Ontwerp testbeeldgenerator Deel 6 (signaalkwaliteit) (Toestel of techniek)

door Otto @, Drenthe, 15-08-2018, 08:07 (2075 dagen geleden)

Beste lezers,

Even een update van de "Testbeeld generator".

Onlangs ben ik met het printje bij Henk Doeve langs geweest om hem aan de vectorscope te hangen, om zo de kwaliteit van het videosignaal te controleren. Hiervoor gebruikte ik het EBU 100/75 (100% voor wit, 75% voor kleur) patroon:

[image]

Via de video-uitgang kreeg ik het onderstaande beeld. Het vectorbeeld viel keurig in de aangegeven markeringen:

[image]

Zonder kleursignaal ziet het videobeeld er zo uit:

[image]

Tenslotte nog even het beeld via de HF-uitgang:

[image]

Uiteraard is het beeld wat waziger, maar al met al is de kwaliteit ruim voldoende voor de toepassing die ik voor ogen had.

Otto

Ontwerp testbeeldgenerator Deel 6 (signaalkwaliteit)

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 15-08-2018, 08:33 (2075 dagen geleden) @ Otto

Mooi gedaan Otto! Ik ben benieuwd naar een beschrijving van de schakeling.....

Heb je nog iets gehad aan dat Electuur ontwerpje gehad wat ik eens aan je overgedaan heb?

Op dit moment zie je echter dat een professionele generator ook (bijna) niets meer kost:

[image]

Maar of je die nou achter je televisie wil hangen :-( :-( Tis nogal een groot ding!

Zoals ik al schreef, ben ik benieuwd naar de schakeling en afmetingen!

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Ontwerp testbeeldgenerator Deel 6 (signaalkwaliteit)

door Otto @, Drenthe, 15-08-2018, 09:35 (2075 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Heb je nog iets gehad aan dat Electuur ontwerpje gehad wat ik eens aan je overgedaan heb?

Hallo Leo, jazeker. ik heb de Sony PAL encoder overgenomen. Ik vond hem beter dan die van AD.

Zoals ik al schreef, ben ik benieuwd naar de schakeling en afmetingen!

Ik was begonnen met het schrijven van het artikel. Maar ja, altijd druk met andere dingen. Nog even geduld dus. Hieronder vind je een foto van de print. De maten zijn 74x120mm (overgenomen van mijn ontwerp voor de PLL AM modulator).


[image]

Ontwerp testbeeldgenerator Deel 6 (signaalkwaliteit)

door soundman2 @, Wouw, 15-08-2018, 13:41 (2075 dagen geleden) @ Otto
Gewijzigd door soundman2, 15-08-2018, 13:45

Knap werk hoor.
Het videosignaal ziet er ook netjes uit, zonder overshoot etc. Nademodulator is er wel wat te zien, maar dat kan ook aan de ontvanger liggen.
In de jaren 80 heb ik de Philips PM5501 nagebouwd. Die kon je ook instellen met een referentiebalk 75% wit onderaan. Daarmee kon je de R G B amplitudes van een TV mee afregelen. Het ding heeft nog geen uP aan boord. De syncfabriek werd gebruikt in Philips studiocamera's en de modulator zat dan weer in semi pro video's. Het originele meetinstrument had geen interlinieëring, het ic wat ik gebruikte wel, maar kon niet anders ingesteld worden. Leuk, op het originele schema stand voor het sync ic de aanduiding IC601, verder ook in de stukljst. Om te weten te komen wat er dan echt inzat, moest ik constateren dat op het echte ic ook IC601 stond. Daarna kreeg ik een soortgelijk ic uit de camerafabriek.
De kleurenmatrix is ook bijzonder, uitgevoerd met precisieweerstanden. Vervelend als in het schema een verkeerde waarde aangegeven wordt.
Helaas wordt het stukje electronica nooit meer gebruikt, omdat bij mij tv reparatie helemaal voorbij is. Zelfs de later verkregen PM5515 is door mij slechts een paar keer gebruikt.

[image]

Ontwerp testbeeldgenerator Deel 6 (signaalkwaliteit)

door Jac Janssen @, Eindhoven, 15-08-2018, 14:11 (2075 dagen geleden) @ Otto

Mooi werk Otto!

Petje af.

Jac

Ontwerp testbeeldgenerator Deel 6 (signaalkwaliteit)

door humfred ⌂ @, Dubai / Ras al Khaimah, 15-08-2018, 21:07 (2074 dagen geleden) @ Jac Janssen
Gewijzigd door humfred, 15-08-2018, 21:17

Alles goed gedaan en komplimenten.
Maar als ik nog wat mag opmerken dan het volgende.
(Dit is niet bedoelt als muggenziften)
Op de voorstoep van de Y balk zit erg veel overshoot.
De 2e en 3e kleurenbalk moeten op dezelfde (0,7 volt) hoogte liggen als de Y balk.
De laatste 2 kleurenbalken moeten aan de onderkant gelijk liggen.
Dit duidt op een foute frequentiekarakteristiek van de bron of waveform-monitor niet lineairiteit.
Ik weet niet of dit aan de bron ligt of dat de waveform monitor in frequentiekarakteristiek fout ligt. Het beste is om de waveform-monitor even te sweepen met een sweep tot 6 MHz en zo vast te stellen of ie nog recht is (goed gekalibreerd) is.
Zou de bron in frequentiekarakteristiek niet recht zijn dan zouden de balken op de vectorscoop niet precies in de vierkantjes van de schaal vallen maar daaronder.
Dat de bovenkant van de Y balk en de onderkant van de sync pulsen nogal "dik" zijn doet mij vermoeden dat het signaal een behoorlijke 50 Hz tilt heeft.
Dit is snel te controleren door de waveform-monitor van line op field om te schakelen. Dan zie je onmiddelijk dat er eventueel tilt op het signaal zit. Dit heet low frequentie roll-off.
(DC restorer op "uit" zetten bij deze meting).

Ontwerp testbeeldgenerator Deel 6 (signaalkwaliteit)

door Otto @, Drenthe, 19-08-2018, 13:59 (2071 dagen geleden) @ humfred

De 2e en 3e kleurenbalk moeten op dezelfde (0,7 volt) hoogte liggen als de Y balk.
De laatste 2 kleurenbalken moeten aan de onderkant gelijk liggen.
Dit duidt op een foute frequentiekarakteristiek van de bron of waveform-monitor niet lineairiteit.

Hallo Fred,

Dank je voor de feedback. Dat wist ik niet. Ik zal binnenkort kijken of ik de boel even kan rechttrekken, hetzij door de signaalniveaus wat op te krikken, of door iets fine te tunen aan het sub-carrier niveau.

Ik weet niet of dit aan de bron ligt of dat de waveform monitor in frequentiekarakteristiek fout ligt. Het beste is om de waveform-monitor even te sweepen met een sweep tot 6 MHz en zo vast te stellen of ie nog recht is (goed gekalibreerd) is.
Zou de bron in frequentiekarakteristiek niet recht zijn dan zouden de balken op de vectorscoop niet precies in de vierkantjes van de schaal vallen maar daaronder.
Dat de bovenkant van de Y balk en de onderkant van de sync pulsen nogal "dik" zijn doet mij vermoeden dat het signaal een behoorlijke 50 Hz tilt heeft.
Dit is snel te controleren door de waveform-monitor van line op field om te schakelen. Dan zie je onmiddelijk dat er eventueel tilt op het signaal zit. Dit heet low frequentie roll-off.
(DC restorer op "uit" zetten bij deze meting).

Ik heb verder geen toegang meer tot de betreffende apparatuur, dus dat zal het voorlopig niet worden. Misschien dat ik later nog eens naar Henk toe ga.

Otto

Ontwerp testbeeldgenerator Deel 6 (signaalkwaliteit)

door Jac Janssen @, Eindhoven, 20-08-2018, 09:46 (2070 dagen geleden) @ Otto

Otto,

Dat is natuurlijk ook grotendeels gewoon te zien op een simpele oscilloscoop.
Ik heb even een foto gemaakt van de kleurenbalken uit een Philips PM5515 generator:

[image]

Jac

Ontwerp testbeeldgenerator Deel 6 (signaalkwaliteit)

door Otto @, Drenthe, 20-08-2018, 11:43 (2070 dagen geleden) @ Jac Janssen

Dat is natuurlijk ook grotendeels gewoon te zien op een simpele oscilloscoop.
Ik heb even een foto gemaakt van de kleurenbalken uit een Philips PM5515 generator:

Dat klopt, vandaar dat ik daarmee nog wel even kan experimenteren. Mijn reactie was ook bedoeld op het tweede deel van Freds reactie.

Otto

Ontwerp testbeeldgenerator Deel 6 (signaalkwaliteit)

door Otto @, Drenthe, 08-09-2018, 19:41 (2050 dagen geleden) @ Jac Janssen
Gewijzigd door Otto, 08-09-2018, 19:43

Otto,

Dat is natuurlijk ook grotendeels gewoon te zien op een simpele oscilloscoop.
Ik heb even een foto gemaakt van de kleurenbalken uit een Philips PM5515 generator:

[image]

Hallo Jac,

Ik heb gisteren het beeld op een gewone scoop onderzocht. Het signaal blijkt uiteindelijk wel goed te zijn:

[image]
Plaatje vanaf een Yokogawa scoop met ingebouwde printer.

De fout was dat de afsluiting niet 75 ohm was.

Otto

Ontwerp testbeeldgenerator Deel 6 (signaalkwaliteit)

door Jac Janssen @, Eindhoven, 09-09-2018, 05:43 (2050 dagen geleden) @ Otto

Ziet er prima uit Otto!

Wel wat veel overshoot-pulsen nog. Maar dat is misschien niet echt zichtbaar in het uiteindelijke beeld?

Indrukwekkend project!

Jac

Ontwerp testbeeldgenerator Deel 6 (signaalkwaliteit)

door Otto @, Drenthe, 09-09-2018, 06:51 (2050 dagen geleden) @ Jac Janssen

Wel wat veel overshoot-pulsen nog. Maar dat is misschien niet echt zichtbaar in het uiteindelijke beeld?

Gemeten met nogal oude probes, bij een niet al te best gekozen meetpunt. Het ging mij immers om de signaalvorm. Bij gelegenheid wil ik wel eens een betere meting uitvoeren.

Otto

Ontwerp testbeeldgenerator Deel 6 (signaalkwaliteit)

door Otto @, Drenthe, 19-08-2018, 14:16 (2071 dagen geleden) @ Otto
Gewijzigd door Otto, 19-08-2018, 14:18

Dit weekend heb ik het kastje er om gebouwd. Even wat foto's (met een EL84 buis er bij voor de grootte):

[image]
Voorzijde, met de bediening en display


[image]
Achterzijde, de linker uitgang is naar keuze voor composiet video of audio, de rechter is voor het HF signaal (alle VHF en UHF kanalen zijn programmeerbaar)


[image]
In bedrijf, uitzendend op VHF-I kanaal 4, met geluid vanaf MP3 file op de SD-kaart


In het kort de bediening:
[image]
- up/down: scrollen door menu's of door MP3 audio tracks
- Color/mono: keuze voor PAL kleur of zwart/wit beeld
- Interface/progressive: keuze voor geïnterlinieerd of niet-geïnterlinieerd beeld
- Play/Pauze/OK: starten of stoppen audio track, of bevestigen menukeuze
- Menu: scrollen door de verschillende menu's
- Display: spreekt voor zich
- SD-Card: bevat de audio (in MP3 formaat), stationsidentificatie (tekstbestanden), en eventuele testbeelden die niet digitaal opgewekt kunnen worden (in BMP formaat).

Wordt vervolgd,
Otto

Ontwerp testbeeldgenerator Deel 6 (signaalkwaliteit)

door ruudam @, Utrecht, 19-08-2018, 16:51 (2071 dagen geleden) @ Otto

Beste Otto, ik kan je plaatjes niet zien, ook niet in je start bijdarge. Wel alles van de andere posters.
MVG ruud

Ontwerp testbeeldgenerator Deel 6 (signaalkwaliteit)

door Otto @, Drenthe, 19-08-2018, 19:31 (2070 dagen geleden) @ ruudam
Gewijzigd door Otto, 19-08-2018, 19:33

Beste Otto, ik kan je plaatjes niet zien, ook niet in je start bijdrage. Wel alles van de andere posters.

Plaatjes staan op de servicepagina's van het NFOR. Moeten gewoon toegankelijk zijn. Misschien heb je per ongeluk op het blokkeren van plaatjes geklikt?

[image]

Ik wacht even af of anderen er ook last van hebben.

Otto

Ontwerp testbeeldgenerator Deel 6 (signaalkwaliteit)

door snameroc @, Etten Leur, 19-08-2018, 20:51 (2070 dagen geleden) @ Otto

Ik zie ze gewoon de plaatjes.

Ontwerp testbeeldgenerator Deel 6 (signaalkwaliteit)

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 20-08-2018, 06:27 (2070 dagen geleden) @ Otto

Geen probleem, gewoon mooie plaatjes. Netjes gedaan Otto!

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Ontwerp testbeeldgenerator Deel 6 (signaalkwaliteit)

door ruudam @, Utrecht, 20-08-2018, 16:46 (2070 dagen geleden) @ Otto

Ik krijg boven in scherm een balkje met mededeling dat er iets geblokkeerd was vanwege certificaten gezeur. Erop klikken deed de plaatjes alsnog verschijnen, waarvooor dank.
Die in de originele posting komen me bekend voor incl de Ikegami monitor.
BCN 1 inch tape machines afregelen op niveau en fase op de kleurenbalk die de 1e 2 minuten er verplicht opzat, heb ik vaak gedaan.

Ontwerp testbeeldgenerator Deel 6 (signaalkwaliteit)

door Rob Krabbendam ⌂ @, Hellevoetsluis, 21-08-2018, 14:16 (2069 dagen geleden) @ ruudam

Er zit zo te zien een gratis certificaat van Let's Encrypt op nfor.nl, geldig vanaf zaterdag 18 augustus 2018. Wellicht is een oudere versie net vervangen. Op vrijdag 16 november 2018 verloopt 'ie weer :-)

powered by my little forum