Cookies (Computertechniek)

door soundman2 @, Wouw, 01-11-2018, 16:57 (2001 dagen geleden)

Waarom kunnen websites niet werken zonder cookies?
Tegenwoordig worden websites onbruikbaar gemaakt door verplicht cookies te eisen. Geen cookies, geen website.... Tot nu toe missen ze dan een klant, moest iedereen doen. Dan zou het snel over zijn.

Cookies

door r2d2 † @, Sittard-Geleen, 01-11-2018, 17:29 (2001 dagen geleden) @ soundman2

Geld verdienen; info doorverkopen aan jan en alleman.

Ik baal er ook van. Net nog iets met ebay gedaan. Standaard staat cookies opslaan helemaal uit, met wat websites als uitzondering (een aantal met alleen toestaan voor sessie). ebay staat daar niet bij en proberen het aan de gang te krijgen door uitzonderingen op te nemen is niet te doen. En dan werkt de site niet.

Dan maar even toestaan en daarna meteen maar alles weggooien. In firefox kan je op tijd sorteren, is dan zo gebeurd. Het waren er een hele hoop, 20 a 30 of zo.

Cookies

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 01-11-2018, 21:18 (2000 dagen geleden) @ r2d2 †

Het is niet mogelijk om alle soorten koekjes op 1 hoop te gooien. Als je op een site zit waar je kunt inloggen, zoals dit forum hier, dan heb je op zijn minst sessiekoekjes maar mogelijk ook koekjes waarin staat dat je ingelogd blijft vanaf die browser.

De ongewenste koekjes zitten meer in de hoek van tracking, dus van advertentieverkopers of dataverzamelaars zoals Google en Facebook en een hoop onbekendere namen.

Cookies

door soundman2 @, Wouw, 01-11-2018, 22:06 (2000 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Dat begrijp ik. De sites werken evenwel als je geen cookies accepteert, ook deze site. Na inloggen kun je dan meer. Maar veel sites waar je gewoon even wil kijken of het uberhaupt wat is, worden geblokkeerd totdat cookies toegestaan zijn. Je kunt wel een en ander uitzetten, maar je weet absoluut niet wat.

Cookies

door kris ⌂ @, Gent, België, 01-11-2018, 23:31 (2000 dagen geleden) @ soundman2

Waarom kunnen websites niet werken zonder cookies?
Tegenwoordig worden websites onbruikbaar gemaakt door verplicht cookies te eisen. Geen cookies, geen website.... Tot nu toe missen ze dan een klant, moest iedereen doen. Dan zou het snel over zijn.

er worden al sinds mensenheugenis cookies op je losgelaten, maar vroeger wist je het gewoon niet. Er is dit jaar wat veranderd in de privacywetgeving (ben de formulering nu even kwijt) maar dat maakt oa dat sites het je nu moeten laten weten dat ze cookies gebruiken en jij kiest of je dat aanvaard of niet. De eigenaar van de site heeft uiteraard het recht je niet toe te laten als je zijn voorwaarden niet aanvaard. "There ain't no such thing as a free lunch"

Overigens, je moet er niet teveel achter zoeken. De KGB en de FBI hebben andere kopzorgen dan het volgen van het doen en laten van een technicus op verdiende rust in de buurt van Roosendaal. :-)

Cookies

door soundman2 @, Wouw, 02-11-2018, 17:05 (2000 dagen geleden) @ kris

In een fysieke winkel kan ik gewoon rondkijken en als ik iets niet vind, dan ga ik naar een andere winkel, zonder mijn visitekaartje achter te laten. Bezoek ik een webwinkel, dan krijg ik allerlei reclame op de items waarop ik heb gezocht. Zelfs op facebook krijg ik gerichte reclame )mijn eega gebruikt FB, ikzelf heb er een gruwelijke hekel aan.

Cookies

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 02-11-2018, 17:24 (2000 dagen geleden) @ soundman2

Och, er zijn veel meer zaken waar een mens zich aan kan ergeren.
Kunst is om er omheen te gaan als je er last van hebt.
Zo gooi ik met "CleanMyPC" regelmatig alle rommel eruit en schoon het register.
Groet, Ben

Cookies

door kris ⌂ @, Gent, België, 02-11-2018, 18:23 (1999 dagen geleden) @ soundman2

Bezoek ik een webwinkel, dan krijg ik allerlei reclame op de items waarop ik heb gezocht. Zelfs op facebook krijg ik gerichte reclame .


das waar, maar reclame krijg je op sommige sites sowieso als verplicht extraatje. Ik verkies dan toch banners met relevante dingen dan reclame voor schoenen , badmode etc. ..

Cookies

door soundman2 @, Wouw, 05-11-2018, 17:20 (1997 dagen geleden) @ kris

"relevante dingen"
Als je boven de vijftg bent, zijn dat rollators, veilige badkamers, trapliften etc.,en dan nog van de grootste schreeuwers. Als ik het nodig heb, ben ik slim genoeg om de artikelen zelf op te zoeken en voor mij de beste leverancier te kiezen.

Cookies

door Goldline @, Oranjedorp, 05-11-2018, 18:22 (1996 dagen geleden) @ soundman2

Wat ook irritant is na bestelling bij een elektronica leverancier, zie je de bestelde items nog maanden op reclame-banners voorbij komen.
Terwijl het allang in huis is. (Google cookies)

--
Cees PA1DBA

Cookies

door marc @, Den Haag, 06-11-2018, 07:13 (1996 dagen geleden) @ soundman2

installeer Ghostery, Ublock origin en adblock+, scheelt een hele hoop ergernis en reclame!

Cookies

door soundman2 @, Wouw, 06-11-2018, 11:27 (1996 dagen geleden) @ marc

U-block heb ik nog niet, de andere twee wel.
Helaas verhinderen deze niet dat je sommige websites alleen kunt bekijken als je cookies aan zet. Laatst wilde ik op een verkoop website rondsnuffelen (Wish) en je komt daar niet op zonder emailadres.......Nou dan niet toch?

Cookies

door Goldline @, Oranjedorp, 06-11-2018, 16:25 (1996 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Goldline, 06-11-2018, 16:29

Maak daarvoor een 2e emailadres aan, bijvoorbeeld spamcookiemonster@provider.nl

Of maak een opstart onder Linux om anoniem te surfen.
Je kan Linux ook vanaf een CD opstarten, Die versie heet Knopix.

--
Cees PA1DBA

Cookies

door Marotick ⌂ @, Huizen, 06-11-2018, 18:55 (1995 dagen geleden) @ marc

Ik heb adblok plus en dat bevalt goed totdat... ik er achter kwam dat ik het dubbele bij MP moet betalen voor een dagtopper. Ik kwam er achter door mijn 2de MP account dat ik inzie via IE en dat geen adblock heeft. Voor een 3 daagse dagtopper betaal ik via IE dus 4 euro als ik via Firefox een 3 daagse dagtopper wil maken dan kost me dat 8 euro. En dat in dezelfde MP groep (bandrecorders)
Ik heb MP om uitleg gevraagd maar ze vertellen me niet waar het verschil in zit.
Zo pakken ze je toch terug.

Jack Marotick

powered by my little forum