Hammond (Toestel of techniek)

door JohanB @, Sleidinge (BE), 16-04-2018, 19:01 (2195 dagen geleden)

Dit zijn een deel van de toetscontacten van een (echt) Hammondorgel. Iemand een idee hoe die te reinigen. Het gemeenschappelijk contact (horizontale staaf op foto) kan er uit en dan met een glasvezelstifje gepoetst worden. Dit lijkt me moeilijk doenbaar voor de individueie contacten zonder dat die verplooid raken.

[image]

Alvast dank voor mogelijk advies.

Johan

Hammond

door soundman2 @, Wouw, 16-04-2018, 20:36 (2195 dagen geleden) @ JohanB
Gewijzigd door soundman2, 16-04-2018, 21:19

Dit zijn een deel van de toetscontacten van een (echt) Hammondorgel. Iemand een idee hoe die te reinigen. Het gemeenschappelijk contact (horizontale staaf op foto) kan er uit en dan met een glasvezelstifje gepoetst worden. Dit lijkt me moeilijk doenbaar voor de individueie contacten zonder dat die verplooid raken.

[image]

Alvast dank voor mogelijk advies.

Johan

Als de contacten verzilverd zijn, zit er zilveroxide op. Dat lost prima op in ammonia. Ook in zilverpoets zit ammonia.( Daarna kun je de contacten licht invetten met siliconen vet)

Hammond

door Oldtimer @, Oegstgeest, 17-04-2018, 10:41 (2194 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Oldtimer, 17-04-2018, 10:44

Als de contacten verzilverd zijn, zit er zilveroxide op.

En zilveroxide is geleidend dus als dat er op zit dan hoef je niets te poetsen.
Maar als de staaf vervuild is, bijvoorbeeld door nicotineaanslag, en makkelijk te verwijderen is dan kan een schoonmaakbeurt met warm water en zeep helpen.
En als je dan ook nog eens de bekende truc met heet water, aluminiumfolie en baksoda uitvoert dan gaat de staaf weer mooi glimmen.

Willem

Hammond

door soundman2 @, Wouw, 17-04-2018, 21:52 (2194 dagen geleden) @ Oldtimer

Als de contacten verzilverd zijn, zit er zilveroxide op.


En zilveroxide is geleidend dus als dat er op zit dan hoef je niets te poetsen.

Dat kan wel zo zijn, maar in een grijsverleden heb ik talloze malen kanaalkiezers in TV weer werkend gemaakt, door de gitzwarte kontakten van de kanaal broodjes schoon te maken met zilverpoets en ze daarna licht in te smeren met siliconen vet, zodat ze niet snel opnieuw zouden oxideren.
Daarna werkten de kiezers weer jaren goed.

Hammond

door Oldtimer @, Oegstgeest, 18-04-2018, 00:36 (2194 dagen geleden) @ soundman2

in een grijsverleden heb ik talloze malen kanaalkiezers in TV weer werkend gemaakt, door de gitzwarte kontakten van de kanaal broodjes schoon te maken met zilverpoets en ze daarna licht in te smeren met siliconen vet, zodat ze niet snel opnieuw zouden oxideren.

Dan waren die contacten niet verzilverd of er had zich vuil op de contacten vastgezet.
Ik wil best geloven dat in die gevallen schoonmaken helpt.

Willem

Hammond

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 18-04-2018, 00:45 (2194 dagen geleden) @ Oldtimer

Als contacten zwart zijn, kun je er donder op zeggen dat ze verzilverd zijn. Bij solderen ook onmiddelijk aan de geur te herkennen.

De zwarte kleur (en wellicht een component van de karakteristieke geur), zou dan veroorzaakt kunnen worden door zilversulfide, wat een onbetrouwbare geleider is.

Hammond

door soundman2 @, Wouw, 18-04-2018, 07:18 (2194 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Misschien heb ik de zwarte aanslag op de zilveren contacten altijd ten onrechte zilveroxide genoemd en was het inderdaad zilversulfide, wat ook zwart is.
In elk geval. na het verwijderen van de zwarte aanslag werkten de door mij behandelde kanalenkiezers weer uitstekend. De snel geld verdienende spuitbusridders uit die tijd, moesten na een paar maanden toch weer terugkomen.
Kennelijk was de achtergebleven drab dan weer opgedroogd.

Hammond

door Oldtimer @, Oegstgeest, 18-04-2018, 08:01 (2194 dagen geleden) @ soundman2

Misschien heb ik de zwarte aanslag op de zilveren contacten altijd ten onrechte zilveroxide genoemd en was het inderdaad zilversulfide, wat ook zwart is.

Ik dacht ook dat het bij de aanslag om zilveroxide ging. Echter zilversulfide is een ander verhaal, hier is er meer over te lezen:

http://www.te.com/documentation/whitepapers/pdf/Performance_implications_Silver_Myers2009.pdf

Overigens, uit dat verhaal blijkt ook dat de maatregelen die je hebt genomen om de geleidbaarheid van de contacten te verbeteren uitstekend waren.
Je krijgt dus (weer) gelijk van me. :)

Willem

Hammond

door Willem.H.N. @, Enschede, 16-04-2018, 20:36 (2195 dagen geleden) @ JohanB

NIET met een glasstaafje!!
Waar je tegen de stang aankijkt met zilver poets schoonmaken en daarna zachtjes met een doekje met alcohol afnemen , dan heb je 1 kant schoon , daarna stang halve slag draaien en je hebt een nieuw aanraakvlak voor de dunne verende draadjes.
Nog slecht contact dan zit er niets anders op dan ook de dunne verende draadjes
op dezelfde manier behandelen.

--
Lukt het niet?
gebeurt mij ook wel eens.

Hammond

door Hans Steenman @, 17-04-2018, 09:25 (2194 dagen geleden) @ JohanB
Gewijzigd door Hans Steenman, 17-04-2018, 09:37

Johan, je spreekt van een "echt" hammondorgel, maar dat zullen de Hammond puristen niet met je eens zijn.
De klassieke buizen Hammonds hadden 8 of 9 contacten per toets. En die gaven zelden problemen.
Jouw orgel is van een latere (transistor) generatie waarbij er slechts één contact per toets is. Een samenstel van transistors en diodes verzorgt de keuze van de voetmaten. Dus alvorens je de contacten gaat poetsen zou ik eens controleren of het probleem in het toetscontact of in de electronica zit.
Die controle is heel eenvoudig: als het contact niet wordt gemaakt zijn alle voetmaten dood. Maar als bv. de 8-voet wel werkt maar de 4-voet niet dan zit de fout dus elders.
En als je toch wil gaan schoonmaken, begin dan eens met een WD40 spuitbus.
Fysiek aan die toetcontactjes komen is levensgevaarlijk. En de beste manier om contacten schoon te houden is veel orgelspelen!
Succes

Hammond

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 17-04-2018, 10:03 (2194 dagen geleden) @ Hans Steenman

WD 40 is uit den boze met electronica!!
Visolie is dat
Tuner 600 meer geschikt voordit werkje
Wd 40 is voor vast zittend mechanica als het los is meteen verwijderen en reinigen
Dus absoluut geen WD 40 dan kun je de hammond naar de stort brengen
Dan is het over en uit

Hammond

door Marotick ⌂ @, Huizen, 17-04-2018, 11:03 (2194 dagen geleden) @ RenéDaemen

Daar zijn de meningen dus over verdeeld. Ik heb tuner 600 maar als je dat ergens opspuit dan verdampt dat razend snel en er gebeurt helemaal niets, duur en het doet niets. Ik had laatst een krakende potentiometer en daar heb ik eerst ipa ingespoten, meestal helpt dat. Maar dat deed niets, uiteindelijk WD40 er in gespoten want ik had dat ding toch al opgegeven en... wonderlijk geen gekraak meer. Na een paar dagen was hij nog steeds kraakloos dus toen maar weer ingebracht in de schakeling. Tot op heden nog steeds goed terwijl ik enkele maanden terug dit heb uitgevoerd.
Jack

Hammond

door kris ⌂ @, Gent, België, 17-04-2018, 11:09 (2194 dagen geleden) @ Marotick

Daar zijn de meningen dus over verdeeld. Ik heb tuner 600 maar als je dat ergens opspuit dan verdampt dat razend snel en er gebeurt helemaal niets, duur en het doet niets. Ik had laatst een krakende potentiometer en daar heb ik eerst ipa ingespoten, meestal helpt dat. Maar dat deed niets, uiteindelijk WD40 er in gespoten want ik had dat ding toch al opgegeven en... wonderlijk geen gekraak meer. Na een paar dagen was hij nog steeds kraakloos dus toen maar weer ingebracht in de schakeling. Tot op heden nog steeds goed terwijl ik enkele maanden terug dit heb uitgevoerd.
Jack

alles hangt af van de oorzaak en hoe je het bekijkt: korte of lange termijn. In jouw geval zijn het blijkbaar oxides en/of samen met uitgedroogd vet. Tuner 600 en IPA gaan geen of weinig oxides/vet oplossen, WD40 wel. Maar op lange termijn gaat WD40 kunststoffen aantasten, daarom de raad het na de inwerkingstijd het er weer uit te spoelen. Na uitspoelen eventueel een beschermende contactolie aanbrengen.

groeten

Kris

Hammond

door Marotick ⌂ @, Huizen, 17-04-2018, 11:18 (2194 dagen geleden) @ kris

Dus daarna weer schoonspoelen met bijvoorbeeld IPA (wat vaak al voldoende is.)

Jack

Hammond

door kris ⌂ @, Gent, België, 17-04-2018, 11:23 (2194 dagen geleden) @ Marotick

of isopropanol alle oliën aanwezig in WD40 oplost weet ik niet zeker . (moet ik eens proberen). Remmenreiniger doet dat zeker en verdampt helemaal. ( kan je in grote, voordelige spuitbussen kopen)

groeten

Kris

Hammond

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 17-04-2018, 11:31 (2194 dagen geleden) @ kris

Kijk uit met remmenreiniger
Dat lost plastic op
Gewoon tuner600 werkt goed wel meteen de toetsen bewegen
Wd40 gaat opde duur de boel aantasten
Ook bij potmeters
Ik heb eens een radio gehad daar droop de wd 40 uit de potmeters
Dan kun je nieuwe plaatsen een ultrasoon badje helpt niets eens
Kom niet bij een proffesionele technicus met WD 40 aan dan krijg je de wind van voren
Ipa kun je gebruiken en tuner600.
Werkt het dan nog niet zijn je contacten te verheen .

Hammond

door kris ⌂ @, Gent, België, 17-04-2018, 11:44 (2194 dagen geleden) @ RenéDaemen

Kijk uit met remmenreiniger
Dat lost plastic op
Gewoon tuner600 werkt goed wel meteen de toetsen bewegen


Das waarschijnlijk omdat er verschillende soorten remmenreinigers op de markt zijn. ik weet niet welke plastics je bedoelt, maar met plexiglas moet je altijd opletten, zelfs met IPA.

Tuner 600 is een heel sterk verdunde contactolie (je betaalt dus vooral het spoelmiddel). wel een goed product, en zeker in tuners, maar lost kwasi geen oxides op, en soms is dat nodig. vandaar dat niet in alle omstandigheden één product de juiste oplossing brengt.

groeten

Kris

Hammond

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 17-04-2018, 12:16 (2194 dagen geleden) @ RenéDaemen

Zo erg is het nou ook weer niet. Jouw scenario gaat op voor zuurhoudende middelen zoals Kontakt 60. Het ergste dat WD40 doet, is uitharden. Dan ben je ongeveer terug bij af, maar er zijn geen onomkeerbare vernielingen aangericht zoals met Kontakt 60 of een glasvezelborsteltje.

Hammond

door Goldline @, Oranjedorp, 17-04-2018, 16:55 (2194 dagen geleden) @ RenéDaemen
Gewijzigd door Goldline, 17-04-2018, 16:58

Het visolie verhaal wat Huub in de wereld had geholpen was inmiddels toch wel getackeld.
Zou de contakten reinigen met een (geïmpregneerde) zilverpoets doek (Hagerty)
en beschermen met Gold 2000 van Kontackt

--
Cees PA1DBA

Hammond

door JohanB @, Sleidinge (BE), 17-04-2018, 22:12 (2194 dagen geleden) @ JohanB

Dank voor de reacties. WD40: er bestaan wel verschillende soorten en met de snelwerkende contactspray heb ik best goede ervaringen. Zal even kijken wat het best lukt.

Oh ja. Wat puristen denken is hun probleem. Het gaat over een begin jaren 60 in Antwerpen (onder licensie van Hammond Chicago) gemaakt instrument (VE600). Is jaren niet bespeeld geweest maar is altijd droog bewaard en ziet er nog heel keurig uit. Wel veel stof maar geen nicotine-aanslag. Zelf speel ik, behalve experimentele muziek, (op zijn Vlaams) helaas geen noot muziek. De eindversterker is in elk geval defect.

grts - Johan

Hammond

door kris ⌂ @, Gent, België, 17-04-2018, 22:43 (2194 dagen geleden) @ JohanB

WD40: er bestaan wel verschillende soorten en met de snelwerkende contactspray heb ik best goede ervaringen. Zal even kijken wat het best lukt.

grts - Johan

toch even verbaasd. er is maar een soort WD40, wel in verschillende afmetingen en heel veel namaak !

tuurlijk werkt snelwerkende contactspray goed. Maar volgde raad van hierboven: laat het niet zitten. Na inwerking wegspoelen. De gevolgen op lange termijn zijn niet mooi.

en kontakt 2000 (waar goldline het over heeft) is een zeer goed nabehandelingsproduct. beetje aan de prijs, maar voor een Hammond mag dat wel :-)

groeten

Kris

Hammond

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 18-04-2018, 00:41 (2194 dagen geleden) @ JohanB
Gewijzigd door Maarten Bakker, 18-04-2018, 00:42

Kijk met snelwerkende sprays uit dat ze niet op zuurbasis zijn! Bij twijfel altijd de MSDS uitpluizen, of pH-strookjes gebruiken.

Of als er echt serieus oxide verwijderd moet worden de zure spray zeer spaarzaam met kwastje of papiertje aanbrengen en na inwerken grondig verwijderen.

Hammond

door PA2JAN @, Marknesse, 18-04-2018, 19:53 (2193 dagen geleden) @ JohanB
Gewijzigd door PA2JAN, 18-04-2018, 20:01

Als het orgel een toonwiel Hammond is, dan heeft het draaibare 'busbars'. Bij problemen met toetscontacten staat in de Hammond servicedoc dat je de 'busbar' een kwart slag moet draaien. Hoe dat te doen staat in de doc. https://www.youtube.com/watch?v=M-hsogXIX2I Ik heb documentatie van een aantal Hammonds, als je me het typenummer geeft, kan ik kijken of ik hem heb. Niet schoonmaken met vloeistof, reinigen doe je door de toets een aantal malen snel in te drukken, net zolang tot je weer het juiste geluid hoort. Hammond gebruikte voor de contacten een zeldzaam, corrosievast metaal: palladium, geen zilver. Ik heb zelf een M2 en een H133 gerestaureerd.
Vriendelijke groet, Jan

Hammond

door JohanB @, Sleidinge (BE), 18-04-2018, 20:23 (2193 dagen geleden) @ PA2JAN
Gewijzigd door JohanB, 18-04-2018, 20:28

Jan,

dank voor deze info. Ik heb het (zeg maar) audiodeel (rond de grote luidspreker) nog niet open gevezen maar er zit wel een motor in en dus 'iets dat draait'. Het is een in België gebouwde Hammond. Type is V600. De busbars kunnen los gemaakt worden en gedraaid. Dus kan ik jouw raad al volgen Op internet vind ik het type maar daar houdt het bij op. Mocht je meer info hebben dan zou dat wel gekomen zijn.

Grts,
Johan

Hammond

door Hans Steenman @, 19-04-2018, 10:34 (2192 dagen geleden) @ PA2JAN

Dag Jan,
Zoals Johan aangeeft is zijn orgel een VE600.
Gebouwd ca. 1970. Volledig getransistoriseerd. Géén toonwielen.
Het "ding dat draait" in Johan's orgel is natuurlijk de Leslietrommel.
Het heeft dus ook niet de karakteristieke vibrato scanner met echte faseverschuiving.

Jouw aanbeveling (blijf van de contacten af, beperk je tot het draaien van de busbar) komt overeen met de mijne.
Net als jij heb ik ooit óók Hammonds gerepareerd. En bv. de H serie voorzien van de A en B serie percussie.

Dat gezegd hebbende: een VE600 is best een aardig orgel. Het is het meest uitgebreide uit deze serie en heeft als enige drawbars.
Vandaar mijn raad aan Johan om de weergave van de verschillende voetmaten te controleren voor hij de contacten de schuld geeft. Ik geloof niet dat dat is aangekomen...

Hammond

door PA2JAN @, Marknesse, 19-04-2018, 15:27 (2192 dagen geleden) @ Hans Steenman

Dag Hans,
Inderdaad, daar is geen toonwiel in te bekennen. En maar een toetscontact, verder wordt alles elektronisch geregeld. Als je bij het indrukken van een toets iets hoort, is het toetscontact in ieder geval niet de schuldige. Het draaien van de busbar is ook hier niet aan de orde. Van deze serie heb ik helaas geen documentatie. Ik vond de H 133 een crime om aan te werken, vooral alles bij het schakelaarpaneel zo gammel in elkaar gezet. Ik heb ook de percussie aan de hand van het op internet roulerende schema omgebouwd, een hele verbetering ten opzichte van de wonderlijke orginele percussie mogelijkheden. Mijn H is een paar jaar geleden naar de organist van de Keulse Dom gegaan. groeten, Jan

Hammond

door JohanB @, Sleidinge (BE), 19-04-2018, 18:38 (2192 dagen geleden) @ PA2JAN

Er is dus wel iets mis met de contacten. Als ik ze stuk voor stuk op de soldeerverdindingen even kortsluit met een draadje krijg ik alle noten (op beide klavieren).Er is dus wel iets mis met de contacten. Als ik ze stuk voor stuk op de soldeerverdindingen even kortsluit met een draadje krijg ik alle noten (op beide klavieren). Ik zal er waarschijnlijk nog wel even zoet mee zijn.

Grts - Johan

Hammond

door PA2JAN @, Marknesse, 19-04-2018, 21:08 (2192 dagen geleden) @ JohanB

Daar ben je inderdaad wel even zoet mee...
Succes, jan

Hammond

door Hans Steenman @, 20-04-2018, 09:58 (2191 dagen geleden) @ JohanB

Hallo Johan,
dus als je de overgangsweerstand van het toetscontact 0 ohm maakt werkt het wel. Maar een goed ontworpen orgel tolereert een zekere overgangsweerstand, want 0 ohm contacten komen in de praktijk niet voor. Je zou eens een potmeter kunnen opnemen in je kortsluit draadje, bv 5KOhm en kijken bij welke overgangweerstand de werking ophoudt.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat alle toetscontacten falen. Een paar, dat kan. Maar allemaal, nee.
Het is jammer dat we geen documentatie hebben, anders konden we je waarschijnlijk verder helpen. Maar als hint: realiseer je dat het toetscontact geen analoge toon schakelt maar een gelijkspanning. Hoe groot? Geen idee, maar je kunt dit meten. Als die spanning onwaarschijnlijk laag is, heb je een eerste aanwijzing. De hele aansturing van de tonen gebeurt in een diodematrix en als je die met een te lage spanning aanstuurt dan werkt hij niet.
Als geen enkele toon werkt, dan MOET het in iets zitten wat ze allemaal gemeenschappelijk hebben. Bv. een voedingsspanning.
Maar zonder docs blijft het gissen.

Hammond

door JohanB @, Sleidinge (BE), 21-04-2018, 13:34 (2190 dagen geleden) @ Hans Steenman

Hans,

dit verhaal wordt zeker vervolgd. Ik vertrek morgen voor 5 weken naar het zuiden (niet om in de Zon te gaan liggen) en daardoor wordt het Hammondproject op pauze gezet. Meteen ook de reden waarom ik het onderste stuk van het instrument (waar oa versterker en luidspreker + 'draaier' inzit nog niet opengemaakt heb. Verder zitten ook in de toetse waarmee je bvb. soort instrument kan kiezen veel slechte contacten. k' Hou jullie op de hoogte.

Johan

powered by my little forum