Nieuwe aanwinst, Philips F1X75T (Toestel of techniek)

door Hans Op den Camp @, 02-09-2018, 16:13 (2063 dagen geleden)

Beste Forumlezers,

Dit is mijn eerste bijdrage op het transistorforum. Op het buurforum ben ik al een heel tijdje actief, maar omdat mijn nieuwste aanwinst,
een Philips L1X75T, geen buizen heeft maar transistors........en vult u zelf maar in ;-) .

Mijn ouders hadden vroeger een zelfde radiootje en heb ik het jaren later als kind gekregen en gesloopt. Daarom vond ik het leuk dat er onlangs
een te koop werd aangeboden, compleet met het originele tasje, waardoor de radio zelf nog helemaal onbeschadigd is gebleven.

Voor zover ik op internet heb kunnen nagaan is dit de allereerste pocketradio die Philips heeft uitgebracht.
Nou ja, pocketradio..... het is best wel een flinke zakkenvuller van 16 x 8,5 x 3,5 cm met een gewicht van ruim 700 gram incl. de batterijen. Dit is hem:

[image]

Het is best wel een degelijk gebouwd radiootje, zeker in vergelijking met de Japanse zak radiootjes uit die tijd en later. Op de foto's het binnenwerk
van de radio, met en zonder batterijvak. Op de sticker staat een datumcode week 40 /1958.

[image]
[image]

Ze zou haast verwachten dat dit toestelletje al een pertinax printplaat heeft waar alle componenten op zijn gesoldeerd, maar niets van dit alles is waar.
De radio heeft nog een ouderwets chassis en alles is nog met de hand bedraad.
Na het verwijderen van de transparante schijf en de aluminium zenderschaal zijn de drie schroeven zichtbaar waarmee het chassis aan de kast is bevestigd.

[image]
[image]

Het lijkt alsof de luidspreker door roest is aangetast, maar wat je ziet zijn de resten van het door ouderdom verteerde dunne schuimrubber wat erop
heeft gezeten. Het zal niet meevallen om een nieuw stukje van dat materiaal te vinden.....

Na het schoonmaken van de batterijklemmen speelt het radiootje weer, maar met een heleboel gekraak tussen de zenders. En zodra er een zender
doorkomt is het gekraak voorbij en klinkt de radio storingvrij. Maar naast de zender kraakt het ding alleen maar en ik weet even niet wat de oorzaak kan zijn.
Mogelijk een elco, maar ik ga niet op goed geluk van alles vervangen, want dat leidt zelden tot een goed resultaat.....

Met vriendelijke groet, Hans

Nieuwe aanwinst, Philips F1X75T

door soundman2 @, Wouw, 02-09-2018, 16:26 (2063 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Gewijzigd door soundman2, 02-09-2018, 16:33

Als het kraken tijdens het verdraaien van de afstemknop optreedt, zou er vuil tussen de platen kunnen zitten. De platen absoluut niet verbuigen. Je kunt eventueel met een stukje papier controleren of de draaibare plaatjes geheel vrij tussen de vaste plaatjes bewegen.
Het is nog geen print, als je heel eenvoudig de draadjes van de afstem-C kunt los solderen, kun je ook met een Ohmmeter controleren of er sluiting optreedt tussen de vaste en de draaibare platen (die laatste liggen via sleepcontactjes aan de behuizing). De sleepcontactjes kun je eventueel een druppeltje contactspray geven. Slecht contact van die veertjes leidt ook tot kraken. Uiteraard zijn er nog wel meer oorzaken, waardoor kraakverschijnselen kunnen optreden.


Volgens mij had het radiootje ook nog een naam: KAJAK
Aankoopprijs destijds Hfl 109,00

Nieuwe aanwinst, Philips F1X75T

door Jeroen Visser @, Eindhoven, 02-09-2018, 17:47 (2063 dagen geleden) @ soundman2

En Philips gaf destijds ook een mapje uit met schema's voor zelfbouw, waaronder deze KAJAK

Nieuwe aanwinst, Philips F1X75T

door Hans Op den Camp @, 02-09-2018, 17:56 (2063 dagen geleden) @ soundman2

Volgens mij had het radiootje ook nog een naam: KAJAK
Aankoopprijs destijds Hfl 109,00

Dag Henk, bedankt voor je adviezen. Het radiootje had idd de naam Kajak meegekregen en ook wel Fanette voor export.
Volgens deze site zou een Fanette een half uitgevouwen Japanse waaier zijn http://www.abetterpage.com/wt/euro/Fanette.html
en met een beetje fantasie kan ik er wel zoiets in zien als ik de voorzijde van de radio bekijk.

Wat het kraken betreft het volgende: het constante kraken treedt alleen op als de radio naast een zender is afgestemd.
Dus niet tijdens het verdraaien van de afstemcondensator.
En als je hebt afgestemd op een sterke zender dan houdt het kraken op. Ik heb de draden van de afstem C los gesoldeerd en
er is absoluut geen sluiting meetbaar dus vermoed ik dat er een "spetterende" condensator is die het kraken veroorzaakt.
Maar dan zou je verwachten dat het gekraak ook aanwezig moet zijn als je op een sterke zender hebt afgestemd en dat is niet het geval.

Aangezien het radiootje nog helemaal origineel is wil ik er niet al te veel aan vervangen en kan ik er mee leven zoals het toestel nu is.
Het was puur uit nieuwsgierigheid dat ik wilde weten waar het gekraak door werd veroorzaakt. Misschien dat ik hem nog eens meeneem
naar een NVHR reparatiedag. Tenminste als daar transistor radio's welkom zijn.

M.vr.gr. Hans

Nieuwe aanwinst, Philips L1X75T

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 02-09-2018, 18:16 (2063 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Leuke aanwinst, zelfs met een kraakje erin! Er was ook nog een klokradioversie van, als zeer luxe reiswekker.

Er is iets aparts mee, de luidspreker is nieuwer dan het chassis, dus als die origineel is, is hij pas >4 weken na gereedkomen volledig afgemonteerd.

Ik vraag me ook wel af waar de letters RD achter het uitvoeringsnummer (dat trouwens ook al vrij afwijkend is: 81) voor staan.

Aan de naamgeving van toestellen brand ik me liever niet. Het kan dat een naam bij export gegeven werd, het kan dat die juist bij import gegeven werd. Hangt er net van af wie de katalogus uitbracht, vermoed ik.

Nieuwe aanwinst, Philips F1X75T

door ruudam @, Utrecht, 03-09-2018, 15:06 (2062 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Ojee, kraakje, dus elco vervangereditus.

Zet eens een andere portable aan op MG op dezelfde plek?
Horen we misschien hetzelfde????

Constante kraak, alleen tussen de zenders, het is gewoon een stoorbron.
NIETS DOEN AAN RADIO.

Probleem is dat mensen MG en AM niet meer gewend zijn......

Nieuwe aanwinst, Philips F1X75T

door Bert K @, Elst Gelderland, 02-09-2018, 17:00 (2063 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Leuk ding Hans.

--
Mg.
Bert.
Audio liefhebber

Nieuwe aanwinst, Philips F1X75T

door franc @, Loosbroek, 02-09-2018, 17:49 (2063 dagen geleden) @ Bert K

Dag Hans,

Ik moet ergens ook zo’n radiootje hebben maar zonder tasje.
Zeker leuk ding!

Het gekraak moet minder worden door flink aan de afstemming te draaien.
Het radiootje kan goed tientallen jaren ergens ongebruikt gelegen hebben.

Groet Frank

Nieuwe aanwinst, Philips F1X75T

door Hans Op den Camp @, 02-09-2018, 18:17 (2063 dagen geleden) @ franc

Het gekraak moet minder worden door flink aan de afstemming te draaien.
Het radiootje kan goed tientallen jaren ergens ongebruikt gelegen hebben.

Dag Frank,

Dat ga ik morgen proberen, desnoods met een vleugje gereduceerde persluchtdruk en laat ik wel weten of het is opgelost.
Met de universeelmeter is er echter niets in de vorm van sluiting tussen de plaatjes van de afstem C te meten en zal ik de radio
ook eens een tijdje onder spanning laten staan zodat de elco's zich weer kunnen herstellen. Na tientallen jaren rust moet een
radio tenslotte ook weer even wennen.

Nieuwe aanwinst, Philips F1X75T

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 02-09-2018, 19:09 (2063 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Hans,
Begin maar eens dat blauwe elko'tje op de loper potmeter.
Zal een hoofd zaak oorzaak zijn kraak.
Anders haal hem eerst even los.

Of met scoop op stand DC en zul je vast opmerken dat DC steeds oploopt met het gekraak.

Daarnaast kan de afstem-C /Variac ook nog problemen geven.
Reinig goed de loper van de center as.

Leuk radiootje uit '58.
Een 1e vorm van printplaat nog zonder kopersporen.

Nieuwe aanwinst, Philips F1X75T

door Julius ⌂ @, Dronten, 02-09-2018, 19:20 (2063 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Ik ben jaloers. OOk uit mijn jeugd. Ik was in '58 11 jaar en als het de Kajak is, wilde ik hem toen al hebben, maar ja, zakgeld tekort hé.........
En wat een mooie foto met al die "gemonteerde" weerstanden.
Dat was een werk in serie productie !

Nieuwe aanwinst, Philips F1X75T

door kris ⌂ @, Gent, België, 02-09-2018, 19:28 (2063 dagen geleden) @ Hans Op den Camp


Het is best wel een degelijk gebouwd radiootje, zeker in vergelijking met de Japanse zak radiootjes uit die tijd en later.
Met vriendelijke groet, Hans

Heel mooi radiootje Hans, en ook de staat waarin het zich bevind.
Maar wat bedoel je met degelijk? Als je dat radiootje vanaf 10 cm op een harde vloer laat vallen is de kast gebroken, de ferriet ook en hangt de UGT van de print... Japanners en Duitsers konden toch wel beter tegen kloppen en slagen...

groeten

Kris

Nieuwe aanwinst, Philips F1X75T

door henkk56 @, 03-09-2018, 05:07 (2063 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Gewijzigd door henkk56, 03-09-2018, 05:24

Laat trouwens nooit die alkaline batterijen er in zitten als je 'm op de plank zet,die rotzooi gaat altijd vroeg of laat lekken.(Voorkom spijt.)
Controleer bij alles wat op de plank staat of er nog batterijen in zitten,je kan
tot vervelende ontdekkingen komen.
Koolstof-zink batterijen gingen alleen lekken als ze opgebruikt waren,alkaline loopt vrijwel altijd leeg,zeker als de datum verstreken is.
Alles met germaniumtransistoren zou ook op het andere forum moeten kunnen.

Henk

Nieuwe aanwinst, Philips F1X75T - schuimrubber

door Jac Janssen @, Eindhoven, 03-09-2018, 06:09 (2062 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Hans,

Erg mooi toestelletje in prachtige staat!
Ik heb een paar kleine stukjes dun schuimrubber.
Kun je opgeven hoe groot en dik het ongeveer moet zijn, dan ga ik zoeken of er iets bij zit voor je.

Jac

Nieuwe aanwinst, Philips F1X75T

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 03-09-2018, 08:33 (2062 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Een heel leuk toestelletje. Er bestond inderdaad een Philips map met "schakelingen voor amateurs" als ik me goed herinner waar dit toestel voor zelfbouw in zat.
Moet ik nog ergens hebben liggen. Indertijd heb ik hem gebouwd op gaatjespertinax. Speelde prima.
Een jaar ofzo geleden een uitvoering in een rood kastje op dit forum gekocht die ik nu aan het herstellen ben.Veel plezier ermee.

Nieuwe aanwinst, Philips F1X75T

door humfred ⌂ @, Dubai / Ras al Khaimah, 03-09-2018, 08:59 (2062 dagen geleden) @ Leo Bolier

Het is inderdaad grappig gebouwd en een leuk toestelletje.
Kan het zijn dat het "kraken" niet door het toestelletje veroorzaakt wordt maar "homemade" interferentie is? De AM banden zijn helaas sterk onderhevig aan storing van displays, geschakelde voedingen en alle andere (goedkope) Chinese rommel zoals lampen, voedingen ga zo maar door.

Nieuwe aanwinst, Philips F1X75T

door Julius ⌂ @, Dronten, 03-09-2018, 17:30 (2062 dagen geleden) @ Leo Bolier

Ik heb het Philips boek "Schakelingen voor amateurs" in z'n geheel gedigitaliseerd.Het is de 2e druk uit 1962.
Als er iemand belangstelling heeft, een mail naar info-apestaart-norderney.nl is voldoende. De vette letters weglaten.

Juul

Nieuwe aanwinst, Philips F1X75T

door Oldtimer @, Oegstgeest, 03-09-2018, 18:56 (2062 dagen geleden) @ Julius

Juul,

Ik wil wel zo'n digitale kopie, zie mijn e-mail

Willem

Nieuwe aanwinst, Philips F1X75T

door Julius ⌂ @, Dronten, 03-09-2018, 19:13 (2062 dagen geleden) @ Oldtimer
Gewijzigd door Julius, 03-09-2018, 19:14

Willem, @oldtimer

Ik zie je mail niet en dat werkt hier ook niet.

Stuur mij nu een mail naar:

info apestaart norderney.nl

Nieuwe aanwinst, Philips F1X75T

door Oldtimer @, Oegstgeest, 03-09-2018, 19:35 (2062 dagen geleden) @ Julius

Juul,

Dat het e-mailen op dit forum niet werkt wist ik daarom heb ik je gecodeerde e-mailadres gebruikt.
Maar tussen de verschillende providers kan een e-mailtje wat vertraging oplopen.
Ik zie in mijn postbus dat je het inmiddels hebt ontvangen. :-)

Willem

Nieuwe aanwinst, Philips L1X75T

door KarelWagema @, Beverwijk, 03-09-2018, 10:06 (2062 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Prachtig toestel.

En dat doet me dan weer herinneren dat ik ook ergens zo'n toestel heb.

Even zoeken en ja hoor daar zijn ze dan.

[image]

Geweldig wat er soms zo voorbij komt.

Uiteraard heb ik er ook nog tasjes bij.

Hans geniet van het leuke toestelletje.

Groet Karel.

Nieuwe aanwinst, Philips L1X75T

door Hans Op den Camp @, 03-09-2018, 12:39 (2062 dagen geleden) @ KarelWagema

Dag Karel,

Ik had er al wat over gelezen maar wat leuk dat ze in diverse kleuren zijn uitgebracht.

Nieuwe aanwinst, Philips L1X75T

door Hans Op den Camp @, 03-09-2018, 13:17 (2062 dagen geleden) @ KarelWagema

Dag Karel,

Nu ik weet dat er zoveel andere kleuren dan zwart zijn geweest wilde ik mij gaan toeleggen om ook de ontbrekende kleuren L1X75T radiootjes te gaan verzamelen. Ze nemen tenslotte weinig ruimte in. Ik weet ook wel dat je ze niet dagelijks op Marktplaats tegenkomt, maar dat hoeft ook niet. Geduld is een schone zaak.
Maar als je ooit plannen hebt om jouw gekleurde radiootjes te verkopen, dan hou ik mij aanbevolen. We komen er vast wel uit wat de prijs betreft.

Groeten van Hans Op den Camp

Nieuwe aanwinst, Philips L1X75T

door KarelWagema @, Beverwijk, 03-09-2018, 16:36 (2062 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Beste Hans,

Ik heb nog geen plannen om deze te verkopen wand het zijn echt leuke toestellen.
Maar als het zo ver komt laat ik het je weten.

De rode vind vind je wel ik heb ze ook wel op de NVHR beurs gezien.
De blauwe weet ik niet die is echt heel moeilijk.
Op het internet heb ik er een gezien de foto's die je ziet is steeds het zelfde toestel.

Die van mij komt uit een Philips speciaal zaak die er mee gestopt is.
Ik denk dat het iets bijzonders is geweest wand verder heb ik hem ook nog nooit gezien.

Ja soms heb je geluk.
Maar wat je zeg geduld levert soms de leukste dingen op.
En het blijft een mooie aanwinst met een leuk stukje historie.

Heel veel succes met het vinden van deze leuke toestellen.

Groet Karel

Nieuwe aanwinst, Philips L1X75T

door Hans Op den Camp @, 03-09-2018, 17:17 (2062 dagen geleden) @ KarelWagema

Dag Karel,

Je hebt gelijk, want deze radiootjes nemen bijna geen plaats in en zijn veel te leuk om weg te doen.
En na heel veel jaren met buizentechniek bezig geweest te zijn heb ik nu ontdekt dat er nog meer tussen hemel en aarde is op radiogebied.
Alleen zijn die driepotige halfgeleidertjes voor mij nog een beetje een raadsel, maar dat komt nog wel in orde :-)
En aanstaande zaterdag 8 september is er weer een leuke radiobeurs in Driebergen en ga ik maar eens op zoek naar een anderskleurige L1X75T.

Groetjes, Hans

Nieuwe aanwinst, Philips L1X75T

door henkk56 @, 03-09-2018, 20:54 (2062 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Destijds zei men dat je heel voorzichtig moest wezen met die driepotige wezentjes,ze hebben een heel dun gloeidraadje. :-P
(Wisten ze dat bij het andere forum maar dan zouden ze daar ook mogen.)

Henk

Nieuwe aanwinst, Philips L1X75T

door soundman2 @, Wouw, 03-09-2018, 21:35 (2062 dagen geleden) @ henkk56

0C spreek men meestal uit als "O SEE", maar feitelijk was het de codering als voor buizen, dus fonetisch "nul see". De nul sloeg op de (afwezige) gloeidraad en de C stond uiteraard voor drie electroden, net als bij een triode. Er was dus helemaal geen (heel dun) gloeidraadje.

Nieuwe aanwinst, Philips L1X75T

door soundman2 @, Wouw, 03-09-2018, 21:30 (2062 dagen geleden) @ KarelWagema

Beste Hans,

Ik heb nog geen plannen om deze te verkopen wand het zijn echt leuke toestellen.
Maar als het zo ver komt laat ik het je weten.

De rode vind vind je wel, ik heb ze ook wel op de NVHR beurs gezien.
De blauwe weet ik niet die is echt heel moeilijk.
Op het internet heb ik er een gezien de foto's die je ziet is steeds het zelfde toestel.

Die van mij komt uit een Philips speciaal zaak die er mee gestopt is.
Ik denk dat het iets bijzonders is geweest wand verder heb ik hem ook nog nooit gezien.

Ja soms heb je geluk.
Maar wat je zegt, geduld levert soms de leukste dingen op.
En het blijft een mooie aanwinst met een leuk stukje historie.

Heel veel succes met het vinden van deze leuke toestellen.

Groet Karel

Nieuwe aanwinst, Philips F1X75T

door johnbos @, Wieringerwerf, 03-09-2018, 10:07 (2062 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Hans,
Mooi radiootje ik heb zelf in mijn collectie de Philips L0X90T Fanette ziet er
uiterlijk het zelfde uit.
In de schematheek van de NVHR vind je onder Norelco type L1X75T het schema van
dit type toestelletje alleen staat hier achter de schuine streep /64R bij jouw
radiootje is dit /81RD.

John Bos

--
J.E.F.Bos

Nieuwe aanwinst, Philips F1X75T

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 03-09-2018, 10:32 (2062 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Hallo Hans gefeliciteerd met deze aankoop.
Gezien de omschrijving van de klacht kan de storng wel eens in het avr circuit zitten.Als je op een sterke zender afstemt geen storing en als de versterking toeneemt treed de klacht op.Kan natuurlijk ook veroorzaakt worden door een gammele germ.transistor in het HF gedeelte,maar dit is op te op sporen met een
signaalzoeker.
succes met herstellen.
vr gr Andries.

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

Nieuwe aanwinst, Philips F1X75T

door ruudam @, Utrecht, 03-09-2018, 15:07 (2062 dagen geleden) @ Andries van Dekken.

AVR werkt juist PERFECT

Nieuwe aanwinst, Philips F1X75T

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 03-09-2018, 15:43 (2062 dagen geleden) @ ruudam

Beweer ook niet dat de avr niet goed zou werken.
Heb het wel meegemaakt dat aan de avr lijn storingen kunnen optreden die de zelfde symtomen geven.Vandaar mijn advies.
Gelukkig is repareren niet noodzakelijk omdat de storing van buitenaf kwam.

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

Oorzaak storing gevonden

door Hans Op den Camp @, 03-09-2018, 11:08 (2062 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Gewijzigd door Hans Op den Camp, 03-09-2018, 11:23

Bij deze wil ik jullie allen hartelijk danken voor het meedenken en het aandragen van een oplossing.
De uiteindelijke oplossing kwam helemaal vanuit het verre Dubai ;-).
Natuurlijk wist ik wel iets over storing, veroorzaakt door schakelende voedingen die in deze moderne tijd onze
woningen zijn binnen geslopen en onze AM ontvangst vergallen, maar dit radiootje is er wel erg gevoelig voor.

Buiten, achter in de tuin, was het gekraak nagenoeg verdwenen. Maar in huis kon ik met de radio in de hand,
dankzij de ingebouwde ferriet "richtantenne" gewoon het spoor naar de uiteindelijke twee storingbronnen volgen.

Nummer 1 : De draadloze modem van Ziggo, want zodra ik de net adapter uit het stopcontact haal is het kraken over.

Nummer 2 : De net adapter van mijn telefoon.

Met beide adapters uit het stopcontact is perfecte AM ontvangst mogelijk. Weer wat geleerd dus. Ik weet ook dat er
storingvrije netadapters bestaan en ga ik mij daar maar eens in verdiepen. Nogmaals bedankt allemaal. Ik ben er blij mee !

Met vriendelijke groet, Hans

Oorzaak storing gevonden

door soundman2 @, Wouw, 03-09-2018, 12:38 (2062 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

De term "kraken" is in dit geval helemaal persoonsafhankelijk. Wat de een kraken noemt, herkent de ander als storing van een collectormotor, of in dit geval schakelende netadapters. Het woord brommen is ook zoiets. De een noemt het brom, een volgende ruis en een derde ratel. Zo kun je mooi op het verkeerde been gezet worden met adviezen op afstand.

Oorzaak storing gevonden

door Hans Op den Camp @, 03-09-2018, 13:02 (2062 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Hans Op den Camp, 03-09-2018, 13:04

Dag Henk,

Ik weet het en niets is zo moeilijk dan op afstand een juiste diagnose te stellen zonder een toestel zelf te hebben onderzocht.
Een glazen bol is slechts een illusie maar na over en weer uitwisselen van wat er aan de hand is zijn we toch achter de oorzaak gekomen.
Dat is het mooie van een forum en weet ik dat mijn Philips Kajak radiootje met aanpassingen van de net adapters weer storing vrij
zonder kraken kan spelen zoals 60 jaar geleden.

M.vr.gr. Hans

Oorzaak storing gevonden

door ruudam @, Utrecht, 03-09-2018, 15:12 (2062 dagen geleden) @ soundman2

Zoals gezegd, we zijn niet meer gewend naar AM te luisteren.
Ik doe dat wel, dagelijks, en herken vrijwel meteen elke storing.
De ergste was een string led's op de hoek van de straat, kwam honderden meters ver. Gelukkig wilde de eigenaar het ding uitzetten.

Maar ik kan nog steeds horen als de buurman bepaalde spaarlampen aanzet.
Zelfs ontdekt dat hou ouder de spaarlamp, hoe meer rotzooi eruit komt.

Oorzaak storing gevonden

door ruudam @, Utrecht, 03-09-2018, 15:09 (2062 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Ik had nog niet alles gelezen, maar wel alle gelijk, precies wat ik dacht!!!!

Oorzaak storing gevonden

door Hans Op den Camp @, 03-09-2018, 18:23 (2062 dagen geleden) @ ruudam

Haha Ruud, dus niet alleen in Dubai werd de storing aan mijn Philips radiootje als iets bekends herkend :-) .
Ik moet je bekennen dat ik dit verschijnsel ook ben tegengekomen bij al mijn Philips buizen Uutjes en zocht ik meestal een storingvrij plekje op
in mijn huis op om er naar te luisteren. Dus ervaring met de AM heb ik net al jij heus wel. Maar al die buizentoestelletjes reageerden nooit in de
mate waarop deze transistor pocketradio met een dergelijke stoorbron omgaat.

Vandaar dat ik twijfelde aan de radio zelf. Maar het inmiddels 60 jaar oude ding is nog uit een tijd dat er geen geschakelde netvoedingen bestonden
en ben ik er dank zij dit forum uit dat het niet aan de radio ligt maar aan de moderne tijd ;-) .

Groeten van Hans

Oorzaak storing gevonden

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 03-09-2018, 22:11 (2062 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Hans,

Dan krijgt dat toestelletje een 2e leven met een geheel nieuwe functie.
AM-Storings analyzer:-P :-D

En bewijst maar weer eens die enorme TROEP op de markt.
En maar lappen iedere maand voor prul spul.

Nieuwe aanwinst, Philips F1X75T

door Hans van Kampen @, Voorhout, 03-09-2018, 19:30 (2062 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Hallo Hans,

Leuk toestelletje en veel plezier ermee. Het aardige van verzamelen is ook eens een andere weg in te slaan zoals mij diversen malen is over komen en nu op de mini tv tour zit.

Voor je het weet komt het ruimtespook om de hoek kijken maar zal met die kleine transistorradio’tjes niet zo snel gebeuren;-)

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Philips L1X75T - Tot besluit

door Hans Op den Camp @, 04-09-2018, 08:03 (2061 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Het typenummer is natuurlijk L1X75T en niet F1X75T. Foutje van mij ;-)

Verder kan ik nog meedelen dat het gekraak en geknetter van het allereerst moment na vele jaren niet gespeeld te hebben,
volledig is verdwenen. Waarschijnlijk hebben de elco's zich hersteld nadat de radio een paar uur heeft gespeeld.
Wat wel is gebleven, is de gevoeligheid voor storingen door netvoedingen en adapters.
Als ik de radio op mijn nieuwe HP laptop leg klinkt het als een naderend onweer....... niet normaal zeg.
Ik denk dat Philips daar in 1958 geen aandacht aan heeft besteed, want er bestonden tenslotte nog geen laptops en andere
apparaten met schakelende netvoedingen :-)

Philips L1X75T - Tot besluit

door humfred ⌂ @, Dubai / Ras al Khaimah, 04-09-2018, 13:01 (2061 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Gewijzigd door humfred, 04-09-2018, 13:07

De AM storing is iets dat inherent is aan Amplitude Modulatie.
Men is niet voor niets naar FM Frequentie Modulatie gegaan dat praktisch immuum is voor dit soort storing.
Maar ook in de jaren 50/60 waren er al hardnekkige AM storingen zoals TL neon balken en ook TV´s. De lijnterugslag en raster-impulsen konden veel storing vooral op de langegolf veroorzaken, stofzuigers etc. Alles wat koolborstels had. Vonken zoals een deurbel en tram voor je huis. Hoogspanningsleidingen. Bromfietsen en vooral Franse auto´s. :-D
Bliksem en ontladingen bij onweer.
Later kwam dan het digitale geneuzel met hun razendsnelle en sleile blokgolven die enorme hoeveelheden harmonischen produceren en de doodslag zijn voor AM ontvangst van zwakke zenders.

Maar vooral s´zomers luisteren naar Radio Luxemburg tijdens opkomend onweer gaf toch wel wat speciaals en ik mis het best wel. Het gaf een speciaal gevoel en sfeer te horen hoe onrustig de atmosfeer was. En je nam het voor lief.

Nieuwe aanwinst, Philips F1X75T

door Hans van Kampen @, Voorhout, 01-10-2023, 20:23 (208 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Hallo Hans,

Ik heb dit radiootje bemachtigd op een vlooienmarkt in Gorinchem, leuk toestelletje. Mijn kleur is ook zwart.

;+)
Hans

--
Hans van Kampen

powered by my little forum