storend water?! (Algemeen)

door Henk Waardenburg @, Doesburg, 09-08-2018, 13:59 (2081 dagen geleden)

OK mensen,

Het kopje is wat misleidend maar wel bedoeld om de aandacht te trekken...

Door de aanhoudende warmte werd ik genoodzaakt een luchtpomp voor onze vijver aan te schaffen. U weet wel, zo'n bromding.
Wat blijkt nu: het ding is regelbaar middels een ingebouwde, dimmerachtige schakeling.
En ja, u raadt het al: radiostoring op de AM omroepbanden tot aan 7Mhz aan toe!

Nu mijn vraag:

Heeft iemand praktijkervaring met onstoringsmaatregelen voor zo'n stoorbron?

Het apparaat mag i.v.m. garantie en waterdichtheid niet geopend worden.
De oplossing moet dus tussen pomp en lichtnet aangesloten kunnen worden.

Benieuwd naar jullie praktische suggesties, zelfbouw of fabrieksspul is mij om het even.
Bij voorbaat dank voor alle suggesties,

Groeten, Henk

storend water?!

door soundman2 @, Wouw, 09-08-2018, 14:27 (2081 dagen geleden) @ Henk Waardenburg

Een netfilter uit een sloop computervoeding, of de ingangs componenten van een sloop transistor tv met schakelende voeding, of gewoon een goed netfilter uit de winkel.

storend water?!

door humfred ⌂ @, Dubai / Ras al Khaimah, 09-08-2018, 15:57 (2081 dagen geleden) @ soundman2

Het is maar net de vraag of de storing via het lichtnet komt.
Ik zou hier persoonlijk alle hoop voor een oplossing al bij voorbaat opgeven als het ding uit China komt.

Kun je de regelaar er niet helemaal tussen uit halen of op een analoge manier regelen?

storend water?!

door Henk Waardenburg @, Doesburg, 09-08-2018, 17:47 (2081 dagen geleden) @ humfred

Humfred,

Dank voor je reactie.
De regelaar is ingebouwd en het apparaat kan/mag niet geopend worden.

Het is een Nederlands merk maar dan kan het natuurlijk nog best in China gemaakt zijn.
Inmiddels een proefje gedaan met het apparaat van Duitse makelij bij een buurtgenoot: zelfde probleem hoewel het spectrum van de storing iets kleiner is (tot ong. 4Mhz)

Groeten, Henk

storend water?!

door Henk Waardenburg @, Doesburg, 09-08-2018, 17:42 (2081 dagen geleden) @ soundman2

Soundman,

Dank voor je tips.

Groeten, Henk

storend water?!

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 09-08-2018, 19:11 (2080 dagen geleden) @ Henk Waardenburg

Gewoon achter een netfiltertje hangen, al kan de kabel natuurlijk ook stralen. Eventueel door een ferrietkern halen nabij de pomp.

storend water?!

door Roland Huisman @, Zwolle, 09-08-2018, 20:57 (2080 dagen geleden) @ Henk Waardenburg
Gewijzigd door Roland Huisman, 09-08-2018, 20:59

Eigenlijk moet je het apparaat melden bij Agentschap Telecom. Als die er al wat
aan doen natuurlijk. Er is zoveel van die storende meuk tegenwoordig...
(Ik noem C...a niet want voor dat ik het weet discrimineer ik ;-) )

Ik denk dat wat Maarten al noemde, de ferrietkernen om de netkabel
jouw enige veilige optie is om te proberen. Dit is tenslotte waterdicht.
Of is het een pomp welke niet buiten staat? Merk/type of foto zou handig zijn.

Met netfilters is het zaak de kabels zo kort mogelijk te houden naar de pomp.
Anders stralen die alsnog. Als het inderdaad al via de kabels komt en
niet van de elektronica er binnen in direct naar buiten straalt...

Aan de andere kant denk ik: terug met dat ding en laat de
leverancier iets fatsoenlijks leveren... :no

Groeten, Roland

storend water?!

door Mans Veldman @, Leidschendam, 09-08-2018, 21:09 (2080 dagen geleden) @ Henk Waardenburg
Gewijzigd door Mans Veldman, 09-08-2018, 21:22

Veel apparatuur waarin een elektronische vermogensregeling zit wil wel storen. Het nadeel van een tuinpomp is dat er vaak een lange kabel aanzit (ook de bedrading tussen stopcontact en meterkast telt mee), dit werkt dan als antenne. Dit soort storingen heeft steile pieken en daardoor veel harmonischen waardoor het over een breed spectrum waarneembaar is.

Vaak kun je dit soort storingen deels oplossen door dicht bij het apparaat een smoorspoel in de voedingskabel op te nemen. Je kunt de smoorspoel maken door de kabel 8 à 10 keer door een grote ferriet ringkern te halen. In plaats van een ringkern kun je ook het juk van een oude (defecte) lijntrafo gebruiken. Ook de kabel wikkelen op een ferrietstaaf (oude radio antenne) kan goede resultaten geven (maar minder effectief dan een ringkern met hoge Al waarde). Je kunt ook ferriet clamps toepassen, maar je zult er meerdere nodig hebben om effectief te zijn.

Als je het helemaal stil wilt maken dan zul je in de elektronica nog moeten ontkoppelen met 0,1uF C's, maar daarvoor moet het app. dan wel open.

storend water?!

door Henk Waardenburg @, Doesburg, 09-08-2018, 21:23 (2080 dagen geleden) @ Mans Veldman

Hallo Mans,

Ik dacht altijd dat een 2-lingsnoer door een ferrietkraal niet werkte en dat elke ader z'n eigen kraal nodig heeft.
Een misvatting dus?

Groet, Henk

storend water?!

door Mans Veldman @, Leidschendam, 09-08-2018, 21:30 (2080 dagen geleden) @ Henk Waardenburg

Geen kralen, maar zo'n grote kern waar je het snoer in z'n geheel zo'n 10 slagen opwikkelt. b.v. FT-240.

[image]

storend water?!

door Henk Waardenburg @, Doesburg, 09-08-2018, 21:35 (2080 dagen geleden) @ Mans Veldman

Mans,

Als de foto van die compositie op jouw werktafel gemaakt is dan heb je heel wat geëxperimenteerd op dit gebied!

storend water?!

door Mans Veldman @, Leidschendam, 10-08-2018, 11:41 (2080 dagen geleden) @ Henk Waardenburg

Ik heb er veel mee geëxperimenteerd, maar de foto is niet van mijn werktafel. Deze komt van de VERON website, ik had dat vergeten te vermelden.

storend water?!

door kris ⌂ @, Gent, België, 11-08-2018, 08:04 (2079 dagen geleden) @ Henk Waardenburg

Hallo Mans,

Ik dacht altijd dat een 2-lingsnoer door een ferrietkraal niet werkte en dat elke ader z'n eigen kraal nodig heeft.
Een misvatting dus?

Groet, Henk


Niet echt. er bestaan verschillende wijzen waarop de storingen zich voortplanten.

beiden draden samen door de kraal halen onderdrukt de zgn common mode storingen, die vooral door lange draden uitgestraald worden. (jouw geval) Diff mode storingen , bvb opgewekt door de collector van een gelijkstroommotor kan je best zo dicht mogelijk bij de collector onderdrukken, en daar vind je dan een aparte kraal voor elke draad. In emi filters worden beiden toegepast in combinatie met een condensator.

Dus het is geen misvatting, maar hangt af vh type storing.

groeten

Kris

storend water?!

door Henk Waardenburg @, Doesburg, 11-08-2018, 09:40 (2079 dagen geleden) @ kris

Kris,

Dank voor uw reactie, weer wat geleerd

storend water?!

door Oldtimer @, Oegstgeest, 09-08-2018, 21:29 (2080 dagen geleden) @ Henk Waardenburg

Gewoon een paar ferriet clamps om de kabel klikken zo dicht mogelijk bij de waterpomp.
Als je ze nog nooit gezien hebt dan kun je hier naar de plaatjes van die dingen kijken:

https://www.vandijkenelektronica.eu/nl/54-ferriet

Je hoeft er niets voor open te slopen, je hebt er geen gereedschap voor nodig en ze zijn waterbestendig.


Willem

storend water?! vervolg

door Henk Waardenburg @, Doesburg, 09-08-2018, 21:29 (2080 dagen geleden) @ Henk Waardenburg

Hallo mensen,

Ik ben inmiddels een paar stapjes verder doordat ik heb kunnen vast stellen dat de storing zowel via het net als via de aether wordt overgebracht.
Het "airborne" deel blijkt simpel te verhelpen met... alufolie om het plastic pomphuis!
De lichtnetroute wordt aardig onderdrukt (alles op het gehoor, geen dB's enzo) door een netfilter uit een gesloopte PC-voeding.
Nu alles nog in een bruikbare vorm installeren.

Allemaal bedankt voor het meedenken.

Henk

storend water?! vervolg

door humfred ⌂ @, Dubai / Ras al Khaimah, 11-08-2018, 09:31 (2079 dagen geleden) @ Henk Waardenburg
Gewijzigd door humfred, 11-08-2018, 09:33

Zonder negatief te willen zijn...al deze oplossingen leiden tot weinig resultaat.
Aluminiumfolie schermt nauwelijks af. En dan moet het ook nog met aarde verbonden worden anders straalt het vrolijk verder. (blik schermt wel goed af)
Ik zou met een transtorradio op de storingsfrequentie afgestemd, proberen vast te stellen waar de storing het sterkst is. Door hem bijvoorbeeld bij de pomp te houden en langs het snoer te lopen. Dan weet je al veel meer. En kun je gerichte maatregelen nemen.

storend water?! vervolg

door Henk Waardenburg @, Doesburg, 11-08-2018, 09:38 (2079 dagen geleden) @ humfred

Humfred,

Dat is precies wat ik gedaan heb.
Het merkwaardige is dat het aarden van het folie de storing juist voor een deel laat terugkomen.
Met alleen het folie erom wordt de erbij gehouden transistor radio helemaal rustig.
Verderop langs de kabel is dan nog een klein beetje te horen als de radio er echt tegenaan gehouden wordt.

De storing via het lichtnet is nog het lastigst te onderdrukken maar is al aardig te dempen met het oude PC-netfilter.

Greoten, Henk

powered by my little forum