windows defender (Computertechniek)

door soundman2 @, Wouw, 05-12-2018, 12:25 (1968 dagen geleden)
Gewijzigd door soundman2, 05-12-2018, 12:26

Na doffe ellende met W10, heb ik op mijn notebookje het meegeleverde os weer teruggezet. Het blijkt W8.1 te zijn. Het notebookje is weer flitsend snel etc.
Als tractatie is ook McAfee meegeleverd en automatisch geïnstalleerd. De vele popups voor verlenging en waarschuwingen over problemen met het (net nieuw) geïnstalleerde Os, deden mij besluiten McAfee te verwijderen. Tijdens dat proces gaf windows al aan dat er geen protectie meer was en adviseerde via een popup defender aan te zetten. De verwijdering was nog niet afgerond en aanzetten lukte niet. Na verwijdering piepte windows weer om de beveiliging aan te zetten. Ik krijg nu een foutmelding met een foutcode.
Heeft McAfee defender ook verwijderd en zoja, hoe krijg ik het terug?
De errorcode is 0x80073b01

windows defender

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 05-12-2018, 12:58 (1968 dagen geleden) @ soundman2

Gebruik de meegeleverde schijf nogmaals en klik op herstel.
Groet, Ben

windows defender

door Oldtimer @, Oegstgeest, 05-12-2018, 13:19 (1968 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Oldtimer, 05-12-2018, 13:30

Als tractatie is ook McAfee meegeleverd en automatisch geïnstalleerd.
De vele popups voor verlenging en waarschuwingen over problemen met het (net nieuw) geïnstalleerde OS, deden mij besluiten McAfee te verwijderen.
Ik krijg nu een foutmelding met een foutcode 0x80073b01

Misschien heb je hier wat aan:

http://pcerror-fix.blogspot.com/2015/09/steps-to-fix-windows-defender-error.html

Willem

windows defender

door soundman2 @, Wouw, 05-12-2018, 13:27 (1968 dagen geleden) @ Oldtimer

Ik zelf heb het niet veroorzaakt. McAfee werd bij de herinstallatie van het OS er opgezet. Ik denk dat de herinstallatie niet helemaal van de meegeleverde software kwam, maar ook deels van het internet, omdat de layout verdacht veel overeenkomsten heeft met W10, terwijl de pc aangeeft dat weldegelijk 8.1 is geïnstalleerd. Ik heb ook niet geprobeerd om twee virusscanners te starten. McAfee werkte en dan wordt defender uitgezet. Na het verwijderen van McAfee, kan ik defender niet meer starten.
Ik weet niet of er nu een herstelpunt is, maar als ik opnieuw installeer zal McAfee er ongetwijfeld weer op staan en begint het spel weer van voor af aan.

windows defender

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 05-12-2018, 13:59 (1968 dagen geleden) @ soundman2

Als je met dezelfde CD opnieuw installeert dan wordt op een gegeven moment gevraagd of de bestaande Os moet worden hersteld.
Wat velen fout doen is dat de internetverbinding aan blijft tijdens installatie.
Er worden dan allerlei zaken gedownload die het proces kunnen verstoren.
Dus installeren of herstellen zonder internet verbinding.
Daarna de internet verbinding maken en de updates laten verwerken.
Groet, Ben

windows defender

door soundman2 @, Wouw, 05-12-2018, 15:39 (1968 dagen geleden) @ Ben
Gewijzigd door soundman2, 05-12-2018, 15:41

Het OS installatie programma staat op een aparte recovery partitie van de harddisk (D:) Ik heb de harde schijf C: vooraf geformatteerd, omdat ik zeker wilde zijn, dat er geen oude files meer op stonden.
Daarna de recover disk gestart. Ik weet niet of wifi tijdens het installeren wordt ingeschakeld en hoe het wifi wachtwoord er dan in komt. Ik weet per definitie niet waar McAfee vandaan gekomen is. Misschien met een update? ik zou het niet weten.
Als de vraag was gekomen om het te installeren had ik zeker NEE geantwoord.
Inmiddels heb ik systeemherstel gedaan naar een paar weken terug. Ik moet McAfee weer activeren, maar heb dat nog niet gedaan. Ik kan nu kiezen tussen inschakelen van defender of McAfee. Bij defender krijg ik toch weer dezelfde foutmelding.
Wellicht moet ik de reparatie van het register volgens de gegeven link wel uitvoeren.
Ik heb dat eerder gevonden op het www, maar dacht dat het niet van microsoft was en dan wordt ik altijd een beetje argwanend, omdat je dan helemaal niet weet wat je binnen haalt.
Ik weet inmiddels wel, dat ik niet de eerste ben die tegen het probleem aan loopt.
De registry kan best fouten hebben, maar de compleet nieuwe installatie is pas een paar weken oud.

windows defender

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 05-12-2018, 16:59 (1967 dagen geleden) @ soundman2

Zou nog kunnen dat die recovery partitie niet meer schoon is door een virus of adware.
Heb zelf goede ervaringen met AVG-free voor W7 en W8.
(Voor W10 gebruik ik de bijgeleverde defender.)
Indien je AVG-free installeert ben je (denk ik) die foutcode kwijt.
Wel wordt door AVG gevraagd je hele computer te scannen en dat zou ik maar doen.
Groet, Ben

windows defender

door soundman2 @, Wouw, 05-12-2018, 17:42 (1967 dagen geleden) @ Ben

Zou nog kunnen dat die recovery partitie niet meer schoon is door een virus of adware.
Heb zelf goede ervaringen met AVG-free voor W7 en W8.
(Voor W10 gebruik ik de bijgeleverde defender.)
Indien je AVG-free installeert ben je (denk ik) die foutcode kwijt.
Wel wordt door AVG gevraagd je hele computer te scannen en dat zou ik maar doen.
Groet, Ben

Op andere pc's gebruik ik Avast. Ik weet niet of AVG even goed of beter is.
Overigens staan de genoemde entries in de reparatielink niet in het register en ik kan ze dus ook niet wissen.

windows defender

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 05-12-2018, 17:54 (1967 dagen geleden) @ soundman2

Denk dat Avast ook wel goed is, alleen gebruik ik die niet.
Gaat er om dat als je 1 van beide installeert die foutcode weg moet zijn.
Daarna kun je hiermee scannen of er iets is wat niet op je PC mag zitten.
Groet, Ben

windows defender

door bruno @, Tienen ( Belgie ), 09-12-2018, 20:14 (1963 dagen geleden) @ soundman2

Soundman2

Heb je dit al eens geprobeerd.

De tool MCPR van mcafee downloaden deze vind je bij de klantenondersteuning van Mcafee

Ik weet dat je voor sommige de specifieke uninstaller nodig maar deze vindt dan ook op de website van de software.

Groeten
Bruno

powered by my little forum