Harddisk met IDE interface (Gezocht)

door loek @, Exloo (Drenthe), 17-09-2018, 12:33 (2046 dagen geleden)

Hallo forumlezers,

In een poging om een DOS-computer te maken ben ik op zoek naar een HardDisk met een IDE interface en een maximale capaciteit van 20Gbyte.

Ik heb eventueel te ruil een Maxtor van 120Gbyte en een Dekstar van 80Gbyte.

Deze twee HD's worden niet herkend door de Bios. De bios (4.51 PG AWARDBIOS) die op het moederboard zit kan nu maximaal 32Gbyte aan. Nu zijn er wel updates van de bios mogelijk, maar voor mij is het erg onduidelijk of dat zou helpen.

En de DOS versie kan toch maar maximaal 2Gyte aan. Dus ik zou liever iets willen instaleren van 20Gbyte of lager.

Wie kan mij helpen, eventueel meenemen naar Lichtmis aanstaande zaterdag?

Graag jullie reactie al vast bedankt,

Loek

Harddisk met IDE interface

door Ronald Okkinga @, Sint Odiliƫnberg, 17-09-2018, 14:16 (2046 dagen geleden) @ loek

Hallo Loek,

Ik denk dat ik nog een IDE HDD 20GB he liggen, zal rond 19:00u even kijken.

Groet
Ronald

Harddisk met IDE interface

door loek @, Exloo (Drenthe), 17-09-2018, 15:15 (2046 dagen geleden) @ Ronald Okkinga

Hallo Roland,
Bedankt voor je snelle reactie.
Maar ik was ook iets te snel met vragen naar een Harddisk. Het blijkt dat er bij het type Deskstar een jumper setting mogelijk is waarbij de disk begrenst wordt tot 32Gbyte. Dit jumpertje zit er bewust op voor oud type PC moederboard/bios. En dit blijkt te werken. Ik kan nu schakelen in de Bios door de primaire of slave in te schakelen en zo dus volledig Windows of volledig DOS computer te maken.

Ik heb dus geen HD meer nodig, maar toch bedankt voor je reactie

Met vriendelijke groet,

Loek

Harddisk met IDE interface

door Ben Koehorst @, Maartensdijk, 17-09-2018, 14:44 (2046 dagen geleden) @ loek

Ik heb nog een WD Caviar 2540 liggen. Die is 540MB en kost niets. Ik ga niet naar Lichtmis, maar ik ben volgende week wel een paar dagen in Ruinen.

--
M.v.g
Ben

Harddisk met IDE interface

door loek @, Exloo (Drenthe), 17-09-2018, 15:17 (2046 dagen geleden) @ Ben Koehorst

Hallo Ben,
Bedankt voor je snelle reactie.
Maar ik was ook iets te snel met vragen naar een Harddisk. Het blijkt dat er bij het type Deskstar een jumper setting mogelijk is waarbij de disk begrenst wordt tot 32Gbyte. Dit jumpertje zit er bewust op voor oud type PC moederboard/bios. En dit blijkt te werken. Ik kan nu schakelen in de Bios door de primaire of slave in te schakelen en zo dus volledig Windows of volledig DOS computer te maken.

Ik heb dus geen HD meer nodig, maar toch bedankt voor je reactie

Met vriendelijke groet,

Loek

powered by my little forum