HDD vervangen door SSD (Computertechniek)

door DirkHartland @, Rhoon, 28-12-2018, 19:33 (1918 dagen geleden)

Hallo mede forummers,

Vandaag heb ik mijn 2.5” 1TB HDD van mijn notebook Acer ES1-520-522W (Windows 10) vervangen door een 2.5” Samsung SSD 860 EVO 500GB.
Voor het klonen van de HDD naar de SSD heb ik gebruik gemaakt van het programma EaseUS Todo Backup Free.
De SSD op een USB 3.0 poort aangesloten middels een DeLOCK Converter USB3->SATA.
Het klonen verliep probleemloos, na ongeveer een uur was het klaar.
Het openen van de Acer viel achteraf wel mee, veel schroefjes losdraaien en met behulp van iFIXIT opening picks kwam het toetsenbord los. Wel moesten 3 bandkabeltjes losgemaakt worden uit wel erg kleine connectortjes, tevens (als eerste) de accu losgekoppeld.
De HDD kon toen makkelijk vervangen worden.
Montage in omgekeerde volgorde. Na opstarten werkte alles weer, geen BIOS instellingen hoeven te doen.

M’n notebook is nu merkbaar sneller geworden met als voordeel dat je niet meer hoort dat hij bezig is met de SSD en dat je de ventilator minder hoort draaien omdat de SSD minder stroom (warmte) gebruikt. De apparatuur had ik besteld bij Alternate.

Zomaar even ter info, het is dus goed te doen!
Prettige jaarwisseling gewenst!

Met vriendelijke groet, Dirk

HDD vervangen door SSD

door soundman2 @, Wouw, 28-12-2018, 20:02 (1918 dagen geleden) @ DirkHartland

Vorige week eenzelfde SSD in mijn netbookje van MEDION gezet. Na het wegnemen van het onderblad, was het wisselen van de schijf een kwestie van vier schroefjes losmaken en de nieuwe er in schuiven. Inderdaad werkt het probleemloos en de pc wordt ook minder warm heb ik het idee. Ik moest de HDD vervangen omdat die stuk was. Waar ik meer moeite mee had was W10. De herinstallatie was geen probleem, maar het terugzetten van een bepaald programma kostte me wel wat hoofdbrekens. Ik heb zo het idee, dat Microsoft waar mogelijk toch zijn eigen toko probeert te beschermen door installatie van sommige programma's moeilijk te maken.
Was de 1TB HDD ook defect?

HDD vervangen door SSD

door DirkHartland @, Rhoon, 28-12-2018, 20:51 (1918 dagen geleden) @ soundman2

Hallo Henk,

Ik heb inderdaad je SSD - Windows 10 verhalen/problemen gelezen. Gelukkig werkt het bij jouw weer.

Mijn HDD was niet defect. Ik wilde eigenlijk twee dingen bereiken; de computer sneller laten opstarten (in zijn geheel sneller krijgen) en van dat hinderlijke HDD geluid afkomen. Iedere keer vroeg ik mij af wat Windows “in de hemelnaam” aan het doen was op die harde schijf. Met de task manager kan je dan wel zien wat hij aan het doen is, maar ja, om dat iedere keer te willen weten.
Met die SSD ben ik net een struisvogel die z’n kop in het zand steekt; ik hoor hem niet meer, dus zal het wel goed zijn.

Op mijn oude notebook heb ik Linux Mint 18.3 gezet. Werkt ook heel fijn. Na het opstarten is de HDD stil!
Eigenlijk heb ik geen problemen met Windows 10, werkt voor mij perfect.

powered by my little forum