Schema nordmende color 1400 (Gezocht)

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 29-05-2018, 17:36 (2157 dagen geleden)

Wie kan mij helpen
Aan een schema service doc van de nordmende color 1400 uit 1974-1977
Deze tv binnen en wil hem spelend maken
Alvast bedankt.
René Daemen[image]
[image]

Schema nordmende color 1400

door Huub P † ⌂ @, Krommenie, 29-05-2018, 21:52 (2157 dagen geleden) @ RenéDaemen

Hoi Rene, zoek een op chassis FVI (chassis F6 dus)

--
Vriendelijke groet,

Huub Peters

Vintage Electronica

Schema nordmende color 1400

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 30-05-2018, 16:50 (2156 dagen geleden) @ Huub P †

Hoi Huub,
Volgens mij klopt het chassis nummer niet
Ik kom op obeslete tellye dan een heel ander toestel enheel ander chassis
Bij mij. Hangt boven in ook een chassis. Niet van de convergentie
Rm org bezit het schema wel maar dat gaat fout als ik download max 3 perdag
Krijg ik steeds de eerste 3 pagina en de rest niet.
Als het uit 1 vel bestaat dan wel maar een hele doc.
Dus probeer dan eigenlijk rm org links te laten liggen.
Staat het chassisnummer op het toestel?
Grt Rene

Schema nordmende color 1400

door Huub P † ⌂ @, Krommenie, 30-05-2018, 16:58 (2156 dagen geleden) @ RenéDaemen

Hmmm...dan ben ik wellicht in de war met de Spectra color.
Maar als Rmorg het heeft dan word je toch gewoon lid?
Voor die eenmalige 25 euro en af en toe eens wat uploaden heb je het voor het kiezen.....
Zal eens kijken of ik de doc heb, nou ja.....waar ik hem heb tussen al die stapels papier..... :-(

--
Vriendelijke groet,

Huub Peters

Vintage Electronica

Schema nordmende color 1400

door doktordirk @, Noordbeemster, 31-05-2018, 18:42 (2155 dagen geleden) @ RenéDaemen

[image]
Zo ziet een F4 chassis er uit, zou dat in een kleine kast passen??
Wat ik uit de beelden van rm kon zien waren wel enkele verschillen in het sporenpatroon, maar misschien is het voldoende om storingen te verhelpen.

Dirk.

Schema nordmende color 1400

door ruudtx @, Utrecht, 30-05-2018, 17:30 (2156 dagen geleden) @ Huub P †

F6 is een Philips Z/W chassis.
Misschien zoeken bij Nordmende FVI

Schema nordmende color 1400

door Huub P † ⌂ @, Krommenie, 30-05-2018, 18:24 (2156 dagen geleden) @ ruudtx

De FIV meldde ik ook al in mijn antwoord aan Rene maar blijkt toch niet te kloppen.
Ik zou het gewoon downloaden in een paar dagen dan ben je van het gezoek af..... :-)

--
Vriendelijke groet,

Huub Peters

Vintage Electronica

Schema nordmende color 1400

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-05-2018, 18:46 (2156 dagen geleden) @ Huub P †

In jouw antwoord noemde je FVI (F6 dus), terwijl het zomaar FIV (F4) zou kunnen zijn zoals je hier nu meldt. Ik kwam ook ergens FC25 tegen en dat verwijst naar FIV.

Schema nordmende color 1400

door Huub P † ⌂ @, Krommenie, 30-05-2018, 19:48 (2156 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Tja....dit is inderdaad verwarrend zo een type fout.
Ik bedoelde dus en FVI chassis, maar dit is anders dan het F6 chassis.
Nordmende begon te nummeren met romeinse cijfers en later begonnen ze opnieuw met "gewone" cijfers.
Kan me nog wel herinneren dat het een crime was om een chassis doc te bestellen bij Koelrad. Niet zelden kregen we de verkeerde toegestuurd.

--
Vriendelijke groet,

Huub Peters

Vintage Electronica

Schema nordmende color 1400

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 01-06-2018, 18:20 (2154 dagen geleden) @ Huub P †

Een leuke televisie, ik heb de Color 1800, een maatje groter.
Wat vaak stuk gaat is de cascade, met pech neemt deze de lijntrafo mee.
Verder zijn deze tv oerdegelijk, de mijne speelt al jaren in mijn keuken.

Ik geloof dat het signaal print bij de 1400 boven de main print zit.

Helaas heb ik geen schema liggen voor de 1400, is ook anders.
De 1400 heeft een dun nek 90 graden beeldbuis, de 1800 een dik nek 110 graden beeldbuis en van Japanse afkomst. Beide zijn in-line.
Wel een schema liggen van de 66 cm, de 66 cm beeldbuizen zijn van Europese afkomst, en weer geheel anders van de Japanse beeldbuizen.
Zie de verschillen op de foto's, de onderste heeft een 66 cm Europese beeldbuis, van deze tv heb ik wel een schema liggen, maar zal wellicht anders zijn als van de color 1400.

[image]

[image]

[image]

[image]

Schema nordmende color 1400

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 01-06-2018, 19:40 (2154 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

Ik zal van he weekend
Het toestel even open maken om een paar foto te maken
Ik zal ook even kijken welke type cascade erin zit
Wij hebben thuis de colonel gehad ook uit ongeveer dezelfde tijd
De schuifjes en tiptoetsen waren indentiek of het een inline buis was kan ik niet meer
Herrinneren .maar volgens mij niet geschikt voor video omdat mijn broer de 1500 van de buren kreeg en het beeld heel erg trok.
Alleen onze tv was vast een maandag ochtend toestel. Vaak storingen.
Grt René

Schema nordmende color 1400

door doktordirk @, Noordbeemster, 02-06-2018, 10:20 (2153 dagen geleden) @ RenéDaemen

Even ter informatie,het schema van een F4-chassis staat hier in de schematheek
Zoek de verschillen, met de informatie van Marcel denk ik dat het te veel afwijkt van je toestel.
In een bijlage(helaas niet meegecopieerd)zag ik dat er een videomodule een groot woord voor een transistor met een paar weerstanden op de achtste voorkeuzetoets moet worden aangesloten (soms standaard aanwezig?)

Dirk.

Schema nordmende color 1400

door ruudtx @, Utrecht, 02-06-2018, 18:20 (2153 dagen geleden) @ doktordirk

Dat is kennelijk voor de weergave van video recorders, dan moet de sync anders worden ingesteld.
Heb je tegenwoordig niet meer nodig, een DVD of Blue Ray speler geeft stabiele sync, een HD recorder helemaal.

Schema nordmende color 1400

door PA2JAN @, Marknesse, 02-06-2018, 17:57 (2153 dagen geleden) @ RenéDaemen

Mijn toenmalige werkgever kreeg ruzie met Koelrad omdat wij teveel maandagmorgen toestellen weggezet hadden.... Er moest teveel voor garantie gerepareerd worden. Hij ging over op Blaupunkt, en dat bleek niet veel beter. Betrouwbaarheid werd pas beter toen de K9 beschikbaar kwam!
Ik heb in mijn schemadoos gezocht, maar daar zit uit die tijd niets meer in. Ook bij elektrotanya zag ik niets staan.
Jan.

Schema nordmende color 1400 foto chassis

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 03-06-2018, 09:12 (2152 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

Ik heb even wat foto’s gemaakt van het inwendige

Hier zijn de foto’s
[image]
[image][image][image]
Hij wijkt af van de 1800
Grt René Daemen

Schema nordmende color 1400 foto chassis

door henkk56 @, 05-06-2018, 17:11 (2150 dagen geleden) @ RenéDaemen
Gewijzigd door henkk56, 05-06-2018, 17:18

Het Nordmende-rotbende repertoire uit die tijd is hier wel heel erg in elkaar geperst.:-) :-) :-) :-) :-)
Ook grappig is ook dat op het normaal vertikaal zittende chassis ook hier vertikaal staat ondanks dat het hier horizontaal zit,echt met liefde gemaakt.
Het is trouwens wel een dikhals beeldbuis.
Als je 1 schema uit die tijd heb kan je vrijwel al deze snert toestellen repareren.
Video aanpassen was 1 pootje van het lijnoscilator ic naar massa kortsluiten,
welke weet ik niet meer,volgens mij was het gemakkelijk te zien.

Henk

Schema nordmende color 1400 foto chassis

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 05-06-2018, 18:50 (2150 dagen geleden) @ henkk56

Hoi Henk,
Wind je niet zo op doe ik ook niet
Ik weet dat nordmende rotbende is thuis vroeger de colonel gehad ok die tijd 73-74
Zelfde bediening als van deze rooie rakker
Die van huis uit heeft 2x nieuwe beeldbuis gehad een aantal cascades 2x fikkie moeders noemde het ook rotbende.????????
In 8 jaar 2jaar gedaan van coulance regeling was in die tijd niet bekend
Maar wel een komen en gaan van leentoestellen. Blaupunkt grundig litt enz
Jammer dat men niet zei houd u dit toestel maar.
Ik zoek ook het schema om te kijken hoe het ea zit er is een stekkertje los
Maar kan zo niet zien waar hij heeft gezeten van de beeldbuis richting afbuig spoel maar moet ergens naar de print oranje geel.
Bij de k9 zijn stekkertjes gemerkt en op de print dus zie je waar 1 en ander hoort.
Er is wel een pluspunt bij dit toestel dat de beeldbuis nog goed meet op de tester.
Wordt gervolgd

Schema nordmende color 1400 foto chassis

door henkk56 @, 05-06-2018, 19:43 (2150 dagen geleden) @ RenéDaemen
Gewijzigd door henkk56, 05-06-2018, 19:44

Als ik er een zou vinden zou ik 'm ook voor de sport gaan repareren hoor. :-)
Laatst zelfs nog een buizen rotbende gerepareerd,wat me wel verbaasde was dat er
vrij veel condensatoren die er nog goed en betrouwbaar uit zagen slecht bleken te zijn. :-|
Dat zou bij die van jou ook nog wel eens kunnen,ik heb laatst ook nog een Philips k9 opgelapt ook hier diverse slechte condensatoren.(En nog veel meer.)
Het is de leeftijd....

Henk

Schema nordmende color 1400

door ruudtx @, Utrecht, 02-06-2018, 18:24 (2153 dagen geleden) @ RenéDaemen

ook zonder schema moet je een heel eind kunnen komen met wat standaard metingen en observaties.
Is er wel geluid, is er voedingspanning - te meten op collector lijn eind tor.
Is er hoogspanning?
Enz.

powered by my little forum