VLF ontvangst (Computertechniek)

door Franky @, Belgiƫ, 24-10-2018, 13:11 (2010 dagen geleden)

Wie heeft ervaring met ontvangst van very low frequentie met pc,welke antenne gebruiken ,instellingen der soundkaart,ik wil het antenne signaal aan de mic ingang aanbieden onder win xp daar dit men test pc is.;-)

--
Mvg Franky

VLF ontvangst

door Laurens @, Zaandam, 24-10-2018, 14:43 (2010 dagen geleden) @ Franky

De allersimpelste manier die nog werkt, is een phono preampje nemen (of iets met vergelijkbare versterkingsfactor). Experimenteer met een seriecondensator om zoveel mogelijk brom kwijt te raken.
Hang daar +- 20m draad aan buitenshuis en gebruik Spectrum Labs met de SAQ plugin om het 17,2khz signaal te downmixen naar iets hoorbaars.

Let bij het aansluiten van de draad heel goed op de statische lading van die draad! Eerst de draad aarden, dan aansluiten, dan pas aarde los.

VLF ontvangst

door Martijn @, Groningen, 25-10-2018, 22:52 (2009 dagen geleden) @ Franky

Zo'n 10 jaar geleden heb ik hiermee geƫxperimenteerd. Heb toen de zender Grimeton (17,2 Khz) ontvangen met uitsluitend audio apparatuur. Het was een erg leuk experiment met op dat moment beschikbare apparatuur en onderdelen. Het ging zelfs midden in de stad verbazend goed.
Ik heb er een stukje over geschreven in het blad van de BDXC, de club van (omroep) DX luisteraars.
Misschien is het artikeltje ook voor jouw interessant, daarom hier de link naar het oorspronkelijke artikel.

VLF ontvangst

door Otto @, Drenthe, 26-10-2018, 06:25 (2008 dagen geleden) @ Martijn
Gewijzigd door Otto, 26-10-2018, 06:27

Misschien is het artikeltje ook voor jouw interessant, daarom hier de link naar het oorspronkelijke artikel.

Engelse ultra-lange golfzender GBR die ooit uitzond op 15980 kHz.
Is korte golf. Je bedoelde natuurlijk 15980 Hz of 15,980 kHz. Volgens de info op Wikipedia was de frequentie overigens 15,975 kHz...

VLF ontvangst

door Oldtimer @, Oegstgeest, 26-10-2018, 09:36 (2008 dagen geleden) @ Martijn

Martijn,

De link naar je stukje was erg nuttig voor me omdat in dat verhaaltje o.a. verwezen wordt naar DL4YHF's
programma "Spectrum Lab" dat hij sinds die tijd verder ontwikkeld heeft en ook nog steeds gratis is, zie:

https://www.qsl.net/dl4yhf/

Bedankt. :)

Willem

powered by my little forum