satellit 500 fm probleem (Toestel of techniek)

door ruudtx @, Utrecht, 04-05-2018, 18:53 (2155 dagen geleden)

Bij FM op een Grundig Satellit 500 stopt de auto (search) zenderzoeker niet. Hij ziet wel zenders, kan je zien aan de S meter, maar blijft doorzoken. Sporadich stopt hij wel, som ook 0,5 MHz ernaast.
Tevens valt op dat het sterkste signaal 0,25 Mhz boven de zendfreq. ligt.

Ik heb gekeken in het schema, de demodulator bestaat uit 2 dioden (503 en 504), R's en C's en een 10,7 keramisch filter (F10), in de andere "tak" een C, in sommige schema's daarover een trimmer C. Dus geen afstem spoelen. Daarachter een IC (502)met Suchlauf evalation, ik neem aan dat dat de schakeling is die de search functie moet doen stoppen bij een zender. Moet ik het zoeken in de demodulator?

Hij heeft het vroeger wel goed gedaan, kan ik me herinneren.
Meestal wordt het toestel voor AM gebruikt.

(ik weet niet of er bij mij een C trimmer in de FM demod zit)

satellit 500 fm probleem

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 05-05-2018, 12:44 (2154 dagen geleden) @ ruudtx

Hallo Ruud.Heb het al eens gehad dat het 10,7 keramisch filter niet meer op de juiste frequentie stond.Dus dat wil wel mis gaan met dit onderdeel.Je meld ook dat de ontvangerzoekfunctie soms wel stopt maar dan op een hogere freq.Hieruit is af te leiden dat de mf frequentie niet meer klopt.Dit zou je met een HF generator met een mf uitgang op 10,7 Mhz kunnen controleren.Heb helaas zelf niet het schema van deze ontvanger en staat ook niet in de schemateek van de NVHR.Wens je succes met het herstellen van deze mooie ontvanger.Vr.gr. Andies.

satellit 500 fm probleem

door ruudtx @, Utrecht, 05-05-2018, 18:11 (2154 dagen geleden) @ Andries van Dekken.

Dank je Andries.
Gelukkig heb ik wel het schema, het is een vrij ingewikkeld ding.
Met een synthesizer tuner is de MF meestal wel goed, de gevoeligheid is ruim voldoende (ontvangst zonder enige antenne) maar als de detector niet goed staat krijg je vervelende effecten.

Het volledige dochier:https://elektrotanya.com/grundig_satellit_500_full_sm.pdf/download.html
Hier is geen trimmer C in de FM detector schakeling

Hier wel.
https://elektrotanya.com/grundig_satellit_500.pdf/download.html

De schakeling zit rechtsboven in eerste schema.

satellit 500 fm probleem

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 05-05-2018, 19:33 (2154 dagen geleden) @ ruudtx

Heb het in het vorige bericht het een beetje onduidelijk omschreven.Bedoelde niet dat de MF frequentie niet goed zou zijn maaar dat de detektor op een verkeerde frequentie probeert te detecteren.Vandaar dat de uitlezing van de ontvangstfrequentie er naast staat.vandaar dat ik opmerkte stuur een MF sinaal door de middenfrequent schakeling en kijk hoe ver deze er naast moet staan om goede detectie te bewerkstelligen.zo kun je zien hoe ver de detector er naast staat.Heb gepobeerd om de doc te downloaden.Mijn [oude ] computer weigert dit momenteel te doen helaas.

satellit 500 fm probleem

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 06-05-2018, 19:06 (2153 dagen geleden) @ Andries van Dekken.

Mijn [oude ] computer weigert dit momenteel te doen helaas.

Het zou in elke (oude) browser moeten werken als javascript aanstaat en je wacht even tot het linkje verschijnt. Er staat eerst "This file is downloadable free of charge: ...processing..." en dat processing verandert in de link.

Let op dat je niet op de prominente Google Advertenties klikt die zich vaak voordoen als downloadlink voor ongewenste programmatuur.

satellit 500 fm probleem

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 08-05-2018, 09:34 (2151 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Dag Maaarten,sorry dat ik wat laat reageer.
Bedankt voor de informatie .
Het schijnt dat het PDF download programma er de brui aan heeft gegeven.
Onze zoon zal dit een dezer dagen even opnieuw installeren.
Tot zo lang moeten we even geduld hebben ,om naar ik hoop Ruud verder te kunnen helpen.
Vr gr Andries.


Keapje in Erres dan kinne jo werres.

satellit 500 fm probleem

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 18-05-2018, 12:49 (2141 dagen geleden) @ Andries van Dekken.

Heb het schema kunnen downloaden.Hier is een trimmer toegevoegd om de resonantiefreq.van het filter iets te kunnen corrigeren.Heb dit lang geleden ook eens toegepast bij een ander merk om de zoekfuntie te laten stoppen.Waarschijnlijk hebben deze goedkope filtertjes te veel afwijking en is door de firma Grundig deze wijzeging aangebracht.De moeite van
het proberen waard. Succes.vr.gr. Andries.

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

satellit 500 fm probleem

door ruudtx @, Utrecht, 18-05-2018, 15:58 (2141 dagen geleden) @ Andries van Dekken.

Ik ga het eens proberen, mijn vermoeden was dus niet zo slecht.

satellit 500 fm probleem

door jantinus @, Koekange, 06-05-2018, 10:42 (2153 dagen geleden) @ ruudtx

Hallo ruud,
Wat jij hebt met de grundig radio, dat heb ik ook gehad!
Want bij mijn grundig "1400sl" daar liep e.e.a. ook automatisch van de zender af en een frequentie vast houden was er niet bij?
Na te hebben gemeten was er een elco defect en mijn gevoel zegt dat jij dat ook hebt!
Succes en de groetjes,
Jantinus

satellit 500 fm probleem

door ruudtx @, Utrecht, 06-05-2018, 19:37 (2153 dagen geleden) @ jantinus

Ja, en welke elco dan?

satellit 500 fm probleem

door jantinus @, Koekange, 07-05-2018, 15:15 (2152 dagen geleden) @ ruudtx

Hallo ruud,
Ik kan zo niet meer zeggen, welke elco dan? Maar het heeft allemaal met elkaar te maken, de elco zat aan de kant het afstem gedeelte zeg maar! Vaak wordt gezegd van als de elco "bol" gaat staan dan is die het, maar in mijn radio zag hij er gewoon uit dat weet ik nog wel? (zeker 5 jaar terug vervangen)
Succes met meten zou ik zeggen!
De groetjes,
Jantinus

satellit 500 fm probleem

door PA2JAN @, Marknesse, 08-05-2018, 12:23 (2151 dagen geleden) @ ruudtx

Hier de link naar het servicemanual in kleur, en het user manual

https://we.tl/DFOXvDbank

Succes ermee, ik heb de 500 ook, het is een goede ontvanger!
Jan, PA2JAN

satellit 500 fm probleem

door ruudtx @, Utrecht, 08-05-2018, 17:27 (2151 dagen geleden) @ PA2JAN

Hij heeft 1 lastig standaard probleem: uitval complete ontvangst.
Dat ligt aan de synthisizer, of beter aan de X -tal oscillator 6.275 MHz die afslaat wegens sluiting in de trimmer // aan het X-tal.
Dat zit in het blik en is lastig toegankelijk, tijdelijke oplossing is de trimer stukje verdraaien wat de sluiting opheft.

powered by my little forum