Philips PM2421 (Toestel of techniek)

door H. Dijkman @, 13-03-2018, 12:34 (2229 dagen geleden)

Beste Lezers.

Ik heb onlangs een PM2421 multimeter op de kop getikt.

Hij werkt niet, de uitlezing staat vast op "1999" plus overflow lampje is aan, dus reparatie is nodig.

Echter de print "U1" waarop de chopper en dc versterker zitten is anders dan de schema's die ik op internet kan vinden.(zie foto).

Wie heeft hier de print tekening en schema van?

versie van de meter is PM2421/07A.

bij voorbaat dank.

[image]

Philips PM2421

door jagoeman @, 21-07-2023, 01:28 (273 dagen geleden) @ H. Dijkman
Gewijzigd door jagoeman, 21-07-2023, 01:30

Een late reactie maar misschien is iemand er wel iets mee. Ik heb uiteindelijk zelf maar eens het schema getekend van bord U1 (v2) uit de PM2421:

[image]

Dat maakt een foutje zoeken meteen een stuk makkelijker :-)

Uiteindelijk bleek het probleem te zitten in lekkende elco's. Sommige echt extreem, dus allemaal vervangen is de boodschap. Daarna moeten de voedingsspanningen weer helemaal juist gezet worden en zo verder alles afregelen volgens de handleiding. Nogal wat zaken waren behoorlijk weg gedrift. Opgelet er zijn twee versies van handleiding. De verschillen vloeien voort uit een verschillende waarde van de feedbackweerstand (R109 in bovenstaand schema). Dat is in de modernere versie een weerstand van 3.5M, terwijl in de oudere versie de equivalente weerstand 5M bedraagt. In de moderne versie moet bijgevolg bij het afregelen van de DC-amp de nominale uitlezing naar '1998' worden geregeld en niet naar '1400'. Alleen dan kan de rest ook correct worden afgeregeld. Uiteindelijk perfect!

Veel plezier ermee,

Jan

Philips PM2421

door Armand @, Belgiƫ, 21-07-2023, 08:11 (273 dagen geleden) @ jagoeman
Gewijzigd door Armand, 21-07-2023, 08:14

Ik heb uiteindelijk zelf maar eens het schema getekend van bord U1 (v2) uit de PM2421:

Uiteindelijk bleek het probleem te zitten in lekkende elco's. Sommige echt extreem, dus allemaal vervangen is de boodschap.

Jan

Ja, wat wil je na 50 jaar?
Sommige elco's zullen nog wel goed meten maar de vraag is hoe lang nog en als je het toestel regelmatig wil gebruiken, is het inderdaad beter om ze te vervangen door elco's van goede kwaliteit.
Bedankt voor het schema.

Groeten, Armand

powered by my little forum