Probleem met svchost (Computertechniek)

door soundman2 @, Wouw, 22-02-2018, 15:38 (2246 dagen geleden)

Ik heb nog een pc draaien op XP.
Meer dan eens wordt na opstart alle cpu capaciteit opgevreten door een van de svchost.exe services.
Het probleem is wel bekend op internet, maar de geboden oplossingen hebben tot nu toe niet het gewenste resultaat opgeleverd. Als ik de service via taakbeheer stop, werkt de computer normaal op de gewone snelheid.
Ik probeer er achter te komen welke service er opgestart wordt, zodat ik die zonodig uit kan zetten als die niet persé nodig is. Een klik met de rechter muistoets levert niets op. Hoe kom ik er wel achter?

Probleem met svchost

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 22-02-2018, 17:19 (2246 dagen geleden) @ soundman2

Windows update service even stoppen in het schermpje Services en kijken of het probleem dan weg is. Meestal is dat het.

De structurele oplossing is om automatische updates volledig uit te zetten, nadat je nog een laatste keer hebt gekeken of er nog iets gevonden wordt. Kan wel een etmaal of langer duren als je niet zo'n zware processor hebt.

Probleem met svchost

door soundman2 @, Wouw, 22-02-2018, 18:25 (2246 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ondanks dat XP niet meer geupdated wordt, krijg ik na een kleine wijziging in het register nog wel veiligheidsupdates. Die zijn eigenlijk bedoeld voor het bedrijfsleven, waar kennelijk nog een groot aantal items op XP draait.
Als ik automatische update uitzet, krijg ik dan nog wel een melding als er een beschikbaar is?
Via het www had ik ook begrepen dat het iets te maken had met automatische updates.
Ik heb zelfs een fix gedownload, maar een van de delen wilde niet installeren. Ik kan de beschrijving van de fix wel sturen via de gewone mail. De bijhorende downloads van microsoft heb ik ook. Op zeker moment krijg ik een foutmelding. Ik weet niet meer precies wat, maar een command werd niet herkend.

Probleem met svchost

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 22-02-2018, 18:44 (2246 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Maarten Bakker, 22-02-2018, 18:46

Als je de updates uitzet moet je periodiek handmatig zoeken. Het voordeel daarvan is dat je dat bijvoorbeeld des nachts kunt doen ofzo.

Er bestaat geen echte fix voor, hooguit eentje die de zoektijd van 3 dagen naar 1 dag terugbrengt ofzo. De werkelijke oorzaak zit hem in het krakkemikkige algoritme dat MS tot op de dag van vandaag gebruikt voor het updaten. Bij Windows 10 houden ze het enigszins onder controle door verplicht te updaten, updates te bundelen en regelmatig een service pack (heet tegenwoordig anders) uit te brengen.

Wel eerst even testen of het daar ook echt aan ligt, dus of svchost zich koest houdt als je de updateservice stopt (configuratiescherm, computerbeheer, services geloof ik maar het kan zijn dat dat bij een nieuwere windowsversie is - kan zijn dat het onder systeembeheer staat ofzo).

Probleem met svchost

door soundman2 @, Wouw, 22-02-2018, 19:13 (2246 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ik ga de auto updates stilleggen en afwachten of dat de oplossing is.
Het probleem is dat ik daar wel een moderne pc wil wegzetten (deze heeft veel te weinig geheugen), maar dat ik dan ook een groot groot deel van de periferie,die ik weliswaar niet dagelijks gebruik, ook weg moet doen.
een dubbelzijdige kleuren inkjet printer, zelfs voor W7 zijn er geen drivers meer.
Een scanjet 4C
Een brady labelprinter
Een mooi werkje voor de EU, zorgen dat nieuwe software met nieuwe drivers gewoon downwards compatibel blijft.
Ik heb geen benul, waarom mijn HP business inkjet 1100DTN niet meer dubbelzijdig kan afdrukken in W7 en later. Waarom moet zo'n driver telkens helemaal anders zijn?

Probleem met svchost

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 23-02-2018, 00:49 (2246 dagen geleden) @ soundman2

Let op dat we langselkaar heen praten wat het testen betreft. Jouw oplossing is voor de leek makkelijker (gewoon updates uitzetten op configuratiescherm -> automatische updates -> uitschakelen) maar vereist minstens een reboot. Je ziet dus niet onmiddelijk of het geholpen heeft.

Probleem met svchost

door soundman2 @, Wouw, 23-02-2018, 09:35 (2246 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Let op dat we langselkaar heen praten wat het testen betreft. Jouw oplossing is voor de leek makkelijker (gewoon updates uitzetten op configuratiescherm -> automatische updates -> uitschakelen) maar vereist minstens een reboot. Je ziet dus niet onmiddelijk of het geholpen heeft.

Dat was begrepen. Om het fenomeen te zien moest ik toch herstarten, omdat ik svchost via taakbeheer al de nek had omgedraaid. Ik had "meldingen" aan laten staan, maar vanmorgen was het toch weer mis. Automatische updates staan nu geheel uit. Ik moet alleen nog uitzoeken hoe ik periodiek uitvind of er updates zijn. XP wordt niet meer ondersteund, maar nog wel voor veiligheids updates.

Probleem met svchost

door Hans PA0H @, Apeldoorn, 24-02-2018, 14:16 (2244 dagen geleden) @ soundman2

Ik heb in het verleden wel eens een verbouwde versie op de pc gehad. Dat was dus een virus. Dat was toen ook een ding wat altijd bezig was. Die kon je toen herkennen aan de bestandsgrootte.

groeten, Hans PA0H

Probleem met svchost

door soundman2 @, Wouw, 24-02-2018, 16:52 (2244 dagen geleden) @ Hans PA0H

Wat dat betreft, vindt Avast niets,

powered by my little forum