Middenfrequent van 50IC361 (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 26-06-2018, 12:10 (2102 dagen geleden)

Na mijn recente lamentatie over een Philips 50IC361 ontvanger heeft Gerard R. uit L. mij een vervangende afstemcondensator toegestuurd. Nadat ik deze geplaatst had, gaf het toestel zowaar weer enig geluid op alle AM banden. Dat zijn er vijf, namelijk LG, MG, Tropenband (2.4-7 MHz), Euopaband (49m) en Kort. Maar helaas is de gevoeligheid op KG wat laag, en op MG/LG bedroevend. Vandaar dat ik nogmaals jullie advies vraag, dit keer over de middenfrequentfilters. Die krijg ik niet goed op hoogte.

Deze radio heeft een IC waar vrijwel alle actieve radio-componenten inzitten, en tussen de mengtrap en de MF-versterker zit maar 1 plek om een MF filter aan te sluiten. Daarom heb je niet meerdere MF-trafootjes, maar een blok met twee trafo's en een kristal aan elkaar geplakt. Hier is het schema ervan:

[image]

En zo ziet het ding er op de print uit; je ziet duidelijk de twee spoeltjes en een kristal ertussen:

[image]

Nu heeft dit ding een geweldig sterke resonantiepiek bij 387kHz; ik merkte ook dat ik Groot Nieuws alleen maar zwak ontving met een oscillatorsignaal van 1395. Draaien aan de kerntjes verandert hier weinig aan. Kan zo'n kristal kapot gaan of verlopen? Dat lijkt me toch wel erg sterk.
Welke aanpak is hier gewenst?

Ik denk dat, door de foute MF, de gelijkloop van de antennekring slecht is en dan ontvang je vrijwel niks. Op kortegolf werkt de antennekring natuurlijk veel minder selectief, en daar zal een misloop van 60 of 70kHz veel minder invloed hebben op de ontvangst.

Over de MF-kring hoort trouwens een klein rood kapje maar dat heb ik er even af gehaald. Draaien aan de rode kerntjes heeft niet het effect dat ze omhoog of omlaag komen, is dat normaal?

Middenfrequent van 50IC361

door kris ⌂ @, Gent, België, 26-06-2018, 13:22 (2102 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Kan zo'n kristal kapot gaan of verlopen? Dat lijkt me toch wel erg sterk.

Welke aanpak is hier gewenst?


Dag Gerard,


die kristallen kunnen toch wel sneuvelen met de jaren. Hoe kwam je erachter dat er een piek is op een andere frekwentie?

Ik zou het even overbruggen met een condensator van 100...220 pF. als de radio dan weer veel meer doorlaat (uiteraard zonder selectief te zijn) weet je wel zeker dat hij naar de zandhemel is.

dat X-tal filtertje is in heel wat radio's gebruikt. Dus er moeten slopers beschikbaar zijn.

groeten

Kris

Middenfrequent van 50IC361

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 26-06-2018, 15:42 (2102 dagen geleden) @ kris

Bij het trimmen geen piek te bespeuren van F1 en F2. Na afregelen naar Groot Nieuws geluisterd en gemerkt dat er niet bij 1460 maar bij 1395 een signaal op hulpradio staat. Opnieuw aan trimzender, de kringen reageren zwak op 452 en sterk op 387. Draai aan kernen geen effect.

Middenfrequent van 50IC361

door Harry59 ⌂ @, Zulte, 26-06-2018, 14:29 (2102 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Het kristal is in feite een keramische resonator.
Stuk als zodanig gaan die niet. Je kan wel last krijgen van slecht contact tussen het keramisch plaatje en de kontaktjes.

Hier kun je een gelijkaardig binnenwerk zien.

Twee mogelijkheden:
- Je plaatst een nieuwe keramische resonator, kost nauwelijks iets
- De originele lijkt open te kunnen, met wat geluk kun je het plaatje en de kontaktjes reinigen (doe ik soms met een inktgom).
De soldeerpunten even navloeien soms al voldoende.

Middenfrequent van 50IC361

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 26-06-2018, 17:58 (2102 dagen geleden) @ Harry59

Het kristal is in feite een keramische resonator.

Ik ken dit soort resonators als probleemgevallen in afstandsbedieningen; regelmatig meegemaakt dat 1 van de pootjes, net onder de behuizing, was afgebroken...... Eruit halen en je weet het!

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Middenfrequent van 50IC361

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 26-06-2018, 19:36 (2102 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Het kristal is in feite een keramische resonator.

Eruit halen en je weet het!

Tja, er zal weinig anders opzitten. De radio is gebouwd met miniatuurcomponenten die in de jaren zestig ontwikkeld zijn en de print is ook nog vrij slecht. Bij solderen kun je makkelijk iets beschadigen of er laten sporen los. Maarreh... Geen mogelijkheid om dit van bovenaf te repareren natuurlijk.

Middenfrequent van 50IC361

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 26-06-2018, 21:42 (2102 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Gebruik desoldeer litze

werkt uitstekend op deze printen.
eerst klein beetje vers tin.
dan eerst voor verwarmen-tin dus even laten vloeien.
Dan de litze er tussen.

Knip ook steeds af zodat de bout niet dat hele verbruikte deel hoeft op te stoken.

Dit voor komt trekken en duwen op die printbanen.

Middenfrequent van 50IC361

door soundman2 @, Wouw, 27-06-2018, 08:14 (2101 dagen geleden) @ Maurice

Gebruik desoldeer litze

werkt uitstekend op deze printen.
eerst klein beetje vers tin.
dan eerst voor verwarmen-tin dus even laten vloeien.
Dan de litze er tussen.

Knip ook steeds af zodat de bout niet dat hele verbruikte deel hoeft op te stoken.

Dit voor komt trekken en duwen op die printbanen.

En de regelbare soldeerbout niet op 450, maar op 350 graden of zoiets, anders stook je alles uit elkaar.....

Middenfrequent van 50IC361

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 27-06-2018, 10:06 (2101 dagen geleden) @ soundman2

Gebruik desoldeer litze

werkt uitstekend op deze printen.
eerst klein beetje vers tin.
dan eerst voor verwarmen-tin dus even laten vloeien.
Dan de litze er tussen.

Knip ook steeds af zodat de bout niet dat hele verbruikte deel hoeft op te stoken.

Dit voor komt trekken en duwen op die printbanen.


En de regelbare soldeerbout niet op 450, maar op 350 graden of zoiets, anders stook je alles uit elkaar.....

Gebruik desoldeer litze

werkt uitstekend op deze printen.
eerst klein beetje vers tin.
dan eerst voor verwarmen-tin dus even laten vloeien.
Dan de litze er tussen.

Knip ook steeds af zodat de bout niet dat hele verbruikte deel hoeft op te stoken.

Dit voor komt trekken en duwen op die printbanen.


En de regelbare soldeerbout niet op 450, maar op 350 graden of zoiets, anders stook je alles uit elkaar.....

Gebruik desoldeer litze

werkt uitstekend op deze printen.
eerst klein beetje vers tin.
dan eerst voor verwarmen-tin dus even laten vloeien.
Dan de litze er tussen.

Knip ook steeds af zodat de bout niet dat hele verbruikte deel hoeft op te stoken.

Dit voor komt trekken en duwen op die printbanen.


En de regelbare soldeerbout niet op 450, maar op 350 graden of zoiets, anders stook je alles uit elkaar.....

Gebruik desoldeer litze

werkt uitstekend op deze printen.
eerst klein beetje vers tin.
dan eerst voor verwarmen-tin dus even laten vloeien.
Dan de litze er tussen.

Knip ook steeds af zodat de bout niet dat hele verbruikte deel hoeft op te stoken.

Dit voor komt trekken en duwen op die printbanen.


En de regelbare soldeerbout niet op 450, maar op 350 graden of zoiets, anders stook je alles uit elkaar.....

450gr???
Wie zet die bout daar nu op??
Dan begrijp je erg weinig van solderen
en instellen van e bout.

300 max 350 voor lood Tin.
nwe Zilver id wat warmer.

Middenfrequent van 50IC361

door soundman2 @, Wouw, 27-06-2018, 19:07 (2101 dagen geleden) @ Maurice

Ik zou de "monteurs" die hun regelbare Weller etc hebben staan niet graag de kost geven. Zee hebben het idee dat het beter soldeert en het soldeerwerk ziet er meestal niet uit. Het vloeimiddel, de tin, de punt van de soldeerbout en de printplaat verbrandt......

Middenfrequent van 50IC361

door kris ⌂ @, Gent, België, 28-06-2018, 11:21 (2100 dagen geleden) @ soundman2

de baatjes van de zogenaamde microprintjes zijn hoedanook fragiel. Het is de kunst snel te werken en geen krachten op het baantje uit te oefenen. bij een te koud boutje duurt het solderen te lang, te heet gaat de boel ook om zeep.

Mijn ervaring is dat een boutje met proper vlak puntje van 2 mm op 350° het snelst werkt. vertrek je van 300° dan haalt het litze de temperatuur teveel naar beneden en duurt het te lang.

groeten

Kris

Middenfrequent van 50IC361

door Goldline @, Oranjedorp, 28-06-2018, 11:53 (2100 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door Goldline, 28-06-2018, 11:54

Standaard bijgeleverde stift voor een Weller WTCP is 370 graden (nummer7) bedoeld voor SN60/PB40 soldeer.
vind dat deze in de meeste gevallen voldoet.

--
Cees PA1DBA

Middenfrequent van 50IC361

door franc @, Loosbroek, 27-06-2018, 09:50 (2101 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Zijn de spoeltjes niet onderbroken?
Want dat kan ook bij deze fragiele radio’s.
Wel leuk Philips spul uit die tijd!:)

Groet Frank

Middenfrequent van 50IC361

door humfred ⌂ @, Dubai / Ras al Khaimah, 29-06-2018, 06:53 (2099 dagen geleden) @ franc

Beste mensen..ik ga toch echt met mijn soldeerbout naar de 400°C.
Dit is absoluut nodig als je met loodvrij soldeertin wilt solderen.
Op het werk staan onze soldeerbouten op 410°C.
Dat doen we niet voor de lol maar bij loodvrij solderen gaat het anders niet echt goed.

Middenfrequent van 50IC361

door Peter1952 @, Almere, 29-06-2018, 06:59 (2099 dagen geleden) @ humfred

Akkoord, maar we werken hier met vintage apparatuur en dan moet je geen loodvrij soldeer gebruiken. Dat gaat echt niet goed, combinatie loodvrij en loodhoudend.
En voor loodhoudend soldeer is 375 graden prima.

Groeten,
Peter

Middenfrequent van 50IC361

door Julius ⌂ @, Dronten, 29-06-2018, 12:45 (2099 dagen geleden) @ Peter1952

Maar wat is dan de temp van mijn Weller uit maart 1976 ? ( die het overigens nog steeds perfect doet)

[image]

Middenfrequent van 50IC361

door kris ⌂ @, Gent, België, 29-06-2018, 14:29 (2099 dagen geleden) @ Julius

Maar wat is dan de temp van mijn Weller uit maart 1976 ? ( die het overigens nog steeds perfect doet)

dat hangt af van het nummertje op de achterzijde van de punt (je moet de punt er dus even uithalen om die te lezen). Standaard is dat nr 7 en dit is dan 370° C.

de punt bevat een materiaal die het Curiepunt heeft op de gewenste temperatuur. Boven het Curiepunt verliest het metaal zijn magnetische eigenschappen en valt het magnetisch contact af . (je hoort de tik). slim bekeken, betrouwbaar en nauwkeurig. alleen de punt-offset moet je onthouden. voor dunnere puntjes is dat algauw 20°C.

groeten

Kris

Middenfrequent van 50IC361

door Oldtimer @, Oegstgeest, 29-06-2018, 15:35 (2099 dagen geleden) @ kris

Maar wat is dan de temp van mijn Weller uit maart 1976 ?

dat hangt af van het nummertje op de achterzijde van de punt.

Nummer:
5 = 260°C,
6 = 310°C,
7 = 370°C,
8 = 425°C,
9 = 480°C

Willem

Middenfrequent van 50IC361

door kris ⌂ @, Gent, België, 29-06-2018, 09:20 (2099 dagen geleden) @ humfred

Beste mensen..ik ga toch echt met mijn soldeerbout naar de 400°C.
Dit is absoluut nodig als je met loodvrij soldeertin wilt solderen.
Op het werk staan onze soldeerbouten op 410°C.
Dat doen we niet voor de lol maar bij loodvrij solderen gaat het anders niet echt goed.

Humfred,

toch even bij de les blijven... het gaat hier om hele fragiele printjes met loodtinsoldeer afgewerkt van begin jaren 70. voor huidige apparatuur gelden uiteraard andere regels..

Met 400° komen de baantjes binnen een halve seconde los en zwelt het pertinax.

350° en propere fijne tip. (temperatuur gemeten op de tip)

kan ook 370° zijn bij een weller magnatstat, die meet niet op de tip, maar in de voet. De tip is dan algauw 20° lager.

Middenfrequent van 50IC361

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 29-06-2018, 14:26 (2099 dagen geleden) @ humfred

Ik gaf Reeds al aan dat als je Zilver/Loodvrij tin gebruikt
inderdaad boven de 400gr moet zitten.


Staat als goed is ook op tin rolletje.

Echter de oude rommel is met Lood en die is echt lager.
Als je kunt regelen. ga je dat testen.
Tip eerst schoonmaken. zilvertin er af vegen.
Bout afkoelen naar 300 en opvoeren naar max 350. Kijk ens wanneer tin gaat vloeien.

Ga je zilver/loodvrij gebruiken op dit type print.... Gaan die eilanden en banen er gegarandeerd aan.

Enfin we lezen wel je bevindingen.
Succes

Waar gaat dit nou helemaal over??????

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 30-06-2018, 09:08 (2098 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Sorry hoor mannen, maar dit moet me toch even van het hart :-( :-( :

Gerard vraagt om eens mee te denken over zijn probleem met een filter :) .

Inmiddels zijn we beland in een soldeer cursus :ng :ng :ng :ng .

De info over het solderen is best handig, maar waarom niet een ander topic begonnen? Voor we het in de gaten hebben krijgen we ook nog te horen wat de voor en nadelen zijn van loodvrij solderen en welk merk soldeer gereedschap het beste is.

Nou ja, dit wilde ik even kwijt, Gerard heeft ook hier niets aan, maar dat geldt voor een groot deel van de reacties. Zijn filterprobleem is nog niet opgelost!

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Waar gaat dit nou helemaal over??????

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 30-06-2018, 10:22 (2098 dagen geleden) @ Leo Snoeren

De reacties betreffende het solderen gaan inderdaad naar de rand van het relevante, toch ben je hier iets te snel somber. Ik heb wel een paar heel nuttige dingetjes al meegepakt hieruit!

Ten eerste dat ik mijn filter kan repareren met een verse kwartsresonator en in stilte heb ik hiervan een zakje besteld bij Ali. Houd mij nu dagelijks op in de buurt van mijn brievenbus, tot de dag van de aankomst blijf ik even van de radio af.

Dan het solderen. Ik heb nog steeds een beetje de bibbers om aan de tere print te solderen, maar heb ondertussen wel begrepen dat de temperatuur van de bout erg belangrijk is. Extra hindernis bij het solderen is trouwens, dat vlak boven de print de afstemsnaar loopt die niet tegen aanraken met een soldeerbout bestand is. Omdat veel solderen ook veel risico is, wil ik het filter maar 1x uitbouwen en daarom wacht ik op de aankomst van de resonatortjes.

Ondanks enkele uitwijdingen (en veel stilte van mijn kant) ben ik wel erg blij met de reacties!

Sorry hoor mannen, maar dit moet me toch even van het hart :-( :-( :

Gerard vraagt om eens mee te denken over zijn probleem met een filter :) .

Inmiddels zijn we beland in een soldeer cursus :ng :ng :ng :ng .

De info over het solderen is best handig, maar waarom niet een ander topic begonnen? Voor we het in de gaten hebben krijgen we ook nog te horen wat de voor en nadelen zijn van loodvrij solderen en welk merk soldeer gereedschap het beste is.

Nou ja, dit wilde ik even kwijt, Gerard heeft ook hier niets aan, maar dat geldt voor een groot deel van de reacties. Zijn filterprobleem is nog niet opgelost!

Waar gaat dit nou helemaal over??????

door kris ⌂ @, Gent, België, 30-06-2018, 13:10 (2098 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Gerard,

je kan het schaalkoord alvast beschermen met wat laagjes AL folie en met een rekkertje beetje uit de weg trekken van je soldeerplaats.

Leo vond het wat sterk off topic, maar voor die printjes is geen raad teveel.
sterkte bij het solderen :-)

Waar gaat dit nou helemaal over??????

door henkk56 @, 01-07-2018, 12:04 (2097 dagen geleden) @ kris

Bovendien weer even gezellig bij de dorpspomp.:-D

Henk

powered by my little forum