Loewe Opta Konzertbox LO 17 (Toestel of techniek)

door pdegro @, Lievegem (Belgie), 09-12-2018, 15:34 (1964 dagen geleden)

Beste allen,
Onlangs verkreeg ik een radio Loewo Opta ST274 met bijhorende Konzertbox LO 17 luidsprekers.
Bij deze luidsprekers zit een component tussen de tweeter en andere lage-midden tonen luidspreker.

[image]


[image]

Omdat er wat werk aan is (de bevestiging van de luidsprekerkabel zat los) vraag 'k me af of het handig/nuttig is om tegelijk dit component te vervangen.

Is dit een elco met de zwarte ring aan massa?

Deze luidsprekers heb 'k nog niet getest. Ze zien er optisch nog heel goed uit.
Graag jullie advies.

Mvg
Pierre

Loewe Opta Konzertbox LO 17

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 09-12-2018, 15:58 (1964 dagen geleden) @ pdegro

Dit is een 2,2uF 100V condensator uit 1971.

Is in principe niet nodig deze te vervangen.
Zijn prima condensatoren.

Gezien het vermogen van de versterker zal de condensator denk ik nog bruikbaar zijn.

Maar goed, meten is weten.
Zou me pas zorgen gaan maken als blijkt dat de hoge tonen niet in orde zijn.

Let wel goed op dat je alle luidsprekers weer identiek aansluit.
Goed op de plus en min letten zoals het zat.
Zeer goed mogelijk dat origineel de hoge tonen +/- anders om zit en dat hoort dan zo.

Ook de bedrading stekkers identiek aansluiten.
Anders heft zeker in de lage tonen de luidsprekers Links en Rechts elkaar op
en dan mis je lage tonen.

Loewe Opta Konzertbox LO 17

door pdegro @, Lievegem (Belgie), 09-12-2018, 16:08 (1964 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door pdegro, 09-12-2018, 16:14

Dag Maurice,
Met dank voor het vlugge antwoord.

Ik heb geen tester voor condensatoren. :-(

De luidsprekerkabels zijn in de loop der jaren blijkbaar reeds vervangen geweest. Aan beide boxen hingen andere kabels. Ooit zelfs met lusterklemmen (suikertjes) verlengd...

Dus, ik heb geen idee hoe het origineel zat, maar ik vermoed dat de + van de luidsprekers aangesloten moet worden daar waar de tweeter een rode ring heeft.
OF, zou de rode stip op de lage/midden tonen luidspreker de + aanduiden??

Eerst maar even om 3mm klinknageltjes gaan zodat de aansluiting weer goed kan vast gezet worden en dan nieuwe kabels er aan en proefondervindelijk vast stellen...
Mvg
Pierre

Loewe Opta Konzertbox LO 17

door kris ⌂ @, Gent, België, 09-12-2018, 19:18 (1964 dagen geleden) @ pdegro

+ en - van een luidspreker vallen makkelijk te vinden met een batterijtje (1,5V) zet dit even over de speaker en als het karton naar je toekomt hangt de + van de batterij aan de + van de speaker. je kan dit zowel testen op de lage en middentoner. logisch is dat het voor de woofer de rode stip is en voor de middentoner de rode ring.
de condensator is een folietype. Gezien de toepassing zijn die niet stuk te krijgen. zou me daar dus geen zorgen om maken.

Loewe Opta Konzertbox LO 17

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 09-12-2018, 20:31 (1964 dagen geleden) @ kris

Prima ...
maar te zien is dat hoge tonen gedraait zit.

Dus + woofer rode stip aan condensator aan - Tweeter.


-Woofer aan + Tweeter.

De aansluitsnoeren naar versterker gewoon
de woofer volgen. als beide Links Rechts
boxen maar identiek zijn.

Loewe Opta Konzertbox LO 17

door soundman2 @, Wouw, 09-12-2018, 23:01 (1964 dagen geleden) @ Maurice

De hoge tenen luidspreker zou heel goed in tegenfase kunnen staan. Dat heeft te maken met de diepte van de luidspreker en de korte golflengte van de hoge tonen. Bij 5000Hz is de golflengte nog maar een centimeter of 6. Op het overnamepunt van beide luidsprekers zou dat voor het door het signaal af te leggen weg kunnen betekenen dat de luidsprekers anders precies in tegenfase zijn. Evenwel is er hier niet echts prake van een kantelpunt, omdat de hoge tonen ook de lagetonen luidspreker kunnen bereiken.
In het verleden zijn er wel luidsprekerkasten geweest, waarbij de spreekspoelen van de luidsprekers in lijn stonden om dat probleem mechanisch op te lossen.

Loewe Opta Konzertbox LO 17

door pdegro @, Lievegem (Belgie), 10-12-2018, 17:35 (1963 dagen geleden) @ pdegro

@Maurice, Kris en Soundman2

Intussen zijn de speakers terug geplaatst, nieuwe kabels eraan en alles netjes terug dichtgeschroefd.
Ik heb, zoals Maurice beschreef de + speakerdraad aan de + van woofer en via condensator aan de - van tweeter aangesloten. Beide boxen op eenzelfde manier uitgevoerd en 'k moet zeggen... ze klinken zeker niet slecht. :-) :-) :-)

Heel erg bedankt voor de hulp en uitleg.

Nu verder met het op punt stellen van de ST274.
(binnenin reinigen, schaallampjes vernieuwen, contacten reinigen... en dan kan ie er weer tegenaan voor (hopelijk) vele jaren.

Mvg
Pierre

powered by my little forum