Digitenne antenne afstemming (?) (Toestel of techniek)

door Henk Waardenburg @, Doesburg, 03-07-2018, 10:14 (2095 dagen geleden)

Hallo mensen,

Weet iemand wellicht of de (binnenhuis-) actieve antenne van het oude KPN Digitenne systeem wordt afgestemd vanuit de tuner?
Of is het een breedbandige antenne?
Ik vraag dit omdat ik speel met de gedachte om de antenne als experiment voor DAB+ te gebruiken. (a.u.b. geen discussie over hoe waardeloos DAB+ is, dat weten we nu wel).

Bij voorbaat dank,

Henk

Digitenne antenne afstemming (?)

door Peter1952 @, Almere, 03-07-2018, 10:28 (2095 dagen geleden) @ Henk Waardenburg

De Digitenne antenne is een actieve antenne en wordt gevoed met 5 V. vanuit de tuner. Er is geen sprake van afstemming vanuit de tuner. Deze antenne werkt ook op t.v.'s die geschikt zijn voor DVB ontvangst, mits je gebruikt maakt van een voeding voor actieve antennes.

Ik heb ook wel eens geprobeerd zo'n antenne voor DAB+ te gebruiken, dat was geen succes. Ik denk dat het specifieke UHF antennes zijn.
Een zelfgemaakt antennetje van een stukje coax doet het prima als DAB+ antenne. Het recept staat op internet.

Groeten,
Peter

Digitenne antenne afstemming (?)

door Henk Waardenburg @, Doesburg, 03-07-2018, 10:32 (2095 dagen geleden) @ Peter1952

Peter,

Dank voor je reactie.
Het idee voor DAB+ gebruik ontstond omdat de antenne ook de (oude)TV-kanalen 5-12 lijkt te dekken en in dat bereik zitten m.i. ook veel DAB+ signalen.

Groeten,

Henk

Digitenne antenne afstemming (?)

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 03-07-2018, 16:52 (2095 dagen geleden) @ Henk Waardenburg

Als je voor Dab + antenne
Dan de oude kamer antenne van tv die je vroeger oo je buizen tv had staan
Zo’n harkje.
Kans is groot dat dit goed werkt..
Dus even kijken voor zo’n vintage antenne

Digitenne antenne afstemming (?)

door ruudtx @, Utrecht, 04-07-2018, 16:55 (2094 dagen geleden) @ RenéDaemen

Dat harkje was ook voor de UHF, de sprietjes voor VHF. DAB zit op VHF kanalen 5 t/m 12, onderverdeeld A t/mD

Digitenne antenne afstemming (?)

door Ed van der Weele † @, Zeist, 03-07-2018, 10:36 (2095 dagen geleden) @ Henk Waardenburg
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 03-07-2018, 10:44

Weet iemand wellicht of de (binnenhuis-) actieve antenne van het oude KPN Digitenne systeem wordt afgestemd vanuit de tuner?

Hoezo het oude Digitenne? Digitenne is nog altijd in gebruik.

Zonder te weten wat voor antenne je bedoelt is het aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te zeggen
dat het een breedbandantenne is, waarin helemaal niets wordt afgestemd.
Maar alleen breedband voor de frequentieband waar Digitenne in werkt: 470 tot 900 MHz, de oude analoge tv UHF-banden IV en V.

DAB+ werkt in de voormalige VHF tv-band III, van 174 tot 230 MHz.

Er is dus weinig kans dat een DAB-radio een goede ontvangst heeft met zo'n verkeerde antenne.

Digitenne antenne afstemming (?)

door Roland Huisman @, Zwolle, 03-07-2018, 10:49 (2095 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Gewijzigd door Roland Huisman, 03-07-2018, 10:51

Hoezo het oude Digitenne? Digitenne is nog altijd in gebruik.

Niet lang meer hoor... Het huidige systeem is binnen een jaar niet meer bruikbaar.

https://forum.kpn.com/digitenne-12/klaar-voor-de-toekomst-veranderingen-bij-digitenne-445235

Ik vind het wel een interessant idee van Henk om te kijken
wat je met de overgebleven apparatuur/antennes nog aan kunt vangen.

Digitenne antenne afstemming (?)

door Ed van der Weele † @, Zeist, 03-07-2018, 12:55 (2095 dagen geleden) @ Roland Huisman

Niet lang meer hoor... Het huidige systeem is binnen een jaar niet meer bruikbaar.

Het huidige systeem is al vanaf het begin in 2006 onbruikbaar.
Ik woon hemelsbreed op 6 en 14 kilometer afstand van 2 Digitenne zenders.
Vanuit de woonkamer op de derde verdieping kan ik het gebouw waarop een van die zenders staat zien.
Maar geen ontvangst met een versterkte binnenantenne. Geen coating op de ruiten.

Alleen met een richtantenne op het balkon van de derde verdieping is er enige ontvangst mogelijk, maar met veel blokken in beeld.
Aan een tv-ontvanger kan het niet liggen. Uitgeprobeerd met 3 verschillende tv's, 3 verschillende settopboxen en 4 verschillende antennes.

Een stoorsignaal kan ik op die frequenties met mijn spectrumanalyser niet ontdekken.
Het is alleen de veldsterkte die ernstig onvoldoende is.

Digitenne antenne afstemming (?)

door ruudtx @, Utrecht, 03-07-2018, 15:36 (2095 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Digitenne, Het oude systeem DVB T1 werkt nog prima.

Waarschijnlijk moet je m eens resetten en opnieuw laten zoeken, heb ik ook al lang gelden, een keer moeten doen.

Digitenne antenne afstemming (?)

door Rob Krabbendam ⌂ @, Hellevoetsluis, 03-07-2018, 17:52 (2095 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Beetje off topic, maar probeer het eens met een bierblikjes-antenne. Daarmee plukte ik hier in Hellevoetsluis binnenshuis Belgische DVB-T zenders uit de lucht.

Digitenne antenne afstemming (?)

door Ed van der Weele † @, Zeist, 03-07-2018, 18:00 (2095 dagen geleden) @ Rob Krabbendam

Ik heb getest met een verticaal opgestelde campingantenne buiten op het balkon, gericht op de zender Utrecht (6 km).
De ontvangst bleef heel slecht.

Buiten de slechte ontvangst is het beeld ook nog van een allerberoerdste kwaliteit.
Ik hou het wel bij satelliet-tv.

Digitenne antenne afstemming (?)

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 03-07-2018, 21:12 (2095 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Even op de ontvanger de 5 volt uitzetten
Kan ook van invloed zijn

Digitenne antenne afstemming (?)

door Rob Krabbendam ⌂ @, Hellevoetsluis, 04-07-2018, 06:58 (2095 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Puur voor het experimenteren kan het toch interessant zijn. Bierblikjes zijn meer breedbandig en niet richtinggevoelig. Dat kan een voordeel zijn. Nog een voordeel is dat ze eerst leeg moeten.

Digitenne antenne afstemming (?)

door Ed van der Weele † @, Zeist, 04-07-2018, 11:13 (2094 dagen geleden) @ Rob Krabbendam

Puur voor het experimenteren kan het toch interessant zijn. Bierblikjes zijn meer breedbandig en niet richtinggevoelig. Dat kan een voordeel zijn. Nog een voordeel is dat ze eerst leeg moeten.

Ik drink hoogst zelden bier en beslist niet uit een blikje.

Digitenne antenne afstemming (?)

door Goldline @, Oranjedorp, 04-07-2018, 16:51 (2094 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Maak je toch een Cola blik antenne....

--
Cees PA1DBA

Digitenne antenne afstemming (?)

door henkk56 @, 04-07-2018, 06:58 (2095 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Ik woon hemelsbreed 3,5 KM van een digitenne zender,mijn 8 jaar oude Panasonic met DVB tuner geeft prachtig beeld met een stukje draad van 30 cm,begane grond.
Natuurlijk wel een beetje low-res....,maar wel heel handig voor de teletekst.

Henk

Digitenne antenne afstemming (?)

door Sietze Osinga @, Koekange, 04-07-2018, 08:28 (2095 dagen geleden) @ Rob Krabbendam

Dit werkt bij mij nog steeds goed.Ik heb destijds zo,n bierblik antenne gemaakt en aangesloten op een dvb-t ontvanger van de Kpn.Hiermee ontvang ik De NPO radio/en tv zenders.Ook heb ik daar een AM zendertje op aangesloten,zodat ik op de verzameling radio,s o.a. Radio Max kan ontvangen.Succes met ontvangen.
Groeten,
Sietze.

Digitenne antenne afstemming (?)

door Sietze Osinga @, Koekange, 04-07-2018, 18:02 (2094 dagen geleden) @ Sietze Osinga

Hierbij een tekening voor het maken van een bierblik antenne.
Succes!
Groeten,
Sietze.[image]

Digitenne antenne afstemming (?)

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 04-07-2018, 11:32 (2094 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Ik woon ook 14km van de zender in Zoetermeer en had een prima ontvangst.
Inmiddels is het abonnement opgezegd en kijk nu ook satelliet.
Hierbij een foto van mijn antenne en zal hem ook eens testen op DAB.
Maar dan moet ik eerst zo'n DAB ding nog tegenkomen voor weinig.
Groet, Ben
[image]

Digitenne antenne afstemming (?)

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 04-07-2018, 12:26 (2094 dagen geleden) @ Ben

Dab radio
18 euro bij action
Daar kun je je bout in loslaten voor externe antenne

Digitenne antenne afstemming (?)

door Peter1952 @, Almere, 04-07-2018, 14:38 (2094 dagen geleden) @ RenéDaemen

Dat zal dan wel niet veel soeps zijn en ik denk dat daar weinig mee te experimenteren valt.

Maar ik zie hier allerlei min of meer ingewikkelde antennes voorbij komen terwijl het met een klein beetje knutselwerk en een stuk coax prima gaat.

Groeten,
Peter

Digitenne antenne afstemming (?)

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 04-07-2018, 15:03 (2094 dagen geleden) @ Peter1952

Valt best mee,
Of je een ding van 18 euro verknoeit of van 299 euro
Ik heb even zo’n ding gekregen van iemand maar werkt goed in zaanstreek
Dat op sommige plaatsen fout gaat ligt aan de dekking .volgens mij nog niet geheel uit gerold het dab+ net werk
Het dingetje van denver geeft het zelfde aantal zenders aan als de philips ort7500
Ik ga er mee experimenteren.

Digitenne antenne afstemming (?)

door Goldline @, Oranjedorp, 04-07-2018, 16:54 (2094 dagen geleden) @ RenéDaemen

Leuk verhaal René, kan je uit dat ontvangertje ook een digitaal (spdif)
signaal sleutelen. en is ie wel stereo ?

--
Cees PA1DBA

Digitenne antenne afstemming (?)

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 04-07-2018, 17:43 (2094 dagen geleden) @ Goldline

Ik denk wel stereo maar op hoofdtelefoon uitgang
Intern 1 speaker
Ik zal hem eens ooen schroeven

Digitenne antenne afstemming (?)

door franc @, Loosbroek, 04-07-2018, 17:16 (2094 dagen geleden) @ RenéDaemen
Gewijzigd door franc, 04-07-2018, 17:17

Ik had gisteren een Argon DAB radio met FM van de kringloop voor een tientje.
Nooit van dit merk gehoord!
Getest in de winkel en er kwam geluid uit.
Het blijkt een bijna nieuw ding te zijn!
Maar eenmaal thuis nog eens goed getest met antenne uitgetrokken.
Omroep Gelderland aangezet zowel op DAB als FM.
Wat opviel was het toch wel redelijke geluid alhoewel wel vet aangezet.
DAB viel regelmatig weg alsof er een soort nagalm achteraan kwam wat me een beetje aan reverbeo deed denken.
FM ruiste wat maar gaf wel een ietsje opener klank bij spraak en zang.

Wat valt er nu te verbeteren qua DAB ontvangst tov de eigen antenne spriet?
Ik lees hier veel bijdragen over bierblikjes antennes, dus die moeten dan wel heel effectief zijn.
Is daar een voorbeeld van?

Groet Frank

Digitenne antenne afstemming (?)

door Peter1952 @, Almere, 04-07-2018, 19:39 (2094 dagen geleden) @ franc

Die Argon radio's worden verkocht door HiFi Clubben en worden nog steeds verkocht. 10 Euro is een mooi bedrag!
Op Internet zijn daar wel gegevens van te vinden en anders op de site van HiFi Clubben zelf.

De ontvangst zal met een externe antenne veel beter zijn. Het werkt al als je de kern van de coax kabel om de antennevoet wikkelt. Je kunt ook een F-connector op de achterkant monteren en die aan het kabeltje aansluiten dat naar de antennevoet gaat. Die laat je gewoon aangesloten.
Dan gaat het echt perfect en heb je geen drop-outs meer.

Groeten,
Peter

Digitenne antenne afstemming (?)

door franc @, Loosbroek, 06-07-2018, 10:30 (2092 dagen geleden) @ Peter1952

Het is idd een leuk toestelletje maar had zeker wel een iets degelijker en stabieler ontvangst verwacht.
Ik had verwacht een probleemloze ontvangst te hebben van de bekende zenders in bv de tuin zonder extra antenne gedoe zoals bij normale FM gebruikelijk is en het kleine formaat.
De betere antenne ga ik zeker proberen.


Groet Frank

Digitenne antenne afstemming (?)

door ruudtx @, Utrecht, 04-07-2018, 16:58 (2094 dagen geleden) @ Ben

Een mooie per log antenne, maar ook weer voor de UHF, dus niet geschikt voor DAB.

Digitenne antenne afstemming (?)

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 04-07-2018, 19:13 (2094 dagen geleden) @ ruudtx

Ja je hebt gelijk, DAB zit tussen 170 en 230Mhz.
De spec. van mijn log. antenne begint op 470Mhz, maar de bandbreedte is groot.
Dus proberen kan nooit kwaad, hij staat nu toch niets te doen.
Groet, Ben

Digitenne antenne afstemming (?)

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 03-07-2018, 16:48 (2095 dagen geleden) @ Roland Huisman

Met het digitenne kastje
De oude samsung smt 1000
Kun je gebruiken a;s modulator voor oude tv k6,7,8,9,11
Om bvb interactieve tv op aante sluiten of e3n dvd of harddisk recorder
Dit had ik in maart mee naarbdriebergen. Voor de tentoon telling
Dus gebruiken modern naar oud

Digitenne antenne afstemming (?)

door Henk Waardenburg @, Doesburg, 03-07-2018, 11:08 (2095 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Ed,

Als ik mijn oude Twin Tuner laat scannen dan zegt ie ook de kanalen 5-12 te scannen, zou dat dan niet kloppen?

Henk

Digitenne antenne afstemming (?)

door Peter1952 @, Almere, 03-07-2018, 11:59 (2095 dagen geleden) @ Henk Waardenburg

Dat zal best kloppen, alleen maakt Digitenne daar geen gebruik van.
De ontvanger vindt daar ook niets.

Groeten,
Peter

powered by my little forum