Weer leuk vintage spul. (Toestel of techniek)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 12-08-2018, 14:51 (2083 dagen geleden)

Hallo forumlezers,

Dankzij Gyula Kiss ben ik in het bezit gekomen (in goede werkende conditie) van de volgende zaken.

[image]
Een semiprof. SONY Z/W videocamera compleet in koffer met kabels etc. Deze camera is voorzien van één opnamebuis.

[image]
Een prof. PANASONIC color videocamera compleet met koffer, kabels, etc. Deze camera is voorzien van drie NEWVICON opnamebuizen. Bij deze camera zit naast een user manual ook een service manual met o.a. de schema’s van alle pc boards en als je ziet wat er in zo’n camera allemaal zit.....

[image]
Zomaar even uit de service manual.

[image]
Een portable JVC mini tv/radio combinatie ook in perfecte staat.

Deze zaken zijn een mooie aanvulling op mijn verzameling waarvoor ik Gyula hartelijk bedank.

Zomaar.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Weer leuk vintage spul.

door Jac Janssen @, Eindhoven, 12-08-2018, 16:15 (2083 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Erg leuke aanvullingen op je verzameling Hans !

Je JVC ziet er net weer wat anders uit dan mijn exemplaar:

[image]

Jac

Weer leuk vintage spul.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 12-08-2018, 16:40 (2083 dagen geleden) @ Jac Janssen

Hallo Jac,

Ik zie bij mij op de voorkant in het wit JVC staan links onder het schermpje en bij jouw niet, verder uiterlijk geen verschil die ik zie.

Mijn toestel komt uit de VS en er is een midfrequent trafo’tje vervangen voor een ander om ontvangst in Europa mogelijk te maken maar een leuke portable.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Weer leuk vintage spul.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 12-08-2018, 19:31 (2083 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Leuk Hans.

een Sony Av 3250CE zw video camera met
mooie TV zoom lens er op.

o.a. uit de tijd van de Reel to Reel
video recorder AV 3620.

Echte vidicon buis er nog in.
Hier mijn set.

Mijne was wat incompleet en slechte buis
maar dat is inmiddels allemaal opgelost
en geeft nog goed beeld deze camera.s

Weer leuk vintage spul.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 12-08-2018, 20:55 (2083 dagen geleden) @ Maurice

Inderdaad Maurice heb ik ooit op jouw site gezien dat je die camera ook hebt. Mooi dat er weer een nieuwe vidiconbuis in zit.

Was echt een camera voor institutioneel gebruik en kostte heb ik horen zeggen zo’n 9500 gulden in 1974, mooi spul.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Weer leuk vintage spul.

door kris ⌂ @, Gent, België, 12-08-2018, 21:21 (2083 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hallo forumlezers,


[image]
Een prof. PANASONIC color videocamera compleet met koffer, kabels, etc. Deze camera is voorzien van drie NEWVICON opnamebuizen. Bij deze camera zit naast een user manual ook een service manual met o.a. de schema’s van alle pc boards en als je ziet wat er in zo’n camera allemaal zit.....

[image]
Zomaar even uit de service manual.

;-)
Hans

das een mooie (en zeldzaam)
de V3 was een van de allerlaatste buizencamera's uit de Panasonic stal. daarna nam de CCD het over.

Weer leuk vintage spul.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 12-08-2018, 21:54 (2083 dagen geleden) @ kris

Ik ben er ook heel blij mee Kris en leuk te vernemen door een kenner dat ie zeldzaam is, zal geen goedkope jongen geweest zijn destijds.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Weer leuk vintage spul.

door humfred ⌂ @, Dubai / Ras al Khaimah, 13-08-2018, 07:22 (2082 dagen geleden) @ kris

Die Panasonic camera met 3 Newvicons behoorde niet tot de professionele camera´s. Eerder in semiprofessionele camera´s. De lichtgevoeligheid was hoog, daarintegen haalde de Newvicons het niet bij de beeldkwaliteit van Plumbicons en Saticons.:-(

Weer leuk vintage spul.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 13-08-2018, 08:26 (2082 dagen geleden) @ humfred

Ik heb mij ooit laten vertellen dat saticonbuizen voornamelijk in consumentencamera’s werden gebruikt. Plumbiconbuizen idd in broadcast (studio)camera’s.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Weer leuk vintage spul.

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 13-08-2018, 09:17 (2082 dagen geleden) @ humfred

Begin jaren 90 deze camera gebruikt voor het filmen, wat een drama camera was dat toen, na een paar maanden dat ding niet meer gebruikt en naar een Sony DXC-M3 gegaan.
Het beeld van de Panasonic was nooit mooi te krijgen, snel overbelicht en bij donkere opnames te grauw.
Verder was het diafragma instellen een ramp, moest je doen met een draaiknopje uittrekken, en was ook niet erg nauwkeurig, verder stootte je vaak tegen het knopje aan tijdens het filmen. Maar verder blijft Panasonic nog steeds mijn merk, plasma tv´s en de latere tv camera´s zijn dik in orde bij Panasonic. In mijn collectie een Panasonic WV-N3E, ook met drie buizen maar deze geeft een prima plaatje, heeft Saticons.

Weer leuk vintage spul.

door Marinus J @, 13-08-2018, 11:36 (2082 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

Lijkt me moeilijk om in deze video camera's film te krijgen .
Is een foutje dat we bijna allemaal maken.
Deze kreet is al oud en stamt uit de tijd dat er nog echt veel gefilmd werd.
Ik haak hier altijd op in wat vaak voor hilariteit zorgt.
Heb zelfs eens gereageerd op advertentie voor filmcameraman, deze mensen wisten niet eens wat film was.
Succes met de spullen heren , leuk om deze oude videocamera's aan de praat te houden.
Doe er zelf ook aardig in mee.
Eerste weekend van September weer de open studio dagen op het Mediapark, staat ook weer oud spul.

Gr. René Daniëls.

Weer leuk vintage spul.

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 13-08-2018, 16:33 (2082 dagen geleden) @ Marinus J

Ik dacht het al dat er iets mis was met die camera, het was een videocamera en geen filmcamera :-D

Hieronder foto´s uit het begin van de jaren 90 toen ik nog jong was, sjouwen met een U-matic recorder en accu´s voor de bouwlamp voor het vele licht wat de camera´s toen nodig hadden. Achterop de camera een houder gemaakt voor een flinke accu.


[image]


[image]

Weer leuk vintage spul.

door humfred ⌂ @, Dubai / Ras al Khaimah, 14-08-2018, 10:15 (2081 dagen geleden) @ Marinus J

Op ons werk hebben we het nog steeds over filmen als we met videocamera´s aan het opnemen zijn.
En ook bij opnemen op een medium als geheugen chip of server roepen we "rolling".

Weer leuk vintage spul.

door ruudam @, Utrecht, 14-08-2018, 18:01 (2081 dagen geleden) @ humfred

Bij de radio omroep werd en misschien nog steeds gesproken over "meesnijden" als opnemen werd bedoeld.

Weer leuk vintage spul.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 13-08-2018, 18:34 (2082 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

Hallo Marcel,

Geen leuke berichten over de PANASONIC V3:-(

Je schreef dat de PANASONIC WV-N3E Saticonbuizen heeft maar op je site staat dat ie newviconbuizen heeft.

[image]

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Weer leuk vintage spul.

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 13-08-2018, 19:04 (2082 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Oeps, een foutje:-( Pas geleden deze Panasonic N3 aan gehad, dacht aan het beeld te zien dat er Saticons in zaten, maar het zijn newvidicons.

Als ik nog ooit een V3 tegenkomt, dan zal deze ook in mijn collectie gaan ondanks de mindere prestaties. De V3 was een camera voor de low-budget markt en zal daarom toen ook geen hoge eisen hebben gehad. Panasonic had ook camera´s met Plumbicon buizen, deze waren ook vele malen duurder.

powered by my little forum