Nieuw speeltje: SDR (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 11-12-2018, 11:15 (1961 dagen geleden)

Vorige week heb ik mijn SDR module binnengekregen die ik had besteld bij Ali. Software Defined Radio is een heel nieuwe manier van ontvangen met veel mogelijkheden en dat wilde ik wel eens proberen.

Je hebt al simpele modules voor 10 of 20 euro, dat zijn de kleine DVT-dongels. Die hebben alleen een simpel ontvangchipje, de RTL-chip, en alle signaalverwerking gebeurt met software in de computer. Een paar jaar terug heeft iemand bedacht dat je die ook dan kunt programmeren om er FM radio of wat dan ook maar mee te ontvangen. De ontvangrange van veel van de gebruikte chips loopt van 25 tot 1700 MHz.

Om ook onder 25 MHz te ontvangen zijn er twee mogelijkheden. Bij direct sampling wordt het antenne signaal versterkt en direct gedigitaliseerd. Met een upconverter wordt alles omhooggemixt en dan als normaal door de ontvangchip gesluisd. Upconverterprincipe werkt iets beter en omdat ik MG/KG belangrijk vond heb ik een kastje met upconverter gekozen. Voor minder dan 50 euro belandde het in m'n brievenbus.

Hij heeft twee antenne-ingangen en een omschakelaar. Stand groen ontvangt rechtstreeks van ongeveer 30MHz tot 1700 uit de VHF/UHF ingang. Standje rood trekt de 100MHz upconverter erbij vanuit de HF antenne-ingang. Je hele MG/KG gebied gaat dus zitten tussen 100 en 125 MHz, maar van FM stations heb je voor zover ik kan zien geen last. En in de software kun je instellen dat je een converter gebruikt en dan de echte frequentie zien.

De software die ik gebruik is de gratis SDRsharp. Installeren en drivers downloaden is iets ingewikkelder dan we in 2018 gewend zijn maar ook geen grote toer.

En draaien maar!

Heel leuk is dat je meteen een soort band scope hebt, je ziet namelijk een spectrumoverzicht in waterval-weergave. Als je daar een loopantenne bij aansluit en aan de afstemknop draait, zie je meteen een bergje van pieken over je MG-spectrum heen en weer schuiven.

Ik heb nog wat moeite met de analoge versterking. In m'n software zitten drie AVC mogelijkheden en een handmatige HF gain schuif. Is de versterking te hoog, dan wordt er bij het bemonsteren geclipt (denk ik) en krijg je heel veel extra frequentiepieken in je signaal te zien. Is het te laag dan verdrinkt je signaal in de ruis. Een beetje lastig te regelen, omdat de chip steeds een band van ongeveer 2.4MHz breed samplet en daarin kunnen sterke signalen zitten terwijl je naar een zwak station luistert. De beste resultaten krijg ik daarom met de handmatige regeling.
En dan kun je bv 1 KG-band in beeld zetten en met je scroll-wiel of muisklik alle piekjes in het spectrum een voor een beluisteren.

Heel veel informatie hierover is terug te vinden op RTL-SDR. Allerlei interessante projecten, zoals radio-astronomie en satellieten beluisteren!
Als je een idee wilt krijgen van hoe je radio luistert, kun je even bij de Twente WebSDR gaan snuffelen. Ik moet erbij zeggen, zo goed als die werkt dat krijg je thuis waarschijnlijk niet voor elkaar. Want zij hebben wel iekt sjiekere spulletjes dan een dongel van 50 piekjes en hun antenne staat op een heel storingsvrij punt.

Nieuw speeltje: SDR

door Otto @, Drenthe, 11-12-2018, 11:24 (1961 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door Otto, 11-12-2018, 11:27

Vorige week heb ik mijn SDR module binnengekregen die ik had besteld bij Ali. Software Defined Radio is een heel nieuwe manier van ontvangen met veel mogelijkheden en dat wilde ik wel eens proberen.

Wat grappig, ik heb onlangs ook zo'n ding gekocht, maar die is nog onderweg. Is wel een bak goedkoper (ca. 26,50 euro inclusief verzendkosten). Ik weet niet wat de verschillen zijn. Intussen heb ik de actieve antenne van de Twente SDR ook nagebouwd. Hopelijk komt het bij mij voor de kerst binnen, zodat ik in de vakantie er mee kan experimenteren.

Otto

Nieuw speeltje: SDR

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 11-12-2018, 13:04 (1961 dagen geleden) @ Otto

Wat grappig, ik heb onlangs ook [..] een bak goedkoper (ca. 26,50 euro inclusief verzendkosten).

Mooi is dat, heb ik me weer goed laten afzetten!
Verschil kan zitten in dat ik upconversion heb en geen direct sampling, dat was voor mij wel de reden om een paar van de goedkopere te laten liggen. Dus als je iets over de MG/KG resultaten kunt melden, graag!
Doosje bij mij is van metaal, weet niet of je dat verschil horen kan.

de actieve antenne van de Twente SDR ook nagebouwd. Hopelijk komt het bij mij voor de kerst binnen, zodat ik in de vakantie er mee kan experimenteren.

Dan zul je vast goeie resultaten krijgen! Drente is misschien ook een wat storingsarmer gebied dan de Randstad waar ik mijn antennes heb hangen...

Nieuw speeltje: SDR

door Oldtimer @, Oegstgeest, 11-12-2018, 15:05 (1961 dagen geleden) @ Otto

Wat grappig, ik heb onlangs ook zo'n ding gekocht, maar die is nog onderweg. Is wel een bak goedkoper (ca. 26,50 euro inclusief verzendkosten).

Als je pakje er bij de grens uitgepikt wordt kunnen de kosten aardig oplopen, zie:

https://www.postnl.nl/ontvangen/pakket-ontvangen/pakket-uit-het-buitenland/

Willem

Nieuw speeltje: SDR

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 11-12-2018, 15:22 (1961 dagen geleden) @ Oldtimer

Ik ben daar ook 1 keer ingetrapt en betaalde Inklaring, BTW en 10 Euro behandelkosten.
Sindsdien verzoek ik de verzender om er een lager bedrag op te zetten.
Niet netjes maar wel effectief omdat gele hesje (protesten) hier niet werken.
Groet, Ben

Nieuw speeltje: SDR

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 11-12-2018, 19:40 (1961 dagen geleden) @ Ben
Gewijzigd door Maarten Bakker, 11-12-2018, 19:41

Ik heb gemerkt dat het risico op naheffing groter is als je het per DHL laat versturen en/of als je meer goederen in 1 pakket laat versturen.

Overigens zetten ze er tegenwoordig vaak standaard een wat lagere prijs op, maar dat is ook niet altijd laag genoeg.

Nieuw speeltje: SDR

door Goldline @, Oranjedorp, 11-12-2018, 20:16 (1961 dagen geleden) @ Maarten Bakker

hou het op 22 $

--
Cees PA1DBA

Nieuw speeltje: SDR

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 11-12-2018, 21:27 (1961 dagen geleden) @ Goldline
Gewijzigd door Ben, 11-12-2018, 21:29

Juist Cees, had in 2013 voor 74,06 Euro spullen gekocht.
Op het pakketje stond 75 USD.
Zij gaan dan de waarde van het transport daarbij optellen en komen dan op 145 Euro.
Daar gaan ze dan BTW en administratie op loslaten en betaal je 40,45 Euro extra.
Gelukkig geen douane en andere kosten maar ik was wel heel erg boos.:fir
Zoiets gebeurd je maar 1 keer.
Groet, Ben

[image]

Nieuw speeltje: SDR

door Otto @, Drenthe, 11-12-2018, 21:55 (1961 dagen geleden) @ Oldtimer
Gewijzigd door Otto, 11-12-2018, 21:57

Wat grappig, ik heb onlangs ook zo'n ding gekocht, maar die is nog onderweg. Is wel een bak goedkoper (ca. 26,50 euro inclusief verzendkosten).


Als je pakje er bij de grens uitgepikt wordt kunnen de kosten aardig oplopen, zie:

Komt wel goed, het ding kostte € 20,55 zonder verzendkosten, en dat is onder de aangegeven € 22 :-)

Nieuw speeltje: SDR

door Kees van Dijke ⌂ @, Heerlen, 11-12-2018, 14:25 (1961 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

3 jaar geleden had ik ook zo'n SDR stickje aangeschaft voor nog geen 2 tientjes. Software is SDR sharp voor FM en luchtvaart ontvangst. Voor DAB+ kun je SDR-J of welle.io gebruiken.
S/R verhouding is nogal sterk afhankelijk van de computer die je gebruikt. Oude computers storen nogal terwijl laptops en nieuwe computers daar weinig last van hebben.
Belangrijk is een goede antenne, maar met een 1/4 golflengte antenne kom je al goed mee weg.

groetjes,
-=Kees=-

GeNieuw speeltje: SDR

door JohanB @, Sleidinge (BE), 11-12-2018, 18:35 (1961 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Gerard,

dit is inderdaad een heel leuk ding. Voor een paar tientallen euro heb je een goeie breedbandontvanger. Zo'n dongeltje heeft in elk geval mijn oude opgedroogde radio-luister-hobby gereactiveerd. Ik heb al een paar modellen getest zonder spectaculaire verschillen tussen de verschillende modellen te merken. Momenteel een Nooelec (US). Die kostte, met up-converter en een trits accessoires rond de 100 euro (incl. transport & douane). Als software gebruik ik meestal SDR Console en soms SDR Sharp. De installatie van de software vraagt een beetje geduld (soms wat gesukkel) maar valt uiteindelijk best mee. Het is ook kwestie van voldoende tijd te nemen om de software te leren gebruiken.

Zéér belangrijk maar logisch: antenne + antenneverbindingen. Ik gebruik een breedband discone, een (zelfbouw) turnstyle voor 137MHz (weersatellieten) en voorlopig een primitieve langdraad voor LG, MG en KG. Dus: theorie van antennes en feeders moest ook weer bovengehaald worden.

Die dingen zijn wel zeer gevoelig voor storingen.

Geef toe: radio luisteren blijft leuk.

grts - Johan

GeNieuw speeltje: SDR

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 12-12-2018, 09:34 (1960 dagen geleden) @ JohanB

Ik bestel regelmatig spullen via Ebay.
Máár alleen wanneer de verzending gratis is.
Dus invullen op Ebay:

nu kopen
wereldwijd
gratis verzending.

Werkt prima.
ruud exPA0ROJ

GeNieuw speeltje: SDR

door loek @, Exloo (Drenthe), 12-12-2018, 16:18 (1960 dagen geleden) @ Bapaktua

Ik bestel regelmatig spullen via Ebay.
Máár alleen wanneer de verzending gratis is.
Dus invullen op Ebay:

nu kopen
wereldwijd
gratis verzending.

Werkt prima.
ruud exPA0ROJ


Hallo Ruud,

Dat gratis verzenden verhaal klopt niet. Ik had een TFT display besteld in China als vervanger van een Tektronix scoop. Het display koste 65 dollar en de verzendkosten waren 30 dollar. Totaal verrekend was dit 77 Euro.
Het pakket werd verstuurd met DHL. Ik kreeg van DHL een bericht dat ik invoer rechten moest betalen en ook 94 Euro voor de verzendkosten.

De leverancier had geen verzendkosten opgegeven dus alleen het totaal bedrag. En volgens DHL ik citeer: "De douane accepteert helaas geen €0 tarief (gratis) transport."

Zijn nemen dan het gewicht als basis en daarvoor dan geldende tarief dus in mijn geval 94 Euro.

Dat ik wel verzendkosten betaald had kunnen zij niet zien. Uiteindelijk heb ik na twee jaar via douane de verzendkosten terug gekregen.

Maar het was me toen wel duidelijk dan het gratis verzenden geen reden is om een naheffing te krijgen.

Je kan beter wel verzendkosten laten berekenen en er op aandringen bij de verkoper dat hij dit apart vermeld. Vaak zie je ook dezelfde aanbiedingen met en zonder verzendkosten. Vaak zijn de verzendkosten zeer laag en de prijs van het product is dan ook iets lager. Je hebt dan in ieder geval betaald voor het verzenden en dat is dan voldoende voor de douanen.

Met vriendelijke groet,

Loek

GeNieuw speeltje: SDR

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 12-12-2018, 17:48 (1960 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door Bapaktua, 12-12-2018, 18:03

Wij (mijn vrouw en ik) hebben de afgelopen jaren meer dan honderd bestelling via E-bay, "gratis verzenden, nu kopen en wereldwijd" gedaan.
Dus nooit, nooit met aparte verzendkosten.
Vaak, wanneer de totale som boven de €22 bedraagt verdelen wij onze aankopen over verschillende leveranciers. Of splitsen onze aankoop in delen. Print, onderdelen,kastje men voedings trafo.
Echter, en dat is misschien de reden dat wij nog geen invoerrechten hoefden te betalen, is het feit dat door opsplitsen etc de waarde-vermelding op de verpakking nooit boven de €22 was. Soms koos de verzender voor de aanduiding proefmonster (sample) of Gift. De waarde werd dan vermeld als 1 dollar.
Binnenkort wil ik een stukje electronica van ongeveer $100 in China aanschaffen.
Dus ik moet dan wél rekening houden met de extra kosten voor invoer.:-(
En tot nu toe allemaal in Nederland bij ons afgeleverd door PostNL.
De chauffeur kent ons al.
Nog nooit iets via DHL bij ons thuis gebracht.
ruud
Naschrift: Wij kopen nooit meer bij Alie, hebben we slechte ervaringen mee.
Lange levertijden, beschadigd of niet afgeleverd.
Indien zoiets bij Ebay gebeurd krijgen we, na een klacht onzerzijds, een nieuwe zending toegestuurd of het geld bedrag op onze rekening terug gestort.
Wij betalen altijd met VISA-kaart.:-)

GeNieuw speeltje: SDR

door loek @, Exloo (Drenthe), 13-12-2018, 16:20 (1959 dagen geleden) @ Bapaktua

Hallo Ruud,

Ik heb via Post-Nl ook nooit problemen gehad, zelfs nog nooit hoeven betalen voor de bedragen boven de 22 Euro. Misschien is DHL wat preciezer.
Feit blijft dat de stelling van de douane "dat gratis niet bestaat". En dat dan de kosten van verzenden dan via een tariefboek en gewicht bepaalt worden.

Alle keren dat het lukt zonder betalen is mooi meegenomen. In mijn geval kon ik geld terug krijgen omdat ik kon aantonen dat ik wel degelijk betaald had voor verzending. Dit bedrag was dus ook nog veel lager dan het tarief boek. Voor de berekening van de invoer rechten werd dus het betaalde bedrag voor vervoer opgeteld (dus 30 dollar in plaats van het tariefboek 95 Dollar),bij kosten van het onderdeel.

Mijn boodschap is dus gratis transportkosten bestaat niet voor de douanen en er kunnen, als je pech hebt, kosten berekend worden.

Met vriendelijke groet,

Loek

GeNieuw speeltje: SDR

door francois129 @, Aartselaar - België, 13-12-2018, 16:28 (1959 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door francois129, 13-12-2018, 16:30

Even een reactie uit België.

Zendingen uit de USA, steeds invoertaksen enz. NIET TE DOEN. Deze zijn dikwijls meer dan de waarde van het onderdeel.
Zendingen uit de rest van de wereld (China, Italië, Oostblok, ....) nog geen enkel probleem.
Zendingen uit Nederland! Al tweemaal gehad dat het pakje geopend werd door de douane. Eenmaal was het glas van een OCxx transistor zelfs kapot. Moet je met een tang te keer gaan.

Betalingen liefst met paypal. Heb al een paar keer beroep moeten doen op terugbetaling wanneer de bestelling niet geleverd werd.
Steeds vlekkeloos verlopen.


François

GeNieuw speeltje: SDR

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 13-12-2018, 17:51 (1959 dagen geleden) @ francois129
Gewijzigd door Bapaktua, 13-12-2018, 17:53

Ik ben wel afgedwaald van het oorspronkelijke onderwerp, sorry.:-D

Ik moet dus een volgende keer wanneer ik iets "duur en zwaar" wil gaan bestellen in China goed uitkijken.
Misschien een iets duurder apparaat maar met betaalde porto.
Of een aankoop combineren met en andere geinteresseerde.
Maar voorlopig nog geen haast.
Ik denk dan aan een DP-1 van S.M.S.L
https://www.banggood.com/nl/SMSL-DP1-HIFI-Audio-Lossless-Player-USB-DAC-32BIT192Khz-Optical-Decod...
Ik heb nog nooit wat besteld bij Banggood, geen idee wat voor bedrijf dat is.
ruud

GeNieuw speeltje: SDR

door Arjan Havelaar @, 17-12-2018, 21:30 (1955 dagen geleden) @ Bapaktua

Hallo Ruud,

Ik bestel regelmatig bij Banggood. Het is een betrouwbaar bedrijf, en naar mijn idee zijn ze ook redelijk scherp met de prijzen. Ze hebben ook regelmatig leuke aanbiedingen.
Dus je kunt er met een gerust hart bestellen.

Met vriendelijke groet,

Arjan

powered by my little forum