Dual capstan snaar van Nakamichi MR-1 (Toestel of techniek)

door henkk56 @, 03-03-2018, 18:29 (2239 dagen geleden)
Gewijzigd door henkk56, 03-03-2018, 18:38

Ik ben een Nakamichi MR-1 aan het opknappen,een van de dingen waar je tegen aan loop is dat de snaar die het tweede vliegwiel aandrijft vrijwel geen spanning meer heeft,het eerste vliegwiel is direct drive.
Helaas zijn deze snaren niet meer nieuw te krijgen en new old stock is natuurlijk ook al in verregaande staat van ontbinding.
Wel worden er door handelaartjes op internet vervangende snaren voor dit type aangeboden maar daar heb ik heel slechte ervaringen mee.(Wel duur maar totaal onbruikbaar.)
Heeft iemand hier misschien ervaring van het bepalen van de goede maat voor zo'n snaar,snaren zijn wel in heel veel maten verkrijgbaar,de kunst is natuurlijk om precies de goede maat te vinden.
In de documentatie is hier niets over te vinden.
De bandspanning tussen de 2 capstans is zeer afhankelijk van de hoedanigheden van deze snaar,een kennis van me heeft zelfs wel eens meegemaakt dat een vergelijkbare Nakamichi de bandjes doormidden trok....
Ik snap het mechanisme van hoe de bandspanning tussen de 2 capstans precies tot stand komt ook niet helemaal.
De hulp capstan loopt uiteraard een fractie langzamer dan de hoofdcapstan.
Door de bandspanning zou de hulpcapstan dus iets sneller moeten gaan draaien maar dit lijkt me nogal afhankelijk van de hoedanigheden van de tussen snaar.

Henk

Dual capstan snaar van Nakamichi MR-1

door Dirk 1964 @, Velsen, 03-03-2018, 20:29 (2239 dagen geleden) @ henkk56

Probeer het eens bij ESK/ New Transtec in Krimpen a/d IJssel zij doen de service vad dit historische merk.

Dual capstan snaar van Nakamichi MR-1

door soundman2 @, Wouw, 03-03-2018, 21:30 (2239 dagen geleden) @ henkk56

.

Ik snap het mechanisme van hoe de bandspanning tussen de 2 capstans precies tot stand komt ook niet helemaal.
De hulp capstan loopt uiteraard een fractie langzamer dan de hoofdcapstan.

Dat is niet helemaal zeker. Een vergelijkbaar cassettedeck van REVOX hadtwee toonassen, waarvan een een kleinere diameter had.

Dual capstan snaar van Nakamichi MR-1

door henkk56 @, 04-03-2018, 12:29 (2239 dagen geleden) @ soundman2

Dat is inderdaad bij dit deck ook het geval,dat was ik even vergeten. :-)
(Van de 2 verschillende diameters.)

Henk

Dual capstan snaar van Nakamichi MR-1

door Huub P † ⌂ @, Krommenie, 03-03-2018, 22:02 (2239 dagen geleden) @ henkk56

De diameter van een snaar is:
Omtrek / 3,14
De omtrek is gelijk aan de lengte van de snaar.
Je kan de snaar dubbelvouwen en de lengte hiervan opmeten. Deze x2 vermenigvuldigen

Is de snaar gebroken of vergaan, dan kun je ook met een touwtje de omtrek bepalen in het loopwerk.
Rekenvoorbeeld: Omtrek is 200mm
Diameter = 200/3,14 = 63,6mm
Je neemt de snaar altijd iets kleiner.

Bij Electro Andijk zijn alle snaren op voorraad en voor de meeste deck's en Reels in setjes verkrijgbaar.
Zeer goede ervaringen mee (ook voor de dial lights!)

Let bij dit model ook op de "dead spot's" in de reel motor.
Anker en sleepcontacten goed schoonmaken met tuner 600 of alcohol (tot de zwarte aansleg weg is) want anders zoek je je een versuffing waarom het deck steeds stopt op volstrekte willekeur.

Succes, zijn mooie machines

--
Vriendelijke groet,

Huub Peters

Vintage Electronica

powered by my little forum