ervaring met Tantaal condensatoren (Toestel of techniek)

door Marotick ⌂ @, Huizen, 09-12-2018, 12:22 (1959 dagen geleden)

Best forum, (gelukkig het forum is weer terug)

Ik reviseer en repareer oude apparaten van zeker 50 jaar oud en daarbij vervang ik hoofdzakelijk de oude condensatoren. Niet om een apparaat te repareren maar om problemen in de toekomst te vermijden.
Er zijn condensatoren die ik al ken en weet of ze wel of niet betrouwbaar zijn en de onbetrouwbare jongens gooi ik er meteen uit.
Maar de tantaaltjes die meet ik altijd op met mijn Peak condensator meter die de waarde weergeeft en ook de ESR waarde.
Tantaal condensatoren zijn eigenlijk de meest ideale condensatoren met de minst bijkomende storende invloeden zoals weerstand en impedantie.
Ik meet dus een tantaaltje op en zie dat de waarde bijna altijd goed is gebleven in de loop van de jaren maar de esr waarde kan behoorlijk zijn opgelopen. Ik vergelijk op die manier dus deze 2 waardes met een condensator (elcootje) die eventueel als vervanging zou dienen.
Ik dacht het dus goed te doen want de goede tantaaltjes blijven dus zitten en worden niet verwisseld door condensatoren die minder goed zijn.
Nu had ik laatst een vreemde kraak op een volume potmeter die wat anders klonk dan het gekraak van een versleten potmeter en ik vermoedde een gelijkspanning op de potmeter en inderdaad een stevige spanning stond op de potmeter van een Voltje of 6.
Het signaal dat aangeleverd wordt aan die potmeter komt via wat schakelaars van een andere print af die ik gewoon behandeld had en die dus goed moest zijn. Via het schema zag ik dat het signaal geleverd werd door 2 tantaaltjes die ik eerder had goedgekeurd (de meter gaf zelfs een dubbele bel geluid aan en dat is erg goed) Deze tantaaltjes dus vervangen en weg was de gelijkspanning op de potmeter en ook geen gekraak meer. Maar wat was er mis met de tantaal condensator? Als ik hem nu op de meter zet is hij nog steeds perfect maar omdat hij wel gelijkstroom doorlaat moet hij dus een lek hebben. Een Ohmmeter liet zien dat hij voor gelijkstroom een weerstand had van ca. 6 KOhm en zijn broertje die uit het andere kanaal komt en de gelijkstroom goed blokkeerde heeft een gelijkstroomweerstand van 4 MegaOhm en dat is een heel verschil.

Jack Marotick

ervaring met Tantaal condensatoren

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 09-12-2018, 12:56 (1959 dagen geleden) @ Marotick

De meest voorkomende faalmodus voor vastestof tantaaltjes is inderdaad kortsluiting. Soms onvolledig met kraken/ruisen of lek.

ervaring met Tantaal condensatoren

door snameroc @, Etten Leur, 09-12-2018, 12:58 (1959 dagen geleden) @ Marotick

Een condensator meten is best moeilijk. Tantaal condensatoren zijn door de jaren heen minder betrouwbaar gebleken. Zeker als ze over de plus en min zitten gaan ze nog al eens in sluiting. Dat zijn dan ook een van de weinige condensators die ik standaard vervang bij een reparatie, nu goed of niet ze slaan een keer door. Alle andere condensator types laat ik zitten als ze niet zichtbaar lekken of bol staan en het apparaat goed werkt.

ervaring met Tantaal condensatoren

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 09-12-2018, 13:27 (1959 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door Maurice, 09-12-2018, 13:30

Jack,
Tantaal zijn inderdaad uitstekende condensatoren.

EDIT: mijn verhaal terug gevonden. volg de link

Maar zoals met alles is er ook falen door leeftijd of een bijkomend gevolg van ander defect.
-Meestal falen ze ook bij opnieuw opstarten na zeer lange tijd van apparatuur die niet goed, zorgvuldig vooraf is nagezien.

De ontwerper heeft bepaald dat deze gekozen heeft voor tantaal om redenen van hun eigenschappen.

Ik vervang altijd tantaal voor tantaal, ten zij bv om redenen van bulk inkoop cq fabricage vereenvoudiging op plaatsen in de schakeling gekozen is voor tantaal waar dat
eigenlijk niet specifiek hoeft te zijn.

De Tantaal moet alleen toegepast worden in zuiver gelijkstroom toepassingen geschikt.
Omdat deze absoluut niet tegen een verkeerd omgepoold pulsje kan.

Tevens de technische max. piekspanning mag absoluut niet langdurig aangeboden worden.
Datasheet meldt 5x per uur maximaal gedurende een minuut.
Ook de laadstroom max 30mA/V

De Tantaal mag aan wisselspanning mits gesupperponeerd =boven op - een gelijkspanning
waarbij natuurlijk niet door de NULL mag gaan en niet de piekspanning overschrijd.


Pluspunten:
Zeer geringe lekstroom
Uitstekend frequentie gedrag

ervaring met Tantaal condensatoren

door henkk56 @, 10-12-2018, 11:17 (1958 dagen geleden) @ Marotick

Leuk bedacht die tantaaltjes maar in de praktijk een grote narigheid,ik zal al wat uitgefikte voedingen en ontkoppelingen gerepareerd hebben omdat die snertelco's elke keer doorslaan.
Als je serieus bezig wil zijn,niet heulen met die troep maar verwijderen.

Henk

ervaring met Tantaal condensatoren

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 10-12-2018, 11:26 (1958 dagen geleden) @ henkk56

Helemaal mee eens!!
Groet, Ben

ervaring met Tantaal condensatoren

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 10-12-2018, 13:22 (1958 dagen geleden) @ henkk56

Henk

Beetje raar toch.
Zal er wat ergens die schakeling
slecht zijn.

Hangt van toestel af of je met ander type niet achteruit gaat in signaal kwaliteit.

Zelden problemen mee. en repareer toch ook dagelijks.

ervaring met Tantaal condensatoren

door henkk56 @, 10-12-2018, 14:09 (1958 dagen geleden) @ Maurice

Laatst nog had ik een Nordmende wobbelgenerator (Waar trouwens Philips op stond)waar de marker generator niet meer van werkte.
In het hele apparaat geen tantaal maar wel twee stuks op het marker generatorprintje als voeding ontkoppeling.
Je raad het al,allebei plus de ontkoppelweerstand afgefikt.
Deze door ordinaire elcotjes en nieuwe weerstand vervangen,toevallig had ik nog zo'n zelfde generator die nog ongewijzigd was bij de hand dus ik kon de gemodificeerde met een orginele vergelijken.
Deze met de ordinaire elcotjes deed het toch net iets beter hoewel het daar waarschijnlijk niet mee te maken had.
Maar alweer heel lang geleden had ik ook zo'n zelfde generator,ik denk dat ze ooit heel populair waren,daarbij was ook de hele voeding er door dezelfde oorzaak uit gefikt.
Bij mij in de kast staat nog een prachtige Marconi frequentieteller met sluiting in de voeding.
Laatst heb ik nog een heel mooie high end voorversterker te repareren gehad....je raad het al.
Moet ik nog een tijdje doorgaan,schei toch uit.

Henk

ervaring met Tantaal condensatoren

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 10-12-2018, 17:58 (1958 dagen geleden) @ henkk56

Grundig en ITT waren er ook dol op. ITT's uit die tijd ken ik slecht, maar bij Grundig zijn kortgesloten of rommelende tantaaltjes na een jaar of 30 à 40 aan de orde van de dag (dus nog niet eens zo slecht, maar uitval kan ook bij jongere apparaten al significant geweest zijn - sommige apparaten stonden sowieso als onbetrouwbaar bekend). In versterkers waar ze als koppelcondensator gebruikt zijn, gaan ze rommelen. Bij videorecorders zorgen ze voor uitval.

Het is naast de kwaliteit van het onderdeel deels ook een kwestie van zorgvuldig ontwerpen; rekening houden met de zwakke punten van tantaal. Op een 12V lijn gebruik je GEEN 16V tantaaltje, dat is vragen om problemen terwijl een 16V normale elco een prima levensduur zou halen op die plek. Idem op plaatsen waar flinke pieken of rimpelstromen opgevangen moeten worden (terwijl dat eigenlijk iets is waar je een tantaaltje voor zou willen inzetten).

Philips had de oplossing al snel te pakken, die vonden een procedé om aluminium dusdanig te sinteren tot vastestofcondensatoren dat je geen tantaal nodig had. Helaas heeft Vishay/BC die condensatorreeksen er onlangs uitgegooid.

ervaring met Tantaal condensatoren

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 10-12-2018, 18:32 (1958 dagen geleden) @ henkk56

Als je bv Low esr nem of gewoon de betere elko denk inderdaad dat het verstandiger is ipv tantal.

Goed zo verschil te kunnen bepalen.

ervaring met Tantaal condensatoren

door Henk W @, 10-12-2018, 18:23 (1958 dagen geleden) @ Marotick

Hallo,
Ik heb diverse Revox Apparatuur gerepareerd waar er enkele Tantaaltjes stuk waren , ik heb ze dus maar allemaal vervangen
Groet Henk W

powered by my little forum