ultra kleine equalizer om optimaal te horen (Toestel of techniek)

door Paul van der Mast @, Ulvenhout, 23-10-2018, 19:27 (2012 dagen geleden)

Ik ben mijn hoorapparaat zat omdat ik de instellingen niet zelf kan doen en vele malen naar de winkel terug moet om in-de-buurt te komen van wat ik wil kunnen horen. Liever ga ik met een koptelefoon of goede 'oortjes' lopen, in combinatie met een portable versterkende equalizer, liefst met compressie. Bestaat zo'n schakeling of bouwpakket? Dat zou toch moeten kunnen: het hoog in de juiste banden en sterkte oppeppen en het ding laten open gaan als het stil is (iemand geeft uitleg) en snel 'dimmen' als er lawaai is (het orkest speelt). Weet iemand waar ik dit kan vinden, eventueel dus alleen het schema, zodat ik het zo klein mogelijk kan bouwen?
Alvast bedankt voor een tip.
Paul

ultra kleine equalizer om optimaal te horen

door focus103 @, Zaandam, 23-10-2018, 20:13 (2012 dagen geleden) @ Paul van der Mast
Gewijzigd door focus103, 23-10-2018, 20:15

Hallo Paul
Ik weet niet of je het klein wil hebben maar wellicht is DSP (digital sound prossesing) wat?
als voorbeeld de adau1701 die kan je met gratis software geheel aanpassen.
zie http://www.dafx14.fau.de/papers/dafx14_sebastian_merchel_freedsp_a_low_budget_ope.pdf
hardware: https://www.hobbyhifiladen.de/wondom-dsp-board

ultra kleine equalizer om optimaal te horen

door Paul van der Mast @, Ulvenhout, 23-10-2018, 20:35 (2012 dagen geleden) @ focus103

Bedankt voor deze tip. De schakeling uit het artikel lijkt me geschikt, maar is voor mij te complex om na te bouwen. De andere schakeling lijkt me minder geschikt. Heel belangrijk zijn een paar banden die het mogelijk maakt het hoog flink op te halen. Maar misschien begrijp ik de functies, zoals hier beschreven, ook niet helemaal.

Groeten,
Paul

ultra kleine equalizer om optimaal te horen

door focus103 @, Zaandam, 23-10-2018, 20:59 (2012 dagen geleden) @ focus103

je kan ook even bij de maker van de software kijken.
https://www.analog.com/en/design-center/processors-and-dsp/evaluation-and-development-software/ss...

Het is even uitpluizen hoe het een in elkaar zit maar er zijn voorbeelden bij.

Het is wel een audio processor die ruim voldoet aan jouw wensen.
Met compressors limiters zelfs voor elke band die jij wil.

ultra kleine equalizer om optimaal te horen

door Paul van der Mast @, Ulvenhout, 23-10-2018, 21:50 (2012 dagen geleden) @ focus103

Ik ga het nog eens goed bestuderen. Nogmaals bedankt! Paul

ultra kleine equalizer om optimaal te horen

door Marotick ⌂ @, Huizen, 25-10-2018, 09:15 (2010 dagen geleden) @ Paul van der Mast
Gewijzigd door Marotick, 25-10-2018, 09:18

Hoi Paul, misschien kan je nog eens terug met je gehoorapparaat.
Wat ze doen daar heb ik namelijk mijn vraagtekens bij. Er wordt gekeken waar er dips zitten in je gehoor en dat proberen ze te corrigeren om dat apparaat op die frequenties een extra versterking te geven. Maar als je op die frequenties al helemaal niets hoort dan werkt het niet en als het om de verkeerde frequenties gaat dan werkt het zelfs negatief.
Als het gaat om verstaanbaarheid dan zijn de frequenties tussen de 2000 en 3500 Hz belangrijk. Ook wordt je gehoor, voor die belangrijke frequenties, doof als je gehoor wordt overvoerd met lage frequenties. Die moeten sowieso er uit om iemand te kunnen verstaan. Wat jij wil lijkt op hetzelfde wat de audiociens doen.
Laat de frequentieband tussen de 2000 en 3500 Hz optrekken zoveel als nodig en laat de rest recht.

Jack Marotick

ultra kleine equalizer om optimaal te horen

door Andree @, Utrecht, 25-10-2018, 10:29 (2010 dagen geleden) @ Marotick

Het kan zeer goed dat het versterken van met name de juist hogere frequenties goed helpt bij het verstaanbaar maken van met name spraak indien daar de gevoeligheid een stuk minder is.

ultra kleine equalizer om optimaal te horen

door Paul van der Mast @, Ulvenhout, 25-10-2018, 13:23 (2010 dagen geleden) @ Marotick

Klopt, wat je zegt. Ik merk alleen dat het juist instellen veel 'slagen' vraagt want ze tunen niet TERWIJL spraak wordt aangeboden. Als je een weekje hebt geprobeerd, gaat er weer wat bij of af. Ik wil liever real time optimaal regelen welke banden en in welke mate ik nodig heb. Het lastigste is dat ze allerlei interessante opties hebben, zoals 'muziek' maar het gaat vooral om het snel reageren als er afwisselend iemand spreekt en 1 seconde later een harmonie speelt. Ons oor kan dat normaal gesproken wel aan, maar het juist instellen van volume en met name het gelijktrekken va die enorme niveauverschillen kun je niet zelf en kost dus een behoorlijk aantal dagen uitproberen en weer teruggaan voor een aanpassing. Dat gedoe wil ik omzeilen en dan meteen met een koptelefoon/oortjes werken, die goed hoge tonen kan weergeven. Hoeft zo'n ding ook niet meer in je oren te kriebelen.
Bedankt voor het meedenken, Paul

ultra kleine equalizer om optimaal te horen

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 25-10-2018, 19:12 (2010 dagen geleden) @ Paul van der Mast

Paul.
Is het niet een idee om goede veelbandige equaliser te pakken.
Die in te stellen op jouw gewenste
waardes.

Overal afblijven en ding meenemen
en daar optafel neer te zetten.
zien ze hoe de waardes moeten staan.

Blijft lastig als buitenstaander te horen wat jij hoort immers.

t

ultra kleine equalizer om optimaal te horen

door focus103 @, Zaandam, 25-10-2018, 19:36 (2010 dagen geleden) @ Maurice

Het mooi van dsp is dat er op elke band een compressor limeter gezet kan
worden.
Daarmee kan je b.v. met muziek het spectrum van de stem ophalen
als voorbeeld spectrum kijk eens hier
http://photobucket.com/gallery/user/314_tr/media/cGF0aDpmb3J1bXBpY3Mvc3Brc2ltX3pwc2tkZnZwdnE5LnBu...

peter

ultra kleine equalizer om optimaal te horen

door Paul van der Mast @, Ulvenhout, 25-10-2018, 21:16 (2010 dagen geleden) @ focus103

Deze link werkt bij mij niet (blijft zoeken) maar ik begrijp wat je bedoelt en dat zou ideaal zijn. Waar kan ik zo'n ding kopen eventueel?

ultra kleine equalizer om optimaal te horen

door focus103 @, Zaandam, 26-10-2018, 21:49 (2009 dagen geleden) @ Paul van der Mast

Paul
Je kan hier een kijkje nemen.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=8&p=1895826
Dan moet je wel aan de knutsel aansluitingen en programmeer interface

https://www.hobbyhifiladen.de/wondom-dsp-board
Deze zoals eerder is alleen programeren

https://www.analog.com/en/design-center/processors-and-dsp/evaluation-and-development-software/ss...
En de software om alles in te stellen (configureren)

ultra kleine equalizer om optimaal te horen

door Paul van der Mast @, Ulvenhout, 25-10-2018, 21:13 (2010 dagen geleden) @ Maurice

Klopt, Maurice, zo zou het moeten kunnen, òf je krijgt van zo'n zaak een thuis-insteller mee. Maar of ze die instellingen dan kunnen overnemen? In hoor hoorapparaat zitten maar 5 banden, als ik me niet vergis. Waar zou ik zo'n hoogwaardige equalizer kunnen vinden?

ultra kleine equalizer om optimaal te horen

door Andree @, Utrecht, 26-10-2018, 09:17 (2009 dagen geleden) @ Paul van der Mast

wat als je het gehoor draadloos kan instellen met een soort van afstandsbediening? Dan je je een paar eenvoudige pre-sets hebben

ultra kleine equalizer om optimaal te horen

door Paul van der Mast @, Ulvenhout, 29-10-2018, 19:15 (2006 dagen geleden) @ Andree

Dat schijnt inderdaad te kunnen, maar die dingen lenen ze niet uit. Als reden wordt dan genoemd dat zij er alles aan doen om gehoorbeschadiging te voorkomen.

ultra kleine equalizer om optimaal te horen

door Piet van der Pol @, 26-10-2018, 07:11 (2009 dagen geleden) @ Paul van der Mast

Hier is een compacte equalizer / compressor te koop. Misschien wat voor je.

compressor

Piet

[image]

ultra kleine equalizer om optimaal te horen

door snameroc @, Etten Leur, 27-10-2018, 07:44 (2008 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Schijnbaar zijn er ook hoor apparaten welke je met bleutooth via een smartphone als gebruiker zelf kunt instellen. Heb je daar al eens naar geinformeerd?

ultra kleine equalizer om optimaal te horen

door Paul van der Mast @, Ulvenhout, 29-10-2018, 19:17 (2006 dagen geleden) @ snameroc

Bedankt voor de tip. Ik ga er eens naar vragen. Ik weet dat er VEEL kan maar dat moet je dan zelf 'bijbetalen' en het zijn gigantische bedragen. Zo hoorde ik ook weer eens € 5000 voorbijkomen als 'de prijs van een hoorapparaat'. Tja, dat lijkt me GOED verdienen.

ultra kleine equalizer om optimaal te horen

door Paul van der Mast @, Ulvenhout, 29-10-2018, 19:16 (2006 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Dit lijkt me interessant, waarbij ik dan wel de banden naar boven moet aanpassen, want het gaat om 6 Khz en daar in de buurt. Bedankt voor de tip.

powered by my little forum