Buitenlamp aansluiten (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 28-12-2018, 14:34 (1918 dagen geleden)

Bij een vrouw in mijn dorp heb ik laatst een buitenlamp opgehangen die niet goed functioneert. Het is een buitenlamp van Philips met een LED verlichting en een sensortje. Bedoeling is dat die sensor bespeurt of er iemand aankomt en of het donker is, en eventueel de lamp een poosje ontsteekt. Je hoeft dan nooit zelf met een schakelaar aan de gang.

[image]

Probleem is dat de lamp nooit uitgaat. Sensortje stuk? Zou kunnen. Maar is hij wel goed aangesloten? Op p5 van de gebruisaanwijzing staat dat je twee draden in een kroonsteentje moet schroeven en dat ziet er niet moeilijk uit. Maar daar hebben ze het sensortje er niet bij getekend. Dat is een los stukje waar een bruine, blauwe en rode draad uitkomen. De rode is al door Philips aan de bruine van de LED unit gemaakt met een wit lasdopje. Daarom ga ik er van uit dat de sensor zelf ook 230V nodig heeft (uit de blauwe en bruine draad) en dat de rode een schakeldraad is waar dan het bruin van de lampunit op zit. Aangezien de lamp continue brandt, moet in de sensor dan rood verbonden zijn aan bruin.

Dus heb ik er dit van gemaakt. De drie draden van de sensor komen uit een gaatje met een wit bandje erom.

[image]

Van de sensor gaan blauw en bruin naar de 230 en rood naar de LED units bruine draad. Van de LED gaat dan de blauwe weer naar de 230 en zit aan de blauwe kant.

Heb ik foute aannames gemaakt? Heeft iemand de Philips 17274 ook? Moet ik vrezen dat de sensor kaduuk is?

Buitenlamp aansluiten

door Wim Schoonhoven @, Eemnes, 28-12-2018, 15:45 (1918 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Dat lijkt mij goed aangesloten. De sensor aansluiten tussen de nul en phase, deze schakelt de phase door wanneer dat moet. Deze phase zit aan de led en de blauwe (nul) voor de retour van de led.
Het is Philips Raccoon?

Wat is mis zijn instelknopjes voor Lux en beweging. Zijn deze goed ingesteld?


m.v.g.

--
Wim Schoonhoven

Buitenlamp aansluiten

door soundman2 @, Wouw, 28-12-2018, 16:17 (1918 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Volgens de gebruiksaanwijzing, hoef je alleen nul en fase aan te sluiten (blauw en bruin) op het kroonsteentje, Blauw op N en Bruin op L. Als er wat in te stellen valt, doe dat vlgs de gebruiksaanwijzing.Werkt het niet dan hu retour winkel.

Buitenlamp aansluiten

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 28-12-2018, 23:52 (1918 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Er zitten 2 knoppen op om in te stellen meestal.
1 is de tijd dat lamp aan blijft na inschakelen.
2 is de licht gevoeligheid.
Dit ivm reeds aanwezige omgeving licht en je wilt dat deze alleen 's avonds aan gaat.

Ik heb bv een dergelijke buiten lamp en ivm ook de straat verlichting
moet die dus ingesteld worden op bepaalde licht gevoeligheid.

powered by my little forum