) @ Ben
Gewijzigd door Ben, 11-01-2018, 19:26

Willem,
“In een tijdbestek van hoeveel jaar?”
Er staat in mijn schrijven “dat ding heeft hij nog jarenlang gedraaid zonder die VDR”.
Dus wel enige jaren geleden, maar dat maakt voor het feit toch niets uit.

“Als de specificaties worden overschreden is alles mogelijk”.
Juist maar worden er dan niet te lage specificaties toegepast in gebruikstoestellen.

“Het doel is beveiligen tegen overspanning”.
Ja dat begreep ik al maar de vraag is of dit een bekend verschijnsel is.
Of laten jullie een monteur komen die de print vervangt en een rekening stuurt?.
Dan ben je volgend keer weer aan de beurt.

Trouwens je laatste opmerking is niet om vrolijk van te worden, er zit een zekering voor die uitgesloopte VDR van 5A en die is keurig vervangen.

Frans,
Het apparaat werkt perfect na verwijdering van de VDR en er zit een processor in die aangeeft of er dingen niet werken, zeker bij een CV.
Als zo’n VDR is verwijderd is de zaak dan niet te beveiligen met een externe spanningsbeveiliging, b.v. in een slof of stopcontact met spanningbeveiliging.

Maarten,
Zou best kunnen maar ik had de hoofdschakelaar uit gezet en pas nadat in de meterkast een groen licht kwam, de hoofdschakelaar aan gezet.
Er was dus al spanning, hij kan dus niet zijn stukgegaan door het schakelen buiten de deur.
Denk eerder dat dit ding inderdaad al gedegradeerd was voordat er spanning kwam.

Goldline,
Dat is inderdaad een goed idee in de meterkast, je vangt dan gelijk alle pieken af.
De opmerking dat ze “gelukkig” achter de apparaat zekering zitten lijkt mij niet juist.
In mijn visie zouden deze dingen secundair moeten worden geplaatst of zwaarder uitgevoerd aan de primaire kant.
Groet, Ben

VDR weerstand.

door Goldline @, Oranjedorp, 11-01-2018, 20:48 (2268 dagen geleden) @ Ben

Ben ,indien ze voor de apparaat zekering zouden zitten hebben we meer kans op brandgevaar...

--
Cees PA1DBA

VDR weerstand.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 11-01-2018, 21:11 (2268 dagen geleden) @ Goldline

Ja dat klopt helemaal, nog grotere kans op brand en gaat de hoofdzekering eruit.
Maar waarom dan zo'n licht gedimensioneerde prul na de zekering op de print.
Als die in brand vliegt en het naastliggend relais meeneemt dan staat de hele CV binnen de kortste keren in brand.
Dus zoals ik al eerder schreef dat ding eruit en extern oplossen.
Of zwaarder dimensioneren en beter afschermen op een print.

De meeste mensen weten niet dat dit vaak een oorzaak is van een defecte print.
Om reden dat het weer werkt na uitwisseling is iedereen tevreden.
Daarom vraag ik hier of er ervaringen mee zijn.
In ieder geval dank voor je reactie op mijn verhaal.
Groet, Ben

VDR weerstand.

door Oldtimer @, Oegstgeest, 11-01-2018, 23:52 (2268 dagen geleden) @ Ben
Gewijzigd door Oldtimer, 12-01-2018, 00:10

Willem,
“In een tijdbestek van hoeveel jaar?”
Er staat in mijn schrijven “dat ding heeft nog jarenlang gedraaid zonder die VDR”.
Dus wel enige jaren geleden, maar dat maakt voor het feit toch niets uit.

Niet voor het feit maar daar ging je vraag niet over, die ging over het "nut in gebruikstoestellen" van een VDR.
Ik zie in een verschijnsel dat na een aantal jaren onder verschillende condities opnieuw optreedt geen duidelijk patroon en dus ook geen reden om te twijfelen aan het nut.

“Als de specificaties worden overschreden is alles mogelijk”.
Juist maar worden er dan niet te lage specificaties toegepast in gebruikstoestellen?

Als er een stroomstoring plaats heeft gevonden in de straat waar je woont dan is er kennelijk iets ernstigs gebeurd (blikseminslag?) waar de ontwerper niet op gerekend heeft,
je kunt hem dat moeilijk verwijten. Je kunt nu eenmaal niet alles voor 100% beveiligen ook al zou je dat graag willen.

“Het doel is beveiligen tegen overspanning”.
Ja dat begreep ik al maar de vraag is of dit een bekend verschijnsel is.

Uit de reactie van Maurice mag je afleiden: ja. In jouw optiek dus allemaal zwakke ontwerpen?

Of laten jullie een monteur komen die de print vervangt en een rekening stuurt?

Ja, ik ga niet zelf lopen knoeien als het om mijn veiligheid gaat en maak dus graag gebruik van iemand 'die er voor gestudeerd heeft'.

Willem

VDR weerstand.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 11-01-2018, 21:11 (2268 dagen geleden) @ Ben
Gewijzigd door Maurice, 11-01-2018, 21:12

BEN!!

Nu toch even streng zijn, of anders je moet het geheel zelf weten.

Je hebt nu ontdekt dat ding een functie heeft en je reeds een hoop geld bespaart,

Door nu ding er uit te knippen ja werkt de print even.
TOT er weer een piek op net staat en de troep wel geheel naar de knoppen gaat.

Veel apparatuur heeft id zo'n VDR zitten.
1 functie daarvan is ter beveiliging van je apparatuur.

Is een paar euro even een nieuwe S10 275 of S20 275 monteren en je printplaat is weer beschermd.

Ik vervang ze professioneel regelmatig , maar dat is omdat aan boord schepen het nog al eens fout gaat met aggregaten en wal spanningen.


Dus ,,
Zelf weten,
Maar een slimme zet er een nieuwe in.
Doe je toch ook met zekeringen of stop je ook na doorfikken er een spijker in.

VDR weerstand.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 11-01-2018, 21:21 (2268 dagen geleden) @ Maurice

Ja Maurice, je zegt hetzelfde als Willem en jullie hebben wel gelijk.
Dat ding zit er niet voor niets maar blijf erbij dat het een gevaarlijk ding is.
Ik zal overwegen om hem te vervangen voor een beter model of extern oplossen.
Met extern bedoel ik een stopcontact met overspannings beveiliging.
Dank voor je reactie en groet, Ben

VDR weerstand.

door kris ⌂ @, Gent, België, 11-01-2018, 23:24 (2268 dagen geleden) @ Ben

Ben,


een VDR die een piek opvangt gaat er sowieso aan... Door het grote vermogen dat er doorgaat warmt hij heel snel op, veroorzaakt kortsluiting en klapt hij uiteindelijk open . Maar in brand vliegen ze niet. Maar schiet niet op de pianist. de VDR offert zichzelf op om de rest van de schakeling te beschermen, en niet om het geld uit je portemonnai te halen (waar jij vanuit gaat..)

groeten

Kris

VDR weerstand.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 12-01-2018, 09:01 (2267 dagen geleden) @ Ben

Ben.

Professioneel worden ze om deze reden toegepast.
Maak je geen zorgen als een een zelfde
weer plaatst is het weer veilig.

Ze hebben er echt over nagedacht.
ze zijn er voor.

VDR weerstand.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 12-01-2018, 10:02 (2267 dagen geleden) @ Maurice

Maurice, inmiddels een aantal S20K275 besteld en maken het weer in orde.
Dank voor de info en groet, Ben

VDR weerstand.

door Piet van der Pol @, 12-01-2018, 08:44 (2267 dagen geleden) @ Ben

VDR weerstanden hebben, zoals anderen ook al aangegeven hebben, een zeer nuttige functie als overspanningsbeveiliging van electronische apparaten, die op het net zijn aangesloten. Ze kunnen daarbij kortstondig hoge piekvermogens verwerken, en de spanning voor de achterliggende elektronica begrenzen tot zo'n 400 tot 450V piek. De mosfets in schakelende voedingen worden daarom meestal gekozen in een 500V of 600V verzie. Samen met het ontstoringsfilter (wat ook meewerkt als nevenfunctie om pieken te onderdrukken) is een schakelende voeding dan voldoende beveiligd. De VDR's moeten dus aangebracht zijn tussen de netspanning en de kwetsbare elektronica (dus niet secundair).
Om de VDR zelf te beveiligen bij extreme pieken, is er voor de VDR nog een zekering geplaatst. Deze zekering is niet bedoeld om het apparaat te beschermen, maar alleen voor de VDR. Deze zekering heeft daarom meestal een vrij grote waarde, maar aangepast aan de VDR. Soms word er dan achter de VDR nog een tweede, kleinere zekering geplaatst, om het apparaat zelf tegen overbelasting te beveiligen.
De normen, waaraan een VDR moet voldoen, gaan uit van een bepaalde hoeveelheid pieken per jaar, van een zekere energie-inhoud. Daarbij komt veel statistiek aan te pas. Het net zelf moet zo uitgevoerd zijn, dat het "hard" genoeg is, zodat er niet te veel pieken ontstaan. Blikseminslag in een hoogspanningsleiding moet dus voldoende gedempt worden in de verdeelstations, om niet tot te hoge pieken op het stopcontact te leiden. Er is ook een scheiding tussen huishoud-netten, en industrie-netten. In industrie-netten mogen de pieken hoger zijn, en daar zijn de eisen voor de elektronische apparatuur ook zwaarder.
Laat dus de VDR's in apparaten wel zitten, want ze hebben een nuttige functie. Ik heb in mijn werkzame leven (o.a Siemens en Thales) veel vermogenselektronica ontwikkeld, en daarbij altijd VDR's moeten toepassen in schakelende voedingen met mosfets van 1 - 5000 Watt en met thyristoren tot meer dan 1,5 MegaWatt.

Piet

VDR weerstand.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 12-01-2018, 09:20 (2267 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Kris slaat de spijker op zijn kop, ik begrijp de werking wel maar dacht inderdaad dat het een ingebouwde zwakte is.

Piet, jij zat op de ontwikkel afdeling en ik op de constructie bij Thales.(van der Heem Electronics)
Waarom is het zo moeilijk dan om zo’n VDR uitwisselbaar op de print te maken.?
Een monteur behoeft dan alleen de VDR te plaatsen bij een defect, zonder de hele print te vervangen.
Groet, Ben

VDR weerstand.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 12-01-2018, 16:28 (2267 dagen geleden) @ Ben

Waarschijnlijk om dezelfde reden dat een papiercondensator ook niet uitwisselbaar zit. Volgens de ontwerpafdeling gaan ze niet stuk binnen de levensduur van het apparaat.

VDR's kunnen bijvoorbeeld 1000 pieken van een bepaald vermogen opvangen, en zo ver zou het toch nooit komen.. Maar na een paar pieken van een iets groter vermogen kunnen ze nog maar 100 pieken opvangen en dan is het einde opeens nabij. Of maar 1 heel grote piek.

Let wel, cijfers fictief. Ik heb nu de tijd niet om uitgebreid specs te gaan zoeken, maar zo is ongeveer het werkingsprincipe.

VDR weerstand.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 12-01-2018, 17:02 (2267 dagen geleden) @ Maarten Bakker

"VDR's kunnen bijvoorbeeld 1000 pieken van een bepaald vermogen opvangen..."

Deze kende ik niet.
Staat ook niet in de gemiddelde standaard VDR datasheet.
Pagina 45 staat niet in de lijst.

Vermogen enz. is bv afhankelijk van de disk grootte.
Meestal S10 of S20 gebruikt bij de 275 applicaties.

VDR weerstand.

door Oldtimer @, Oegstgeest, 12-01-2018, 20:33 (2267 dagen geleden) @ Maurice

"VDR's kunnen bijvoorbeeld 1000 pieken van een bepaald vermogen opvangen..."

Deze kende ik niet.

Nee, natuurlijk niet. Maarten heeft gewoon een grote duim...

Willem

VDR weerstand.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 12-01-2018, 20:45 (2267 dagen geleden) @ Oldtimer

Ik geef aan dat ik me inderdaad niet heb ingelezen dus dat de getallen uit de duim zijn getrokken, maar er zijn ongetwijfeld wel ergens exacte slijtagegegevens gepubliceerd. Het principe dat ik wilde aangeven is in elk geval dat die dingen slijten aan de hand van wat ze voor de kiezen krijgen.

VDR weerstand.

door HM @, Hilversum, 13-01-2018, 09:55 (2266 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Voor VDR's weet ik het niet, bij PTC's en dan vooral de multifuse versies die ook veelvuldig worden toegepast geldt dat de koudweerstand toeneemt bij iedere keer dat hij tript ( en ook al gewoon over de levensduur ).
Dat staat op de databladen vermeld.

VDR weerstand.

door loek @, Exloo (Drenthe), 13-01-2018, 15:09 (2266 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten,

Jouw veronderstelling is juist en dus geen "duimzuigen"
De levensduur van een VDR wordt mede bepaald door het aantal pulsen die hij heeft moeten verwerken. Op onderstaande foto zie je een voorbeeld.

[image]


En op onderstaande link het hele verhaal.


http://www.vishay.com/docs/29079/varintro.pdf

Met vriendelijke groet,

Loek

VDR weerstand.

door Oldtimer @, Oegstgeest, 13-01-2018, 21:09 (2266 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door Oldtimer, 13-01-2018, 21:11

Hallo Maarten,

Jouw veronderstelling is juist en dus geen "duimzuigen"

Veronderstelling is inderdaad een beter woord, volgens het woordenboek betekent dat o.a.:

Aanname, gedachte, gissing, hypothese, onderstelling, speculatie, vermoeden, vooronderstelling, conjectuur, idee, presumptie, voorgevoel.

De levensduur van een VDR wordt mede bepaald door het aantal pulsen die hij heeft moeten verwerken.

Klopt, ondanks zijn niet onderbouwde veronderstelling heeft Maarten deze keer wel gelijk, zie ook:

http://web.cecs.pdx.edu/~cgshirl/Glenns%20Publications/10%201979%20Pulse%20Degradation%20Char%20o...

http://www.littelfuse.com/~/media/electronics_technical/application_notes/varistors/littelfuse_va...

Willem

VDR weerstand.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 14-01-2018, 03:44 (2266 dagen geleden) @ Oldtimer
Gewijzigd door Maarten Bakker, 14-01-2018, 03:49

Bedankt voor het vertrouwen dat je de minst toepasselijke delen van het lemma weg hebt gestreept. Klopt wel ongeveer met hoe ik de opmerking bedoelde: aanname, veronderstelling, educated guess, in elk geval op basis van deelinformatie die ik ergens in mijn achterhoofd had opgeslagen. Ooit opgedaan bij het lezen over "bliksembeveiligde" verlengsnoeren die brandgevaarlijk bleken, meen ik.

Ik heb door allerhande omstandigheden recentelijk niet altijd tijd voor wat uitgebreider onderbouwde antwoorden, dus probeer ik de lezer met wat kortere antwoorden van steeds zo goed mogelijke kwaliteit doch aangegeven zonder garantie (ohne gewähr vind ik altijd mooi klinken) toch de goede richting op te sturen.

VDR weerstand.

door kris ⌂ @, Gent, België, 13-01-2018, 00:02 (2267 dagen geleden) @ Ben


Piet, jij zat op de ontwikkel afdeling en ik op de constructie bij Thales.(van der Heem Electronics)
Waarom is het zo moeilijk dan om zo’n VDR uitwisselbaar op de print te maken.?
Een monteur behoeft dan alleen de VDR te plaatsen bij een defect, zonder de hele print te vervangen.
Groet, Ben

Ben ,
monteurs in verwarming en koeling zijn geen elektronici en beschouwen de print als één onderdeel. en soms is er meer aan de hand dan enkel de VDR's. daarom meteen de korte pijn. Uren zoeken en nog eens heen en weer rijden kosten ook geld en niemand zit graag lang zonder verwarming...

groeten

Kris

VDR weerstand.

door HM @, Hilversum, 13-01-2018, 09:52 (2266 dagen geleden) @ kris

En de consument verwacht garantie op de reparatie....
Dus als de cv binnen een korte tijd dan opnieuw kapot is zit de reparateur met de dan wel dure vervangingsprint kosten.

VDR weerstand.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 13-01-2018, 10:41 (2266 dagen geleden) @ HM

Er is wel een klein verschil,
Ik pas bijvoorbeeld in mijn vakgebied heel veel toe het service ruil systeem.

De kapotte print neem ik in, plaats een gereviseerde print met garantie.
Nu zijn dat dan ook geen printjes van 100,-.
Vervolgens geregeld printen die nieuw niet eens meer verkrijgbaar zijn.

Afhankelijk kostprijs print steek ik daar x-tijd in.
Soms langer daar indien er een nog onbekende fout in zit je daar langer mee bezig bent.

Maar gezegd hier al eerder meeste service bedrijven zijn feitelijk wisselbedrijven.
EN hebben niet de kennis in huis op component niveau de zaak te herstellen.

Voor enkele leveranciers geldt dan bv wel weer de mogelijkheid dergelijke onderdelen op te sturen en zij leveren dan gereviseerd materiaal retour.
Kan ook.
Dat systeem is natuurlijk afhankelijk van vervangkosten. Immers een apparaat vervangen kan soms veel impact hebben op installatie tijd en tijd dat er geen geld verdient kan worden.

Ook is het geval dat soms onderdelen/printen geleverd worden tegen ruimschoots
de waarde van het te repareren apparatuur te boven gaat.
In deze verrotte wereld waar poot uitdraaien van elkaar hoogtij viert.
Kom je er achter na beetje slim zoeken een onderdeel hagel nieuw voor 1/20 ste!! te bestellen is via andere kanalen.(bedragen van veel cijfers)
Ja licht moet branden maar er zijn grenzen van elkaar een poot uitdraaien.

VDR weerstand.

door snameroc @, Etten Leur, 13-01-2018, 09:50 (2266 dagen geleden) @ Ben

Waarom heb je niet eerst zelf gekeken voor je de monteur hebt laten komen?
Dan had je nog meer bespaart.

VDR weerstand.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 13-01-2018, 16:24 (2266 dagen geleden) @ snameroc
Gewijzigd door Ben, 13-01-2018, 16:25

Ja daar heb je gelijk in maar ik heb een service contract voor de CV.
Begreep wel dat er een zekering uitgevallen kon zijn maar een CV is geen radio.
De monteur riep mij boven nadat hij 2 keer de zekering van 5A had vervangen.
Toen ik zag dat de VDR eruit lag heb ik gevraagd hem eruit te knippen.
Een zekering uit mijn bakje (hij had niet meer) deed de CV weer werken.
Omdat ik dit eerder had meegemaakt met een wasmachine heb ik dit topic gestart.
Ben nu wel overtuigd dat dit ding er in hoort te zitten.
Maar de vraag blijft waarom een zekering wel vervangen kan worden en een VDR niet.
Ga nu een tussendoos maken waarin (na een zekering) een VDR die de uitgeknipte VDR kan vervangen.
Groet, Ben

powered by my little forum