Genlock HL-DV5 (Toestel of techniek)

door Doeve @, Borgercompagnie, 30-03-2018, 20:37 (2190 dagen geleden)

Wie is bekend met de genlock van de Ikegami camera HL-DV5, er zit een aansluiting voor genlock op maar de instellingen voor faze en horizontale timing kan ik niet vinden.
Henk

--
HJD

Genlock HL-DV5

door Hans van Kampen @, Voorhout, 31-03-2018, 06:42 (2190 dagen geleden) @ Doeve

Hallo Henk,

Is het mogelijk dat die in het menu bij instellingen staan. Ik heb hier ook enkele ENG camera’s staan waar een wirwar aan instellingen mogelijk zijn. Ze werken wel maar ik moet alles nog wel uitvogelen.

[image]

[image]

[image]

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Genlock HL-DV5

door Doeve @, Borgercompagnie, 31-03-2018, 12:19 (2189 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Dat klopt wel, ik heb ook een vergelijkbare SONY en daar zit in het menu de instelling.
Maar bij deze kan ik het niet in het menu vinden.
Henk

--
HJD

Genlock HL-DV5

door Marinus J @, 31-03-2018, 07:53 (2189 dagen geleden) @ Doeve

Zal het vandaag even uitzoeken, zit volgens mij in het menu.
Heb hier ergens zo'n ding liggen.

Gr. René D.

Genlock HL-DV5

door Doeve @, Borgercompagnie, 31-03-2018, 12:21 (2189 dagen geleden) @ Marinus J

Mooi , ik hoop dat wat vind, dank
Henk

--
HJD

Genlock HL-DV5

door Marinus J @, 31-03-2018, 12:49 (2189 dagen geleden) @ Marinus J

Doeve , had ook mailtje naar je mailadres gestuurd.
Weet niet of het aangekomen is. Je kunt in het menu kiezen tussen off en automatisch. Dus volgens mij geen instelling mogelijk. Dat zoek in volgende week wel uit.

Gr. René D.

Genlock HL-DV5

door Doeve @, Borgercompagnie, 31-03-2018, 21:42 (2189 dagen geleden) @ Marinus J

René, nog geen mail gezien, toch bedankt

--
HJD

Genlock HL-DV5

door humfred ⌂ @, Dubai / Ras al Khaimah, 01-04-2018, 13:19 (2188 dagen geleden) @ Doeve
Gewijzigd door humfred, 01-04-2018, 13:23

Genlock gaat alleen met behulp van een CCU (MA-400). Daar kun je de camera instellingen zoals hor. phase en subcarrier doen.
De genlock input op het camera head kun je gebruiken om return video uit bijvoorbeeld de auxbus van een beeldmixer aan te sluiten. Door drukken op de knop ret.vid kun je toggelen tussen de camera output en het return video signaal en zie je dit op de viewfinder.

Genlock HL-DV5

door Doeve @, Borgercompagnie, 01-04-2018, 15:54 (2188 dagen geleden) @ humfred

Ik had al een beetje het vermoeden dat die er wat mee te maken had.
Dank

--
HJD

Genlock HL-DV5

door Marinus J @, 04-04-2018, 13:07 (2185 dagen geleden) @ Doeve

Hallo Doeve , ben net nog even met de HL-DV 7 aan het stoeien geweest.
Menu van de 5 en 7 zijn bijna gelijk alleen de 5 is 4 bij 3 en de 7 kan ook breedbeeld.In het menu kun je de genlock aan of uit zetten verder niets zoals als al omschreven.Om een basisstation aan te sluiten moet er een 26 polige plug achter op de camera zitten en dat was een optie toendertijd.
Heb mijn DV 5 niet kunnen testen deze is stuk.Gaat alleen rood lamoje aan verder niets en geen tijd (zi) om deze fout te gaan zoeken.
Had je een mail gestuurd via de site maar dat werkt kennelijk niet, met de vraag of je belangstelling hebt voor een HLV-55 zonder lens.

Gr. René.

Genlock HL-DV5

door Doeve @, Borgercompagnie, 04-04-2018, 18:36 (2185 dagen geleden) @ Marinus J

Genlock auto of uit had ik ook al gevonden. Dat het zou werken via de MA-400 lijkt logisch maar waarom dan de genlock aansluiting? Als het goed is krijg ik van FOFIC nog info.
Dank

--
HJD

Genlock HL-DV5

door humfred ⌂ @, Dubai / Ras al Khaimah, 05-04-2018, 17:27 (2184 dagen geleden) @ Doeve

Als je de camera op een moderne beeldmixer aansluit heb je tegenwoordig geen genlock meer nodig. De beeldmixer synchroniseerd op ieder vrijlopend video signaal d.m.v. de ingebouwde framestore per ingang. Het nadeel is de hoge latency. Als je de camera extern genlocked is de latency beduidend minder.
Verder kun je de genlock aansluiting gebruiken voor return video in.

Genlock HL-DV5

door Doeve @, Borgercompagnie, 05-04-2018, 18:41 (2184 dagen geleden) @ humfred

Is bekend maar was de vraag niet.
Dank

--
HJD

Genlock HL-DV5

door humfred ⌂ @, Dubai / Ras al Khaimah, 05-04-2018, 19:07 (2184 dagen geleden) @ Doeve
Gewijzigd door humfred, 05-04-2018, 19:12

Je vraagt waarom de camera een externe genlock aansluiting heeft.
Mijn antwoord is het verminderen van de latency bij het gebruik van een framestore ten opzichte van een vrijlopende camera.
Ik kan het antwoord niet duidelijker formuleren.

Genlock HL-DV5

door Doeve @, Borgercompagnie, 06-04-2018, 16:48 (2183 dagen geleden) @ humfred
Gewijzigd door Doeve, 06-04-2018, 16:54

Ik heb vere info gekregen zie
"Dat maakt het makkelijk om aan te geven waar de instelling zit. Het zit in ieder geval in het Maintenance menu onder G.L. PHASE ADJUST. Beschreven op pagina 4 -C 26. De truc is dat je in dat menu moet komen. Dat staat beschreven op pagina 4 -C 24, item 1."
Dus moet het er ook in zitten!
Als iemand de gebruiksaanwijzing heeft graag!
Henk

--
HJD

Genlock HL-DV5

door Doeve @, Borgercompagnie, 09-04-2018, 19:01 (2180 dagen geleden) @ Doeve

Is gelukt, met de juiste aanwijzingen, in menu G.L. adjustment!
Ik snap niet dat ik er overheen gekeken heb.
Henk

--
HJD

Genlock HL-DV5

door Marinus J @, 10-04-2018, 14:07 (2179 dagen geleden) @ Doeve

Als je meerdere camera's gebruikt op de set is het nodig dat de time code gelockt is .Dat wil dus zeggen dat van de verschillende camera's de camera's allemaal exact dezelfde timecode hebben .
Dit is nodig voor in de montage.
Van de camera's hoeven dan niet de horizontaler fases en de burst gelijk te liggen alleen gelockt .
Dat is dus de eerste opzet van de genlock ingang van de ENG camera's.

René D.

Genlock HL-DV5

door kris ⌂ @, Gent, België, 10-04-2018, 14:25 (2179 dagen geleden) @ Marinus J

Dat is dus de eerste opzet van de genlock ingang van de ENG camera's.

nee, daarvoor dient de TC ingang....

ENG camera' s die elk hun eigen opname draaien krijgen dezelfde TC (meestal even voor het begin van de opnames, daarna lopen ze vanzelf gelijk), maar worden niet ge-genlocked.

Studio camera's worden ten behoeve van het live mengen ge-genlocked, maar TC is daar niet nodig.

groeten

Kris

Genlock HL-DV5

door Marinus J @, 10-04-2018, 15:57 (2179 dagen geleden) @ kris

Toevallig staat dit in de gebruiksaanwijzing en ook in die van Sony, want daar zit dezelfde recorder in.

René D.

Genlock HL-DV5

door kris ⌂ @, Gent, België, 10-04-2018, 18:41 (2179 dagen geleden) @ Marinus J

Toevallig staat dit in de gebruiksaanwijzing en ook in die van Sony, want daar zit dezelfde recorder in.

René D.

ik weet niet welke gebruiksaanwijzing maar je voorgaande bericht kan je niet als een algemeen gegeven zien.

genlock is genlock en time code is time code. Je kan een van beiden aanbieden, of allebei, afhankelijk van de toepassing Genlock is al van in de beginnen in gebruik, TC kwam pas later.

bij de betere camera hebben genlock en TC een gescheiden ingang, ook de ENG typen.

Ik vermoed dat jij een camcordergebruiksaanwijzing hebt waar men de TC ook over de genlock stekker naar binnen duwt, maar das niet de regel, eerder een uitzondering.

groeten

Kris

Genlock HL-DV5

door ruudtx @, Utrecht, 10-04-2018, 16:22 (2179 dagen geleden) @ kris

Zo is het.
Maar een beetje handige "monteur" maakt ook zonder Time Code er wel een geheel van (vroegere deden we dat bij film met een clapper, mede vanwege gescheiden geluid.)

Genlock HL-DV5

door Doeve @, Borgercompagnie, 10-04-2018, 22:11 (2179 dagen geleden) @ Marinus J
Gewijzigd door Doeve, 10-04-2018, 22:13

Timecode heeft niets te maken met GenLock!
Is bedoeld voor bij de montage van Tape's of Mem. kaarten.

--
HJD

powered by my little forum