W8.1 en externe USB3 4T WD elements HD (Computertechniek)

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 26-10-2018, 09:47 (2009 dagen geleden)

Ik heb inmiddels mijn XP machine omgebouwd naar W8.1.Pro
Nu geb ik minimaal 2 problemen gevonden.:-(
Ten eerste wordt mijn Samsung CD/DVD type SH-S223F SATA niet meer herkend in Windows.
Wél kan ik hem vinden in de BIOS.
Ik heb geprobeerd een driver voor W8.1 te vinden, maar dat is niet gelukt en/of heeft geen enkel effect.

Ten tweede herkent mijn PCMi kaartje met twee USB3 ingangen mijn nieuwe WD 4T Elements Desktop HD niet wanneer ik hem met de bijbehorende (of andere) USB3 kabel aansluit.
Het programma in verkenner probeert het wel en soms lukt het voor 3 seconden.
Daarna is de drive weer verdwenen.
Wanneer ik die WD 4TB aansluit op een andere USB2 aansluiting werkt alles prima, maar natuurlijk geen USB3 snelheid.
Wanneer ik een andere WD Pasport HD van 1TB aansluit op de USB3 aansluiting werkt alles ook goed. Ook met verhoogde Data snelheid.
Zou de grootte van 4 TB het probleem zijn?
Ik heb W8.1 nog een keer ge-upgraded maar dat gaf geen verbetering.
Wie o wie heeft raad voor mij.
ruud

W8.1 en externe USB3 4T WD elements HD

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 26-10-2018, 10:29 (2009 dagen geleden) @ Bapaktua

Ik vermoed dat USB3 een driverprobleem is. Heb je geprobeerd om via apparaatbeheer te kijken of er niet herkende devices zijn?

W8.1 en externe USB3 4T WD elements HD

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 26-10-2018, 11:03 (2009 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten, mijn oudere WD pasport van 1 TB werkt wel op allebei de USB3 poorten van dat PCIe kaartje.
ruud

W8.1 en externe USB3 4T WD elements HD

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 26-10-2018, 14:50 (2008 dagen geleden) @ Bapaktua

Ik had scheef gelezen en begreep dat je Passport 1TB een USB2.0 schijf was, maar dat is ook gewoon een USB3.0 begrijp ik nu. Je 4TB schijf wordt aan een USB2.0 poort wel gewoon herkend begrijp ik? Het zou eveneens een driverprobleem kunnen zijn, maar ik kwam ergens iets tegen over registry instellingen. Daar kan ik vanavond even verder op zoeken.

W8.1 en externe USB3 4T WD elements HD

door PA2JAN @, Marknesse, 26-10-2018, 14:24 (2008 dagen geleden) @ Bapaktua
Gewijzigd door PA2JAN, 26-10-2018, 14:26

https://www.tenforums.com/drivers-hardware/29501-windows-8-1-10-do-not-detect-optical-drive-sh-s2...

Hoi Ruud, In deze link staat jouw probleem en de oplossing...
Misschien moet je een bios update doen voor het tweede probleem?
Succes, Jan

W8.1 en externe USB3 4T WD elements HD

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 26-10-2018, 19:20 (2008 dagen geleden) @ PA2JAN

Hallo Jan en Maarten,
even snel de "oplossing" doorgelezen.
Ik moet dus nu de nieuwste Sata chip drivers downloaden?
Ik ga morgen wel even op mijn gemak dat verhaal doorlezen.
Na een dag met diverse HD's stoeien, bestanden overzetten en dubbele bestanden weggooien ben ik even "hersenloos". Dat gaat wel over, in tegenstelling tot hersendood:-D
Iedereen bedankt, ruud exPA0ROJ

W8.1 en externe USB3 4T WD elements HD

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 27-10-2018, 08:00 (2008 dagen geleden) @ Bapaktua

Het probleem met de CD/DVD speler is dus waarschijnlijk op te lossen.
Maar nu nog het eerste probleem.
Een niet meer jonge PC ASUS Barebone, daarvoor een USB3 PCIe kaartgekocht met 2
USB3 connectoren.
Een WD 1TB USB3 MY Passport externe harddisk(je) werkt perfect aangesloten met de bijbehorende USB3 kabel. Haalt niet 10 keer USB2 snelheid maar toch wel 4 keer sneller ?
Mijn pas gekochte WD elements Desktop 4GB werkt wel op een USB2 aansluiting op mijn PC, maar aangesloten op de USB3 aansluiting (kaartje) heeft hij problemen.
Herkent hem wel/niet/wel etc.
De PC maakt dan het geluid alsof er telkens een USB stick in en uit de normale USB2 aansluiting wordt verwisseld.
Zou de grootte van 4TB een probleem kunnen zijn?
Ik heb ook niemand in de buurt die een PC met USB3 aansluiting heeft zodat ik kan zien waar het aan ligt. En natuurlijk de bijbehorende kabeljes gebruikt.
HELP
Ik kan natuurlijk ook een nieuwe PC met USB3 aansluitingen kopen, dan heb ik echter wel voor niets een PCIe USB3 kaarje en een W8.1 Pro licentie gekocht.
En heb dan ook van te voren niet de zekerheid dat die 4TB drive wel werkt.
ruud

W8.1 en externe USB3 4T WD elements HD

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 27-10-2018, 09:01 (2008 dagen geleden) @ Bapaktua

Kan volgens mij ook zijn dat een andere USB driver in de weg zit.
Bv dat pc dus de verkeerde driver gaat gebruiken door verkeerd
herkennen van de 4TD hardware.

o.a. laatst gehad met USB naar RS232 convertor kabels van verschillende merken
en drivers.

Daarbij bleek de pc op een USB-poort ,waar eens merk X in gezeten had, steevast
de verkeerde driver te gebruiken voor merk Y.

W8.1 en externe USB3 4T WD elements HD

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 27-10-2018, 12:32 (2008 dagen geleden) @ Bapaktua

Heeft de harddisk een eigen voeding of betrekt hij dat ook uit de USB?

W8.1 en externe USB3 4T WD elements HD

door PA2JAN @, Marknesse, 27-10-2018, 12:50 (2007 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hoi Maarten en Ruud,
Bij mij gaat zo'n USB3 Toshiba harddisk via een extra Recom USB3 kaart staan 'hikken', geen stroom genoeg via deze kaart. Lukt wel via de organieke USB3 moederboard aansluiting. Goede tip dus!
Jan

W8.1 en externe USB3 4T WD elements HD

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 27-10-2018, 16:35 (2007 dagen geleden) @ PA2JAN
Gewijzigd door Bapaktua, 27-10-2018, 16:46

Een wondertje.
Daar ik zat met het probleem dat de USB3 kaart wél werkte met de kleine 1TB externe harddisk maar niet met de grote had ik ook al gekeken naar de voeding.
De 5 en 12 Volt wordt intern direct op de PCIe kaart aangesloten, dus de oplossing zoeken in dié richting had ik losgelaten.
En ook verschillende, met de WD drive's meegeleverde USB3 kabels geprobeerd.
Lange en korte kabels, geen verschil.
En de 4T drive heeft en eigen voeding.
Tijdens het opruimen van wat gebruikte kabels kwam ik een dikke kabel tegen.
Netjes nog verpakt in plastic en volgens mij een jaar geleden voor €1,00 in een Kringloopwinkel gekocht.
Ik dacht een Scart of HDMI kabel, zo dik was die kabel.
Maar bij het uitpakken bleek het een USB3 kabel te zijn, de kabel dik en stug maar met de juiste aansluitpluggen.
En heeft een lengte van iets meer dan 1m50.
Dié kabel aangesloten en zie daar, de 4T drive werd meteen herkend.
Geen hik-neigingen of andere problemen.
Ik heb daarna meteen een complete back-up gemaakt van mijn PC (entire PC-full) met Acronis True Image 2019. En ook nog een keer laten valideren. De snelheid is ongeveer 1,8 GByte p/minuut. So far so good :-) :-)
ruud exPA0ROJ
[image]

W8.1 en externe USB3 4T WD elements HD

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 27-10-2018, 19:43 (2007 dagen geleden) @ Bapaktua

Zeker de helft van alle USB-voedingsproblemen komt uit de kabel (te dun of draadbreukje), dus opzich een logische oplossing. Ik vond de symptomen die je in je vervolgbericht noemde wel erg op een voedingsprobleem lijken, zat alleen nog te piekeren over een verband tussen de upgrade en de storing, maar dat verband was er dus niet. Dat heb je soms ook met foutzoeken :-D

W8.1 en externe USB3 4T WD elements HD

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 27-10-2018, 20:48 (2007 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten,
ik ben nog eens gaan zoeken op het net over de omschrijving van USB1-2-33.1 gen1 en gen 2 etc.
Het blijkt dat er geen duidelijke afspraak is over de snelheid en codering van het signaal.
Sommige kabels met blauwe USB connector worden als geschikt voor USB3 en 3.1 verkocht.
Vergeet het maar. USB3 meestal wel, maar USB3.1 lukt niet.
En ook de lengte speelt een grote rol alsmede de gebruikte draaddikte en of en hoe de bedrading in de kabel is getwist.
Iedereen bedankt en groet, ruud
Ik ga morgen nog wel eens verder zoeken.

W8.1 en externe USB3 4T WD elements HD

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 28-10-2018, 07:06 (2007 dagen geleden) @ Bapaktua

Het staat me bij dat een "oudere" pc, met dus ook een oudere bios, en een ouder moederbord, niet in staat is harde schijven groter dan 2 TB te adresseren.
Dat een schijf van 1 TB het wel doet wijst hier al zo'n beetje op.

Ik kan het natuurlijk mis hebben. Maar mijn herinnering zegt me dat daarin de beperking ligt.
Han

W8.1 en externe USB3 4T WD elements HD

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 28-10-2018, 08:06 (2007 dagen geleden) @ Verdicom

Hallo Han,
in dié richting had ik ook al gezocht,
maar dat is niet het probleem.
Overigens werkt de 4TB drive uitstekend.
Ik heb al diverse back-up's gemaakt.
Lekker snel en geruisloos.
Zie mijn mededeling in de draad van gisteravond 18u46.
In ieder geval bedankt voor het meedenken, ruud

W8.1 en externe USB3 4T WD elements HD

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 28-10-2018, 11:52 (2006 dagen geleden) @ Verdicom

Dat klopt, maar is een beperking van het BIOS. Die zou dan op de oude Windowsversie ook al gespeeld moeten hebben, en bovendien verwcht ik (niet getest) dat deze niet voor USB-schijven geldt als deze niet via het BIOS worden geadresseerd (hier vrijwel zeker het geval).

W8.1 en externe USB3 4T WD elements HD

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 05-11-2021, 17:33 (902 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Herhaling.
Deze week nog 1 WD Elements Book 4tB Hard disk gekocht.
OK, even aansluiten em gaan ..??!!@%&#@%^
De HD wordt niet herkend. :fir
Alles was goed aangesloten en de bijgeleverde USB3 kabel gebruikt.
Even Gochelen, kom ik terecht op een "Transistor Forum" waar ene Bapaktua zo'n drie jaar geleden zo'n zelfde probleem had gemeld,
:||:
Die oude man ben ik zelf:-D. Ook die vorige HD had hetzelfde probleem. Even kijken of de nieuwe HD op die veel dikkere kabel op dezelfde USB3 aansluiting wel werkt.
Ja, prima. Wordt herkend en wil meteen WD software op die nieuwe HD installeren. Nou nee, dat wil ik niet. Even testen met het verschuiven van een bestand van mijn PC naar die nieuwe HD. werkt flitsend.
De meegeleverde USB3 kabel is 4mm dik, de werkende USB3 kabel is veel dikker en stugger, 5,8mm dik.
Dus nu op het net op zoek naar zo'n 2e dikke USB3 kabel, die vorige kabel was waarschijnlijk een geluks treffer.

Ruud

W8.1 en externe USB3 4T WD elements HD

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 05-11-2021, 20:30 (902 dagen geleden) @ Bapaktua

Veel kabels bestaan uit met koper bekleed (of beklad) aluminium. De inwendige weerstand is hoog genoeg om problemen te geven als je toepassing een beetje eisen stelt.

W8.1 en externe USB3 4T WD elements HD

door henk vdb @, Breda, 05-11-2021, 22:07 (902 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door henk vdb, 05-11-2021, 22:18

Bekend probleem met veel USB kabels.

Tijd om een testertje voor USB-kabels te maken, met aan het eind variabele dummybelasting en voltmeter om te kijken wat er van de 5 volt overblijft :-D :-D :-| :-| :-( :-(
Nog mooier: een microcontroller erbij die gelijk de weerstandswaarde van de kabel laat zien :-P

Tijd om aluminium kabels weg te gooien en de GOEDE koperkabels te behouden...

Niet vergeten een test voor de dataverbindingen toe te voegen, sommige kabels zijn alleen voor voeding bedraad. Labelen die kabels!

(Ben met labelen bezig geweest maar er komen nog steeds ongelabelde kabels overal tevoorschijn :-))
Ben geen Windows fan, maar deze problemen hebben nu eens niets met Windows te maken (haha).

W8.1 en externe USB3 4T WD elements HD

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 06-11-2021, 11:37 (901 dagen geleden) @ henk vdb

Als de harddisk een externe voeding heeft kunnen het inderdaad ook de datalijnen geweest zijn.

W8.1 en externe USB3 4T WD elements HD

door henk vdb @, Breda, 06-11-2021, 12:59 (901 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door henk vdb, 06-11-2021, 13:24

Ja, en USB3 kabels hebben extra dataverbindingen. Als de USB3 kabel niet geweldig van kwaliteit is kan het zomaar zijn dat USB3 OF helemaal niet werkt met die kabel OF onbetrouwbaar is.
Een USB3 kabel is nu eenmaal nog kritischer wat kwaliteit betreft dan een USB2 kabel. Zijn de symmetrische aderparen in de kabel getwist of niet; zijn de aderparen onderling goed afgeschermd; is de overgangsweerstand van de connectors laag genoeg; is er koperdraad gebruikt en geen aluminium; etc. etc.
Kwaliteit van de kabel is heel belangrijk voor betrouwbaar werken, zeker bij de snelheden van USB3.
Connector kan na aantal malen in en uitpluggen snel achteruitgaan bij een niet-kwaliteitskabel, waardoor het eerst werkte en later problemen gaat geven.

Als je een USB3 kabel op een USB2 aansluiting gebruikt wordt er maar één data-aderpaar gebruikt en dan is de datasnelheid veel lager en is alles minder kritisch. Vandaar dat het op USB2 goed zou kunnen werken.

Dat WD mogelijk niet heel goede kabels meelevert verbaast me (helaas) niet zo. Ze hebben in het verleden ook veel problemen gehad met de meegeleverde netadapters van de externe harde schijven, goedkope adapters met slechte elco's. Zoek er maar eens op, het net staat vol met klachten daarover. Kabels en adapters worden extern ingekocht en prijs is blijkbaar nog steeds belangrijker dan kwaliteit. Jammer, want de schijven zelf zijn prima.

powered by my little forum