Flat screen (Toestel of techniek)

door JohanB @, Sleidinge (BE), 28-08-2018, 18:57 (2040 dagen geleden)

Eef flatscreen (Philips 46PFL4908) doet niets meer: geen beeld, geen geluid. Standby lampje brandt, reageert op de afstandsbediening. Alle voedingspanningen zijn OK. De 'back light' werkt. Is dit direct (op zijn Vlaams) een per total (in het Nederlands total loss) of is daar, binnen de grenzen van het redelijke, nog iets aan te doen?

Dank voor eventueel advies.

Johan

Flat screen

door maarten van dijk @, 28-08-2018, 19:09 (2040 dagen geleden) @ JohanB

Heb ik gehad met een LG.Kom uit de oude BB toestellen, dus moest er veel gelezen en gezocht worden.Bleek dat de voeding goed was: 5 volt aanwezig en 12 en 24 volt ook.De 24 volt is oa voor de inverter.En die was ook defect.Kortom, voor bijna 50 euries was ik klaar.Tevens zijn in die toestellen de elco's niet best,ook een belangrijk controlepunt.

suk6! Maarten.

Flat screen

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 29-08-2018, 01:49 (2039 dagen geleden) @ JohanB

Weet je zeker dat hij geen geluid geeft of ligt dat eraan dat je zonder beeld de juiste bron niet kon selecteren?

Bij zwart beeld/wel backlight, begin ik meestal te meten of de TCON voeding krijgt en of de zekering op de TCON nog heel is.

Flat screen

door JohanB @, Sleidinge (BE), 29-08-2018, 08:16 (2039 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Geluid: ik weet dus niet welke bron ik selecteer (als ik er kan selecteren)
De TCON krijgt spanning. Alles wat ik met de afstandsbediening kan doen is aan en af zetten. Ik vrees dat ik moet gokken. Een nieuwe TCON kost 60 euro. Zal er op of eronder zijn.

Flat screen

door soundman2 @, Wouw, 29-08-2018, 08:35 (2039 dagen geleden) @ JohanB

De TCON krijgt spanning.

Op de TCON zit vermoedelijk een SMD zekering, die meet nul Ohm als hij goed is. probeer hem te vinden, het spaart je wellicht een TCON uit. Ik had het niet zo lang geleden met een BEKO TVtje

Flat screen

door Goldline @, Oranjedorp, 29-08-2018, 11:01 (2039 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Goldline, 29-08-2018, 11:05

Op het moederbord vind je nog wat dc/dc spanningsregelaars zoals 3,3V en 1,8
volt ,die zou je nog op werking kunnen testen.

Dit vond ik op het net op jouw chassis type en klacht :
U401 op SSB (TPM101ELA) doorsolderen.
Succes

--
Cees PA1DBA

Flat screen

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 29-08-2018, 11:05 (2039 dagen geleden) @ JohanB

Je kan eens zoeken of er een tweedehands TCON te koop is, of de zekering op de TCON.

Als je een specifieke tip zoekt, op circuitsonline zitten veel monteurs die dagelijks een of meer toestellen zien en geheid deze ook wel een keer. Niet dat de tips hier slecht zijn, maar misschien als volgende stap als je er niet uitkomt.

Flat screen

door JohanB @, Sleidinge (BE), 29-08-2018, 18:50 (2039 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Wat ik kan testen (zekeringen en spanningen) is OK. Rest de vraag of het de TCON of het moederbord is. In elk geval: allen bedankt voor de tips.

Heeft er hier iemand ervaring met lcd-onderdelen.nl ?

Flat screen

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 29-08-2018, 19:53 (2039 dagen geleden) @ JohanB

Is een betrouwbaar adres, de eigenaar hangt ook rond op het eerder genoemde forum en is goed op de hoogte van de techniek.

powered by my little forum