vraag LCD display (Toestel of techniek)

door frits @, Meppen Dtsl., 15-03-2018, 13:47 (2234 dagen geleden)

Beste Forummers,
Mijn Philips portable ART 60/00 had een beurt nodig daar het snaartje van de casette recorder versnot was. Nu de zaak toch uit elkaar lag was er eens mooi de gelegenheid het vaag werkende display van de klok na te kijken dit gaf hier en daar nog een streepje. Uit het schema blijkt dat de spanning op de punten 1 en 2 wordt aangesloten dus na uitbouwen op deze punten eens een spanning van 3 volt gezet (met twee batterijen in serie) en het display gaf idd hetzelfde plaatje met wat vage streepjes. Toevallig drukte ik er eens op en daar verscheen een prachtig plaatje van een werkende klok! Het printje
voorzichtig van het huisje gehaald en dan zie ik een display met daarop verticaal een siliconen stripje met zwarte staafjes die waarschijnlijk de verbinding moeten vormen tussen het printje en het display. Omdat er waarschijnlijk sprake is van slechte contacten tussen print en display heb ik de ruimte wat opgevuld met een kartonnen stripje maar na hermontage gaf dat geen resultaat wel als ik weer drukte. In tips en truc's is niets te vinden over dit onderwerp en ik hoop dat er forummers zijn die hier wel eens mee bezig zijn geweest. Mijn vragen zijn eigenlijk wat zijn de zwarte staafjes en hoort het siliconen stripje waar deze staafjes aanzitten vast te zitten aan het display of is dit demonteerbaar en als tweede hoe verbeter ik het contact tussen display en print.
Alvast hartelijk dank voor reacties,
Groet Frits[image][image]

vraag LCD display

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 15-03-2018, 14:23 (2234 dagen geleden) @ frits

Mijn vragen zijn eigenlijk wat zijn de zwarte staafjes en hoort het siliconen stripje waar deze staafjes aanzitten vast te zitten aan het display of is dit demonteerbaar en als tweede hoe verbeter ik het contact tussen display en print.
Alvast hartelijk dank voor reacties,

Beste Frits,

Het siliconenmatje en de zwarte staafjes is een geheel. De staafjes zijn geleidend en vormen de verbinding tussen de printplaat en het display. Het komt regelmatig voor dat het siliconen materiaal zijn veerkracht kwijtraakt en daarmee onvoldoende tussen de print en het display wordt gedrukt.

Een oplossing is een nieuw siliconenmatje (maar kom daar eens aan?) of de druk verhogen tussen beide. Vaak is het voldoende om een paar strookjes papier tussen het display en de houder te plaatsen. Hoe dat in jou geval moet, kun je zelf het beste bepalen.....

Succes!

Leo

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

vraag LCD display

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 15-03-2018, 14:31 (2234 dagen geleden) @ frits

Lijkt hetzelfde principe als wat in een afstandbediening zit.
De zwarte verbindingen bestaan uit een geleidend laagje.
Zou daar in eerste instantie van afblijven.
Het koper kun je schoonmaken met spiritus en dan nogmaals proberen of het werkt.
Mocht dit niet werken dan de zwarte verbindingen insmeren met geleidende verf.
De afstand hiertussen is groot genoeg om dat als laatste te proberen.
Succes en groet, Ben

vraag LCD display

door Oldtimer @, Oegstgeest, 15-03-2018, 15:08 (2234 dagen geleden) @ frits

Nu de zaak toch uit elkaar lag was er eens mooi de gelegenheid het vaag werkende display van de klok na te kijken dit gaf hier en daar nog een streepje.

Hier lees je meer over je probleem en een mogelijke oplossing:

http://mrmodemhead.com/blog/fluke-8x-faded-lcd/

Willem

vraag LCD display

door focus103 @, Zaandam, 15-03-2018, 22:30 (2234 dagen geleden) @ frits

Als je op "Elastomeric connector" zoekt vind je verschilde maten en vormen

vraag LCD display

door frits @, Meppen Dtsl., 15-03-2018, 22:50 (2234 dagen geleden) @ frits

Allen bedankt voor jullie reactie. De tip van het reinigen met alcohol had geen effect op de fout. Er staan wel veel elastomeric connectors op internet maar ik zie niet in hoe je uit all deze de juiste kan vinden.
Ik ga nu dus maar als laatste proberen om aan geleidende verf te komen tenzij iemand van het forum nog een werkende klok van dit toestel op de plank heeft liggen maar dat zal wel een witte raaf zijn denk ik.
Als ik resultaten boek laat ik het hier weten,
Met vriendelijke groet,
frits

vraag LCD display

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 16-03-2018, 07:55 (2234 dagen geleden) @ frits

Ik ga nu dus maar als laatste proberen om aan geleidende verf te komen tenzij iemand van het forum nog een werkende klok van dit toestel op de plank heeft liggen maar dat zal wel een witte raaf zijn denk ik.

Hoe ga je die geleidende verf op precies de juiste plaats smeren, zonder kortsluiting te maken? Ik vind het een interessante tip, maar gezien de contactafstand nagenoeg onmogelijk uit te voeren.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

vraag LCD display

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 16-03-2018, 11:10 (2233 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Leo, ik denk dat dat wel mogelijk is omdat de contact afstand juist groot is.
Je kunt de de geleidend verf ook op het kopervlak smeren.
Als je, voordat het droog is het klokje plaatst zal er weer contact moeten zijn.
We horen wel of het gelukt is.
Groet, Ben

vraag LCD display

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 16-03-2018, 12:47 (2233 dagen geleden) @ frits
Gewijzigd door Maarten Bakker, 16-03-2018, 12:48

Geleidende verf lijkt me véél minder kans op slagen hebben dan de juiste zebrastrip vinden!

In principe is elke strip die fysiek past, bruikbaar. Er zitten meer en smallere geleiders in dan print en display hebben, zodat het aantal en de afstand van de geleiders er binnen zekere grenzen niet toe doet.

vraag LCD display

door frits @, Meppen Dtsl., 16-03-2018, 17:08 (2233 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Beste Maarten,
Ik heb wel gegoogld op elostameren connectors maar daar is een enorm aanbod maar geen detail gegevens over afmetingen afstanden ect.
Is er een site die meer specifieker is met deze data dan zou ik dat graag weten want ik begrijp ook dat een nieuwe beter is dan geknoei met een oud stripje,
Met vriendelijke groet,
frits

vraag LCD display

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 17-03-2018, 02:49 (2233 dagen geleden) @ frits

Ik zou ook even moeten zoeken, heb nog nooit daadwerkelijk zo'n strip hoeven te bestellen.

vraag LCD display

door frits @, Meppen Dtsl., 16-03-2018, 12:12 (2233 dagen geleden) @ frits

Beste Leo en Ben,
Ik ben in theorie wel wat verder gekomen met dit onderwerp. Na vergroting van het geheel blijkt dat wat ik voor "zwarte staafjes" aanzag eigenlijk een profieltje van het siliconenrubber is met daarop een geleidend laagje.
Wat ik wel merkte dat ik iedere keer als ik de zaak weer monteerde harder op de behuizing moest drukken om de klok te laten verschijnen.
Ik denk nu zelf dat het probleem niet alleen aan de eindjes zit die contact moeten maken maar dat de geleidende structuur ook niet meer mooi aansluit op elkaar. Het is zeer wel mogelijk dat er miniscule onderbrekingen zijn in de geleidende laag en die dan door druk weer tegen elkaar worden gedrukt.
Als bekend maakt siliconen materiaal bijna geen hechting mogelijk met andere
stoffen dus ga ik nu eens proberen erachter te komen hoe het proces destijds in de fabriek is tot stand gekomen.
Wordt vervolgd,
Fijn week end!!
Frits

vraag LCD display

door Dominic @, Breda, 16-03-2018, 19:19 (2233 dagen geleden) @ frits
Gewijzigd door Dominic, 16-03-2018, 19:21

Vrij eenvoudig weer werkend te krijgen. Met verf sloop je hem 100% definitief, niet doen dus.

Pak eerst eens Kontakt Tuner600 spray, geen contactspray, geen spiritus dat laat residu achter. Kontakt Tuner600 is speciaal bedoeld voor dit soort rubberen contacten (ook zeer geschikt voor afstandsbedieningen gamepads enz).

Doe een beetje tuner600 op een wattenstaafje en poets daarmee de contacten op de print. Poets met een nieuw wattenstaafje beide contactzijden van de zebrastrip en raak deze daarna niet meer aan met je vingers. Als laatste het wattenstaafje 1x zeeeeeer licht over het contactdeel van het lcd halen daarna de boel direct in elkaar zetten en zorgen dat er bij montage genoeg druk staat op de verbinding om goed contact te maken.

vraag LCD display

door frits @, Meppen Dtsl., 16-03-2018, 19:36 (2233 dagen geleden) @ Dominic

Beste Dominic,
bedankt voor je reactie maar ik ben bang dat het verhaal met zo'n stripje een keer op houd. Toen ik de eerste keer spanning op de nog niet geopende klok zette was een vrij lichte druk voldoende om de klok te laten werken. Na het open maken zagen alle delen eruit of het splinternieuw was geenstofje of doffe plekjes in het koper, niets. Ik heb altijd 95% medicinale alcohol in huis voor dit soort klusjes en ook na de eerste keer reinigen met wattenstaafjes was het resultaat al slechter als voor heen. Ik vermoed toch dat door het terugveren
van het stripje de geleidende laag wordt aangetast en niet meer homogeen is.
Jammer genoeg heb ik geen goede microscoop in huis om deze laag te bekijken want ik vind het wel interessant om te zien hoe deze ervoor staat. Ik hoop via Maarten te horen of er ergens een alternatief te koop is.
Met vriendelijke groet,
frits

vraag LCD display

door Dominic @, Breda, 16-03-2018, 21:03 (2233 dagen geleden) @ frits
Gewijzigd door Dominic, 16-03-2018, 21:07

Tuner600 is iets anders dan medicinale alcohol (waar vaak ook nog toevoegingen bij zitten).

Maargoed ik zou zeggen smeer er wat geleidende verf over, heeeeeel veel succes verder.

vraag LCD display

door frits @, Meppen Dtsl., 16-03-2018, 21:27 (2233 dagen geleden) @ Dominic

Hoi Dominic,
De samenstelling van medicinale alcohol is 95% pure alcohol en 5% gedestileerd water. Ik heb nog eens rondgekeken naar Tuner6000 wat overal verkocht wordt maar jammer genoeg nergens een samenstelling van werkzame stoffen kunnen vinden. Zou best eens willen weten wat erin zit. In mijn jeugd hadden we voor schoonmaak aan contacten alleen trichloorethyleen beschikbaar en dat was het beste middel dat ik ooit in handen heb gehad maar mag wegens ziekteverwkkende
eigenschappen niet meer verkocht worden. Enige nadeel van tri was dat het verder geen conserverende stof tegen nieuwe oxydatie bevatte en dat het voor sommige stoffen te agressief was. In de begintijd van de contactspray spuitbussen was trichloorethyleen nog wel het hoofdbestanddeel maar werd na een paar jaar verboden.
Ik wacht nog even met de verf misschien komen er nog andere opties,
Groet Frits

vraag LCD display

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 17-03-2018, 02:48 (2233 dagen geleden) @ frits

Als ik de MSDS mag geloven: Een mengsel tussen 1:2 en 2:1 van pentaan en nafta, gedreven met koolzuurgas.

vraag LCD display

door frits @, Meppen Dtsl., 17-03-2018, 13:08 (2232 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hoi Maarten,
Bedankt voor je reactie. Niet zo wereldschokkende ingredienten maar leuk om te weten. Als ik op de "zwarte" geleiders meet dan heb ik toch wel te maken met een overgangsweerstand van een paar honderd ohm. Die verf sta ik toch wel sceptisch tegenover dus heb ik op de bekende Duitse verkoopsite voor weinig een boekje bladgoud besteld ( kosten 4.50) en ga proberen hiermede de contactjes te bekleden.
ben benieuwd laat het resultaat weten,
groet Frits

vraag LCD display

door frits @, Meppen Dtsl., 06-04-2018, 19:58 (2212 dagen geleden) @ frits
Gewijzigd door frits, 06-04-2018, 20:12

Hallo Forummers,
Bladgoud is eindelijk binnen (moest uit China komen) en gelijk begonnen zie fotoos,
M.vr.gr.
Frits
[image][image][image]

1) oorspronkelijke strip
2) bekleed met bladgoud
3) werkende klok :-)

vraag LCD display

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 07-04-2018, 08:31 (2212 dagen geleden) @ frits

Mooie oplossing en zal ik onthouden.:)
Groet, Ben

powered by my little forum