Probleem met DAB+ radio midi pop P440BT (Toestel of techniek)

door hdegreeuw @, Andijk, 28-12-2018, 18:47 (1945 dagen geleden)

[image][image][image][image]

Heeft iemand enig idee hoe ik deze radio open krijg?
Het probleem is dat de knop totaal los zit en ik heb geen idee hoe ik hem vast kan zetten.
Ik heb het idee dat er misschien iets van het puntje van de knop is afgebroken oid.
Maar ik hoor ook niets in het toestel rammelen.

Heeft iemand dezelfde radio en kan die bv gewoon de knop er aftrekken en schuivend weer terug plaatsen zoals gewoonlijk mogelijk is.

Probleem met DAB+ radio midi pop P440BT

door Goldline @, Oranjedorp, 28-12-2018, 18:51 (1945 dagen geleden) @ hdegreeuw
Gewijzigd door Goldline, 28-12-2018, 18:55

Het restant van de as zit nog in de knop, dit is een standaard Alps encoder.
Niet moeilijk nieuw verkrijgbaar.
De knop is bij jou niet losgekomen zo als eigenlijk wel zou moeten.
Zo te zien kan je de nieuwe encoder in solderen zonder de radio te openen.

--
Cees PA1DBA

Probleem met DAB+ radio midi pop P440BT

door soundman2 @, Wouw, 28-12-2018, 19:08 (1945 dagen geleden) @ Goldline

De kasten van tegenwoordig zijns teeds vaker schroefloos in elkaar geklikt. Het is de kunst om dan uit te zoeken hoe delen van een naad over elkaar vallen. Daarna iets optillen en een plastic plaatje ertussen zoals bijv een creditkaart doet de rest.

De encoder vervangen zonder te openen, gaat het eenvoudigste, als je de pootjes met een goed zijsnijtangetje pal naast de encoder afknipt, Daarna de pootjes een voor een verwijderen en de soldeergaatjes schoonzuigen met desoldeerlitze. De kans dat je da een ongeschonden print overhoudt is dan het grootst.

Probleem met DAB+ radio midi pop P440BT

door hdegreeuw @, Andijk, 28-12-2018, 19:56 (1944 dagen geleden) @ soundman2

Vreemd het aluminium staafje kan ik zo uit de knop trekken.
Dan moet ik wel de goede encoder bestellen, zit het betreffende staafje dan standaard vast in de encoder?

Ben al en tijdje bezig om te kijken hoe hij open geklikt kan worden, maar daar ben ik nog niet uit.
En de encoder met een tangetje los knippen zie ik mij niet doen, moet je volgens mij een horlogemaker voor zijn oid.

Hessel

Probleem met DAB+ radio midi pop P440BT

door soundman2 @, Wouw, 28-12-2018, 20:13 (1944 dagen geleden) @ hdegreeuw
Gewijzigd door soundman2, 28-12-2018, 20:40

.

En de encoder met een tangetje los knippen zie ik mij niet doen, moet je volgens mij een horlogemaker voor zijn oid.

Valt wel mee hoor. Met een zijsnijtang van de Action zal het niet lukken, maar als je niets anders hebt is een nagelkniptangetje ook geschikt. Het is vrijwel de enige manier om een onderdeel met meer dan twee pootjes netjes uit een print te krijgen.
Desolderen langs de onderzijde gaat hier kennelijk niet, maar in een kleine ruimte werken met een hete soldeerbout en desoldeerlitze, vergt ook nogal wat handigheid.
Als je de encoder eruit hebt, is meestal wel na te gaan welk type het is. Bij Farnell etc. kun je wellicht niet kopen, maar je kunt er wel datasheets downloaden van de (ALPS?) encoders die ze verkopen. Met het fabrikanten nummer kun je dan een leverancier op het www vinden.

https://nl.farnell.com/w/c/sensors-transducers/encoders/incremental-encoders/prl/results?st=alps+...


Ik lees net op een forum een reply van de fabrikant. Het toestel kan niet gerepareerd worden en dient bij een defect buiten gebruik te worden gesteld. (FIXYA) Fin merk!
http://www.fixya.com/support/t27036351-pure_pop_midi_p440bt_radio_menu

Probleem met DAB+ radio midi pop P440BT

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 28-12-2018, 20:31 (1944 dagen geleden) @ hdegreeuw

Asje zit standaard vast in de encoder.

Probleem met DAB+ radio midi pop P440BT

door hdegreeuw @, Andijk, 06-01-2019, 21:42 (1935 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door hdegreeuw, 06-01-2019, 21:48

Zo het duurde even met al die feest dagen, hij stond naast me in de vensterbank.
Diverse malen geprobeerd maar op geen mogelijkheid een schroefje oid gevonden.
Onder deksel en de batterij er uit en maar zoeken en proberen.
Een dun mesje tussen het luidsprekerdoek aan de achterkant van de radio gestoken.
En plotseling kon ik de hele omhulling zo naar beneden schuiven hij zit heel eenvoudig geklikt.
Daar kwamen de schroefjes tevoorschijn en was het een klein klusje om hem verder open te maken.

[image]


[image] [image]


Dus soldeerbout er bij en de desoldeerlitze, maar met die tegenwoordige soldeer heb ik altijd problemen.
Waarschijnlijk is mijn soldeerbout er niet geschikt voor, heb de solderingen eerst nog met wat ouderwetse soldeer heet gemaakt zodat het wat ging vloeien.
Het printje er ruim omheen wordt zo heet dat ik bang ben om het te beschadigen.
Zal waarschijnlijk een iets zwaardere bout moeten zoeken

Voor ik hem er uit knip waar zou ik het type nummer van de decoder kunnen vinden.
Er staat wel LJV op maar verder geen type oid misschien aan de onderzijde.
We merken wel hoe het verder gaat.

Op de site van Farnell zou het volgens mij deze zijn, maar hoe weet ik dat zeker meer dan 13 euro en als het niet de goede is dat zou zonde zijn.

EC11E152U402 - Incremental Rotary Encoder, Push Lock, 11mm, Metal Shaft, 30 Detents, 15 Pulses

Hessel

Probleem met DAB+ radio midi pop P440BT

door hdegreeuw @, Andijk, 05-03-2019, 23:37 (1877 dagen geleden) @ hdegreeuw

Ik weet niet of dit bericht na zoveel weken nog bovenaan komt om te lezen maar ik probeer het maar.

Ik heb op internet lopen zoeken wat een bepaalde encoder koste en dat was niet mis.
Ze waren er goedkoop in China tot 35 euro hier ergens.

https://www.aliexpress.com/item/LJV-with-spring-loaded-rotary-encoder-with-self-locking-pushbutto...

Alles goed gegaan knop past er mooi op en hij werkt weer.
Alleen het display licht wel op maar verder niets te zien op te zien, type is CI064-4077 met 16 aansluitingen.
Ik kan wel op de aansluitingen meten maar ik weet niet wat ik waar moet meten.

Nu kan ik wel het schema vinden van de CI064-4073 met 30 aansluitingen, maar ik zoek het van de CI064-4077.

Dan heb ik nog een vraag zou het ook kunnen zijn dat het een encoder is die niet geschikt is voor de aansturing van dit display?
Als dat zo is hoef ik niet verder te zoeken

Hessel

Probleem met DAB+ radio midi pop P440BT

door kris ⌂ @, Gent, België, 05-03-2019, 23:59 (1877 dagen geleden) @ hdegreeuw

Als de encoder niet dezelfde contactsequentie hanteert zou het kunnen dat hij iets blokkeert bij het opstarten. (Je kan met de ohmmeter nieuwe en oude encoder vergelijken op gesloten contacten of massabrug)

Of als het niet duidelijk is, encoder er weer even af.

maar kans bestaat ook dat je iets geraakt hebt waardoor de LCD nu geen info krijgt.

Probleem met DAB+ radio midi pop P440BT

door hdegreeuw @, Andijk, 06-03-2019, 11:54 (1877 dagen geleden) @ kris

Ja dat zou ook kunnen dat ik ergens iets geraakt heb.
Maar ik meet op 2 aansluitingen 3,2 Volt en op 1 meet ik 3 Volt. als de radio uit staat.
Zet ik de radio aan dan meet ik ook nog 2 Volt en 0,15 volt op bepaalde pennetjes.

Daarom zoek ik het datablad van de CI064-1077 of ik daar wat wijzer van kan worden.

Hessel

powered by my little forum